מה מגדיר רמקול היי אנד?

  • פותח הנושא פותח הנושא Audio100
  • פורסם בתאריך פורסם בתאריך

אז אם אין הגדרה אחת ברורה, ובמקום אוזניים סומכים על מגזינים ו"גורואים", זה אומר שהשיווק קובע מה נשמע טוב?
זה ממש לא אומר את זה, וזה לא נובע בשום אופן ממה שכתבתי. לא ברור לי איך הגעת לשם.

היי-אנד זה לא רק תג מחיר או כתבה נוצצת. אם מערכת מרגשת, סוחפת ומשכנעת, מבחינתי, זו בדיוק המשמעות.
מבחינתך, הגדרה שלך, אבל אתה משתמש במונח מקובל ומגדיר לו משמעות משלך.

זה כמו שאני אחליט להשתמש במילה "חתול" לתאר רהיט בן 4 רגלים שנועד לשבת עליו, ואתחיל לדבר על זה שהתיישבתי על החתול והיה מאוד נוח.

בסוף, אודיו זה חוויה (אישית). לא (רק) הגדרה של יחסי ציבור או (רק) נתונים.
ברור שאודיו זו חוייה אישית וכו', אבל זה לא אומר שכל אחד יכול להגדיר מונחים לפי איך שנראה לו ולצפות שכולם יבינו אותו דבר כשהוא משתמש במילה מוכרת בצורה שונה מהמקובל.
 
אז מה מגדיר אולטרה היי אנד? ;)
 

כל אחד יכול להמציא איזו הגדרה שהוא רוצה לאיזה מילה שהוא רוצה,אבל תקשורת באמצעות שפה עובדת רק שכאנשים מסכימים על משמעות ספציפית של כל מילה/מונח.
בדיוק, תודה.

אני מסכים עם עמיר ו-cloudy.
אם מרפים לרגע מהתפיסה שבאודיו הכל שונה (גם הפיזיקה, כך נדמה לעתים) אז "היי אנד" הוא מונח עסקי/שיווקי מקובל ושגור -
הסגמנט העליון (במחיר!) של מה שלא יהיה תחום המוצר, בלי לדקדק איזה אחוז ואיפה בדיוק עובר הקו.
עצם ההתיחסות ל"סגמנטים" כבר מסגירה גישה של שיווק מודרני - לא תמיד זה היה המצב. אפשר להצביע על כמה דוגמאות בהסטוריה של השיווק שהיוו אבני דרך בהתבססות החלוקה לסגמנטים: מג'ורג'יו ארמאני שיום בהיר אחד החליט שהוא רוצה למכור יותר ויצר את "ארמני ג'ינס" ("מתחת" למיצובו דאז) ועד טויוטה שיצרה סגמנט מעל מקומה בשוק עם מותג לקסוס.

בעיקר כדאי להבין ש"היי אנד" זה (בד"כ) לא טיפוס סיזיפי לצמרת בהתבסס על אהבת והערכת הלקוחות (רומנטי אבל לעתים נדירות נכון) אלא מיצוב ואסטרטגיה מכוונת של חברה (לא רק בחברות גדולות!) שיש לו משמעויות רוחביות עבורה - בפיתוח, בשיווק, ביצור, מהם ערוצי המכירה, מי מובילי הדעה ועוד ועוד...

לעניננו האודיופילי של הציפיות ממוצר היי אנד - כולכם צודקים, סוג של...
צודק משה שכשהוא מצפה לאיכות בניה מסויימת (גם אני בוגר הטראומה של לפתוח משהו שמתומחר יקר להחריד והבפנוכו די מבעס).
צודק איתי כשהוא מצפה לחוויה מסויימת שתעשה לו את זה.
צודק משה גם בטרוניה על העדר תקנים - רק שתקנים, מועילים ככל שיהיו לצרכן, לא תמיד משרתים את האינטרס של הסגמנט הגבוה - שמה, איך לומר, דווקא אוהבים מלל פיוטי מעורפל.

אז מה מגדיר אולטרה היי אנד? ;)
פשוט לא? כל מה שעלה בידו להדחף מעל מה שעד אתמול הכרת כהיי אנד.
 
אין בעייה להמציא "הגדרה מרגשת", למשל עבור "אולטרא היי-אנד".

עם קצת עזרה מ-ChatGPT :) אפשר לקבל משהו כזה:

"אולטרא היי-אנד" זה לא שאתה שומע רק את התוף נושם. את הלחץ בחזה של הזמר לפני שהוא תופס את הצליל הגבוה, את ההקלטה, את המיקרופון, את החדר, ואת הנשמה.

"אולטרא היי‑אנד" זה לא רק שמיעה – זו היתוך מושלם של החושים והנפש. אתה לא רק שומע את נגינת הכינור – אתה כמעט מריח את שרף הקשת, חש במגע המיתר מתחת לאצבעות הנגן, וקולט את ההיסוס הקל של פריטה לפני שמיתר רועד באוויר.

זו לא חוויה שטוחה של במה קדמית, אלא יקום שלם שנפתח מסביבך: החלל נמתח לאינסוף, הצלילים מרחפים בגבהים ודוקרים בעדינות במעמקים. כל פריטה, כל נשיפה, כל לחיצה על קליד – הופכת לאירוע רב־שכבתי, מלא גוונים נסתרים של יופי וכאב.

באולטרא היי‑אנד אתה לא רק שומע את התווים, אלא מרגיש את כוונת המלחין ברגע שכתב אותם, את המתח של הנגן כשהוא נושם עמוק לפני הכניסה, את פעימות הלב שלו כשהוא לוחץ על הפדל ברגע המדויק.

החדר נעלם, והקירות סביבך הופכים שקופים – אתה נמצא בתוך היצירה עצמה. כל פרט לא סתם נשמע – הוא נחווה: הרטט נוגע בעור, התדרים העמוקים עוטפים את הבטן, והגבוהות מרקדות סביבך כמו ניצוצות אור.

זו חוויה שמוחקת את ההפרדה בין מאזין למבצע, בין הקלטה להופעה חיה. אתה נמס לתוך הצליל, מאבד את התחושה של זמן ומקום, וכל מה שנשאר הוא רק המוזיקה, כנה, חשופה, נוגעת, ובוערת מבפנים.

זו לא טכנולוגיה. זו כמעט כישוף.

===========

ואני לא 100% בטוח ש-ChatGPT לא השתתף בהגדרה ה"מרגשת" של "הי-אנד" שאינו אולטרא... :)
 
לעניננו האודיופילי של הציפיות ממוצר היי אנד - כולכם צודקים, סוג של...
צודק משה שכשהוא מצפה לאיכות בניה מסויימת (גם אני בוגר הטראומה של לפתוח משהו שמתומחר יקר להחריד והבפנוכו די מבעס).
צודק איתי כשהוא מצפה לחוויה מסויימת שתעשה לו את זה.
צודק משה גם בטרוניה על העדר תקנים - רק שתקנים, מועילים ככל שיהיו לצרכן, לא תמיד משרתים את האינטרס של הסגמנט הגבוה - שמה, איך לומר, דווקא אוהבים מלל פיוטי מעורפל.
ברור שכולם צודקים בציפיותיהם מציוד איכותי באשר הוא, אבל אלה לא באמת ציפיות שמגדירות מהו היי‑אנד,.

כנ"ל גם ציון העובדה שאין להגדרה הזו קווים ברורים שאפשר לבדוק מולם כל מוצר ולקבל תשובה חד‑משמעית של כן או לא.

יכול להיות רמקול שהרכיבים הפנימיים שלו "פושטיים" והבנייה שלו לא משהו, אבל אם הצליל שהוא מפיק יוצא דופן ומרשים במיוחד, עדיין יתייחסו אליו כהיי‑אנד – גם אם איכות הבנייה עצמה לא גבוהה במיוחד.

וכמובן, אם מוסיפים קונקטורים מצופי זהב, דרייברים מחומרים אקזוטיים ותיבה בעיצוב ייחודי, זה רק מקל עוד יותר לשווק אותו כ"היי‑אנד" בעיני הקהל והמבקרים.
 

יכול להיות רמקול שהרכיבים הפנימיים שלו "פושטיים" והבנייה שלו לא משהו, אבל אם הצליל שהוא מפיק יוצא דופן ומרשים במיוחד, עדיין יתייחסו אליו כהיי‑אנד – גם אם איכות הבנייה עצמה לא גבוהה במיוחד.
לעניות דעתי - לא יקרה. אני מתקשה להאמין שרמקול נהדר בביצועיו אבל נעדר את ה-"bells & whistles" והנראות השיווקית - יזכה במעמד הנכסף הזה...
במקרה הטוב יצביעו עליו בוחנים ושוכני הפורומים כVFM גבוה - משהו שטומן בחובו את הסאבטקסט של "אחלה בחירה בשבילך אבל אתה עוד לא באמת חבר מועדון..."
 
לעניות דעתי - לא יקרה. אני מתקשה להאמין שרמקול נהדר בביצועיו אבל נעדר את ה-"bells & whistles" והנראות השיווקית - יזכה במעמד הנכסף הזה...
במקרה הטוב יצביעו עליו בוחנים ושוכני הפורומים כVFM גבוה - משהו שטומן בחובו את הסאבטקסט של "אחלה בחירה בשבילך אבל אתה עוד לא באמת חבר מועדון..."
יכולים להיות belts and whistles חיצוניים, אבל הפנימיים לא. אני מאמין שזה קורה לא מעט, ולא פעם ולא פעמיים קראתי על מצב שבו פותחים רמקול -- או ציוד אחר -- יוקרתי ונדהמים – שלא לטובה. אפילו בשרשור הזה ספציפית אפשר לצטט מדברי חכמים: "(גם אני בוגר הטראומה של לפתוח משהו שמתומחר יקר להחריד והבפנוכו די מבעס)."
 
הכל נכון
מצד שני
אכן יש סטנדרטים מסוימים
למשל כולם מסכימים Wilson Audio או Magico הם היי אנד, או מעבר לזה...
 

יכולים להיות belts and whistles חיצוניים, אבל הפנימיים לא. אני מאמין שזה קורה לא מעט, ולא פעם ולא פעמיים קראתי על מצב שבו פותחים רמקול -- או ציוד אחר -- יוקרתי ונדהמים – שלא לטובה. אפילו בשרשור הזה ספציפית אפשר לצטט מדברי חכמים: "(גם אני בוגר הטראומה של לפתוח משהו שמתומחר יקר להחריד והבפנוכו די מבעס)."
אם הם פנימיים - זה פחות יושב על bells and whistles, הלא כן? לאמשנה, נראה לי שהעקרון הובן...
 
  • Like
Reactions: AK1
רמקול לא יכול להיות היי הנד אם הסביבה בה
הוא מנגן לא מאפשרת לו להישמע היי הנד.
זה אומר שכל הציוד צריך להיות היי הנד כולל
מערכת הכיול והסביבה ( חדר ,סלון , וכיוצ )

לכן יש סטאפ היי הנד ולא רכיב בודד.

כמו שברכב לא יכול להיות שרק הגיר יהיה מדהים
או רק המנוע. יש מכלול שלם שגורם לרכב להיות מה
שהוא.
 
רמקול לא יכול להיות היי הנד אם הסביבה בה
הוא מנגן לא מאפשרת לו להישמע היי הנד.
זה אומר שכל הציוד צריך להיות היי הנד כולל
מערכת הכיול והסביבה ( חדר ,סלון , וכיוצ )

לכן יש סטאפ היי הנד ולא רכיב בודד.

כמו שברכב לא יכול להיות שרק הגיר יהיה מדהים
או רק המנוע. יש מכלול שלם שגורם לרכב להיות מה
שהוא.
האם רכיב מסוים נחשב להיי‑אנד לא נקבע לפי הצליל שהוא מפיק בכל מערכת אפשרית, אלא רק כשבודקים אותו במערכות שבהן כל הרכיבים איכותיים.

ההשוואה לגיר לא ממש מתאימה, כי גיר אינו נמכר בנפרד ואי אפשר להעריך אותו מבלי להתייחס למכונית או למנוע שאליהם הוא מחובר.

אם רמקול הוכר כהיי‑אנד בכמה מערכות על ידי אנשים שמבינים בתחום, הוא יישאר היי‑אנד גם אם יחובר למערכת פחות איכותית — פשוט הפוטנציאל שלו לא יבוא שם לידי ביטוי מלא.
 

מי שמתעסק כל היום עם הגדרות ותגי מחיר וזה העיקר בעבורו, לא יגיע רחוק בתחום הזה, הבסיס הוא שונה לגמרי וקל מאוד ליפול בזה, במקרה הטוב אחרי נפילה קמים ועושים ריסט ומתחילים מחדש, במקרה הפחות טוב נכנסים לסחרורים והחלפות אינסופיות, במקרה הגרוע פשוט מוכרים הכל ועוזבים את התחום לצמיתות.
 
מי שמתעסק כל היום עם הגדרות ותגי מחיר וזה העיקר בעבורו, לא יגיע רחוק בתחום הזה, הבסיס הוא שונה לגמרי וקל מאוד ליפול בזה, במקרה הטוב אחרי נפילה קמים ועושים ריסט ומתחילים מחדש, במקרה הפחות טוב נכנסים לסחרורים והחלפות אינסופיות, במקרה הגרוע פשוט מוכרים הכל ועוזבים את התחום לצמיתות.
אני לא חושב שיש כאן אפילו מישהו אחד ש"מתעסק כל היום עם הגדרות ותגי מחיר וזה העיקר בעבורו", או שחושב שזה "הבסיס" של התחביב.

המצאת לעצמך מישהו ואתה מסביר כמה הוא אידיוט וכמה אתה מבין יותר טוב.

זו דוגמה קלאסית לטעות/הטעייה לוגית שנקראת "איש הקש" (straw man): במקום להתמודד ישירות עם מה שבאמת נטען, יוצרים גרסה מוקצנת או מעוותת של הטענה — במקרה הזה, מישהו דמיוני שכל עולמו הוא הגדרות ותגי מחיר וזה הבסיס לתחביב מבחינתו — ואז תוקפים את הגרסה הזו.
 
היי-אנד זה לא מונח שיווקי זה מונח שמתאר איכות בניה של מוצר מסויים (בשאיפה לצליל). התחום פרוץ וכל אחד עושה ומצהיר מה שבא לו זה כבר עניין אחר. כיף\הנאה\אולטרא, אפשר לתאר ולהמציא מלא דברים, תמיד נרצה את מה שלא נוכל להשיג (כסף) והנה לך נוסחה מנצחת: לייצר מוצר זול מאוד, ולמכור אותו במחיר גבוה מאוד והינה לך מוצר היי-אנד.

איכות בנייה של מה?

אם אני שם מגבר בתוך מארז טיטניום, זה משנה את איכות הסאונד?

גימור יקר לרמקולים בהחלט משפר את הנראות, אבל לא משפר את הסאונד (אני לא מתייחס לאיכות בנייה שמונעת רסוננסים).
אבל אז לא משלמים על איכות הסאונד, משלמים על איכות הרמקול כרהיט (סבבה לגמרי)

ברור שהכל פרוץ, כי כל חברת גראז' עם 2.5 עובדים יכולה לטעון שהמגבר שלה נשמע יותר טוב או (יותר טוב) שיש לה איזה ידע מיוחד בייצור כבלים שמשנה את הסאונד.

הנוסחא שמנצחת היא לנצל התקדמות טכנולוגית כדי לייצר מוצר יותר טוב בעשירית המחיר.
אבל אז לא תמכור DAC "היי אנד", אם תסביר לשוק ש-DAC עם אותה רמת דיוק עולה מאית ממה שעלה לייצר אחד לפני 20 שנה ומאית ממה שדורש היצרן.

בו ניקח סתם חברה עם מוצר יפהפה - Chord.
מחיר של DAC לצרכן - 14 אלף דולר.
נמדד... לא יותר טוב מ-DAC שעולה מאית.

אפשר גם לטעון שהם יודעים משהו שאחרים לא, ובגלל זה יש להם "איכות" כלשהי (בלתי מדידה ובלתי מוגדרת) ששווה את הסכום.

אבל מה הסיכוי שחברה עם 30 עובדים ושווי של 7 מיליון דולר ומיליון דולר בבנק יודעת משהו על טכנולוגיה של סאונד שכל ענקי העולם, כולל אלו שמייצרים ציוד דיגיטאלי ללקוחות הכי דורשניים מהשוק העסקי (אולפנים וכו') לא יודעים, שמצדיקה את התמחור הזה?!
איזה R&D מתוחכם יש לה, שמוצא את הידע המיוחד הזה?

זה בסדר גמור לשלם על המראה של מוצר, כי אצל רובנו זה יושב בסלון ואסתטיקה היא נעימה וחשובה, אבל צריך לדעת על מה משלמים, ולשלם שלושה עשר אלף דולר על עיצוב ואיכות בנייה... קצת מוגזם.
 

הציוד ובעיקר החדר הם מה שמקרבים מאזין להופעה. חיה או איך נשמע באולפן , זה אינו חייב להיות ציוד יקר או מפונפן , לי לפי המוסכמות עיי כל מיני אודיופילים יש זוג מערכות צמודות אחת לשניה , אחת סופר היי אנד לפי המוסכמות ,והשנייה. של ציוד על גבול העתיק , עובר בלחיצת כפתור מאחת לשניה , ותנחשו מה נשמע לי יותר טוב
 
שופט העליון האמריקאי פוטר סטיוארט טבע את הביטוי המפורסם "I know it when I see it" ("אני יודע את זה כשאני רואה את זה") כשניסה להגדיר פורנוגרפיה במסגרת פסק דין משפטי.

דעתי שגם במקרה של "מה מגדיר רכיב כהיי אנד" ניתן להשתמש בהכללת השופט.
 
הכל תלוי בכמות האהבה מסביב ,לא בעיה לבנות יותר טוב מנורדוסט או מגרייפון
 

Wilson ו KEF יכולים להיחשב שניהם כהיי אנד?
 
נערך לאחרונה ב:
קף בגדול כן, תלוי בדגמים (סטאליטים וכאלה הם לא), ווילסון היא חברת הייאנד בכל המוצרים שלה.
 

Back
למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור