האם יש קשר בין עצמה ואיכות?


AK1

חבר משקיען
הודעות
11,245
מעורבות
2,746
נקודות
113
אלה סימונים בתווים ל-חזק/חלש -- עוצמת הנגינה מבחינת volume, כאשר p הוא קיצור ל-piano = שקט, ו-f ל-forte = חזק. כדי לסמן חלש יותר מ-p משתמשים ב-pp, הנקרא pianissimo ו-ppp הנקרא piano-pianissimo, וייש המרבים עד כדי ppppppp כרוח הדמיון הטובה עליהם. במקביל יש ff (פורטיסימו), fff (פורטה-פורטיסימו), ו-fffffffffff...

יש גם סימונים כמו mp / mf עבור mezzo piano / forte בהתאמה -- "חצי" שקט / חזק, וסימונים מילוליים כמו sotto voce ("מתחת לקול", בלחש) וכד'.

עמיר
 

Joshua_G

חבר משקיען
הודעות
3,721
מעורבות
4
נקודות
0
אם כן, מדובר בהבדל בין עוצמות חלשות מאד לחזקות מאד. הבדל זה נקרא טווח דינאמי.

הטווח הדינאמי של מוסיקה סימפונית מוגבל על ידי הדחיסה המתבצעת בעת המאסטרינג של התקליט, או התקליטור – לא על ידי מרבית מערכות השמע.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,245
מעורבות
2,746
נקודות
113
...יחס לא ריאלי באותה נקודה בכפתור הווליום בין PPP ל-FFF
אם כן, מדובר בהבדל בין עוצמות חלשות מאד לחזקות מאד. הבדל זה נקרא טווח דינאמי.

הטווח הדינאמי של מוסיקה סימפונית מוגבל על ידי הדחיסה המתבצעת בעת המאסטרינג של התקליט, או התקליטור – לא על ידי מרבית מערכות השמע.
אם הבנתי נכונה את כוונת המשורר, הוא מתייחס לכך שכשקבעת מיקום מסויים למצב ה-volume במערכת שלך, יחס העוצמות המתקבל בין הקטעים החזקים מאוד לחלשים מאוד אינו כמו ב"מציאות", וזאת כנראה גם בדיסקים שבהם צויין במפורש שלא בוצעה שום הקטנה של הטווח הדינאמי (BIS ו-Telarc נוהגים/נהגו לציין זאת).

עמיר

נ.ב., למען הסר ספק, אין לראות ב"תרגום" לעיל משום הבעת הסכמה, או אי הסכמה, עם הדברים, ה"מתורגמים" ו/או אחרים שהוזכרו ו/או לא הוזכרו במפורש ו/או בעקיפין ו/או בכל דרך אחרת, בכתב, בע"פ ובכל אמצעי אחר, כולל אך לא מוגבל לאמצעים אלקטרוניים כגון כתיבה בפורומים באינטרנט.
 

נערך לאחרונה ב:

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,245
מעורבות
2,746
נקודות
113
נמחק ע"י עמיר במסגרת 70dB-
 
נערך לאחרונה ב:

שמעון ב.

חבר משקיען
הודעות
1,305
מעורבות
0
נקודות
0
אם הבנתי נכונה את כוונת המשורר, הוא מתייחס לכך שכשקבעת מיקום מסויים למצב ה-volume במערכת שלך, יחס העוצמות המתקבל בין הקטעים החזקים מאוד לחלשים מאוד אינו כמו ב"מציאות", וזאת כנראה גם בדיסקים שבהם צויין במפורש שלא בוצעה שום הקטנה של הטווח הדינאמי (BIS ו-Telarc נוהגים/נהגו לציין זאת).

עמיר

נ.ב., למען הסר ספק, אין לראות ב"תרגום" לעיל משום הבעת הסכמה, או אי הסכמה, עם הדברים, ה"מתורגמים" ו/או אחרים שהוזכרו ו/או לא הוזכרו במפורש ו/או בעקיפין ו/או בכל דרך אחרת, בכתב, בע"פ ובכל אמצעי אחר, כולל אך לא מוגבל לאמצעים אלקטרוניים כגון כתיבה בפורומים באינטרנט.

אכן, זו כוונתו של האיש.
 

Joshua_G

חבר משקיען
הודעות
3,721
מעורבות
4
נקודות
0
אם הבנתי נכונה את כוונת המשורר, הוא מתייחס לכך שכשקבעת מיקום מסויים למצב ה-volume במערכת שלך, יחס העוצמות המתקבל בין הקטעים החזקים מאוד לחלשים מאוד אינו כמו ב"מציאות", וזאת כנראה גם בדיסקים שבהם צויין במפורש שלא בוצעה שום הקטנה של הטווח הדינאמי (BIS ו-Telarc נוהגים/נהגו לציין זאת).

הטווח הדינאמי של תקליטי ויניל הוא בסביבות 65dB . הטווח הדינאמי התיאורטי של תקליטורי CD הוא בסביבות 70dB .

איני מכיר מערכת ברמת איכות בינונית ומעלה שאין לה טווח דינאמי של יותר מאשר 70dB .
 

hornless

חבר משקיען
הודעות
1,927
מעורבות
365
נקודות
83

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,245
מעורבות
2,746
נקודות
113
הטווח הדינאמי של תקליטי ויניל הוא בסביבות 65dB . הטווח הדינאמי התיאורטי של תקליטורי CD הוא בסביבות 70dB .

איני מכיר מערכת ברמת איכות בינונית ומעלה שאין לה טווח דינאמי של יותר מאשר 70dB .
אני לא זוכר מאיפה אני זוכר מספרים שונים מאוד:
LP==55dB, CD==96dB

עמיר
 

Joshua_G

חבר משקיען
הודעות
3,721
מעורבות
4
נקודות
0
אני לא זוכר מאיפה אני זוכר מספרים שונים מאוד:
LP==55dB, CD==96dB

עמיר


http://en.wikipedia.org/wiki/Analog_recording_vs._digital_recording :

The 16-bit digital system of Red Book audio CD has 216= 65,536 possible signal amplitudes, theoretically allowing for an SNR of 98 dB (Sony Europe 2001) and dynamic range of 96 dB.

Consumer analog cassette tapes may have a dynamic range of 60 to 70 dB. Analog FM broadcasts rarely have a dynamic range exceeding 50 dB. The dynamic range of a direct-cut vinyl record may surpass 70 dB. Analog studio master tapes using Dolby-A noise reduction can have a dynamic range of around 80 dB.


 

Joshua_G

חבר משקיען
הודעות
3,721
מעורבות
4
נקודות
0
אגב, מה שמגביל בעיקר את הטווח הדינאמי של מערכת שמע הוא רעש הסביבה – אשר במרבית המקרים גבוה יותר מסף הרעש של המערכת עצמה.
 

DigiSUN

מושעה
הודעות
443
מעורבות
2
נקודות
18
הטווח הדינאמי התיאורטי של תקליטורי CD הוא בסביבות 70dB .

טעות.

הטווח הדינאמי התיאורטי של CD הוא 96dB:

ב-CD יש 16 ביט. כל ביט מאפשר הכפלת העוצמה פי 2, כלומר תוספת של 6.02dB.
סה"כ מתאפשר טווח דינאמי תיאורטי של 96.3dB.
ניתן לראות זאת גם עפ"י הגדרת הדציבל:

20Log (2^16) = 96.3 dB​
 
נערך לאחרונה ב:

בועז פז

אוהב את התחום
הודעות
194
מעורבות
10
נקודות
18
הסבר מהוא רעש הסביבה.
 

Joshua_G

חבר משקיען
הודעות
3,721
מעורבות
4
נקודות
0
טעות.

הטווח הדינאמי התיאורטי של CD הוא 96dB:

ראה את ההמשך:

http://en.wikipedia.org/wiki/Analog_recording_vs._digital_recording

The 16-bit digital system of Red Book audio CD has 216= 65,536 possible signal amplitudes, theoretically allowing for an SNR of 98 dB (Sony Europe 2001) and dynamic range of 96 dB.

Consumer analog cassette tapes may have a dynamic range of 60 to 70 dB. Analog FM broadcasts rarely have a dynamic range exceeding 50 dB. The dynamic range of a direct-cut vinyl record may surpass 70 dB. Analog studio master tapes using Dolby-A noise reduction can have a dynamic range of around 80 dB.
 

Joshua_G

חבר משקיען
הודעות
3,721
מעורבות
4
נקודות
0
הסבר מהוא רעש הסביבה.

דוגמאות:
רעש המכוניות החולפות ברחוב (רעש החודר אל תוך הבית), רעש הרוח, מקלטי טלוויזיה המנגנים אצל השכנים, רעש מנוע המקרר החשמלי – ועוד.

מרבית האנשים לא מודעים לרמת הרעש הקיימת באזורי מגורים ובאזורים תעשייתיים.
באולפני הקלטה מושקע הון עתק כדי ליצור בידוד של האולפן מרעשי הסביבה.
 

Joshua_G

חבר משקיען
הודעות
3,721
מעורבות
4
נקודות
0
והרי כתוב שם בדיוק מה שאמרתי.
ההמשך אינו מתייחס לתקליטורים - אלא לקלטות, שידורי רדיו, תקליטים וטייפ סלילים.

תיקנת אותי אחרי שתיקנתי את עצמי.

יש לך משהו להוסיף בעניין?
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,245
מעורבות
2,746
נקודות
113
אני לא זוכר מאיפה אני זוכר מספרים שונים מאוד:
LP==55dB, CD==96dB

עמיר
נו, שויין, לפחות מספר אחד זכרתי נכון :)

ודומני שנזכרתי מהיכן הגיע המספר השני -- מאיזשהו דיון (בסטריאופייל) מתחילת ימי הדיסק, שבו נאמר ש-DG קימפרסה את ההקלטות שלה במידה זהה -- ל-55dB -- גם ל-LP, גם ל-CD וגם ל-MC !!!

גם אם המספר 70dB לגבי LP הוא נכון (וייש לי אילושהן ספקות, וויקיפדייה...), מדובר כאן בהקלטות direct cut, שכנראה אכן מתקרבות למקסימום התיאורטי, אני בטוח שהטווח בשימוש בפועל בתעשייה, כולל האודיופילית, נמוך מזה במידה משמעותית (כלומר ביותר מאיזה 3dB)..

בנוסף, כנראה שמדובר רק בהאזנה ראשונה, כי, ככל היידוע לי, הטווח הדינאמי של LP קטן עם כל האזנה, כך שגם המספר התיאורטי וגם המספר המעשי לא מתארים את כל המציאות.

עמיר
 

Joshua_G

חבר משקיען
הודעות
3,721
מעורבות
4
נקודות
0
גם טווח דינאמי של 96dB לתקליטור CD הוא הגבול התיאורטי – בפועל הטווח הדינאמי קטן יותר.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,245
מעורבות
2,746
נקודות
113
גם טווח דינאמי של 96dB לתקליטור CD הוא הגבול התיאורטי – בפועל הטווח הדינאמי קטן יותר.
אם כי כשעושים הקלטות ברזולוצייה/תדר גבוהים יותר, אפשר לארגן את ההסבה כך שהצליל החזק ביותר בקטע המוסיקאלי יגיע ממש לגבול הזה, כלומר אפשר בפועל ובאופן מעשי לחלוטין לנצל את כל הטווח הדינאמי ה"תיאורטי" הנ"ל.

עמיר
 

Joshua_G

חבר משקיען
הודעות
3,721
מעורבות
4
נקודות
0
אם כי כשעושים הקלטות ברזולוצייה/תדר גבוהים יותר, אפשר לארגן את ההסבה כך שהצליל החזק ביותר בקטע המוסיקאלי יגיע ממש לגבול הזה, כלומר אפשר בפועל ובאופן מעשי לחלוטין לנצל את כל הטווח הדינאמי ה"תיאורטי" הנ"ל.

עמיר

לא, בתדר דגימה של 44.1 קה"צ – שהוא התקן של תקליטורי CD – לא ניתן להגיע לגבול התיאורטי הזה – ללא כל קשר לתדר הדגימה של ההקלטה וללא כל קשר לעיבוד אפשרי בנגן או בממיר, כמו Up-sampling .
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור