מה יודע המדע?


Joshua_G

חבר משקיען
הודעות
3,721
מעורבות
4
נקודות
0
(Y)
הדיון שנערך כאן ושם הוא אינו דיון מדעי.
ההבדלים שאני שומע בין כבלים שונים, גם במבחנים עיוורים, הם עובדה אמפירית אישית.
איני עוסק במדע, אני עוסק בהאזנה למוסיקה ובהנאה מההאזנה.
 

Joshua_G

חבר משקיען
הודעות
3,721
מעורבות
4
נקודות
0
אח שלו- שיחקת אותה.
הצלחת להביא את כל הרמקולים שרצית , כאילו שיש אצל הסוחרים שונים במלאי וכאילו שיש רק בעיתונים-אליך הבייתה
חיברת להגברה שלך ושמעת הכול בצורה עיוורת- יפה מאוד. גדול ואפילו ענק.(Y)
מי דיבר על כל הרמקולים הקיימים בשוק?
בכל פעם שאני נכנס לאולם תצוגה, אני מאזין בעיניים עצומות, כדרכי בהאזנה למוסיקה בדרך כלל – ומבקש מהמדגים למתג מדי פעם רמקול אחר, מבלי שאני יודע איזה רמקול משמיע בכל רגע נתון.

רק עבורי, גם אם זה התקיים זו דוגמא לאווילות.
תודה רבה.

אומנם ניתן "להשוות" רמקול X לרמקול Y על אותה אלקטרוניקה- אבל מה זה אומר?
האם האלקטרוניקה שלך היא משהו מדהים ואונברסאלי לכל המערכות?
או שבעצם אתה תומך באמרה שאין הבדלים בין הגברות, CDP ועוד?

רמקול לא בוחנים כרמקול לבד,אלא בהקשר לדברים החשמליים שמניעים אותו ולחלל האקוסטי.
ככה קראתי שטוענים בכל מיני פורומים לאודיו,
אבל לך תדע.
ראשית אני בוחר רמקול.
לאחר שאני בוחר רמקול באולם התצוגה, אני מנסה אותו על המערכת שלי, בביתי, למשך מספר ימים, טרם הקנייה בפועל.
לאחר שהרמקול נמצא מתאים ונרכש, אני ממקם את הרמקולים במקום המתאים בחדר וכן את נקודת ההאזנה.
לאחר מכן, במידת הצורך, מתבצעים שינויים בטיפול האקוסטי של החדר.
לאחר מכן, במידת הצורך, נבחרת הגברה מתאימה יותר, או טובה יותר.
 

malc69

חבר אתר
הודעות
45
מעורבות
0
נקודות
0
בסיכומו של דבר , מדעתי האישית , ומשלל הפוסטים בשירשור זה , בואו ונסכים שהמדע במקרה
של האודיופיל המצוי איננו רלוונטי ..

מלכיאל
 

Joshua_G

חבר משקיען
הודעות
3,721
מעורבות
4
נקודות
0
אודיופיל הוא, בהגדרה, חובב הצליל, כשם שטכנופיל הוא חובב הטכנולוגיה.
 

rahoz

אוהב את התחום
הודעות
180
מעורבות
0
נקודות
0
התופעה שיש אנשים שטוענים שהם שומעים הבדלים בין כבלים היא עובדה. המדע לא צריך להתעסק ב"להוכיח" את העובדה, אלא בניסיון להסביר אותה.

מצא את ההבדלים :מבולבל:
תופעה עצומת מימדים (בסדרי גודל) יותר הינה- "שיש אנשים שטוענים" שיש אלוהים.
נכון מאוד! המדע- לא צריך "להוכיח" עובדה זו, אלא רק "להסביר אותה" (איזו דיסיפלינה במדע? זה משאיר לכם להחליט).

נרשם כאן גם משהו על "חוויה" בנידון. גם זה נכון מאוד!
רק מה שמעניין הוא- *כיצד מהנדסי חברת LOX מצליחים להשחיל לכבליהם את חווית ה"אנליטי" "מהיר" "מפורט" ... ומהנדסי חברת DHV מצליחים להשחיל את חווית "שומן במיד" "עיגול גבוהים תוך שמירה על פירוט"....(כל זאת על סמך הרבה "אנשים שטוענים" כמובן).
* אילוסטרציה בלבד.

וכן, למי ששאל- אני מחד מאמין ליואלפ (גם בלי עדות לונה (lol) ) ששומע הבדלים ומאידך מאוד מבין את הסברי דיגיסן- ולכן הצעתי שימסור לו לאלתר (במקום להמתין לסיום שיפוצים, הכנת קפה, עוגיות....ובסוף עוד יאמר דיגיסן- "לא שמעתי" :p ) שני כבלים שנשמעים שונה....ונראה מה יראה האוסילוס שלו. קצת תכלס, מה רע?
 

Joshua_G

חבר משקיען
הודעות
3,721
מעורבות
4
נקודות
0
נרשם כאן גם משהו על "חוויה" בנידון. גם זה נכון מאוד!
רק מה שמעניין הוא- *כיצד מהנדסי חברת LOX מצליחים להשחיל לכבליהם את חווית ה"אנליטי" "מהיר" "מפורט" ... ומהנדסי חברת DHV מצליחים להשחיל את חווית "שומן במיד" "עיגול גבוהים תוך שמירה על פירוט"....(כל זאת על סמך הרבה "אנשים שטוענים" כמובן).
* אילוסטרציה בלבד.
אני מתייחס אך ורק למה שאני שומע – אף פעם לא לפרסומים של היצרנים.
אגב, ה"ציטוטים" שהבאת מצוצים מהאצבע, כמו גם שמות היצרנים. אף יצרן לא משתמש בביטויים כאלה.

וכן, למי ששאל- אני מחד מאמין ליואלפ (גם בלי עדות לונה (lol) ) ששומע הבדלים ומאידך מאוד מבין את הסברי דיגיסן- ולכן הצעתי שימסור לו לאלתר (במקום להמתין לסיום שיפוצים, הכנת קפה, עוגיות....ובסוף עוד יאמר דיגיסן- "לא שמעתי" :p ) שני כבלים שנשמעים שונה....ונראה מה יראה האוסילוס שלו. קצת תכלס, מה רע?
דבר אחד הוא שההבדלים הנשמעים הם מותני מערכת.
דבר שני הוא שלא כל האנשים שומעים אותו דבר. יש אנשים השומעים הבדלים, בעוד אחרים אינם שומעים. גם בין אלה השומעים הבדלים, יש כאלה המעדיפים את א' בעוד האחרים מעדיפים דווקא את ב'. יש אנשים שעבורם ההשקעה בכבלים כדאית, בעוד לאחרים ההשקעה אינה כדאית, גם כאשר הם שומעים הבדלים.

לא ניתן להביא ראייה אובייקטיבית לנושא שבמהותו הוא סובייקטיבי.
 

DigiSUN

מושעה
הודעות
443
מעורבות
2
נקודות
18
הטענה הרווחת בפורומים לגבי כבלים והתנהגותם במערכת היא : "אנחנו יודעים כבר הכל, ועדויות נסיוניות שסותרות זאת ניתן לבטל". טענה זו היא בלתי מדעית בעליל ואין שום קשר בינה לבין מדע.
להפך: גישה זו היא בבסיסה אנטי מדעית ויוצאת חוצץ נגד המדע.
לא, אף אחד לא טען את זה. לפחות לא אני.
מה שנטען זה שאין אף עדות שסותרת את מה שאנו כבר יודעים, ולכן התיאוריה אינה קורסת.
הסיבה לכך היא שאין שום הוכחה שקיימים הבדלים שמיעים שאינם באים לידי ביטוי באות החשמלי. זאת ללא כל קשר לסוג החוויה הסובייקטיבית הנובעת מהבדלים אלה.
ובפעם העשירית - זו הסיבה שהמדע אינו חוקר את התופעה.
זה שאנשים טוענים שהם שומעים הבדלים - זה בחזקת נתון.
אולם לא ניתן להגיע למסקנה לפיה הדבר נובע מהבדל פיסי בין כבלים - ואז לטרוח לחקור מהותו של הבדל זה - משום שתוצאות מבחנים עיוורים לא מראות שאכן קיימים הבדלים בין כבלים שמניבים אות חשמלי זהה. אין כל "ביטול של עדויות", אולם יש להן הסבר מדעי שמניח את הדעת - כי לא הוכיחו אחרת - וזה ההסבר הפסיכולוגי.
להוכיח אחרת? אין כרגע כלי מהימן יותר ממבחנים עיוורים. אנשים מוזמנים להציע כלי אחר, ובתנא שיהיה לוגי, אובייקטיבי ובלתי-מוטה.

(Y)
לך תסביר למהנדס, מתמחה במשפטים, נגן פסנתר- שמדע זה מקצוע ולא חלטורה.
...
זו דוגמה לכך הדיון והטעונים "המדעים" כאן אינם שונים מהדיון "למי יש יותר גדול או יקר".
ושוב, diz1 תוקף את הטוענים כתחליף לתקיפת הטענה.

ערכים סטטיסטים , למשל, אין בהם שום כלום. הם רק פרמטרים מדידים. זה בידיוק ההבדל בין מהנדס ומדען. ידיעת הפרמטרים המדידים היא חשובה אבל היא רק כלי ולא המהות.
ניכר כי אינך יודע על מה אתה מדבר. אין שום כלום בערכים סטטיסטיים?! תהליכים סטוכסטיים, עיבוד אותות סטטיסטי, תורת השיערוך ותורת הגילוי הם ענפי מחקר מדעיים מרכזיים באלקטרוניקה, במחשבים וגם באודיו. כמות המחקר המדעי שנעשית בהם עצומה והם מהווים תרומה מכרעת בהתפתחות הטכנולוגית של סוף המאה העשרים והלאה.

העליה לרמות פסאודיו מדעיות והתפלפלויות על משוואת מקסוול הם חארטה וגם ברטה.
טיעון ענייני, מנומק ומשכנע.
ואגב, ממני לא שמעת ולא תשמע שום "פסאודו" מדע. אני נותן סימוכין מדעי טהור לכל מושג שאני משתמש בו, ונכון גם לתת מקורות יותר רציניים מויקיפדיה. זאת בניגוד לטוענים כמו יואל פרלמן, למשל: בנסיון לבטל את דברי בהודעותיו למעלה, כמעט כל טענה שלו פשוט הסתכמה במשהו בסגנון "זאת עובדה ידועה כבר שנים רבות", ללא כל סימוכין.

חוויה ממזון או יין איננה יכולה להמדד על ידי מדידת המרכיבים הכימים שבה וגם לא תמיד יכולה להיות משוחזרת בידיעת המרכיבים הכימים הללו (מאחר ויש מרכיבים נוספים לא פחות חשובים)
ציור או יצירה מוזיקאלית -יכולים להמדד על ידי כל מיני מדדים פיזיקאלים , אך אין בהם בכדי להסביר את החוויה.
איש אינו בא למדוד את החוויה, אלא לטעון אם אמור או לא אמור בכלל להיות הבדל בצליל - שממנו נובע הבדל בחוויה - יהא אשר יהיה.

מוסיקה היא יותר Time Domain מאשר Frequency Domain , על כן, מאפייני העברת התמסורת שהזכרת מתייחסים רק מעט מאד למוסיקה, או לאותות חשמליים המייצגים מוסיקה.
לא נכון. אין דבר כזה "יותר" תלוי-זמן מאשר תלוי-תדר, כי מדובר בהתמרת פורייה, שהיא התמרה הפיכה. ממישור הזמן אפשר לעבור למישור התדר, ולחזור ללא כל שינוי באות. שני ה-domain-ים שקולים זה לזה.
מאפייני התמסורת מתייחסים ישירות לאותות החשמליים - בין אם אלה מייצגים מוסיקה או כל אות חשמלי אחר.
אם במקום "פונקציית תמסורת" אכתוב "תגובה להלם", אני מדבר איתך ב-Time Domain. המעבר בין שתי אלה הינו דו-כיווני.

רק על סמך מה שכתבת. ראה את הציטוט מדבריך שאליו הגבתי.
לא, אתה החלפת בין השאלה והתשובה (או הסיבה והתוצאה).

להקליט אתה מקליט באמצעות האוזניים, אבל כבלים אתה מבקש לבדוק באמצעות אוסצילוסקופ. יפה.
ברשותי 2 אוסצילוסקופים, האחד אנלוגי עד 400 מה"צ והשני דיגיטאלי, הכולל FFT . עדיין, כבלים אני בוחר לפי האוזניים בלבד.
מה זה רלבנטי? אני איני מבקש דבר. נשאלה השאלה מה יודע המדע. גם תמונה אני אבחר לפי העיניים, אולם אם תישאל השאלה האם מדעית קיים בכלל הבדל בין שתי תמונות שלאנשים מסוימים נראות זהות ולאחרים שונות - אז השוואה אריתמטית היא כלי שפיטה מצוין לכך. השאלה המקורית הייתה מה המדע יודע לגבי הבדלים בין כבלים.

מרב הסיכויים שה- ADC משפיע הרבה יותר מאשר הכבלים.
אין זה רלבנטי. ה-ADC ישפיע באופן זהה על שני אותות זהים שנכנסים אליו, ותוצר ההקלטה יהיה זהה.

זאת גישה להקלטה שאיני מכיר. אולי אתה מקליט לפי הייצוג הספרתי במחשב. כאשר אני הקלטתי (בקול ישראל, לפני שנים רבות), השאיפה הייתה להקליט באופן נאמן למקור.
אתה מסלף את דבריי. אני איני מסתכל על וקטור המספרים המוקלט בעת הקלטה. בסה"כ טענתי ששני וקטורי מספרים זהים זה לזה לא יישמעו שונים אחד מהשני. טריויאלי.

לתומי חשבתי שהאדם הוא הקובע את איכות ואופי ההקלטה, לא המחשב.
גם וגם. ציוד הקלטה ירוד בוודאי ישפיע על איכות ההקלטה. אבל אני לא חושב שאני צריך להגיד לך את זה, אני די משוכנע שזה ברור לך. איני מבין מה אתה בא להגיד כאן.
 
נערך לאחרונה ב:

Joshua_G

חבר משקיען
הודעות
3,721
מעורבות
4
נקודות
0
הסיבה לכך היא שאין שום הוכחה שקיימים הבדלים שמיעים שאינם באים לידי ביטוי באות החשמלי.
גם אין הוכחה לכך שהבדלים נשמעים בין כבלים אכן נמדדים (באופני המדידה המקובלים), או איזה שינוי נמדד מתבטא באיזה שינוי נשמע.

זה שאנשים טוענים שהם שומעים הבדלים - זה בחזקת נתון.
אולם לא ניתן להגיע למסקנה לפיה הדבר נובע מהבדל פיסי בין כבלים
כאשר ההבדלים נשמעים בבדיקות עיוורות, ההבדלים נובעים בוודאות מהכבלים השונים (כולל השילוב שלהם עם המקור, או המבוא והיעד, או המוצא).

משום שתוצאות מבחנים עיוורים לא מראות שאכן קיימים הבדלים בין כבלים שמניבים אות חשמלי זהה.
הבדלים בין כבלים נשמעים גם במבחנים עיוורים.
לא ידוע לי על אף אחד שמצא התאמה (קורלציה) בין הבדלים נשמעים לבין מדידות חשמליות.

לא נכון. אין דבר כזה "יותר" תלוי-זמן מאשר תלוי-תדר, כי מדובר בהתמרת פורייה, שהיא התמרה הפיכה. ממישור הזמן אפשר לעבור למישור התדר, ולחזור ללא כל שינוי באות. שני ה-domain-ים שקולים זה לזה.
מאפייני התמסורת מתייחסים ישירות לאותות החשמליים - בין אם אלה מייצגים מוסיקה או כל אות חשמלי אחר.
אם במקום "פונקציית תמסורת" אכתוב "תגובה להלם", אני מדבר איתך ב-Time Domain. המעבר בין שתי אלה הינו דו-כיווני.
פונקצית התמסורת מתייחסת לאותות חשמליים, לא למוסיקה.
האם מובן לך ההבדל בין השניים?

אין זה רלבנטי. ה-ADC ישפיע באופן זהה על שני אותות זהים שנכנסים אליו, ותוצר ההקלטה יהיה זהה.
מאידך, ה- ADC עלול להשפיע על גוון הצליל יותר מאשר כבל כלשהו.

אתה מסלף את דבריי. אני איני מסתכל על וקטור המספרים המוקלט בעת הקלטה. בסה"כ טענתי ששני וקטורי מספרים זהים זה לזה לא יישמעו שונים אחד מהשני. טריויאלי.
מבחינתי, זה עדיין טעון בדיקה, זה לא מוכח.
אגב, האם אותו ווקטור מספרים יישמע זהה על רמקולים שונים ו/או בחדרים בעלי אקוסטיקה שונה?
(רוצה לאמור, ווקטור המספרים עדיין אינו מעיד על כיצד הוא יישמע בתנאים שונים).

על כל פנים, זה לא שייך להקלטות אנלוגיות.
 

יואלפלרמן

חבר משקיען
הודעות
2,427
מעורבות
106
נקודות
63
זה רעיון, וזה רעיון

RAHOZ
"ו,כן, למי ששאל- אני מחד מאמין ליואלפ (גם בלי עדות לונה ) ששומע הבדלים ומאידך מאוד מבין את הסברי דיגיסן- ולכן הצעתי שימסור לו לאלתר (במקום להמתין לסיום שיפוצים, הכנת קפה, עוגיות....ובסוף עוד יאמר דיגיסן- "לא שמעתי" ) שני כבלים שנשמעים שונה....ונראה מה יראה האוסילוס שלו. קצת תכלס, מה רע?

אה. זה דווקא, בגלל המצב העגום הנ"ל, הרבה יותר פשוט. יתכבד מר דיגיסאן בפנייה לפרטי, ואמסור לו צמד אינטרקונקטים השרועים כחוט שאין לו הופכים (ההצעה תקפה לחודש). בעצם, יש גם כבלי רמקול. אז בבקשה
 

נערך לאחרונה ב:

shay7629

אוהב את התחום
הודעות
214
מעורבות
70
נקודות
28
ציטוט מהכתבה על יואב גבע והרמקול

"ומה לגבי מדידות כבלים מול האזנה?
לא יתכן מצב בו האוזן האנושית שומעת ואילו מכשיר המדידה לא מסוגל למדוד, יש מיקרופונים הרבה יותר רגישים מאשר אוזן אנוש."

מאחר ויש לי את האמונה שבן אדם שמייצר רמקול של חצי מיליון ש"ח בקירוב, יודע "קצת" על מדידות ותוצאות,

אני חושב שהציטוט שלו עונה על התשובה של נמר (אי שם בעמוד הראשון).
ולפחות מבחינתי מסמן חזרה לשיגרה, כי התשובות הקודמות שניתנו לשאלותיי השאירו אותי "במצוקה" :)
 

Joshua_G

חבר משקיען
הודעות
3,721
מעורבות
4
נקודות
0
ציטוט מהכתבה על יואב גבע והרמקול

"ומה לגבי מדידות כבלים מול האזנה?
לא יתכן מצב בו האוזן האנושית שומעת ואילו מכשיר המדידה לא מסוגל למדוד, יש מיקרופונים הרבה יותר רגישים מאשר אוזן אנוש."

מאחר ויש לי את האמונה שבן אדם שמייצר רמקול של חצי מיליון ש"ח בקירוב, יודע "קצת" על מדידות ותוצאות,

אני חושב שהציטוט שלו עונה על התשובה של נמר (אי שם בעמוד הראשון).
ולפחות מבחינתי מסמן חזרה לשיגרה, כי התשובות הקודמות שניתנו לשאלותיי השאירו אותי "במצוקה" :)

מאחר והבאת ציטוט, מן הראוי להביא גם את הדברים האחרים שנאמרו באותו הקשר:
" ללא ספק, יש עדיין יתרון אחד של האזנה על פני המדידות: בכדי לתאר מוצר במדידות, זקוקים לכ- 300 מדידות, אבל, האזנה בודדה, יכולה לוודא תוצאה של אינספור מדידות כאלו.

אוזן היא כלי אימות הטוב ביותר שיש, למרות שהאוזן לא תמיד רגישה כמו כלי מדידות מסוימים, אני תמיד מבלה זמן רב (לפחות חצי שנה) עם כל רמקול לפני שהוא מושק לשוק.
בנוסף, אנחנו פועלים באופן קבוע עם מספר "יועצי האזנה", מוזיקאים קלאסיים שמהווים את צוות האזנה של החברה, אנחנו מעדיפים אנשים מבחוץ על פני עובדים שמראש מרגישים מחויבות למוצר עליו עבדו.

אבל בפירוש, אוזן – היא אינה כלי פיתוח אלא כלי "וריפיקציה"."
 

shay7629

אוהב את התחום
הודעות
214
מעורבות
70
נקודות
28
מאחר והבאת ציטוט, מן הראוי להביא גם את הדברים האחרים שנאמרו באותו הקשר:
" ללא ספק, יש עדיין יתרון אחד של האזנה על פני המדידות: בכדי לתאר מוצר במדידות, זקוקים לכ- 300 מדידות, אבל, האזנה בודדה, יכולה לוודא תוצאה של אינספור מדידות כאלו.

אוזן היא כלי אימות הטוב ביותר שיש, למרות שהאוזן לא תמיד רגישה כמו כלי מדידות מסוימים, אני תמיד מבלה זמן רב (לפחות חצי שנה) עם כל רמקול לפני שהוא מושק לשוק.
בנוסף, אנחנו פועלים באופן קבוע עם מספר "יועצי האזנה", מוזיקאים קלאסיים שמהווים את צוות האזנה של החברה, אנחנו מעדיפים אנשים מבחוץ על פני עובדים שמראש מרגישים מחויבות למוצר עליו עבדו.

אבל בפירוש, אוזן – היא אינה כלי פיתוח אלא כלי "וריפיקציה"."

לא הבאתי את המשך הציטוט בגלל 2 סיבות
1. הוא לא קשור במהומה לשאלה של נמר
2. ההמשך של הציטוט ברור מאליו, טעם הוא דבר סוביקטיבי לגמרי ואינו ניתן למדידה ואף אחד כולל אנוכי לכל אורך השירשור הארוך הזה לא טען שקל או אפשרי למדוד איכות דרך מדידות, אלה טענו שאפשרי למדוד שוני כלשהו בין כבלים דרך מדידות.
 

Joshua_G

חבר משקיען
הודעות
3,721
מעורבות
4
נקודות
0
לא הבאתי את המשך הציטוט בגלל 2 סיבות
1. הוא לא קשור במהומה לשאלה של נמר
2. ההמשך של הציטוט ברור מאליו, טעם הוא דבר סוביקטיבי לגמרי ואינו ניתן למדידה ואף אחד כולל אנוכי לכל אורך השירשור הארוך הזה לא טען שקל או אפשרי למדוד איכות דרך מדידות, אלה טענו שאפשרי למדוד שוני כלשהו בין כבלים דרך מדידות.
אתה מדבר על כך שטעם הוא דבר סובייקטיבי (דבר שהוא נכון בפני עצמו), בעוד המשך הציטוט שהבאתי מדבר על כך שהאוזן היא כלי האימות הטוב ביותר שיש – וכן שכיצרן הם משתמשים במבחני האזנה, בנוסף למדידות.

אגב, אם המדידות נותנות את כל התמונה, לשם מה להוסיף מבחני האזנה על המדידות?
או שאולי המדידות לא נותנות את כל התמונה?
 
נערך לאחרונה ב:

shay7629

אוהב את התחום
הודעות
214
מעורבות
70
נקודות
28
אתה מדבר על כך שטעם הוא דבר סובייקטיבי (דבר שהוא נכון בפני עצמו), בעוד המשך הציטוט שהבאתי מדבר על כך שהאוזן היא כלי האימות הטוב ביותר שיש – וכן שכיצרן הם משתמשים במבחני האזנה, בנוסף למדידות.

אגב, אם המדידות נותנות את כל התמונה, לשם מה להוסיף מבחני האזנה על המדידות?
או שאולי המדידות לא נותנות את כל התמונה?

כל השירשור הארוך הזה התנהל סביב השאלה האם המדע יכול להמחיש את ההבדלים בין כבלים שונים, אף אחד לא טען שהמדע לבדו מספיק בשביל לדעת מה נשמע יותר טוב לאוזן.
בסה"כ הועלו פה רעיונות למספר ניסויים "מדעיים" כדי לנסות למצא הבדל "על הנייר" בין הכבלים,


הנתונים לא מספקים תמונה מלאה על טיב הצליל, וזה נראה לי ידוע לכולם
הרי אף אחד לא רוכש רמקול רק מלהסתכל על נתוני העכבה\וואט\נצילות\קרוס אובר וכדומה
ואף אחד גם לא קונה מקור או מגבר רק מלהסתכל על הספקטרום שהוא יוצר.
אין תחליף לאוזן, ורצוי שהאוזן תיהיה אישית ולא אוזן שאולה מחבר כזה או אחר :)

שבוע טוב
 

Joshua_G

חבר משקיען
הודעות
3,721
מעורבות
4
נקודות
0

כל השירשור הארוך הזה התנהל סביב השאלה האם המדע יכול להמחיש את ההבדלים בין כבלים שונים
, אף אחד לא טען שהמדע לבדו מספיק בשביל לדעת מה נשמע יותר טוב לאוזן.
בסה"כ הועלו פה רעיונות למספר ניסויים "מדעיים" כדי לנסות למצא הבדל "על הנייר" בין הכבלים,
הבדלים נמדדים קיימים.
התאמה (קורלציה) בין הבדלים נמדדים להבדלים נשמעים – ככל הידוע לי – לא, או טרם. דהיינו, לא ניתן להגיד כיצד רכיב זה או אחר יישמע כתוצאה מהמדידות שלו, לא עד הסוף.


הנתונים לא מספקים תמונה מלאה על טיב הצליל, וזה נראה לי ידוע לכולם
הרי אף אחד לא רוכש רמקול רק מלהסתכל על נתוני העכבה\וואט\נצילות\קרוס אובר וכדומה
ואף אחד גם לא קונה מקור או מגבר רק מלהסתכל על הספקטרום שהוא יוצר.
אין תחליף לאוזן, ורצוי שהאוזן תיהיה אישית ולא אוזן שאולה מחבר כזה או אחר :)

מסכים עם כל מילה – ואני מקווה שזה אכן ידוע לכולם.
 

carmi

כתב האתר
צוות האתר
הודעות
14,184
מעורבות
1,629
נקודות
113
מי שרוצה לראות הבדלים בין כבלים, ולהבין מדוע יש מדידות שזה לא נראה ומדוע יש מדידות שכן, מוזמן לדפדף לכאן
http://www.audiodesignline.com/howto/showArticle.jhtml?articleID=201807390
עכשיו, עם הסבר ודיאגרמות, אלו שלא שמעו הבדל ישמעו.
עובדה, רואים

אז אני יכול להיות רגוע שאני שומע הבדלים :)
 

diz1

חבר משקיען
הודעות
1,656
מעורבות
1
נקודות
0
כן
אתה כנראה לא שומע קולות שלא קיימים
 

diz1

חבר משקיען
הודעות
1,656
מעורבות
1
נקודות
0
בהמשך לדיון כאן על " מדעי"
רציתי להסב את תשומת הלב של כל מיני בוגרי תואר ראשון בחוק אוהם שמתלהבים מטענות מדידות של יצרן כזה או אחר:

יש איזו סברה שעקומה שטוחה לאורך התדרים השונים היא המטרה פיתוחית של מכשיר אודיו וזה גם נשמע טוב.
רציתי להסב את תשומת ליבם של המדענים המלומדים כאן לעובדה נוספת והיא עקומות השמיעה שלנו.
מעבר להיותם שונים מאדם לאדם ומשתנה לאורך הגיל


http://www.iurc.montp.inserm.fr/cric51/audition/english/audiometry/ex_audiog/e_audiogramme.gif
והיות חלק מהאנשים כאן בוחר "למדוד" נתונים של מכשירים, בין אם הוא מדד אותם בעצמו או בין אם הוא נסמך על פירסומים של היצרן (כפי שהיצרן טוען שנמדדו)
רציתי להזכיר עובדה קטנה (שלא ראיתי שעלתה בדיונים אצל כל "המומחים") והוא הגרף הבא:
http://www.hearing.com.au/upload/Normal_hearing.jpg

כביכול בטווח התדרים הנשמע על ידינו, במצב של שמיעה תקינה- הגרף שטוח ואנחנו אמורים לשמוע את טווח התדרים הנשמע באותו עוצמה.
מכאן ההגיון שמוצר אודיו יוציא גרף שטוח בין התדרים כי אנחנו שומעים "בגרף שטוח" במצב שמיע תקין.

אממה מה-אנחנו לא ממש שומעים "בגרף שטוח". הגרף השטוח של בדיקת שמיעה הוא אקסטרפולציה ונירמול של מצב שמיעה הטבעי- בו אנחנו לא שומעים באותה עוצמה את התדרים השונים ולמעשה הגרף קופץ מתדר לתדר וזה נראה במציאות קו מזוגזג.
הבעיה היא שקו מזוגזג קשה להשוות בין אדם לאדם או באותו אדם לאורך השנים. זה פשוט מסובך.
לכן , הבדיקת שמיעה "מוציאה" דיאגרמה מנורמלת לקו ישר (למרות שבמציאות הדבר לא כך).
עובדה נוספת שצריכה להנתן בידי המדענים המלומדים היא שהביטוי הגרפי של המדידות הוא בסקאלה לוגריטמית ולא ישרה.
לאור כל אילו- אני ממליץ לכל המודדים באשר הם, אילו עם הפטיש ביד שרואים רק מסמרים- להמשיך ולמדוד בקצב מוגבר- אולי בסוף זה יגרום לציוד שלהם להשמע טוב יותר.


דבר אחר
מייקל לבורגנה (שעזר לי רבות בקישור לאדם יקר) מפרסם רשימות מאוד יפות על "האנשים מאחורי" (או מאחורי הקלעים או "הבמה האחורית"- מושג מובן יותר לאודיופילים) בטור המתמשך שלו.
במאמר האחרון , הוא מתייחס למה שמתדיין כאן
http://www.6moons.com/audioreviews/roadtour19/roadtour19_3.html

http://www.6moons.com/audioreviews/roadtour19/roadtour19_4.html
ובעצם כותב את מה שכולנו יודעים.

(עוד שבוע אני פוגש שם בחדר בניו יורק את נורי קומורה ועוד מישהם ביחד עם מכשיר רלוונטי עבורי- אבל זה סיפור לפעם אחרת)
 
נערך לאחרונה ב:

nitayn

חבר משקיען
הודעות
1,281
מעורבות
8
נקודות
38
בהמשך לדיון כאן על " מדעי"
רציתי להסב את תשומת הלב של כל מיני בוגרי תואר ראשון בחוק אוהם שמתלהבים מטענות מדידות של יצרן כזה או אחר:

יש איזו סברה שעקומה שטוחה לאורך התדרים השונים היא המטרה פיתוחית של מכשיר אודיו וזה גם נשמע טוב.
רציתי להסב את תשומת ליבם של המדענים המלומדים כאן לעובדה נוספת והיא עקומות השמיעה שלנו.
מעבר להיותם שונים מאדם לאדם ומשתנה לאורך הגיל


http://www.iurc.montp.inserm.fr/cric51/audition/english/audiometry/ex_audiog/e_audiogramme.gif
והיות חלק מהאנשים כאן בוחר "למדוד" נתונים של מכשירים, בין אם הוא מדד אותם בעצמו או בין אם הוא נסמך על פירסומים של היצרן (כפי שהיצרן טוען שנמדדו)
רציתי להזכיר עובדה קטנה (שלא ראיתי שעלתה בדיונים אצל כל "המומחים") והוא הגרף הבא:
http://www.hearing.com.au/upload/Normal_hearing.jpg

כביכול בטווח התדרים הנשמע על ידינו, במצב של שמיעה תקינה- הגרף שטוח ואנחנו אמורים לשמוע את טווח התדרים הנשמע באותו עוצמה.
מכאן ההגיון שמוצר אודיו יוציא גרף שטוח בין התדרים כי אנחנו שומעים "בגרף שטוח" במצב שמיע תקין.

אממה מה-אנחנו לא ממש שומעים "בגרף שטוח". הגרף השטוח של בדיקת שמיעה הוא אקסטרפולציה ונירמול של מצב שמיעה הטבעי- בו אנחנו לא שומעים באותה עוצמה את התדרים השונים ולמעשה הגרף קופץ מתדר לתדר וזה נראה במציאות קו מזוגזג.
הבעיה היא שקו מזוגזג קשה להשוות בין אדם לאדם או באותו אדם לאורך השנים. זה פשוט מסובך.
לכן , הבדיקת שמיעה "מוציאה" דיאגרמה מנורמלת לקו ישר (למרות שבמציאות הדבר לא כך).
עובדה נוספת שצריכה להנתן בידי המדענים המלומדים היא שהביטוי הגרפי של המדידות הוא בסקאלה לוגריטמית ולא ישרה.
לאור כל אילו- אני ממליץ לכל המודדים באשר הם, אילו עם הפטיש ביד שרואים רק מסמרים- להמשיך ולמדוד בקצב מוגבר- אולי בסוף זה יגרום לציוד שלהם להשמע טוב יותר.


דבר אחר
מייקל לבורגנה (שעזר לי רבות בקישור לאדם יקר) מפרסם רשימות מאוד יפות על "האנשים מאחורי" (או מאחורי הקלעים או "הבמה האחורית"- מושג מובן יותר לאודיופילים) בטור המתמשך שלו.
במאמר האחרון , הוא מתייחס למה שמתדיין כאן
http://www.6moons.com/audioreviews/roadtour19/roadtour19_3.html

http://www.6moons.com/audioreviews/roadtour19/roadtour19_4.html
ובעצם כותב את מה שכולנו יודעים.

(עוד שבוע אני פוגש שם בחדר בניו יורק את נורי קומורה ועוד מישהם ביחד עם מכשיר רלוונטי עבורי- אבל זה סיפור לפעם אחרת)


מדוייק

(Y)(Y)(Y)

:D(lol):D
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור