מה הקשר בין קומפרסור ,מכונת כביסה ,נעלי ריצה ותחתיות למניעת ויברציות מתחת לדגלי אודיו

  • פותח הנושא פותח הנושא שניצל
  • פורסם בתאריך פורסם בתאריך

גם ווים אולטרא הוא הצלחה גדולה, יש בו ESS ES9038 Q2M DAC, אמנם דאק הוא לא רק ציפ אבל בכל זאת ....
 

אמנם דאק הוא לא רק ציפ אבל בכל זאת ....
ממש ככה

צ׳יפים קונים מוכנים אבל ה״מסביב״ עושה את ההבדל
וההבדל יכול להיות גדול מאוד

שמעתי דאקים עם אותם הצ׳יפים שנשמעו שונים

נכון שהיו חלק מהמכשירים שההבדל לא גדול במיוחד
אבל מנסיוני זה נכון לרמת כניסה עד רמת ביניים כלשהי

אחרי שעוברים מדרגה ״מסוימת״ (בכוונה במרכאות ובלי לנקוב בסכום) ההבדל הוא ניכר ושמיעה

לא התנסחתי במכשירים אולטרא יקרים אבל יכול להיות ששם גם ההבדלים מצטמצמים בין המכשירים

בסופן של דבר, לדעתי, יש מספר מדרגות של קפיצות איכות של דאקים
השאלה כמו תמיד הוא כמה אנשים מוכנים לשלם להבדלים האלה
 
הכל טוב ויפה, אבל אם בנית דאק סביב צי'פ מסויים, בזול או ביוקר, והוא לא מוציא סיגנל אנלוגי לפי הספקס(או שונה ממדאקים אחרים עד כדי שניתן להבחין בו בקלות בשמיעה), אז או שנכשלת הנדסית במימוש, או שבהכנסת מניפוליציה בצליל כדי ליצור בידול (ולבנות על כך שאודיופילים מסורים יעשו עבורך את העבודה, קרי יגדירו את הכשל\מניפוליציה כמשהו מיוחד)
 

השאלה היא לא כמה אנשים מוכנים לשלם אלה, אם בכלל ניסו.
בחיבור ישיר הדאק של ווים אולטרא הוא פצצה אודיופילים לא מנסים כי זה רק מכשיר של 1500 שקל, בכלל לא אוהבים את הקונספט של לסגור פינה ב 1500 שקל. פה הבעיה. בחיבור ישיר נשמע פגז, עכשיו כמה יש פה שיש להם שבכלל ניסו לחבר אותו ישירות\כמה בכלל חקרו את הענין של הדאק שיש בו ואיך הוא בנוי = 0. ישר רצים לחבר לדאק חיצוני באלפי שקלים (גם אני אגב ).עזוב.
עולם.
 
נערך לאחרונה ב:
הצ'אט העלה כמה נקודות שמשםיעות על הסאונד של הדאק מלבד סוג הצ'יפ

מה משפיע ברמת ה־DAC מעבר לשבב עצמו – צריך להפריד בין מיתוסי "צ'יפ־פולחן" לבין ההשפעות האמיתיות של תכנון סביבתי, אספקת מתח, ממשקי אותות ותכנון מעגל.

---

1. אספקת מתח (Power Supply)

רגישות גבוהה: שבבי DAC מודרניים מסוג ESS, AKM או TI נראים דומים על הנייר, אך בפועל רגישים בצורה קיצונית לאיכות אספקת המתח. רעש ספק (ripple), אינדוקציות ממעגלי מיתוג או השפעות של EMI משפיעים ישירות על רצפת הרעש (noise floor) ועל עיוותים תלוים־תדר.

הבדלים נמדדים: בדיקות של Audio Science Review ושל מגזינים הנדסיים מראות ש־DACים זולים עם אותו שבב כמו בדגמים יקרים נכשלים ב־SINAD וב־THD+N פשוט כי ה־power supply לא מבודד מספיק.



---

2. שעון (Clocking / Jitter Control)

השפעת הג'יטר: DACים כוללים PLL (phase-locked loop) או reclocking פנימי, אך האיכות של השעון הראשי ושל הממשק הדיגיטלי (USB/I²S/SPDIF) קובעת אם נמדדים "spurious tones" ברמות של -120dB או רק -90dB.

עיצוב חשוב יותר מהצ'יפ: מוצרים עם אותו DAC chip יכולים להציג פערים של עשרות dB במדידות SINAD עקב תכנון השעון.



---

3. תכנון שלב האנלוגי (I/V Conversion ו־Output Stage)

I/V Stage: ה־DAC מוציא זרם (current output) שיש להמיר למתח. המעגל הזה (בין אם מבוסס אופ־אמפ, דיסקרטי, או טרנזיסטורים) הוא קריטי באיכות. עיוותים נמדדים לרוב נובעים משלב זה יותר מאשר מהשבב עצמו.

פילטר אנלוגי: אחרי ההמרה הדיגיטלית נדרש anti-aliasing filter. תכנון לא מדויק יגרום ל־phase distortion, roll-off מוקדם, או רעש בתדרים גבוהים.

עומס ו־Impedance: התאמת דרייבר הפלט לעומס האוזניות/המגבר משפיעה מאוד על תחושת ה"דינמיות".



---

4. בידוד והפרדה (Isolation, Grounding, PCB Layout)

PCB Layout: קרבה בין מסלולים דיגיטליים לאנלוגיים יוצרת crosstalk או noise coupling.

Ground Loops: תכנון הארקה לקוי מגביר hum ו־intermodulation.

בידוד USB/SPDIF: DACים מתקדמים משתמשים ב־galvanic isolation למניעת רעש מחשמל המחשב.



---

5. ממשק דיגיטלי ותמיכה בפורמטים

USB Controller / SPDIF Receiver: הרכיב שקולט את הדאטה (XMOS, Amanero, Tenor) חשוב כמעט כמו ה־DAC עצמו. מקלט חלש מוסיף jitter.

Oversampling Filters: הבחירה במסנן דיגיטלי (sharp/slow, apodizing, minimum phase) משפיעה לא רק תיאורטית אלא גם במדידות ringing ותופעות pre/post-echo.



---

6. תרמית ויציבות

שבבים וטרנזיסטורים משנים את רמות הרעש והעיוות עם טמפרטורה. תכנון תרמי נכון (בידוד, קירור, מיקום רכיבים) משפיע על יציבות המדידה לאורך זמן.



---

סיכום ביקורתי

הצ'יפ הוא בסיס בלבד: DAC ברמת AK4493 יכול להשיג תוצאות טובות יותר מ־ESS9038 במוצר אחר – אם התכנון של ספק הכח, השעון והשלב האנלוגי טוב יותר.

מדידות מוכיחות: הבדלים של מעל 20–30 dB ב־SINAD, או הופעת עיוותים לא־הרמוניים, נובעים כמעט תמיד מתכנון ההיקף ולא מהשבב.

מסקנה: במבחן ביקורתי, השבב עצמו פחות רלוונטי. איכות ה־power supply, שלב ה־I/V, השעון, ובידוד חשמלי קובעים את התוצאה בפועל. לכן “DAC A עם אותו צ'יפ כמו DAC B” אינו אומר דבר על איכות הצליל.



---

רוצה שאביא לך מדידות מעודכנות (SINAD, THD, דינמיקה) ממקורות כמו Audio Science Review או Stereophile, שממחישות איך DACים עם אותו שבב מגיעים לתוצאות שונות לחלוטין?
 
ניסיתי אצלי לא מעט DACים/סטרימרים מזדמנים מהקטגוריה ה"זולה" כגון: WiiM Ultra, Eversolo, Rose, Cocktail, Bluesound ועוד.
בחנתי אותם גם כסטרימרים, גם כ-DACים וגם כיחידות משולבות. חייב להודות, ביחס למחירם הם מצליחים להפתיע, אפילו יותר ממה שהייתי מוכן לייחס להם מראש.
אבל בוא נגיד את זה ככה: הם יודעים לתת "וואו" רגעי, כל עוד לא מציבים אותם ליד ציוד רציני (באמת).
 

זאת תשובה חזקה !
 
הכל טוב ויפה, אבל אם בנית דאק סביב צי'פ מסויים, בזול או ביוקר, והוא לא מוציא סיגנל אנלוגי לפי הספקס(או שונה ממדאקים אחרים עד כדי שניתן להבחין בו בקלות בשמיעה), אז או שנכשלת הנדסית במימוש, או שבהכנסת מניפוליציה בצליל כדי ליצור בידול (ולבנות על כך שאודיופילים מסורים יעשו עבורך את העבודה, קרי יגדירו את הכשל\מניפוליציה כמשהו מיוחד)
בד"כ ההבדל מתחיל ב power supply, ללא השקעה משמעותית שם שגם תתבטא במחיר, כאשר עושים השוואה בין דאקים ההד רום "וחוסר המאמץ" יש שקוראים לזה flow הם אלה שמיד קופצים לאוזן, ואחרי זה ההשקעה באנאלוג שזה כבר עיצוב הצליל, אין מתנות חינם. הסיפא של מה שכתבת בכל מקרה במקומו.
 
בד"כ ההבדל מתחיל ב power supply, ללא השקעה משמעותית שם שגם תתבטא במחיר, כאשר עושים השוואה בין דאקים ההד רום "וחוסר המאמץ" יש שקוראים לזה flow הם אלה שמיד קופצים לאוזן, ואחרי זה ההשקעה באנאלוג שזה כבר עיצוב הצליל, אין מתנות חינם. הסיפא של מה שכתבת בכל מקרה במקומו.

דווקא מכל מה שאני מבין, ספק הכוח הוא אולי החלק הכי פחות מעניין (או הכי פתוח להנדסה יצירתית אך לא תמיד מנומקת).
ל-DAC יש בד"כ פלט אנלוגי (זרם או מתח) עם נתונים "שאפתניים" מאוד על הנייר: טווח דינמי של ~140dB, יחס אות לרעש מעל 120dB וכו'. כל עוד השבב עובד במסגרת המפרט, הפלט שלו אחיד למדי. את סינון תדרי העל (הנוצרים כחלק מתהליך הדגימה-שחזור) לא ממציאים מחדש, לרוב היצרן מספק המלצות ברורות לגבי החומרה המשלימה הנדרשת. בשלב הזה, קשה מאוד "לייחד" את הצליל אלא אם מישהו ממש מתאמץ לסטות מהתכנון הסטנדרטי. החגיגה האמיתית מתחילה אחרי הפילטור:
- שלב הבאפר (התאמת ערך עכבה מגבוה לנמוך).
- שלב הגיין (הבאת המתח לרמת Line-Level מתאימה לקדם-מגבר).
שני השלבים האלה יכולים להיבנות בצורה פשוטה, נקייה וללא התחכמויות, או באמצעות 50 קילו של חומרה שרק הכומר של המהנדס יידע בבוא העת למה היה צריך את זה..
אני מעריך שהמשפט האחרון אינו פופולרי בקהילה, כיוון שיש נטייה בפורומי אודיו למדוד את הציוד כמו שבודי בילדרים מודדים את ההתדקמות שלהם : כמה שיותר כבד, יותר טוב.
 

דווקא מכל מה שאני מבין, ספק הכוח הוא אולי החלק הכי פחות מעניין (או הכי פתוח להנדסה יצירתית אך לא תמיד מנומקת).
ל-DAC יש בד"כ פלט אנלוגי (זרם או מתח) עם נתונים "שאפתניים" מאוד על הנייר: טווח דינמי של ~140dB, יחס אות לרעש מעל 120dB וכו'. כל עוד השבב עובד במסגרת המפרט, הפלט שלו אחיד למדי. את סינון תדרי העל (הנוצרים כחלק מתהליך הדגימה-שחזור) לא ממציאים מחדש, לרוב היצרן מספק המלצות ברורות לגבי החומרה המשלימה הנדרשת. בשלב הזה, קשה מאוד "לייחד" את הצליל אלא אם מישהו ממש מתאמץ לסטות מהתכנון הסטנדרטי. החגיגה האמיתית מתחילה אחרי הפילטור:
- שלב הבאפר (התאמת ערך עכבה מגבוה לנמוך).
- שלב הגיין (הבאת המתח לרמת Line-Level מתאימה לקדם-מגבר).
שני השלבים האלה יכולים להיבנות בצורה פשוטה, נקייה וללא התחכמויות, או באמצעות 50 קילו של חומרה שרק הכומר של המהנדס יידע בבוא העת למה היה צריך את זה..
אני מעריך שהמשפט האחרון אינו פופולרי בקהילה, כיוון שיש נטייה בפורומי אודיו למדוד את הציוד כמו שבודי בילדרים מודדים את ההתדקמות שלהם : כמה שיותר כבד, יותר טוב.
הקרדיט על החיפוש לשי, אני מביא את זה שוב כי אולי פיספסת
"1. אספקת מתח (Power Supply)

רגישות גבוהה: שבבי DAC מודרניים מסוג ESS, AKM או TI נראים דומים על הנייר, אך בפועל רגישים בצורה קיצונית לאיכות אספקת המתח. רעש ספק (ripple), אינדוקציות ממעגלי מיתוג או השפעות של EMI משפיעים ישירות על רצפת הרעש (noise floor) ועל עיוותים תלוים־תדר.

הבדלים נמדדים: בדיקות של Audio Science Review ושל מגזינים הנדסיים מראות ש־DACים זולים עם אותו שבב כמו בדגמים יקרים נכשלים ב־SINAD וב־THD+N פשוט כי ה־power supply לא מבודד מספיק."

יש דקים שעובדים על שנאי ממותג חיצוני שהחלפתו בכזה עם זרם יותר גדול עושה הבדל גדול, ראיתי גם דאקים שהפעילו אותם עם מצברים, לא של מכונית קטנים יותר (-: לעקיפת השדה האלקטרומגנטי של השנאי ומיישרי הזרם בעלי פריקה חזקה ומהירה וגם שם השינוי גדול.
באנלוג אדם שלמד אלקטרוניקה ויודע להחזיק מלחם יכול להחליף רכיבים אבל בסך הכל ישנה את אופי הצליל, לשנות טופולוגיה זה גם ניחוש עם חיווטים חלופיים.
 
נערך לאחרונה ב:
הקרדיט על החיפוש לשי, אני מביא את זה שוב כי אולי פיספסת
"1. אספקת מתח (Power Supply)

רגישות גבוהה: שבבי DAC מודרניים מסוג ESS, AKM או TI נראים דומים על הנייר, אך בפועל רגישים בצורה קיצונית לאיכות אספקת המתח. רעש ספק (ripple), אינדוקציות ממעגלי מיתוג או השפעות של EMI משפיעים ישירות על רצפת הרעש (noise floor) ועל עיוותים תלוים־תדר.

הבדלים נמדדים: בדיקות של Audio Science Review ושל מגזינים הנדסיים מראות ש־DACים זולים עם אותו שבב כמו בדגמים יקרים נכשלים ב־SINAD וב־THD+N פשוט כי ה־power supply לא מבודד מספיק."

יש דקים שעובדים על שנאי ממותג חיצוני שהחלפתו בכזה עם זרם יותר גדול עושה הבדל גדול, ראיתי גם דאקים שהפעילו אותם עם מצבר, לא של מכונית קטן יותר (-: בעלי פריקה חזקה ומהירה וגם שם השינוי גדול.
באנלוג אדם שלמד אלקטרוניקה ויודע להחזיק מלחם יכול להחליף רכיבים אבל בסך הכל ישנה את אופי הצליל, לשנות טופולוגיה זה גם ניחוש עם חיווטים חלופיים.

הגם שתחת לחץ בחקירה אני מכיר בכך שספק כוח כן חשוב.. אין אין סיבה לתת לו משקל מיסטי.
הצ'יפים מהתגובה* שלך, בטח שבגירסאות עדכניות, כוללים רגולציה פנימית אפקטיבית, וכמובן הנחיות יצרן להרכבה על המעגל, עם bypass ו decouplig. כמובן שליישם את זה עם הקבלים המתאימים ובאיכות רכיבים טובה זה משהו שיצרני עלי אקספרסס עשויים לא לעשות כי בא להם לחסוך, אבל בישום נכון (לא משהו "מיוחד", לא גאונות ההדסית צרופה, רק לעשות מה שיצרן הצ'יפ מנחה;)) הספק החיצוני מצוי בחציצה אפקטיבית ביותר מהשלב האנלוגי. יצרני הצ'יפים לא מוצאים מוצר שאם משתמשים בו לפי הנחיות יצרן, יש פער של 15 DB ברצפת הרעש בין מימוש למימוש. מי שחושב ככה, נו, שיהיה לו לבריאות.

* כאילו מה המטרה של מי שמביא מצ'טבוט בוכטה של טקסט לפורום? מה אננו לא יודעים לחפש לבד..
אקיצר עד לשם הגיע ה AI: אנשים עושים למוח שלהם מיקור חוץ אפילו של המשימה המעיקה של לכתוב בפורום אודיו..
 
אז אנחנו מ
הגם שתחת לחץ בחקירה אני מכיר בכך שספק כוח כן חשוב.. אין אין סיבה לתת לו משקל מיסטי.
הצ'יפים מהתגובה* שלך, בטח שבגירסאות עדכניות, כוללים רגולציה פנימית אפקטיבית, וכמובן הנחיות יצרן להרכבה על המעגל, עם bypass ו decouplig. כמובן שליישם את זה עם הקבלים המתאימים ובאיכות רכיבים טובה זה משהו שיצרני עלי אקספרסס עשויים לא לעשות כי בא להם לחסוך, אבל בישום נכון (לא משהו "מיוחד", לא גאונות ההדסית צרופה, רק לעשות מה שיצרן הצ'יפ מנחה;)) הספק החיצוני מצוי בחציצה אפקטיבית ביותר מהשלב האנלוגי. יצרני הצ'יפים לא מוצאים מוצר שאם משתמשים בו לפי הנחיות יצרן, יש פער של 15 DB ברצפת הרעש בין מימוש למימוש. מי שחושב ככה, נו, שיהיה לו לבריאות.

* כאילו מה המטרה של מי שמביא מצ'טבוט בוכטה של טקסט לפורום? מה אננו לא יודעים לחפש לבד..
אקיצר עד לשם הגיע ה AI: אנשים עושים למוח שלהם מיקור חוץ אפילו של המשימה המעיקה של לכתוב בפורום
אז אנחנו מסכימים שכל הדאקים היקרים מאוד שמגיעים עם ספק בקופסה נפרדת זה סתם חרטא להתעשר על חשבוננו?
כי אז אני גם אתייחס בזלזול ליצרן המגבר שלי עם שנאי טורואידי לא הכי גדול שבספר המכשיר כתוב שיש למקם כל מקור דיגיטלי או כבילה של מכשירים אחרים במרחק של לפחות עשרים ס"מ ממנו, הוא לא מרוויח מהעצה הזו אפילו אירו אחד.
 

נערך לאחרונה ב:
t
אז אנחנו מ

אז אנחנו מסכימים שכל הדאקים היקרים מאוד שמגיעים עם ספק בקופסה נפרדת זה סתם חרטא להתעשר על חשבוננו?
כי אז אני גם אתייחס בזלזול ליצרן המגבר שלי עם שנאי טורואידי לא הכי גדול שבספר המכשיר כתוב שיש למקם כל מקור דיגיטלי או כבילה של מכשירים אחרים במרחק של לפחות עשרים ס"מ ממנו, הוא לא מרוויח מהעצה הזו אפילו אירו אחד.

גם ישנה השפעה כיוונית
זאת אומרת שמוטב לא לשים מקור מתחת או מעל השנאי (Y)/אלה מצידו (X)
 
t
אז אנחנו מ

אז אנחנו מסכימים שכל הדאקים היקרים מאוד שמגיעים עם ספק בקופסה נפרדת זה סתם חרטא להתעשר על חשבוננו?
כי אז אני גם אתייחס בזלזול ליצרן המגבר שלי עם שנאי טורואידי לא הכי גדול שבספר המכשיר כתוב שיש למקם כל מקור דיגיטלי או כבילה של מכשירים אחרים במרחק של לפחות עשרים ס"מ ממנו, הוא לא מרוויח מהעצה הזו אפילו אירו אחד.

גם ישנה השפעה כיוונית
זאת אומרת שמוטב לא לשים מקור מתחת או מעל השנאי (Y) אלה מצדדיו (X)
 
אז ממיר עם ספק כח ממותג לא טוב ? אם אני מבין נכון ?
 

אז ממיר עם ספק כח ממותג לא טוב ? אם אני מבין נכון ?
הemm שלי ממותג בהספקו , אין צ׳יפ בכלל , הכל דיסקרטי , אני חושב אולי מיטנר לא יודע :oops:
 
אז ממיר עם ספק כח ממותג לא טוב ? אם אני מבין נכון ?
הemm שלי ממותג בהספקו , אין צ׳יפ בכלל , הכל דיסקרטי , אני חושב אולי מיטנר לא יודע
אני יודע שיש לך פאוארים קלאס D שמאוד אהבת, למה לא המשכת עם סוג זה של הגברה? הספק הממותג בממיר שלך גם מספק מתח לצד האנאלוגי, אם אתה מבסוט לבריאות.
EMM החליפו את ה P.S. ששרת אותם נאמנה עשרים שנה כי חיפשו תחליף ראוי וקומפקטי שישרת את כמות הכניסות ההולכת וגדלה, ונאמין להם שהוא גם יותר מדוייק שזה אחד היתרונות של ממותג. עבור $35,000 לא הייתי מצפה לפחות מבידוד מושלם מהפרעות.
הדיון נסוב על למה דאקים זולים עם אותו צ'יפ נשמעים פחות טוב ואחת הסיבות העיקריות אספקת כוח ברמה נמוכה כולל בידוד מהפרעות כפונקציה של המחיר.
 
נערך לאחרונה ב:
שמתי משככים של sorbothane למגבר המנורות שלי. המחיר זעום והשיפור בסאונד נפלא. כל הכבוד לד״ר שניצל.
 


Back
למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור