כתבת לי ששמעת מספר פטיפונים שהם בהחלט מכובדים.
אני סבור שהטענה שלך לגבי הצליל האנלוגי נגרמת מכך שהפטיפונים ששמעת סבלו מכיוון לקוי, בלאי של ראש או כל בעיה אחרת במדיה או במכשיר.
אחרת ידידי, אין סיכוי בעולם שתגיד את מה שתגיד.
הבעלים של הפטיפונים לא נולדו אתמול, הם לא קנו פטיפונים כאלה כקישוט לסלון, אלא משום שהם מבינים בעניין ועבור מה שילמו את הסכומים המוטרפים האלה, הם שומעים טוב מאוד את ההבדלים ויודעים טוב מאוד מתי הראש בלוי או כשייש כל בעייה אחרת.
המשפט "אין סיכוי בעולם שתגיד את מה שתגיד" והטון של כל רוב מה שאתה כותב, נשמע לי כאילו שמבחינתך, יש רק אמת אחת לגבי מה נכון/אמיתי/טבעי, והיא אצלך בכיס, ומי שלא "רואה את האור" בדרך שלך, בהכרח טועה.
It ain't necessarily so
ולא שהתחלתי כחובב דיסקים -- להיפך!!!
פעם, כשהתחיל העניין של CDs, הם נשמעו לי איומים ובלתי-שמיעים. הסבר טכני
: רטרואקטיבית הבנת שאולי זה בגלל שהנגנים הבייתיים עבדו פנימית ברזולוצייה של
14 ביט
אחר כך, כשהגיע העניין של לעבוד פנימית ב-16 ביט, אבל לדמות רזולוצייה של 18 ביט בעזרת shifts, הצליל נעשה שמיע יותר, ואז קניתי נגן.עם זאת, בשלב זה כ-70% מהמקרים התקליט נשמע לי "טוב" :יותר מה-CD של אותה הקלטה.
עם הזמן ועם שיפור הטכנולוגייה והרזולוצייה הפנימית ל-20 ביט "נטו" בלי טריקים כמו shifts, התהפך המצב מבחינתי וכבר 70% מהדיסקים נשמעו לי "טוב" יותר (באותה הקלטה).
ובימינו, שהטכנולוגייה השתפרה עוד יותר, וגם ההעברות לדיסק השתפרו, עם remastering של 20 או 24 ביט ו-96 קה"צ, שלא לדבר על SACD ו-DVD audio, נשארו רק אולי כ-5% תקליטים ש"עדיפים" בעיני על הדיסקים המקבילים, וגם זה לרוב רק בגלל העברות לא מוצלחות.
ואם אתה רוצה דוגמה מנוטרלת מהלב/אוזן, ללא התערבות השכל
:
בתקופה שעדיין לא היו דיסקים, ולא הייתה בכלל תחרות, או כשהנגנים והדיסקים לא הגיעו לבשלות של היום, לא אהבתי תקליטים של RCA living Stereo, וחשבתי ש-Reiner מנצח טכני אבל משעמם.
כשיצאו
הדיסקים בסידרת RCA living Stereo (ב-remastering של 20 וא"כ 22 ו-24 ביט), התהפכה התמונה. פתאום קלטתי את ה-GLORY של ההקלטות האלה, וגדולתו של Reiner יצאה לאור. כשהגיעו ה-SACDs, כבר לא נותר ספק, ואפילו חובבי תקליטים מושבעים "הודו" שה-SACD נשמע נהדר וה-LP המקורי רק "במקרה הייה אחד מהפחות טובים"...
אז מבחינתי -- מבחינת האוזן והלב -- תעזוב את כל ההסברים הטכניים והביטים והקילוהרצים והרזולוציות שנכללים בכתיבה שלי -- ה"אמת" שלי נמצאת במקום הפוך ל"אמת" שלך.
אינני יודע אם שמעת ב-EMM Labs, ששינו את התמונה גם לגבי חובבי תקליטים מושבעים, גם ב-CD, שלא לדבר על SACD, אבל ההבדל המאוד בסיסי בינינו זה שאני לא טוען שהציוד הדיגיטאלי ששמעת מקולקל, "אחרת ידידי, אין סיכוי בעולם שתגיד את מה שתגיד".
זכותך לטעם ודיעות משלך, וזכותך אפילו לומר שהם
הנכונים, אבל אין לך מה להתפלא שייש כאלה שחושבים אחרת, בצורה שייש לה גיבוי מכל האספקטים, כולל טכני, הבנתי, שמיעתי ורגשי וניסיון פראקטי עם המדייה, לאו דווקא במידה פחותה מזו שלך.
עמיר