המקור - קווים לדמותו


יואלפלרמן

חבר משקיען
הודעות
2,427
מעורבות
106
נקודות
63
כולם מדברים על המקור, על הנאמנות לו וכיו"ב. יש הטוענים כי המקור מוחלט ומערכת צריכה להגיע אליו/לשחזר אותו. יש הטוענים שאין דבר כזה; הנה עובדה: התוצאות שונות ומול זאת אין נקודת ייחוס. כך ש"צבעוניות" או כל תכונה אחרת פשוט מובנית בעסק.
לטובת הדיון, אתחיל ממקום אחר.

העלמה חבצלת בית הלחמי מצוידת בשיער ארוך ומתולתל בגוון בלונדיני. מהיותה יפה בכלל ובעלת שיער מדהים בפרט היא מדגמנת בכלל ובעסקי שיער בפרט. העלמה חבצלת גאה מאוד בשיערה ואינה מוכנה לשנות את הגוון הטבעי בכלל, גם עקרונית וגם מסיבת מקצועיות.
***​
א. להלן תיאור מצומצם של מספר סדרות צילום.
1. סטודיו, מבזקים, הקפדה על טמפרטורת צבע
2. רבע שעה לאחר הזריחה בחורף
3. חצי שעה לפני השקיעה בקיץ
ברור כי בכל צילום גון השיער יהיה שונה.
ב. לאחר מכן, פוזרו תצלומי הפרסומות הנ"ל בעיתונות למיניה. במקרים אחדים היה זה תצלום שער על נייר כרומו 180 גרם של מגזין יוקרתי; במקרים אחרים זה עמוד אמצעי של מגזי דל תקציב, במקרים אחרים היה זה נייר עיתון.
ברור כי בכל מקרה יהיה גוון השיער שונה.
***​
עכשיו נותר לברר מהו מקור, מתי קיימת נאמנות לו ומהי נגרמת פגיעה במקור בגלל המדיה המעבירה. המקור הוא השיער של חבצלת אבל אותו שיער עשוי להיראות אחרת עם תאורה שונה, גם אם היינו במקום. בלי קשר לגוון המתקבל, יש מדיה שתעביר טוב יותר את המקור – יהיה הגוון שלו אשר יהיה – ויש מדיה שתיכשל.
***​
והנה אנחנו יוצאים לדרך. בצילומים עצמם השיער עשוי לצאת אדום יותר, אבל זה המקור; מנגד, גם הדפסה עשויה לצאת אדומה, אבל זה בגלל שמישהו פישל בהכנה, בדפוס או סתם בגלל שהבסיס פגום.
***​
אותו כינור יישמע שונה ממקום למקום – אבל יישמע כינור. בתור שכזה יהיו לו מאפיינים מסוימים. מה שיהיה שונה זה הגוון המשתנה בגלל מרכיבי הקלטה וכו'.
כאשר הוא יחזור לאוזן דרך מערכת, הכינור יישמע שונה גם בגלל המערכת. האם בהינתן העובדה שאנחנו לא יודעים איך הוקלט הכינור אנחנו לא יודעים אם הוא מושמע נכון, כלומר נאמן למקור?
***​
במקרה אחד, גם שניים ושלושה – לא. אבל מה אם משווים הרבה פעמים והרבה דברים? ומה אם יודעים להגדיר מה מרכיבי צליל הכינור במקור ומה מזה מגיע לאוזן? מה אם המאזין מכיר מוזיקה אקוסטית בביצוע חי? ומה עם זה שמכיר צלילים באמת רק דרך מערכות?
ומה במקרה של איש עם כינור שיעמוד בין הרמקולים, יוקלט עם שני מיקרופונים בטייפ מדופלם ויושמע מיד בחזרה?
ותודה לסונוס על הטריגר כאשר קבע כי זוהי "פיקציה אודיופילית. נקודה" (ורד)(לדעתי לא, אבל זה לא חשוב לעצם הדיון)
 

Sonus

חבר משקיען
הודעות
1,320
מעורבות
2
נקודות
0
כולם מדברים על המקור, על הנאמנות לו וכיו"ב. יש הטוענים כי המקור מוחלט ומערכת צריכה להגיע אליו/לשחזר אותו. יש הטוענים שאין דבר כזה; הנה עובדה: התוצאות שונות ומול זאת אין נקודת ייחוס. כך ש"צבעוניות" או כל תכונה אחרת פשוט מובנית בעסק.
לטובת הדיון, אתחיל ממקום אחר.

העלמה חבצלת בית הלחמי מצוידת בשיער ארוך ומתולתל בגוון בלונדיני. מהיותה יפה בכלל ובעלת שיער מדהים בפרט היא מדגמנת בכלל ובעסקי שיער בפרט. העלמה חבצלת גאה מאוד בשיערה ואינה מוכנה לשנות את הגוון הטבעי בכלל, גם עקרונית וגם מסיבת מקצועיות.
***​
א. להלן תיאור מצומצם של מספר סדרות צילום.
1. סטודיו, מבזקים, הקפדה על טמפרטורת צבע
2. רבע שעה לאחר הזריחה בחורף
3. חצי שעה לפני השקיעה בקיץ
ברור כי בכל צילום גון השיער יהיה שונה.
ב. לאחר מכן, פוזרו תצלומי הפרסומות הנ"ל בעיתונות למיניה. במקרים אחדים היה זה תצלום שער על נייר כרומו 180 גרם של מגזין יוקרתי; במקרים אחרים זה עמוד אמצעי של מגזי דל תקציב, במקרים אחרים היה זה נייר עיתון.
ברור כי בכל מקרה יהיה גוון השיער שונה.
***​
עכשיו נותר לברר מהו מקור, מתי קיימת נאמנות לו ומהי נגרמת פגיעה במקור בגלל המדיה המעבירה. המקור הוא השיער של חבצלת אבל אותו שיער עשוי להיראות אחרת עם תאורה שונה, גם אם היינו במקום. בלי קשר לגוון המתקבל, יש מדיה שתעביר טוב יותר את המקור – יהיה הגוון שלו אשר יהיה – ויש מדיה שתיכשל.
***​
והנה אנחנו יוצאים לדרך. בצילומים עצמם השיער עשוי לצאת אדום יותר, אבל זה המקור; מנגד, גם הדפסה עשויה לצאת אדומה, אבל זה בגלל שמישהו פישל בהכנה, בדפוס או סתם בגלל שהבסיס פגום.
***​
אותו כינור יישמע שונה ממקום למקום – אבל יישמע כינור. בתור שכזה יהיו לו מאפיינים מסוימים. מה שיהיה שונה זה הגוון המשתנה בגלל מרכיבי הקלטה וכו'.
כאשר הוא יחזור לאוזן דרך מערכת, הכינור יישמע שונה גם בגלל המערכת. האם בהינתן העובדה שאנחנו לא יודעים איך הוקלט הכינור אנחנו לא יודעים אם הוא מושמע נכון, כלומר נאמן למקור?
***​
במקרה אחד, גם שניים ושלושה – לא. אבל מה אם משווים הרבה פעמים והרבה דברים? ומה אם יודעים להגדיר מה מרכיבי צליל הכינור במקור ומה מזה מגיע לאוזן? מה אם המאזין מכיר מוזיקה אקוסטית בביצוע חי? ומה עם זה שמכיר צלילים באמת רק דרך מערכות?
ומה במקרה של איש עם כינור שיעמוד בין הרמקולים, יוקלט עם שני מיקרופונים בטייפ מדופלם ויושמע מיד בחזרה?
ותודה לסונוס על הטריגר כאשר קבע כי זוהי "פיקציה אודיופילית. נקודה" (ורד)(לדעתי לא, אבל זה לא חשוב לעצם הדיון)

אתה כותב נפלא (ורד)

ולעניין,

האם כל כלבי הבוקסר נראים אותו דבר? (זה כי יש לי אחד :))
האם כל הכלבים בצבע חום הם אותו הדבר?
בוודאי שתראה כלב הולך ברחוב תוכל להגיד שזה כלב אבל האם תזהה את הכלב שלך הולך ברחוב ליד כלבים אחרים?

****
כמובן שכינור ישמע כינור אבל לא כל הכינורות נשמעים זהה ולכם אם לא תוכל לשמוע את הכינור באותו אולם הקלטות שבו הוקלט ובאותה אקוסטיקה שבו הוא ניגן לא תוכל לדעת איזה מערכת משחזרת אותו הכי נכון.

עד כאן להפעם.
 
נערך לאחרונה ב:

diz1

חבר משקיען
הודעות
1,656
מעורבות
1
נקודות
0
מעניין אם המקור של דנה אינטרנשנאל היה זוכה בארוויזיון:מבולבל:
 

יואלפלרמן

חבר משקיען
הודעות
2,427
מעורבות
106
נקודות
63
לסונוס: כל כלבי הבוקסר זהים בבוקסריותם, אתה תזהה את שלך.
ולכינור: זהו שכתבתי, מקרה אחד - בוודאי שלא. הרבה-הרבה מקרים של הרבה דברים - כן
לדיז: למה שכן?
 

liorkoren

מנהל
צוות האתר
הודעות
19,855
מעורבות
666
נקודות
113
האם כל כלבי הבוקסר נראים אותו דבר? (זה כי יש לי אחד :))
האם כל הכלבים בצבע חום הם אותו הדבר?

כאן לא מדובר בכלבי בוקסר שונים, אלא באותו הבוקסר שעלול להראות שונה בסיטואציות שונות (אדמדם בשקיעה, בהיר תחת שמש בוהקת וכו').
 

צפיר

אוהב את התחום
הודעות
87
מעורבות
1
נקודות
8
שאלה מעניינת (-:

אני חושב שזה קשור גם בגישה של האודיופיל/ית

יש אנשים שיחפשו מערכת שמע הנשמעת בדיוק כמו איך שהם היו שומעים את המוזיקה אם האוזניים שלהם היו מודבקות למיקרופון בעת ההקלטה. כלומר מחפשים אחר מערכת השמע ה"שקופה".

יש אנשים שיחפשו מערכת שמע שהצליל שלה אהוב עליהם, צליל שמזכיר להם את אולם הקוצרטים בו הם נוהגים לבלות, אירוע מוזיקלי זהם חוו ... כלומר יחפשו מערכת בעלת ה"צבע" המתאים להם.

ויש כמובן את המשלבים שגם אוהבים את המערכות שלא מדגישות במיוחד תדרים מסויימים, מפורטת , הרמוניות בעלות מנעד רחב .... וגם עם אופי משלה שלא זורקת את הצלילים כפי שהם למאזין, מעשירה את הצליל ומעמיקה אותו ....
 
נערך לאחרונה ב:

Sonus

חבר משקיען
הודעות
1,320
מעורבות
2
נקודות
0
כאן לא מדובר בכלבי בוקסר שונים, אלא באותו הבוקסר שעלול להראות שונה בסיטואציות שונות (אדמדם בשקיעה, בהיר תחת שמש בוהקת וכו').

אני לא מסכים.
כלבי הבוקסר הם אנאלוגיות לכינורות לדוגמא. יש מיליוני כינורות בעולם. כולם יסכימו שבכל מערכת שתנגן כינור כולם יזהו שמדובר בכינור (נו טוף חוץ מהמערכת של נמר) אבל השאלה היא לא לזהות את הכינור אלא לשחזר כינור ספיציפי במקום ספציפי בזמן ספציפי ואת זה גם אם יש מערכת שמסוגלת לעשות אין לנו, המאזינים, את האפשרות לדעת איזו משחזרת נכון כי מעולם לא שמענו מה היה במקור ולכן המושג נאמנות למקור הוא פיקציה.

שכאדם קונה דיסק והולך לשמוע את אותו הדיסק במערכות שונות הדבר היחיד שהוא יכול להסיק זה איזו מערכת נשמעת לו יותר טוב ולא איזה מערכת משחזרת את המקור טוב יותר מכיוון שאת המקור הוא לא מכיר, הוא מכיר רק מה שיוצא מהרמקול של מערכת X.
 

liorkoren

מנהל
צוות האתר
הודעות
19,855
מעורבות
666
נקודות
113
זה רק מראה עד כמה הדברים יכולים להיות מסובכים, כנור כמקור יהיה:
1. כינור על סוגיו השונים
2. אותו כינור אשר מתנגן בתנאים אקוסטים / פרמטרי הקלטה שונים
 

Sonus

חבר משקיען
הודעות
1,320
מעורבות
2
נקודות
0
זה רק מראה עד כמה הדברים יכולים להיות מסובכים, כנור כמקור יהיה:
1. כינור על סוגיו השונים
2. אותו כינור אשר מתנגן בתנאים אקוסטים / פרמטרי הקלטה שונים

הדברים מאוד פשוטים זה לא מתחיל בכלל להיות מסובך.
האודיופילה היא זו שמנסה לבלבל אנשים ולסבך דברים והכל בשביל מה?

לשחזר משהו שאף אחד לא יודע איך הוא נראה. אחת הבדיחות הגדולות ששמעתי.
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,089
מעורבות
4,236
נקודות
113
אני לא מסכים.

גם אני לא

כלבי הבוקסר הם אנאלוגיות לכינורות לדוגמא.

תודה שירדתם מהכלבים.

יש מיליוני כינורות בעולם. כולם יסכימו שבכל מערכת שתנגן כינור כולם יזהו שמדובר בכינור (נו טוף חוץ מהמערכת של נמר) אבל השאלה היא לא לזהות את הכינור אלא לשחזר כינור ספיציפי במקום ספציפי בזמן ספציפי ואת זה גם אם יש מערכת שמסוגלת לעשות אין לנו, המאזינים, את האפשרות לדעת איזו משחזרת נכון כי מעולם לא שמענו מה היה במקור ולכן המושג נאמנות למקור הוא פיקציה.

לא יודע אם פיקציה אך מבחינה מיקצועית אין לנו את האפשרות לדעת כיצד הוקלט אותו כינור במיוחד מאותה סיבה שבכל מערכת הוא נישמע שונה, אי לכך אני מאמין שהנאמנות למקור הוא מקסימום הנאמנות לכלי באופן כללי, כינור שנישמע אמיתי {לא סינטיסייזר} זה כבר טוב, האם מוצא חן בעיני אותו כינור שאני שומע? זה החשוב - זה ה"מקור" בלי שום קשר לציפור.

דרך אגב יניב - אהבתי את מה שכתוב בסוגריים.:)


שכאדם קונה דיסק והולך לשמוע את אותו הדיסק במערכות שונות הדבר היחיד שהוא יכול להסיק זה איזו מערכת נשמעת לו יותר טוב ולא איזה מערכת משחזרת את המקור טוב יותר מכיוון שאת המקור הוא לא מכיר, הוא מכיר רק מה שיוצא מהרמקול של מערכת X.

בקיצור אני מסכים עם יניב .
 

מאסטרו אודיו

עוסק בתחום
הודעות
1,790
מעורבות
338
נקודות
83
השאלה איך נשמעה הקלטה מסויימת במקור אינה רלוונטית ולו רק מהסיבה שלנו המאזינים בבית אין כל אפשרות לדעת. שימו את זה בצד.
אז בכל זאת, מה עושים?
כפי שכבר נכתב כאן. טורחים ושומעים כינור אמיתי שוב שוב שוב...ושוב. סה"כ ההתנסויות יוצרות אצל המאזין קונספט או אימג' של "כינור". עם זה הולכים, שומעים, בוחנים ומשווים.
אין מה לעשות, במבחן המציאות מי שפועל כך מצליח להגיע לתוצאות טובות מאוד. זו הדרך היחידה וזה הכי טוב שיש. אני חושב שמי שלא פועל כך כנראה שהעניין לא ממש חשוב לו.

להזכירכם, משמעות ההי-פי הוא שחזור נאמן של המקור, לא שום דבר אחר. ליצרן אודיו רציני יש אמצעים משלו לבחון את זה מבלי להיות תלוי בהקלטות מסחריות. הוא יכול לבחון את ביצועי המערכת שלו אל מול המקור, עד כדי בחינה של הקלטה מול נגינה חיה באותם התנאים. ביצוע קפדני של זה יביא מן הסתם גם לתוצאה טובה מאוד בנגינה של הקלטות מסחריות. אנחנו המאזינים נאלצים להסתפק במבחן מהסוג הראשון אבל כאמור גם כך ניתן לתוצאות טובות.
 

KOOKE

חבר משקיען
הודעות
1,062
מעורבות
0
נקודות
0
יואל

ממך הייתי מצפה שתשמור על זכויות יוצרים. אם אני לא טועה אני העליתי לראשונה שירשור כאן או בפורום התכלכל שכותרתו "נאמנות למקור פיקציה אודיופילית"...(זה נאמר בהומור..)

בכל אופן אני חוזר על דעתי שאין ולא יכולה להיות נאמנות למקור מפני שב - 99% מהמקרים לא שמענו במו אוזנינו את המקור אותו אנו שומעים במערכת האודיו.

מבחינתי המקור יכול להיות רק המוסיקה כפי שהיא נשמעה בעת שהיא נוצרה בין אם באולפן ובין אם בהופעה חיה.

וכשכתבתי שמעולם לא שמענו את "המקור" שמשוחזר במערכת כוונתי היא בדיוק לאותו המקור..לא להרבה מקורות זהים או דומים ששמענו בהזדמנוניות אחרות.

נכון, לרובנו יש אימאג' (כמו שעופר ציין בצדק) של כיצד אמור להשמע כלי נגינה אקוסטי במקור, או שירה אנושית במקור או אולי אפילו כלי חשמלי..אבל שוב זו רק תדמית או תבנית שחקוקה לנו בזיכרון ולא בדיוק בדיוק אותו הכלי שאנו שומעים את השיחזור שלו במערכת השמע הביתית.

לטעמי המינוח הכי נכון בהקשר הזה זה "מציאות מדומה" - מערכת האודיו יוצרת בפנינו מציאות מדומה שלעולם לא תהא זהה למציאות כפי שהיא. האמת זה גם לא משנה. מה שאני מחפש במערכת האודיו זו מציאות מדומה שתגרום לי להנאה ולתחושת הכאילו - כאילו פטרישה ברבר נמצאת שני מטר מולי ושרה רק עבורי.

דרך אגב מעולם לא שמעתי במו אוזניי במציאות את פטרישיה ולמעשה את רוב החומר שיש לי במדיה אצלי בבית לא שמעתי במציאות.

ולכל אלו שמעקמים את אפם בבוז כל אימת שמזכירים להם שמדובר במציאות מדומה שאינה זהה למציאות בפועל ושלעיתים מייפה את המציאות האמיתית ומשנה אותה במכוון תרשו לי לחזור לדוגמא של יואל.

אותה דוגמנית יפהפיה שהדהימה אותכם בתמונות שראיתם ב...לכשתפגשו אותה פנים אל פנים במציאות תבהלו ותופתעו לרעה...להזכירכם מעבר לעיבודי התמונה במהלך הצילום, התמונה עוברת עיבוד במעבדות בדפוס, ריטוש פוטושופ וכו'..עוד נזכיר את שכבות האיפור והתאורה באולפן ומחוצה לו וכו'...אז מה אתם מעדיפים מציאות מכוערת הטופחת על פניכם או מציאות מדומה ומהנה..

אני מעדיף מציאות מדומה...

שלמה
 
נערך לאחרונה ב:

יואלפלרמן

חבר משקיען
הודעות
2,427
מעורבות
106
נקודות
63
מציאות, שחזור אמיתי, מדומה

בהקשר המיידי, בהחלט מגיעות לך זכויות יוצרים(Y). אלא שכל העניין התחיל במשהו שחשבתי לי עם האזנה למספר רמקולים (פרטים תוך מספר שבועות) – ואז נתקלתי בקביעתו של סונוס. אבל בהקשר הרחב יותר, יהיה זה סביר לטעון כי נושא זה הוא בבסיס העניין כולו, וזכה למערך שלם של התייחסויות החל ענייני מדידות ועד "הזמר בבית". זוהי אגב נקודת המוצא המקורית של "אבסולוט סאונד".
לא שמעת את פטרישיה ברבר; גם אני לא. כן שמעתי את "תמונות בתערוכה" בחיים, כן שמעתי הרבה הקלטות, כן שמעתי בהרבה מערכות. אקפוץ לסוף: "בשער הגדול של קייב" יש הלמות תוף צד גדול ובכלל רעש גדול. מי ששמע תוף כזה בחיים ומנסה לפרק את מה שמייצר את הצליל שלו, יוכל לדעת מתי הקלטה-נתונה/ מערכות-שונות משקפות אותו נכון יותר, ומתי במערכת-נתונה/הקלטות-שונות זה נכון יותר.
העניין הוא פירוק מרכיבים והרכבתם חזרה: במקרה שלנו זוהי עוצמה, מיידיות החבטה, אופי התפוגגות הצליל, כמה ואיך נשמע העור המתוח – אם בכלל – גוון הקול של תוף כזה וכיו"ב.
יש לי בבית את השנייה של מאהלר עם שולטי והתזמורת הסימפונית הלונדונית (Decca). שמעתי את הצמד הזה בארץ בהיכל התרבות. ההקלטה מאוד מרשימה, אבל לא נאמנה למקור: צ'לי (בפתיחה) לא מנגנים כך; הם הרבה פחות "מרשימים" במציאות. בבניני האומה זה היה נשמע אחרת – ועדיין לא כך. אותו בלוף מרשים יכול להיווצר על-ידי מערכת שלמה או מרכיב שלה.
אם ניקח תקליט שהוקלט "נכון", ונשמע אותו במערכות שונות, נוכל לדעת מתי הוא מעביר "נכון" יותר: וזה כולל דברים שהם מעבר לגוון הצליל כגון מיידיות, הפרדה, מיקום, פערי עוצמה ושאר ירקות. נוכל לדעת גם מתי מערכת מוסיפה מיסוך משלה, אם שמענו את המקור במקום אחר ללא אותו מיסוך או פחות ממנו.
לכן, הגברת ברבר במערכת א' תעשה נעים או לא לפלוני או לפלמוני. אתה יהיה קשה לדעת מה המקור, ועם זאת יהיו מספיק מרכיבים שיוכלו לתרום עוד נדבך לידע המצטבר.
לגבי העלמה חבצלת: זה נכון לגבי דוגמניות אבל היא ציינתי רק בעד המראה הטבעי (סעיף 6 לחוזה).
וכן, יש הקלטות שהן מלכתחילה לא נאמנות למקור בכוונה לטובת דברים אחרים. דיוטשה גרמופון בהקלטות סימפוניות הם כאלו, דקה בהרבה מקרים גם, ולעומת זאת EMI בהדפסה אנגלית הרבה יותר "נכונים".
 

KOOKE

חבר משקיען
הודעות
1,062
מעורבות
0
נקודות
0
יואל

בשורה התחתונה לא הצלחתי להבין מהו אופי הצליל שאתה מחפש במערכת הפרטית שלך - האם צליל שיהיה קרוב ככל האפשר לתבנית הזיכרון שלך לאיך שאמור להשמע צ'לו או תוף דוד או מה שלא יהיה...או צליל שייצור לך חוויה מהנה גם אם היא לא תמיד כל כך קרובה למציאות כפי שאתה מכיר אותה או יותר נכון זוכר אותה..

תרשה להתפס לאמירה שלך כדי להמחיש את כוונתי. הזכרת יצירה של שולטי והתזמורת הסימפונית הלונדונית שבמערכת קטע הצ'לו נשמע מרשים יותר מהמציאות כפי ששמעת אותה בהיכל התרבות...מה עדיף באוזנייך...??

לדעתי אין בכלל צורך לרדוף אחר הפיקציה של נאמנות למקור. לדעתי צריך לעשות הפרדה מוחלטת בין שמיעה במציאות למוסיקה חיה ובין שמיעה בבית למוסיקה משוחזרת. כל חוויה כזו של האזנה למוסיקה יש בה את ההנאה שלה ואת היתרונות והחסרונות שלה. אין טעם להשוות אלא להנות מכל אחת מהן בנפרד ולהייחס אליהן מנקודת מוצא שונה.

שלמה
 

mmhifi

אוהב את התחום
הודעות
191
מעורבות
11
נקודות
18
Emotions-they are the key
If you are regular concert goer you know your reaction to live music very well. If you react to reproduced music in a way similar to live performance - then your system does the things right. No reaction-sorry. And it's impossible to go wrong with it-your ears and emotions are not under your control in long term​
 

KOOKE

חבר משקיען
הודעות
1,062
מעורבות
0
נקודות
0
mmhifi

אני לא מסכים לטענתך. לשיטתי מדובר בשתי חוויות שונות - האזנה לקונצרט אל מול האזנה למערכת בבית.

אין מקום לדעתי להשוואה בין שתי החוויות. שתי החוויות האלו מעוררות רגשות.

אם לא נחפש כל הזמן את ההשוואה הזו ונתמקד בכל חוויה בפני עצמה על היתרונות והחסרונות של כל חוויה בשורה התחתונה נהנה משתיהן יותר.

שלמה
 

יואלפלרמן

חבר משקיען
הודעות
2,427
מעורבות
106
נקודות
63
העדפה

אני מעדיף בסופו של דבר ולמעשה גם מתחילתו, נאמנות למקור - וכן, אני יודע שאפשר לקבל משהו קרוב בהרכב קטן ואילו בתזמורת גדולה לא ממש.

בכל אופן, עם הקלטה אין לי בעיה: היא עוד הצעה, וגם אם היא מפשלת - וזאת של שולטי לא נכונה אבל עושה דברים אחרים -היא יכולה להציע דברים אחרים, כמו ביצוע מדהים. ע"ע טוסקניני ברקוויאם של ורדי (מונו בהופעה פומבית).שילוב ביצוע מופת והקלטה לתפארת זה הסידור המומלץ, אבל לא היחיד ההכרחי.

במערכת - שיש רק אחת - אני מעדיף שתציע נאמנות קרובה ככל שניתן.

אם "אעביר" את שולטי למערכת, תהיה לי מערכת שתייצר הרבה עוצמה, תדגיש דברים מסוימים וזה יבוא לכן על חשבון דברים אחרים. ככל שהיא פחות תתערב, תעביר נכון יותר את המרכיבים האקוסטיים של הכלים/קולות - כך ייטב.

המוזיקה במקורה בהחלט מספיקה.
 

diz1

חבר משקיען
הודעות
1,656
מעורבות
1
נקודות
0
כמה דברים:
ישנם שלוש רמות בסיסיות של התיחסות (יש יותר)
האחת אומרת נאמנות לחוויה ואז מה מקור ומה לא, באמת לא חשוב. אם מישהו אוהב סאונד עגול וצבוע אז עבורו זה זה המקור.אם מישהו אוהב לשמוע פסנתר כקסילופן או אובר טונים מוגזמים-זה לא רלוונטי איך זה נשמע "במציאות".
נאמנות למקור-כביכול מה שמופיע על המדיה- זה בבל"ת מאחר ואף אחד לא יודע מה מופיע בידיוק על ההקלטה וכל הקשבה דרך ציוד תורמת או מחסירה משהו.
מהימנות למקור כפי שכלי אמור להשמע במציאות(ולא בחדר ההקלטה , או לאחר מניפולציה של מקליט) וזאת על פי ניסיונו של אותו מאזין.
לגבי זה : אני מוצא יותר ויותר אנשים שחושבים שיודעים איך כינור או פסנתר אמורים להשמע וכל זאת הם יודעים דרך האזנה למדיות כאשר הם בקושי התנסו בהקשבה לאותם כלים במציאות.
אז כדי להבין איך תזמורת צריכה להשמע-צריך לשמוע די הרבה תזמורות כאילו באופן חיי באולם. כנ"ל פסנתר, כינור וכו'.
לגבי כיצד ציוד מוגבר חשמלית צריך להשמע-אין לי מושג כי ניתן לוראציות גדולות יחסית ומניפולציות של הכלי והאולפן .
איך פסנתר צריך להשמע זה די ברור למרות שגם כאן יש משרעת משמעותית.
עבורי התחלה בבדיקה האם זה דומה למציאות עוברת דרך האזנה לפסנתר מוקלט.זה לא קריטי אם זה מוזיקה קלאסית או ג'אז או קליינדמן למי שאוהב. זה צריך להשמע קרוב לאיך שנשמע פסנתר. לא יותר ולא פחות.
מישהו הסביר פעם הסביר לי שיש אנשים שמדברים ויש אחרים שעושים.
על אותו משקל יש אודיופילים שמסבירים למה זה נשמע טוב ויש כאילו שיודעים איך זה צריך להשמע.
 

יואלפלרמן

חבר משקיען
הודעות
2,427
מעורבות
106
נקודות
63
דיז: "עבורי התחלה בבדיקה האם זה דומה למציאות עוברת דרך האזנה לפסנתר מוקלט.זה לא קריטי אם זה מוזיקה קלאסית או ג'אז או קליינדמן למי שאוהב. זה צריך להשמע קרוב לאיך שנשמע פסנתר. לא יותר ולא פחות. מישהו הסביר פעם הסביר לי שיש אנשים שמדברים ויש אחרים שעושים. על אותו משקל יש אודיופילים שמסבירים למה זה נשמע טוב ויש כאילו שיודעים איך זה צריך להשמע".
אמן
 

ס. ריכטר

אוהב את התחום
הודעות
336
מעורבות
0
נקודות
16
כמה דברים:
איך פסנתר צריך להשמע זה די ברור למרות שגם כאן יש משרעת משמעותית.

עלו הרבה נקודות מעניינות, אני יכול להתייחס בכלליות למצוטט.

אני לא מכיר פסנתר שנשמע כקסילופון, או שלא יצא לי להאזין לרמקולים שמעוותים עד כדי כך.

אני כן מכיר הרבה פסנתרים שונים, ובתוכם הרבה כיוונונים שונים.
הם נשמעים שונה אחד מהשני, נראים שונה אחד מהשני וכל אחד מיוצר עם סאונד משלו, שכמובן אחרת היה מיוצר רק פסנתר אחד וכו'.

אני חושב שזו לא נקודת התייחסות חזקה במיוחד או יותר משמעותית מאחרות עבורי, כי ההבדלים בין צלילי הפסנתרים השונים יכולים להיות מאוד ניכרים ועבורי לא הם יחשפו מי נאמן יותר. הפסנתר ב'קלף לי ענב' של דיאנה קראל שונה מפסנתרי כנף קלאסיים [ גם אצל קליידרמן ] לחלוטין, למשל, וככל שאני מעלה לראשי פסנתרים הם מצטיינים באופי משלהם.

אם פסנתר שנשמע כפסנתר הוא האינדקס, אז מערכת ה AIWA שיש לי במטבח מעל המיקרוגל נאמנה מאוד למקור, היא לא מוציאה קסילופון מפסנתר.
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור