המקור - קווים לדמותו


z.y

אוהב את התחום
הודעות
291
מעורבות
0
נקודות
0
ואולי נזקק את עניין "המקור" הזה עוד קצת-
לכדי כלי בודד, אקורד, תו... זמר בודד, להקה וכו' וכי' וכה :O כי הרי ידוע שלעיתים כך מקליטים, מרכיבים, מבצעים אוברדאב.. ע"ג מכשיר אלקט'/ מחשב רחמנא ליצלן, יצירה מוסיקלית שלמה שהיא ורק היא הינה "המקור" שאליו כיוון יוצרה :מבולבל:

אגב, פרח מזיכרוני האמן שנהג (אולי עדיין :מבולבל:) לנגן בעצמו ולהקליט כלים שונים על מנת לחברם לבסוף ליצירה שלמה.
אודה לריענון בנידון.
 

ס. ריכטר

אוהב את התחום
הודעות
336
מעורבות
0
נקודות
16
....
עכשיו נותר לברר מהו מקור,
מתי קיימת נאמנות לו
ומהי נגרמת פגיעה במקור בגלל המדיה המעבירה
...

אוקיי, אז אפשר להציע הגדרה ראשונה - למקור :
משתמע ש " מקור " הוא 'ביצוע אקוסטי חי של יצירה מוזיקלית המתבצע מול המאזין ".

זה כנראה ובין השאר 'מקור'.
[ אני מהמר שהוא נכשל בפרמטר של עקיבות פנימית שכן לא ניתן לשחזר ביצוע חי 1:1, אבל לטובת הדיון נניח שכן או שכל ביצוע חד"פ הוא מקור בפני עצמו ].

כעת אפשר לעבור לפרמטר השני?
שכן נראה שהגדרת 'מהו מקור' מכוונת להשיג הסכמה קונספטואלית וחיונית רק עבור הדיון אודותיו.
 

יואלפלרמן

חבר משקיען
הודעות
2,427
מעורבות
106
נקודות
63
אכן. לאחר שיש לנו מקור, יש שני נושאים בהמשך: א. ההקלטה, כולל היכולת "האוביקטיבית" שלה והעיבוד המכוון; ב. השחזוור, על אין סוף האופציות של צירופי מכשירים, אקוסטיקה "נכון ולא-נכון" - וטעם, או אם תרצו, העדפה.
כאן אנחנו עוזבים את המוחלט ונכנסים לאזורי הקירוב.
מה שמאוד יעזור הוא ההפרדה בין צבע או גוון צליל- עניינים של העדפה, בעיית ייחוס מוחלט וכיו"ב, הנגזרים גם ממבנה בסיסי של מכשור - ובין התייחסות למידע מוזיקלי. בעיה ממוקדת היא המודעות מתי הגוון נכנס לתחומי המידע - וההיפך.
 

ram_bra

אוהב את התחום
הודעות
314
מעורבות
0
נקודות
16
הידד לסיום שלב א' (הגדרת המקור) או בעידן השעתוק הטכני.

הלב מתרחב.
נדמה שסיימנו (כולל המהדסים בסוף ,סוחטי הנזיפות "לצמצם רווחים" -כ-ס.) את הדיון אודות המקור (ה"פרה-פוסט-מקור", אם תותר לי הלצה קטנה).
כמובן שהדיון ,שהיה סמנטי בעיקרו-הותיר אותנו מול אופק חדש, אינסופי, שהמונח סיבוב שני מגמדו-אופק החובק את שאלות היסוד הקשורות לפוסט- מקור.
וכאן אני צופה סיבוב חבטות והורדות ידיים מרהיב לא פחות , שסופו, אם להתמקם בכורסת זקן השבט ידוע מראש.

ובכל זאת:

בואו נדמיין שחבר קהילה אהוב כ_______(השלימו), נוסע לטיול ספארי,
הוא , כמובן מהרהר , משום היותו אמון על דקונסטרוקציה מודעת בכל דבר, במנגנונים התיירותיים המשומנים, בניצולו של הטבע , בבורגנות החוגגת,הצבועה אפילו, בהיררכיות הפנימיות-הגורמות לו לחוש כקולוניאליסט במירעו-שבהם ממוקמים דרגי השירות המקומיים ואולי,גם , בנפלאות הטבע.
(וכנראה בעוד מספר רב של נושאים , אולי גם געגועים לקדם-מגבר שנשאר במולדת)
השעה עכשיו 06:00 , יוצאים לדרך , יורדים מהג'יפ משום עדר היפופותמים קרוב!
,המשקפות מוצאות מנרתיקיהן , הלסתות נסגרות ,באופן בלתי רצוני,על עוד פיסת במבה.
לפתע היפו , או ליתר דיוק אלפא-היפו המזהה את הפולשים שועט קדימה
ובאופן בלתי צפוי , טראגי אפילו -טורף את החבר ס. ריכטר -זהו ,לעניינו המקור.

מאידך:
השעה 21:30 , נגיד ,חבר בשם ram_bra המתגורר ביפו מסיים לשמוע שלוש שעות רצופות של קטעים נבחרים של קרלהיינץ שטוקהאוזן האהוב עליו כבן.
הוא משתעמם בפורום dtown,ומחליט לצפות בטלוויזיה מעט , בערוץ הטבע נניח,
שהרי הוא, ram_bra מחבב חיות ,ואף מחזיק ,משום דבריו של אוסקר ווילד על בעלי בעלי-חיים( משחק מילים), בחיה או שתיים.

עתה מזדמנת לו תוכנית על עדרי סוסי יאור הקרויים גם היפופותמים , חיות שעל אף מופען המגושם מסוגלות לרוץ , מסתבר,במהירות של כ-60 קמ'ש, ועלולות לגלות רגשות טריטוריאליים לא פחותים מהנהוג באזורנו.

ram_bra (מיפו) מוקסם את מול הדימויים הצבעוניים החיים , היפים מהחיים, היותר טכניקולוריים! , דימויים המעידים על מחשבה רבה של הצלם העושה שימוש כה מושכל בפרמטרים של עומק שדה ואף בפוקוס סלקטיבי , שימוש היוצר אינטרפרטציה סובטילית.
אגב,הדימויים מעוטרים ,שוב בטוב טעם, בהערות הקריין ,שייתכן שאף נכח פעם בשיעורי זואולוגיה,
הידד לטבע המצוי בערוץ הטבע !
התכנית מסתיימת, ram_bra מרוצה ביפו ,אגב הוא , על אף הדרמה בה נכח, שלם ובריא-
הוא חוזר להאזין לשטוקהאוזן (שאליו הוא מתייחס כבנו) -(זה הפוסט מקור, obviously)

מה למדנו? ,למדנו שעל מזבח הנאמנות למקור איבדנו, לשווא , חבר קרוב, טוב, כ-ס. ריכטר.

הייתכן שמכשירי השיעתוק מייצרים חוויה שונה ?, אך מלהיבה בדרכה , כזו המאפשרת לקרוא הידד! , בפרטיות , להחזיר את קטע 4 ולשמעו 9 פעמים, להגדיל(בעזרת השנאי המבדל) את הבמה ולצמצמה - בקיצור to have a lot of fun?

לא, צריך לנסח את זה בצורה יותר נחרצת: הייתכן שמכשירי השיעתוק עשויים לגרום לחוויה סוחפת ומספקת(שוב, לעיתים)אף יותר מן המקור?


הידד לשעתוק , הידד לוולטר בנימין (מיפו?) הידד להסרת הaura מהמקור המלא בעצמו (אולי מדי?)

רם
 

נערך לאחרונה ב:

ס. ריכטר

אוהב את התחום
הודעות
336
מעורבות
0
נקודות
16
נהדר.

=======


כעת- חשבתי שלמען הסדר הטוב ומניעת התארכות למיליון עמודים, אולי תפתח שרשור המשך -
שכותרתו " ההקלטה - קווים לדמותה ", [ והוא ייפתח בלינק ל"מקור - קווים לדמותו". ] .

אבל שרשור כזה יהיה עקר ללא מישהו מקצועי מתחום ההקלטות/אולפנים שיפתח בהודעה הראשונה את הנושא - ויתאר בכלליות איך נעשית הקלטה, על מה שמים דגש, מהן התפיסות/מסורות שונות, כיצד נבחר ציוד האולפן ושאר דברים מסקרנים שהייתי שמח לדעת עליהם עוד,

השאלה היא מהיכן נשיג אדם כזה - שגם יודע לכתוב בצורה בהירה, גם בקיא באופן מקצועי בנושא עבודת אולפן קול, גם חבר באתר וגם יהיה מוכן להשקיע מזמנו ומרצו ע"מ להפוך את השרשור הבא ליעיל מלכתחילה...

וגם שהשם שלו נשמע כמו ניק ניים ! [ טוב, זו לא דרישה חשובה, אבל הלוואי והיה אחד כזה ! ].

אז בעצם נתקענו בלי "מבוא להקלטה" ?
(sad)
 

ס. ריכטר

אוהב את התחום
הודעות
336
מעורבות
0
נקודות
16
ברם , העליתי את התגובה ליואל לפני שראיתי את תגובתך.

היפופוטמים לא טורפים.
 

ram_bra

אוהב את התחום
הודעות
314
מעורבות
0
נקודות
16
הוווווווו (סימולציה של אנחת רווחה)

ברם , העליתי את התגובה ליואל לפני שראיתי את תגובתך.

היפופוטמים לא טורפים.


ס.

אין לך מושג כמה אני שמח לראות אותך שב וכותב ,זה מזכיר את ההלוויות שערכו לתום סוויר ולידידו אמנון רובינשטיין-הלוויות שמהן הם שבו לעולמנו מחוזקים.

הטרפותך על ידי היפופותם היתה יום טראגי עבורי (אני לא מתבדח) ועל אף שאינני אדם דתי- אני מודה לאל על הנס שהשיב אותך אלינו.

ס.-דע לך שמקרה מסוג זה הוא סגולה לאריכות ימים (לנצח)/טוב, גם איכותיים לא יזיק.

דע לך אגב, שיואל לא הניד עפעף (שריר לא זז בפניו)

שלך וכל טוב

רם
 

נערך לאחרונה ב:

ס. ריכטר

אוהב את התחום
הודעות
336
מעורבות
0
נקודות
16
ס.

אין לך מושג כמה אני שמח לראות אותך שב וכותב ,זה מזכיר את ההלוויות שערכו לתום סוויר ולידידו אמנון רובינשטיין-הלוויות שמהן הם שבו לעולמנו מחוזקים.

הטרפותך על ידי היפופותם היתה יום טראגי עבורי (אני לא מתבדח) ועל אף שאינני אדם דתי- אני מודה לאל על הנס שהשיב אותך אלינו.

ס.-דע לך שמקרה מסוג זה הוא סגולה לאריכות ימים (לנצח)/טוב, גם איכותיים לא יזיק.

דע לך אגב, שיואל לא הניד עפעף (שריר לא זז בפניו)

שלך וכל טוב

רם

אל תודה לאל כ"כ מהר, אני עדיין יכול להיהרג היום בתאונה בדרך הביתה או סתם לעשן שאכטה אחת יותר מדי והיא תהיה הטריגר לאיזה סרטנול ריאתי, או שזרועות החוק הארוכות ישיגו אותי לבסוף.

בשורה התחתונה, אתה תצטרך לעשות 1+1 ולקשר בין ידיעה בשולי החדשות [ אם בכלל ! ] לבין היעלמותי : [ איך אתה במתמטיקה, 1+1 וכאלה ? ]




When they kick at your front door
How you gonna come?
With your hands on your head
Or on the trigger of your gun

When the law break in
How you gonna go?
Shot down on the pavement
Or waiting on death row​
 

ram_bra

אוהב את התחום
הודעות
314
מעורבות
0
נקודות
16
הצטרפו אלי להמשך

אל תודה לאל כ"כ מהר, אני עדיין יכול להיהרג היום בתאונה בדרך הביתה או סתם לעשן שאכטה אחת יותר מדי והיא תהיה הטריגר לאיזה סרטנול ריאתי, או שזרועות החוק הארוכות ישיגו אותי לבסוף.

בשורה התחתונה, אתה תצטרך לעשות 1+1 ולקשר בין ידיעה בשולי החדשות [ אם בכלל ! ] לבין היעלמותי : [ איך אתה במתמטיקה, 1+1 וכאלה ? ]




When they kick at your front door
How you gonna come?
With your hands on your head
Or on the trigger of your gun

When the law break in
How you gonna go?
Shot down on the pavement
Or waiting on death row​


You can crush us You can bruise us But you'll have to answer to Oh, Guns of Brixton

The money feels good And your life you like it well But surely your time will come As in heaven, as in hell

You see, he feels like Ivan BORN under the Brixton sun His game is called survivin' At the end of the harder they come

You know it means no mercy They caught him with a gun No need for the Black Maria Goodbye to the Brixton sun

You can crush us You can bruise us But you'll have to answer to Oh-the guns of Brixton

When they kick out your front door How you gonna come? With your hands on your head Or on the trigger of your gun

You can crush us You can bruise us And even shoot us But oh- the guns of Brixton

Shot down on the pavement Waiting in death row His game was survivin' As in heaven as in hell

You can crush us You can bruise us But you'll have to answer to Oh, the guns of Brixton Oh, the guns of Brixton Oh, the guns of Brixton Oh, the guns of Brixton Oh, the guns of Brixton



על כל פנים ס. ,הסצנות שטווית בהחלט עלולות להתרחש , ואומר לך ידידי -תיתכנה אחרות.

אבל , כמו שאמר חברך א. טולדנו " חי ,חי, חי "-אני מציע לך להמתין עם התחזיות הללו ופשוט לטפל בהתקפי החרדה הללו באופנים אחרים (אולי יוגה , אולי איזה אוסף טוב של משהו תרבותי )

בעניין הרמיזות ליכולתי המתמטית- התעייפת קצת , לא?
(טוב הNDE- וכל הקשור בפטירה)
-העיקר שאתה כאן (לנצח)

נשיקות

רם
 
נערך לאחרונה ב:

ס. ריכטר

אוהב את התחום
הודעות
336
מעורבות
0
נקודות
16
מקינטוש
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,089
מעורבות
4,236
נקודות
113
נהדר.

=======


כעת- חשבתי שלמען הסדר הטוב ומניעת התארכות למיליון עמודים, אולי תפתח שרשור המשך -
שכותרתו " ההקלטה - קווים לדמותה ", [ והוא ייפתח בלינק ל"מקור - קווים לדמותו". ] .

אבל שרשור כזה יהיה עקר ללא מישהו מקצועי מתחום ההקלטות/אולפנים שיפתח בהודעה הראשונה את הנושא - ויתאר בכלליות איך נעשית הקלטה, על מה שמים דגש, מהן התפיסות/מסורות שונות, כיצד נבחר ציוד האולפן ושאר דברים מסקרנים שהייתי שמח לדעת עליהם עוד,

השאלה היא מהיכן נשיג אדם כזה - שגם יודע לכתוב בצורה בהירה, גם בקיא באופן מקצועי בנושא עבודת אולפן קול, גם חבר באתר וגם יהיה מוכן להשקיע מזמנו ומרצו ע"מ להפוך את השרשור הבא ליעיל מלכתחילה...

וגם שהשם שלו נשמע כמו ניק ניים ! [ טוב, זו לא דרישה חשובה, אבל הלוואי והיה אחד כזה ! ].

אז בעצם נתקענו בלי "מבוא להקלטה" ?
(sad)

מה הבעיה קבל הסבר מזורז. {אם תרצה תעלה גם כתבה מסודרת}.

להבדיל מהתחום הביתי שבו מקצרים ככל היותר את מסלול הסיגנל באולפן זה עובד הפוך.
אות ההקלטה עוברת דרך מספר מכשירים רב.

האות יוצאת מהכלי וניכנסת למסלול הראשון שניקרא הפופר [POOFER] שהוא בעצם זה שמגן על המיקרופון מפני רוק, ליכלוך והאותיות הבעיתיות פ' ב' ט' והשאר שהתוקפנות שלהם מכניסה את הקומפרסור לפעולה.

מכאן האות עובר בכבל {הלא תמיד איכותי} לרוב קלוץ מדגם 5000 שהוא ה"אודיופילי הזול ביותר קיים" וניכנס למערכת שנקראת A2 או 999 של WEVES שהיא הנפוצה ביותר באולפנים טובים. משם נישלח למיקסר שמבטא את תוכנת ההקלטה שהיא לרוב PROTOOLS ואם משקיעים ברצינית אז זו אותה תוכנה ב-HD.

כאשר הוא מגיע למחשב הוא עובר מספר שינויים.
הראשון הוא מעבר מאנלוגי לדיגיטלי {DAC} שהוא בעצם חומרה מחוץ לתוכנה שנשלחת לתוכנה בעיוות קטנטן אך עדיין קיים.

לאחר הקלטת הכלי או הזמר מכניסים מספר מכשירים לאות.
המכשיר הראשון הוא הקומפרסור שבעצם שומר על עוצמה שלא תעבור את ה-+3 DB. בפועל רוב ההקלטות חורגות מהנתון הזה לכן הקומפרסור פוגע בטווח הדינמי, לשם ביטול החרפה משתמשים במכשיר שנקרא GATE EXPENDER אך הביטול אינו מוחלט, עדיין קיימת נפילה בסיגנל המקורי.

לאחר שהקלטנו את כל הכלים הדרודים אנו מבשלים את המיקס הסופי.

זה אומר שבעזרתו בונים עומק במה על ידי עוצמות שונות לכל כלי והגברת העוצמה כאשר יש לו סולו, הגברת העוצמה מתבצעת על ידי ביטול הקומפרסור בערוץ של הכלי ובנוסף פתיחת שער מגביל הטווח דינמי עד הסוף. כך שהוא יבלוט מעל כולם כאילו היתקדם צעד קדימה.

את תמונת הסטריאו בונים בכמה שיטות.
1- לפי איך שבא למקליט.
2- לפי המיקומים בעת ההקלטה.

לגבי 1 זה תלוי במקליט.

לגבי 2 אסביר.
כאשר הכינור ממוקם בשעה 1 מול הטכנאי מסיט הטכנאי את כפתור ה-PAN לכיוון מיקום הכינור, כאשר הכפתור מצביע עליו הוא יבלוט מעט יותר בצד ימין מאשר שמאל מה שייתן את תחושת מיקום הכלים על הבמה. כך הטכנאי מצביע על הנגנים וכך נוצרת תמונת סטריאו.

בכדי לבנות תמונת סטריאו למהדרין מקליטים באולפנים שנקראים אולפני חדרים. הכוונה היא שכך כלי מנגן בחדר משלו וכך מונעים את הזליגה של סאונד התופים למיקרופון של הכינור.

מערכות שאינן מצליחות לספק הפרדה של ימין ושמאל באופן מושלם אינן מסוגלות לתת תמונת סטריאו טובה, תמונת הסטריאו וההפרדה קשורה אך ורק לאלקטרוניקה ולמיקום הרמקול, היא לא קשורה כלל לאיכות הרמקול.

לאחר שהקלטנו ואונו מרוצים עוברים לשלב הצריבה, בשוק המקצועי לא קיים הצורב המוכר אלא מערכת הטבעה שצורבת בכל שניה דיסק באורך מלא ובנוסף מצפה אותו בחומר הגנה אפור או זהב שאין לו משמעות בצליל אלא רק שמירת הקבצים הלכודים לאורך שנים רבות.

אם יש שאלות אשמח לענות.(Y)
 

oferT

חבר משקיען
הודעות
5,204
מעורבות
46
נקודות
48
אגב, פרח מזיכרוני האמן שנהג (אולי עדיין :מבולבל:) לנגן בעצמו ולהקליט כלים שונים על מנת לחברם לבסוף ליצירה שלמה.
אודה לריענון בנידון.

מייק אולדפילד?
 

z.y

אוהב את התחום
הודעות
291
מעורבות
0
נקודות
0
מייק אולדפילד?

חן, חן עופר :)

אכן מייק שדהישיש ביצירתו המופלאה Tubular Bells אותה כתב בנערותו, ניגן על כל 28 הכלים המופיעים בה ובעצם רקח אותה במשך כ 9 חודשים.....והרי לכם "מקור" (great)
 

oferT

חבר משקיען
הודעות
5,204
מעורבות
46
נקודות
48
אני זוכר את היצירה הזאת עוד כילד...:)
 

אורי_ו

כתב האתר
צוות האתר
הודעות
12,760
מעורבות
315
נקודות
83
אגב גם ברייט אייז הבנתי שמנגן על כל הכלים שלו.
כמו כן EELS עשה זאת בחלק משיריו.
פול מקרטני באלבום האחרון שלו מתופף את כולו .
וגם באלבומים של הוויט סטרייפס, חוץ מהתופים כל הכלים כולם מנוגנים ע"י הסולן.
 

ramkol

אוהב את התחום
הודעות
477
מעורבות
0
נקודות
0
גם גימי הנדריקס, חוץ מהבאס והתופים ניגן על כל שאר הכלים...
:)
 

אורי_ו

כתב האתר
צוות האתר
הודעות
12,760
מעורבות
315
נקודות
83
gute morgen david
 

yairjazz

אוהב את התחום
הודעות
159
מעורבות
0
נקודות
0
גם מתי כספי

האלבום "מתי כספי שר סשה ארגוב" (מקסים, אגב) נוגן כולו בידי מתי כספי בלבד (פנדר רוהדס, גיטרה, באס, מנדולינה, תופים, המון כלי הקשה שונים ומגוונים ומפוחית).
 

MASTERMIX

אוהב את התחום
הודעות
273
מעורבות
1
נקודות
0
שאלה מעניינת (-:

אני חושב שזה קשור גם בגישה של האודיופיל/ית

יש אנשים שיחפשו מערכת שמע הנשמעת בדיוק כמו איך שהם היו שומעים את המוזיקה אם האוזניים שלהם היו מודבקות למיקרופון בעת ההקלטה. כלומר מחפשים אחר מערכת השמע ה"שקופה".

יש אנשים שיחפשו מערכת שמע שהצליל שלה אהוב עליהם, צליל שמזכיר להם את אולם הקוצרטים בו הם נוהגים לבלות, אירוע מוזיקלי זהם חוו ... כלומר יחפשו מערכת בעלת ה"צבע" המתאים להם.

ויש כמובן את המשלבים שגם אוהבים את המערכות שלא מדגישות במיוחד תדרים מסויימים, מפורטת , הרמוניות בעלות מנעד רחב .... וגם עם אופי משלה שלא זורקת את הצלילים כפי שהם למאזין, מעשירה את הצליל ומעמיקה אותו ....

לצורך הדעות השונות של אנשי הפורום אודיופילים שאוהבים את המוסיקה שלהם
עם תוספות אילו או אחרות החלטתי לומר את דעתי ולשמוע גם את דעתכם בנושא והעלתי דגימה דיי מעניינת :

http://www.2shared.com/file/3529119/2c004b31/New_Folder__2_.html

דגימה שלי הדגימה היא יחסית שקופה וללא נקיון בסאונד ככה מהתקליט לאוזניים...דעתכם
אחר כך אשאל שאלה דיי מעניינת בנושא השוואות בין צלילים שמופקים ע"י מערכת זו או אחרת
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור