מניסיוני, לא שמעתי הבדל כלשהוא בין ממיר R-2R לממיר איכותי קונבנציונאלי. בהזרמה של TIDAL MAX ההיפך היה "נכון" יותר לטובת הקונבנציונאלי..וכפי שLAZY כתב אין היום בשוק ממירי BIT PERFECT וגם באותם שהזכרת, קיימת מניפולציה כלשהיא בעיבוד הצליל עקב שימוש בפילטרים במהלך העיבוד..2 גרוש שלי בנושא
"ביט־פרפקט" זה נחמד על הנייר.
בפועל אנחנו לא שומעים ביטים, שומעים את האנלוג שיוצא מה-DAC.
בR2R ההמרה פשוטה וישירה יותר, עם פחות "התעסקות בדרך".
זה לרוב נותן צליל רגוע, טבעי וזורם יותר, פחות מתוח, יותר מוזיקלי.
זה לא אומר שהוא בהכרח טוב לכולם, אבל הרבה שומעים מזה צליל רגוע, טבעי וקל יותר להאזנה לאורך זמן.
אני לא השוואות בין עשרות, רק בין 3.. לצערי זו לא מתמטיקה פשוטה עם נעלמים ברורים...סבבה
הניסיון שלי הוביל למסקנה אחרת, אחרי השוואות בבית ובאותם תנאים של עשרות ממירים שעברו פה...
אין פה אמת אחת, רק מה שעובד בפועל אצל כל אחד.
תודה רבה! ממש עדין ומוזיקליתתחדש על הוייס!!
כשמדברים על DAC יקר ומה הוא באמת נותן, חשוב לדייק:רמקולים/חדר/הגברה לרוב נותנים "וואו" גדול יותר על השקל.
בעניין ה-DAC בפועל ממה שראיתי, זה עובד הפוך אצל הרבה אנשים: ככל שהרמקולים/הגברה/חדר משתפרים, הם פשוט נהיים יותר "זכוכית מגדלת" ומראים לך מה המקור באמת נותן.
ואז ה־DAC ה"ג’יאנט קילר" נשמע באמת מעולה… עד שאתה שם לידו אחד ברמה גבוהה ומבין (אם יש אוזניים מיומנות שמקשיבות ולא פסיכולוגיה שקשורה לכיס) מה חסר: לא עוד "באס/טרבל", אלא יותר שקט, עומק, טבעיות וטיימינג.
דברים שמרגישים קטנים על דקה, אבל אחרי שעה אתה כבר לא רוצה לחזור אחורה, ואפילו להתרחק כמו מאש, מה-DAC ה"זול"...
אז כן, אפשר לבנות מערכת יקרה עם DAC זול ולהיות מבסוט, הכי מבסוט שיש...למה לא...
רק אין סיבה להטעות (למרות שמכיר כמה שממש רוצים להצדיק אולי חוסר השקעה ואולי גם הבנה) ורצון להציג זאת כ"אותו דבר" או כ"ההשקעה הכי קטנה" באופן גורף.
זה עניין של יעד, מי שמחפש תמורה, אחלה.
מי שמחפש תקרה, בסוף אולי יפגוש אותה במקור.
ולסיכום, כל אחד עושה מה שטוב לו, העיקר שיש מוזיקה.
מעניין מה שכתבת,כשמדברים על DAC יקר ומה הוא באמת נותן, חשוב לדייק:
זה לא עוד באס, לא טרבל, ולא “במה גדולה” בסגנון הדגמות.
היתרונות האמיתיים מגיעים מהצד הדיגיטלי (מחילה שאני חולק עליך ועל מי שגורס שטיפול בחשמל והצד האנלוגי זה הסוד..) , ובעיקר מהפילטרים, והטיפול במסלול הדיגיטלי בכללותו.
ב־DACים ברמה גבוהה משתמשים בפילטרי אינטרפולציה ארוכי־טאפים (Long-tap FIR), לעיתים עם apodizing, ושליטה הרבה יותר הדוקה בפאזה וב group delay. המשמעות היא אינטרפולציה מדויקת יותר בין הדגימות, פחות ringing, ופחות שגיאות זמן זעירות שעשויות להתבטא בהאזנה.
שקט לא אומר רעש נמוך יותר ב DB, אלא פחות גרעיניות ופחות אנרגיה אולטרסונית שנשארת במערכת ומפעילה את ההגברה והטוויטר. פילטר טוב לא רק חותך תדרים ליד נייקוויסט, אלא מדכא אימאג'ים לאורך זמן, וזה יכול להתבטא ברקע זורם יותר (חא יודע איך לנסח את הרעיון של "פחות דיגיטלי" מבלי לכתוב "יותר אנלוגי"..) ( = טיפול במסלול הדיגיטלי).
עומק נוצר בעיקר מיציבות פאזה וקוהרנטיות בזמן, לא מבמה מודבקת. כשיחסי הפאזה בין הרמוניות נשמרים, והמיקרו (מילי, נאנו..) עיכובים בין ערוצים ותדרים עקביים, העומק נבנה לבד ולא מתפרק כשמעמיסים את המוזיקה ( = טיפול במסלול הדיגיטלי).
טבעיות קשורה ישירות לצמצום pre ringing. פילטרים קצרים ו steep ב־DACים זולים (לפעמים, לא כולם, תלוי מאוד) יוצרים ringing לפני הצליל, משהו שאין בטבע והמוח מאוד רגיש אליו. פילטרים ארוכים, או מינימום־פאזה מתוכננים היטב, מקטינים את זה ( = טיפול במסלול הדיגיטלי).
טיימינג הוא לא רק ג’יטר בשעון. זה group delay אחיד והתנהגות זמן עקבית של כל תחום התדרים. כשזה עובד נכון, דברים גמו תופים נשמעים יותר ריאליסטים גם אם אין "וואו" גדול (אני גונב לך את הביטוי).
אני בפירוש מאמין שיש DACים "ג’יאנט קילר" שיכולים להישמע מעולה במערכת בינונית, פשוטה וגם עילית, אבל במערכת שקופה במיוחד ברמת קצה אולי חלק מההדברים הקטנים הוא לא עושה באמת טוב, וזה שמיע, בטח ובטח למי שמכיר תא המערכת והחדר. והדברים האלה (לדעתי ולהבנתי וקצת מנסיוני YMMV) הם רמת ההשקעה בצד הדיגיטלי. 'רק' להתקין ספקים טובים וקבלים טובים וכו.. זה יותר פשוט מליישם מסלול דיגיטלי פיזדייץ שבפיזדייצים.
את הדיון שאפשר לפתח כאן על חוק התמורה השולית נשיאר ליום אחר![]()
לא בהכרח, גם וגם. כאן לדעתי נמצאים ההבדלים הגדולים בין הDACים היקרים מאוד ליותר בסיסיים. בבמירים עם שבבים סטנדרטיים ( ESS TI וכו..), האוברסמפלינג, מודולציה סיגמה דלתא, שליטה בסיסית (שהיא לא רעה בכלל כמובן) בפאזה וגרופ דיליי הם בשבב. בעיקר הפילטרים "הקצרים". אבל בDACים יותר "מהודנסים", מה שסביב הצ'יפ (FPGA), מושקע מאוד וממש לא מסתמך רק על הצ'יפ (ואני לא מוריד מאלה שכן, הצ'יפים ממש טובים בעידן הנוכחי). הפילטרים ארוכי הטווח, ממומשים עם DSP ייעודי, ותוכנה יעודית שזה מה שתורם לדיוק באיטרפולציה, פחות רינגינג, פחות מריחות בזמן. פילטרים apodizing מתקנים שגיאות זמן מה PCM המקורי (כאן הפיוריסטים מזדעזעים) ובכלל דורשים חומרה יעודית כי החישוב שלהם יותר תובעני. גם דיכוי אימ'גים אולטראסוניים (ארטיפקטים שהם סוג של העתקים ספקטרליים מ ה PCM האורכינל, שעלולים להיווצר בשלב האוברסמלינג של הצ'יפ) נעשה מחוץ לצ'יפ. יש מי שיטען שמעל 20KHZ גם ככה לא שומעים, אבל מגברים וקדמים כן מגיבים לתדרים האלה וזה כן יכול ליצר רעש שמיע במערכות מסויימות (איקצר השלב הדיגיטלי גם מפחית עומס ואינטגרציה הלאה בשרשרת האנלוגית).מעניין מה שכתבת,
דרך אגב רוב האלמנטים פה בעצם ממומשים בתוך השבב, כן?
האמת לא מכיר דאקים שיש להם גם fpga וגם שבבי ess וכדומה. תן לנו עוד מזה לומד ממך המון!לא בהכרח, גם וגם. כאן לדעתי נמצאים ההבדלים הגדולים בין הDACים היקרים מאוד ליותר בסיסיים. בבמירים עם שבבים סטנדרטיים ( ESS TI וכו..), האוברסמפלינג, מודולציה סיגמה דלתא, שליטה בסיסית (שהיא לא רעה בכלל כמובן) בפאזה וגרופ דיליי הם בשבב. בעיקר הפילטרים "הקצרים". אבל בDACים יותר "מהודנסים", מה שסביב הצ'יפ (FPGA), מושקע מאוד וממש לא מסתמך רק על הצ'יפ (ואני לא מוריד מאלה שכן, הצ'יפים ממש טובים בעידן הנוכחי). הפילטרים ארוכי הטווח, ממומשים עם DSP ייעודי, ותוכנה יעודית שזה מה שתורם לדיוק באיטרפולציה, פחות רינגינג, פחות מריחות בזמן. פילטרים apodizing מתקנים שגיאות זמן מה PCM המקורי (כאן הפיוריסטים מזדעזעים) ובכלל דורשים חומרה יעודית כי החישוב שלהם יותר תובעני. גם דיכוי אימ'גים אולטראסוניים (ארטיפקטים שהם סוג של העתקים ספקטרליים מ ה PCM האורכינל, שעלולים להיווצר בשלב האוברסמלינג של הצ'יפ) נעשה מחוץ לצ'יפ. יש מי שיטען שמעל 20KHZ גם ככה לא שומעים, אבל מגברים וקדמים כן מגיבים לתדרים האלה וזה כן יכול ליצר רעש שמיע במערכות מסויימות (איקצר השלב הדיגיטלי גם מפחית עומס ואינטגרציה הלאה בשרשרת האנלוגית).
אני לא יודע פר יצרן עד כמה נכון לקבוע שהאלמנטים של שקט, עומק, טבעיות וטיימינג לא נובעים מהשבב עצמו, אלא מהפילטרים והשליטה בזמן שממומשים בתוכנה או ב-FPGA סביבו, אבל אני יוצר חוצץ! נגד התיזה שהDACים הטובים מצטיינים בעיקר בגלל ספקים\מנורות\קבלים\כבילה פנימית ברמה גבוה יותר.
Cary DMS-700האמת לא מכיר דאקים שיש להם גם fpga וגם שבבי ess וכדומה. תן לנו עוד מזה לומד ממך המון!
? הכוונה לנגינה עם roon ?
גם דאקים לא יקרים במיוחד למשל שלSMSL , מציעים אופציה לפילטר מסוג apodizing.כשמדברים על DAC יקר ומה הוא באמת נותן, חשוב לדייק:
זה לא עוד באס, לא טרבל, ולא “במה גדולה” בסגנון הדגמות.
היתרונות האמיתיים מגיעים מהצד הדיגיטלי (מחילה שאני חולק עליך ועל מי שגורס שטיפול בחשמל והצד האנלוגי זה הסוד..) , ובעיקר מהפילטרים, והטיפול במסלול הדיגיטלי בכללותו.
ב־DACים ברמה גבוהה משתמשים בפילטרי אינטרפולציה ארוכי־טאפים (Long-tap FIR), לעיתים עם anodizing, ושליטה הרבה יותר הדוקה בפאזה וב group delay. המשמעות היא אינטרפולציה מדויקת יותר בין הדגימות, פחות ringing, ופחות שגיאות זמן זעירות שעשויות להתבטא בהאזנה.
שקט לא אומר רעש נמוך יותר ב DB, אלא פחות גרעיניות ופחות אנרגיה אולטרסונית שנשארת במערכת ומפעילה את ההגברה והטוויטר. פילטר טוב לא רק חותך תדרים ליד נייקוויסט, אלא מדכא אימאג'ים לאורך זמן, וזה יכול להתבטא ברקע זורם יותר (חא יודע איך לנסח את הרעיון של "פחות דיגיטלי" מבלי לכתוב "יותר אנלוגי"..) ( = טיפול במסלול הדיגיטלי).
עומק נוצר בעיקר מיציבות פאזה וקוהרנטיות בזמן, לא מבמה מודבקת. כשיחסי הפאזה בין הרמוניות נשמרים, והמיקרו (מילי, נאנו..) עיכובים בין ערוצים ותדרים עקביים, העומק נבנה לבד ולא מתפרק כשמעמיסים את המוזיקה ( = טיפול במסלול הדיגיטלי).
טבעיות קשורה ישירות לצמצום pre ringing. פילטרים קצרים ו steep ב־DACים זולים (לפעמים, לא כולם, תלוי מאוד) יוצרים ringing לפני הצליל, משהו שאין בטבע והמוח מאוד רגיש אליו. פילטרים ארוכים, או מינימום־פאזה מתוכננים היטב, מקטינים את זה ( = טיפול במסלול הדיגיטלי).
טיימינג הוא לא רק ג’יטר בשעון. זה group delay אחיד והתנהגות זמן עקבית של כל תחום התדרים. כשזה עובד נכון, דברים גמו תופים נשמעים יותר ריאליסטים גם אם אין "וואו" גדול (אני גונב לך את הביטוי).
אני בפירוש מאמין שיש DACים "ג’יאנט קילר" שיכולים להישמע מעולה במערכת בינונית, פשוטה וגם עילית, אבל במערכת שקופה במיוחד ברמת קצה אולי חלק מההדברים הקטנים הוא לא עושה באמת טוב, וזה שמיע, בטח ובטח למי שמכיר תא המערכת והחדר. והדברים האלה (לדעתי ולהבנתי וקצת מנסיוני YMMV) הם רמת ההשקעה בצד הדיגיטלי. 'רק' להתקין ספקים טובים וקבלים טובים וכו.. זה יותר פשוט מליישם מסלול דיגיטלי פיזדייץ שבפיזדייצים.
את הדיון שאפשר לפתח כאן על חוק התמורה השולית נשיאר ליום אחר![]()
ה apodizing שבצ'יפ הוא פילטר קצר יחסית, כללי, שמתוכנן לעבוד מצויין בהמון יישומים שונים. הוא אכן מצמצם pre-ringing ביחס לפילטר לינארי סטנדרטי, אבל הוא לא ארוך במיוחד (לא אלפי טאפים כפי שיש בDACים הכי מתקדמים), לא מותאם לארכיטקטורה הספציפית של ה-DAC (אפשר להתווכח על זה, אני מכיר את האסקולה שאומרת שיותר מהנחיות מפרט מימוש הרפרנס של יצרן הצ'יפ לא צריך כלום, וכל המוסיף גורע), ובטח שלא מטפל לעומק בדיכוי images אולטרסוניים ( מעבר למה שנדרש כדי לעמוד באותו מפרט של היצרן).גם דאקים לא יקרים במיוחד למשל שלSMSL , מציעים אופציה לפילטר מסוג apodizing.
זה חלק מהפונקציות של הchip set - לדוגמא של ESS ES9028Pro.