tאאוץ', נמר -- נראה לי שזה מקרה (נדיר) שבן יש לנו אי-הסכמה מהותית...
מגבר צריך להיות מפורט מאוד, דינמי, רזולטיבי ומאוזן
לא. אצל רוב האנשים -- כולל אודיופילים -- מה שהם משלמים עבורו, המטרה של המערכת בכלל והמגבר בפרט -- אינו דווקא עמידה בקריטריונים אובייקטיביים כלשהם, אלא הסבת ההנאה המירבית לבעליה. זה כולל, כמקרה פרטי, את אלה שעמידה בקריטריונים אובייקטיביים כלשהם היא זו שמסבה להם את ההנאה המירבית, אבל זה רק מקרה פרטי.
לפני שבוע וחצי הלכתי לשמוע מערכת. מישהו מהסביבה שלי שהשקיע 15,000 ש״ח ממיטב כספו בשביל לנשום צליל טוב. הוא נשאב לספה, נעלם בתוך המוסיקה ודמעות זולגות מעניו. ״כמה איכות, כמה טוב זה נשמע!״ אמר אותו דיכפין ״אין! אני מאוהב בתוצאה הזו!!!״ הוסיף הדיכפין. ואני, יושב במרכז והדבר הראשון שעולה לי לראש זה כמה שזה נשמע נורא. 90 אחוז מהמוסיקה בכלל לא נמצאת שם - צליל ריק!
אמרתי לו שיבוא אלי, נשמע את אותו שיר אצלי. אבל קודם לכן, שאלתי אותו כמה כלי נגינה שונים הוא יכול לסמן לי מהיצירה המקסימה ששמענו. הוא אמר לי בעל פה, ביקשתי ממנו לכתוב. לקח לו משהו כמו 20 דקות ועם הדף נסענו שלושה קילומטר אלי הביתה.
הנחתי את התקליט, הורדתי את המחט וביקשתי ממנו לכתוב שוב. הוא מצא עוד כמה כלים, ועוד כמה דברים שהתרחשו במוסיקה ברקע. משולש למשל או עוד איזה צליל שהמערכת שלו פשוט לא הצליחה לחשוף (מן הסתם). אבל הוא אמר שזה ״טו מאצ׳ פרטים״ (מסוג המשפטים שגורמים לי להעיף למישהו פטיש לרכה). שאלתי אותו אם לדעתו המערכת שלי מוסיפה משהו שלא קיים. כי הרי אם זה כך, המערכת שלי בעצם לא משחזרת צליל, היא גם יוצרת ומלחינה אותו. אמר לי שלא, פשוט הטעם שלו הוא אחר. הוא לא רוצה לשמוע הכל, מספיק לו מה שהוא שומע בבית.
מצויין -- הבאת דוגמה מפורטת בדיוק לזה שהאיש רוצה את מה שמרגש אותו, לא את מה שנותן יותר פרטים או כל דבר אחר
שעבורך הוא חשוב, ושאתה מנסה להכליל אותו ולתאר אותו כמשהו אובייקטיבי מעבר להעדפות האישיות שלך.
אני מכיר מישהו שהוא אודיופיל לכל דבר ועניין, למרות שהוא מתכחש לתואר הזה וטוען שהוא רק אוהב מוזיקה, ובמקרה גם חשוב לו לשמוע אותה באיכות טובה. הוא השקיע סכומים מאוד ניכרים, החל במקור, בפרה ובפאוור ממש רציניים, רמקולים מיוחדים וגם בכבילה, בחשמל, בשיכוך, ובדברים מאלומיניום ששמים על פרטי הציוד שגורמים להם להישמע לו טוב יותר. הוא ממקם את הרמקולים לפי האוזן בדיוק של מילימטרים, ושם כריות בכל מיני מקומות אסטרטגיים. הוא מכיר המון מוזיקה וממש מבין עניין, לעומק, מכל הבחינות, והוא אומר שהוא לא אוהב מה שהוא קורא לו "עודף פרטים", והוא לא אוהב שיש באס מורגש ובעל אימפקט, גם במוזיקה שכביכול "דורשת את זה".
אתה לא יכול להגיד שזה מקרה של "בינוניות אודיופילית". זה ב-100% בחירות מושכלות מתוך הבנה מעמיקה.
אז כן. טעם אישי זה משפט של כאלה שלא מבינים כמה טעם לא קשור לשיחזור צליל. כמו שזה לא קשור לביצועים של רכב ספורט. שהרי עם כל הכבוד לפיג׳ו 306 עם מנוע גיבור mi16 ובולמים מתכווננים וגלגלים סופר דביקים, כל ב.מ.וו m2 עם צמיגים דומים תעשה ממנו קרקס במסלול. אז כן, ה-306 יכולה להיות מאוד לטעמכם, אבל לעומת ה-m2, אוביאקטיבית, לטעם שלכם אין משקל, היא תהיה טובה מה-306 האהובה בקנה מידה.
כמעט כל עולם ההשוואות למכוניות אינו תקף לעולם האודיו. במכוניות, אפשר לראות איזו מכונית משיגה את האחרת, או עוברת במסלולים קשים יותר, וכו', והכל מדיד וניתן להוכחה, למעט אולי דברים כמו "הנאה מנהיגה". אבל עדיין ייתכן שמישהו אולי יעריך את האיכויות של איזושהי מכונית יוקרה ספורטיבית, אבל יעדיף איזשהו רכב שטח פושטי שעובר במקומות שלמכונית הספורט אין דרך לחלום להגיע אליהם.
למעשה, כל דבר שקשור להנאה ו/או לאסתטיקה מכל סוג הוא סובייקטיבי, תמיד, ללא יוצאים מן הכלל.
ותמיד יהיו כאלה שינסחו כללים לפי העדפותיהם, ויגידו שזה אובייקטיבי. זה לא.
אני מדבר על יתרונות ברמת הביצועים ואתם גולשים לעניין הטעם האישי. בביצועים אין טעם אישי.
אכן בביצועים אולי אין טעם אישי (אם כי אנשים עשויים לחשוב שביצועים ספציפיים חשובים יותר, ואנשים אחרים יתנו יותר חשיבות לביצועים אחרים).
אבל בהנאה מהמערכת --
שזה העיקר --
הכל טעם אישי, כולל המקרה של אלה שביצועים, ולא הצליל עצמו, הם מה שעושה להם את זה.