קטונתי מלדעת את כולם, אינני מהנדס.
תוכל לקרוא קצת על הנושא בראיון שעשינו עם יואב גבע, יש לו דעות מעניינות והוא שופך מעט אור על הנושא:
רמקולים וכבלים, הכל מדיד
הצצתי בזה. אכן מעניין, אבל לא נראה שהעניין הוא ב-"קטונתי מלדעת את כולם, אינני מהנדס" (גם אני לא) אלא בזה שדבריו נאמרו בצורה פופוליסטית, כדי להרשים את אלה שאינם מהנדסים בהכרזות כמו "אין מקום לאנשים עם אוזניים מזהב", רק כדי לסתור אותן בהמשך "אנחנו פועלים באופן קבוע עם מספר 'יועצי האזנה', מוזיקאים קלאסיים שמהווים את צוות האזנה של החברה" שלפני כמה שורות לא הייה להם מקום.
תסתכל על דוגמה שהוא נתן לסוגי מדידות: "מדידת רעידות אותה יש לבצע בכל מקום בתיבה ( אנחנו מודדים בהפרשים של סנטימטר) ולא רק באופן כללי". אז בין המדידות שהייצרן לא מספק לצרכן זו רשימה של לכל שלישיית קואורדינאטות בתיבה, מה הרעידות שהיו שם. אני בטוח שזה תלוי בתדר הקלט ובעוצמתו, אז תהייה רשימה כזו לכל תדר שבחרו לבדוק בו (נניח 16, 32, 64 וכו', נגיד רק עד 20k), ורשימות על רשימות כאלה לכל עוצמת קלט שבחרו למדוד בה (נניח 0.01W, 0.1, 1, 10, 100). אז טבלאות כאלה הייצרנים הרשעים לא מוסרים, ונמנע מאיתנו, הצרכנים, לדעת כמה המוצר טוב.
תהליך הפיתוח כולל כנראה בנייה ראשונית, המבוססת על שיקולים טכנולוגיים בלבד, ללא צורך ב"אנשים עם אוזניים מזהב". לאחר מכן מתחיל שלב איטראטיבי, שבו ה"אנשים עם אוזניים מזהב" מעירים את הערותיהם, והמהנדסים צריכים למצוא את הקשר בין התיאורים המילוליים שלהם, כמו "חסר אוויר סביב הכלים" (מה זה אומר לעזאזל?) לבין רכיבים ספציפיים במכשיר ומה לעזאזל צריך לשנות. אין לי כוח לחפש את הדוגמה באינטרנט כרגע, אבל לפעמים זה לשנות
סוגי קבלים (לא את הערכים שלהם). כל זה במסגרת "הכל מדיד"
. לאחר הרבה ניסיון ותיסכול, נבנית הקורלציה בין מה שמודדים לבין מה ששומעים, כך שתוצאות אוסף המדידיות מתחילות להיות משמעותית יותר למתכננים.
אני די בטוח שאם היו מוסרים לאדון יואב גבע טבלאות כאלה של רמקול של יצרן אחר, בשלב פיתוח כלשהו, הוא הייה אולי יכול לתת הצעות לשיפורים טכניים, אבל לא בטוח שהוא הייה יכול לאפיין איך הרמקול נשמע.
אף אחד לא אומר שאי אפשר למדוד את מה שחשוב לצליל. השאלה היא "רק"
מה למדוד מתוך מה שאפשר ומה
המיתאם בין תוצאות המדידה לבין התוצאות באוזן.
ובכל מקרה, בהינתן שייש לנו רק את המדידות שייש לנו, השאלה אם דמיון באלה
מבטיח דמיון בצליל. אני
לא פוסל את האפשרות שהכל (אוטו)סוגסטיות והצליל באמת זהה, אבל בינתיים, מניסיוני הסובייקטיבי וכנראה המוטה, זה ממש לא המצב.
עמיר