וואלה לא הבנתי כלום....
מי שהוא מוכן להעביר לי קורס מזורז בפילוסופיה אודיופילית..
שלמה
תצטרף אלי, אני לומד בקורס של יואל.
במובן העיוני, במערכת היחסים בין האובייקט כשהוא לעצמו מול הסובייקט המקיים עמו קשרי קיום מבוססי חושים שבמהותם חסרי יכולת לכימות רציונלי, אכן לא ניתן לדעת מה הוא מקור לאשורו. כאשר מרכיבי מציואת אלו קורסים לתוך המרחב-זמן של ההתרחשות האינסטרומנטלית, נוצרים ספקות אקסיסטנציאליים ביחס ליכולת המובנית של המאזיןליצרו מערכת אימון עם המקור.
***
אז בזמן הקריאה, מר ריכטר הנכבד, חשבתי על הפרדוקס של זנון, שבקריאה ראשונה ממש מאתגר את מה שאנחנו יודעים על המציאות. אבל בקריאה שנייה מתגלה כי הטענה הבסיסית המתייחסת להתקדמות כעניין יחסי בתוך עצמה לא ממש, אתה יודע.
אבל בזמן הכתיבה נזכרתי דווקא בעניין אחר מאותו הז'אנר (אבל יותר מאוחר). ברקלי טען כי אנחנו לא יכולים לדעת דבר בגלל שהחושים מפשלים; איך בכל זאת? האלוהים בטובו וכו'.
הסיפור הוא על שניים שדנו בעניין. שאל האחד: אז איך אתה סותר אותו? אמר השני: אני סותר אותו כך – ובעט באבן.
בקיצור: אני יודע מהו פסנתר בכלל; אני מזהה פסנתר גם מהסניו שלי (14 שנים) שליד המיטה. וכל זה לא לעניין. העניין הוא פשוט: לצליל של כלי אקוסטי יש מרכיבים ידועים – והעובדה שיש גוונים כמו אולם פשוט לא רלוונטית לדיון. קח את המצלול שלו, את האופי המיוחד של יצירת הצליל, את הטרנזיינטים והדעיכה,העוצמה והפדאל ועוד כמה והנה יש לך מרכיבי צליל.
אני לא יודע דרך מה אתה שומע, אבל מניסיוני יש לסוג המכשור – וכן, גם לטעם המתפתח – השפעה לגבי עצם הדרישה לנאמנות למקור או לגבי ההתנסות במפגש אתה.
עמידה בכל הפרטמרטים? בעיה. ללכת לכיוון? בהחלט.
בקיצור: הרבה פחות אמורפי לדעתי (בניגוד לתשובה שלי)
שלום יואל ותודה על ההשקעה בתגובה המפורטת.
האם היעדרה של היכולת לכמת היא הנותנת היעדרו של 'מקור'?
שני נוכחים שיאזינו לפריטה מולם יסכימו שהאזינו לדבר-מקור.
יש מקור : לכל דבר יש מקור [ השאלה היא ההתחקות ] : יש מקורות שגם להם יש מקור : 'אדם' נתון הוא מקור : מה מקורו של האדם ? זרע ? ומקורו - מולקולת פחמן ? משהו. ואז נכנס מושג האינסוף שהעלית, אם כי לא נקיש ממנו לכאן, שכן אצלנו המקור מזוהה - צליל נוצר מתוך מוצר מוגמר ונתון [ גיטרה למשל ]. הרלוונטיות למקור מרכיבי המוצר [ עץ ] היא רק בהתייחס לאופי הצליל ולא להיותו צליל-מקור.
יש מקור לצליל [ כמובן ].
האם כל צליל [ כל מקור ] הוא חד פעמי ? כן, אבל כאן כבר חייבים להניח שכל צליל משתחזר בצורה זהה בכל פריטה, אחרת זה השלב בו נעצר המקור [ אע"פ שדווקא לזה תורמת ההקלטה ]
אז יש צליל שהוא מקור.
דווקא בהקשר זה לא מצאתי נגיעה פראדוקסלית, ומהאזכור של זנון נעלבתי. ברקלי לעומת זאת מתעמת כאן עם אריסטו והופך את הכל לסובייקטיבי : זה עוזר בפן של נטישת ההתייחסות המטריאליסטית לצליל {שמכוונת ל'זמן המקור' שהצעתי לפני כמה פוסטים אבל שולל קיום עצמאי של מקור [ אלא נותן אידאה של מקור, שזה מה שאנשים מאזינים לו במערכת שלהם ] }.
מי שיגיד עכשיו " איזה בלגאן, אלוהים ! " צודק : כשנגמרים הטיעונים, רצים לקרוא לאבא שירביץ, או לאלוהים שיחליט. ואז נחלקים בין המקור [ הצליל ] לבין קליטתו הסובייקטיבית לחלוטין.
כאן כבר מתערער מעמדו של המקור, או נכפף לפרמטרים חיצוניים שלניסיון מרכיב קריטי בהם : לזה כוון דיז בדרכו, אלא שיש דרך לומר את הדברים.
הטענה היא שיש מקור שהוא יישות : זה ה'מאסטר דיסק' של מאסטרמיקס. מעניין לשלב מטריליזם [ ואני דוחה את הרמיזה אלי כמטריאליסט ] למצלול/שמיעה. אם אנחנו [ או מאסטרמיקס או נמר ] יוצרים את המקור ואומרים שהוא היישות, זה נראה לי מוטעה, חייבים ללכת אחורה , לא עד מולקולת הפחמן, אבל עד לאולפן, שכן ה" " יישות " " שלנו היא
מראש משהו שאמור להיות דומה למשהו אחר !
ואז, למה ללכת לאולפן אחד ? נלך לשניים, ונביא איתנו את הפסנתר שלנו. ניתן לדיז לסחוב.
כעת לא רק שיהיה לך דימוי סובייקטיבי [ וזה יכול להיות מדיד : ] , אלא שאפילו אתה כסובייקט תזהה
שני דימויים כאלה וכך תמדוד שני מקורות ממקור אחד, אפילו לא צריך לכמת מתימטית/חיצונית [ אע"פ שניתן לעשות אפילו זאת בהשוואה טכנית בין שתי הקלטות "מקור" ].
המקור שלנו הוא שפינוזי, מקור אקטיבי, פעיל, חי. אין כאן שאלה של אידאות [ או שיש, תמיד יש, אבל אנחנו הוגנים בפרקטיקה ומתייחסים להכל בצורה מטריאליסטית - אבל לא מטריאליסטיים ! או לפחות אני לא, ודווקא כאן המטריאליסטיים מתהפכים על הריאלים, תחשוב על מדידת 3 הרץ
].
המקור המוכר הוא קונספט אפוסטריורי - וזה נראה לי הפרדוקס האמיתי.
כולנו יודעים פסנתר מהו, כולנו מחפשים שהפסנתר יישמע
מגניב. המקור נאמן לאידאות שלנו.
כששני טכנאי סאונד מעצבים שני מאסטרים שונים לפי האזנה באוזניות אחרות [ וכמובן, באולפן שונה לגמרי עם ציוד שונה לגמרי ] - אין מקור.
כששתי מערכות סופר הייאנד בכמה K שכל אחד רוצה , בזוזים ואפילו בדולרים [ הו הו הו, כמובן ] מנגנות שונה, אין מקור.
המערכת שלך צריכה לבטא פסנתר היטב, כמו שאתה מכיר, וכמו שהניסיון שלך בהאזנה לפסנתר מדריך אותך. נאמן למקור ? נאמן לעצמך, לאוזן ולמוח של המאזין. זה למה שנינו נבחר לקנות מערכת שונה למרות ששנינו מחפשים נאמנות למקור ושנינו הפיוריסטים הכי גדולים בעולם, נניח.
אז זה בהחלט "ללכת לכוון", אבל נעצר מתישהו : אמור מעתה ( אם תרצה ) - נאמנות לאידאה, נאמנות לעצמך, אבל "מקור" הוא
זמן נגינה, חד פעמי. אגב עוצמה או דעיכה, גם היא השתנתה עם שינוי חומרי המיתרים והמשקלים, אם נאפיין "פסנתר" לפיה, נפגע במושג שלו ונחליש גם אותו, וידוע שמי שמתאכזר לפסנתרים וגו'. אנחנו רוצים שהפסנתר יישמע
מגניב.
לסיכום, סיפור האבן והבעיטה : הוא נשמע כמו גישה ברוח הזן [
] , ואותו נדרשתי לחפש, הוא מיוחס לסמואל ג'ונסון, אבל אני קצת טרוד כעת מכדי למצוא אותו, ללמוד אותו ולהתייחס אליו, אז אשיב בציטוט שמצאתי מג'ונסון זה : "כשמתקדם אדם בחיים הוא משיג דבר שהוא לאין ערוך גדול יותר מהערצה - כושר שיפוט להעריך דברים על פי ערכם העצמי".