matanoosh
חבר משקיען
- הודעות
- 4,068
- מעורבות
- 1,564
- נקודות
- 113
רוצה לחלוק איתכם מספר תובנות דיגיטליות בעקבות מחקר של החזית הדיגיטלית הפרטית שלי שעשיתי לאחרונה. שתי סיבות עיקריות הובילו אותי למחקר הזה:
1. הנגשה של המדיה האופטית: הרצון להיות מסוגל לנגן דיסקים מבלי להצטרך לעשות להם ריפ קודם. (יש לי קצת מעל 500 דיסקים, ולמרות שהמספר אינו מרשים במיוחד, עדין - רציתי את האופציה להכניס דיסק לחריץ ולנגן מיד, בלי לחכות לסופש שיהיה לי כוח להוריד אותם למחשב).
2. איכות הסאונד: היתה לי הרגשה שמשהו חסר במערכת הנוכחית של השמעת הקבצים. רציתי לדעת אם מדובר בחיסרון מולד- אינהרנטי - בטרנספורט הדיגיטלי (קרי, מחשב) - או במדיה עצמה (הקבצים) או בפורמט הדיגיטלי באופן כללי.
המחקר
=====
לצורך חקירת החששות / הנחות / השערות שלי גייסתי שחקן חיזוק, web, דמות אנונימית אך אמיתית ויקרה. ברשות הברנש סטרימר של AVM המנגן גם דיסקים. המטרה היתה לעשות השוואה בין קבצים, דיסקים, סטרימר ומחשב.
בנוסף, היו ברשותי מספר טרנספורטים אופטיים - נגן דיסקים של QUAD בן כמה שנים שאותו חיברתי אופטית לממיר, טרנספורט CEC מדגם ביניים (לא זוכר איזה. שי, תזכיר לי?) וטרנספורט PS AUDIO שאיש ושמו יוסף הביא אלי במיוחד, ולאחר מכן נפדה במספר זוזים ונשאר אצלי.
ובכן, הדבר הראשון והכי קל לעשות הוא להשוות בין היציאות הדיגיטליות של המחשב ושל הסטרימר כאשר הם מנגנים את אותו הקובץ. אמנם, הכניסות בממיר שלי (WEISS DAC202) הן שונות: המחשב מחובר ב- FIREWIRE ואת ה- AVM חיברנו בדיגיטלי COAX. אבל ההבדלים היו די ברורים. ניתן לשער שאולי מהות ההבדלים היא בראש ובראשונה בגלל החיבורים השונים, אבל במבחן אחר שעשיתי, ראיתי שחיבור ה- FIREWIRE משמעותית טוב יותר מממיר USB-SPDIF המזין את הממיר ב- SPDIF. לכן, אני שלם עם הבדיקה.
הדבר השני היה להשוות את אותו תוכן מוסיקלי (במקרה דנן, אלבום של אהוד בנאי שקניתי בדיסק ועשיתי לו ריפ): על אותו טרנספורט, ה- AVM, להשוות את הדיסק האופטי לקובץ שנגזר ממנו.
הדבר האחרון שאותו רציתי לבדוק לעומק הוא ההבדל בין הטרנספורטים, כולם מחוברים בדיגילי קואקס (SINGLE ENDED) חוץ מה- QUAD שחובר באופטי, אל ה- WEISS.
התוצאות
======
1. השמעת אותו קובץ: AVM לעומת המחשב.
המחשב מוציא צליל נוקשה, מגורען אך דינמי ובאופן מפתיע מפורט. ה- AVM, לעומתו קליל יותר, זורם קצת יותר, עגול יותר אך לא מפורט יותר ולא דינמי יותר. אבל, עם רקע שחור מודגש יותר. בכל מקרה, מנצח בקלות את המחשב.
2. דיסק מול קובץ, על ה- AVM: ניסינו כמה אלבומים. בשניים מתוך השלושה היה הבדל ברור לטובת הדיסק. אאל"ט בשני המקרים זה היה אלבום שאני עשיתי לו ריפ בעצמי. באלבום השלישי ההבדל היה קטן בהרבה אם בכלל קיים. המסקנה לדעתי ברורה מאד, ומתסכלת למדי.
3. השוואה בין הטרנספורטים: ההבדלים היו מאד מעניינים. אמנם לא יסכימו איתי חברי הפאנל המכובדים שנכחו איתי בטקס האמפירי, אבל ההתרשמות שלי היא כדלקמן:
1. ה- QUAD בכניסה אופטית נשמע דינמי, מפתיע ועם תחום תחתון מודגש ובשרני.
2. ה- PS AUDIO נשמע מפורט מעט יותר, רגוע יותר, מעט כהה יותר מה- QUAD וקצת יותר "אנלוגי", אבל - שוב - ההבדלים הם לא גדולים.
3. ה- AVM, וואלה פאדיחות, לא זוכר איך הוא נשמע כי הוא גם לא היה בפוקוס של ההשוואה - לא שקלתי אותו בתור טרנספורט. רציתי אותו רק בשביל להבין איך הוא מול המחשב שלי. (והתוצאות היו חד משמעיות, כאמור).
4. ה- CEC לקח את כולם בהליכה, לדעתי. שוב, שי לא יסכים איתי אבל זה בגלל שהוא לא בסדר, לא בגללי. ה- CEC מפורט יותר, דינמי יותר וקצת יותר "פתוח בקצוות" (נותן הרגשה שהקנבס גדול יותר). עם זאת, יש לו צליל מעט מתכתישצריך להתרגל אליו. לי זה לא מאד הפריע אבל אני אבין מישהו שיעדיף צליל עם טונאליות יותר "טבעית". אצלי, כל שאר הפרמטרים, עשו אותו מנצח בגדול.
המסקנות
======
מה למדנו מכל המשחקים האלה (ואחרים) שלקחו לנו קצת יותר מ- 4 שעות סה"כ? (ואני רוצה להודות בזאת ל- web ושי היקרים, וכמובן ליוסף שטרח ונסע עד לחיפה הרחוקה בשביל להביא לי טרנספורט).
1. אודיו ממוחשב - ספק לינארי, מארז שקט ללא מאווררים, ממשק דיגיטלי ייעודי וייחודי (FIREWIRE עם דרייברים יעודיים ל- WEISS במקרה שלי), מערכת הפעלה נקיה שעליה מותקנת אך ורק תוכנת הניגון (ROON) ושימוש בממשק תוכנה ASIO - כל אלה לא מספיקים כדי להוות תחרות רצינית לטרנספורטים של קבצים ברמה טובה ומעלה. למה? אין לי מושג. מה אני מסיק מזה?
א. ככל הנראה מימוש ה- FIREWIRE אינו מיטבי או לכל הפחות אינו מבטיח תוצאה מיטבית עם הממיר שלי. קל לעבור אותו עם טרנספורט אופטי שמחובר ב- (COAX (RCA או AES EBU.
ב. יכול להיות שנושא ה- USB הוא אכן נושא שצריך להשקיע בו מעבר לסתם חיבור מחשב בכבל אל הממיר. חפרתי וחקרתי קצת בפורומים בחו"ל וראיתי בהרבה מקומות גישות שתומכות במעבר מ- USB ל- SPDIF או AOIP מיד עם יציאת האות מהמחשב (כלומר, לא לסמוך על כניסת ה- USB שיש בממירים.
ג. סטרימר היא לא מילה גסה. מילה מעצבנת, אולי, סגורה, מאותגרת ממשקית ומחירית. אבל לא גסה.
2. צריך ללמוד לעשות RIP. ואני לא יודע איך. ואני לא יודע מה צריך לשנות. מסתבר שכונן DVD ROM שעולה 200 ש"ח ומתחבר ב- USB למחשב זה לא מספיק. גם אם עושים קריאה במהירות הכי נמוכה עם תיקון שגיאות ועם 8 חזרות ועם קריאה נוספת ווידוא שהנתונים נכונים.... זה פשוט ל א מ ס פ י ק. רעיונות, מישהו?
אגלה לכם בסוד, אגב, שיש אנשים שבאופן עקבי הריפים שהם מביאים לי נשמעים טוב (ברקצ למשל) ואצל אחרים באופן עקבי זה לא טוב. אבל הם בעצמם בטח לא יודעים מה הסיבה.
3. דיסקים כאן להישאר. עכשיו, כשאני מחובר עם PS AUDIO ועם כבל מגניב AES EBU לממיר שלי, התוצאה פשוט ממיסה. כפי שאומרים, עושה יציאה רכה על המחשב.
בקרוב פתיחת שרשורים נוספים שתכליתם בקשת עזרה מכם וניסיון ללמוד איך לשפר את המצב.
אני לא מוותר על קבצים. פשוט רוצה לדעת איך להוציא מהם את המיטב.
1. הנגשה של המדיה האופטית: הרצון להיות מסוגל לנגן דיסקים מבלי להצטרך לעשות להם ריפ קודם. (יש לי קצת מעל 500 דיסקים, ולמרות שהמספר אינו מרשים במיוחד, עדין - רציתי את האופציה להכניס דיסק לחריץ ולנגן מיד, בלי לחכות לסופש שיהיה לי כוח להוריד אותם למחשב).
2. איכות הסאונד: היתה לי הרגשה שמשהו חסר במערכת הנוכחית של השמעת הקבצים. רציתי לדעת אם מדובר בחיסרון מולד- אינהרנטי - בטרנספורט הדיגיטלי (קרי, מחשב) - או במדיה עצמה (הקבצים) או בפורמט הדיגיטלי באופן כללי.
המחקר
=====
לצורך חקירת החששות / הנחות / השערות שלי גייסתי שחקן חיזוק, web, דמות אנונימית אך אמיתית ויקרה. ברשות הברנש סטרימר של AVM המנגן גם דיסקים. המטרה היתה לעשות השוואה בין קבצים, דיסקים, סטרימר ומחשב.
בנוסף, היו ברשותי מספר טרנספורטים אופטיים - נגן דיסקים של QUAD בן כמה שנים שאותו חיברתי אופטית לממיר, טרנספורט CEC מדגם ביניים (לא זוכר איזה. שי, תזכיר לי?) וטרנספורט PS AUDIO שאיש ושמו יוסף הביא אלי במיוחד, ולאחר מכן נפדה במספר זוזים ונשאר אצלי.
ובכן, הדבר הראשון והכי קל לעשות הוא להשוות בין היציאות הדיגיטליות של המחשב ושל הסטרימר כאשר הם מנגנים את אותו הקובץ. אמנם, הכניסות בממיר שלי (WEISS DAC202) הן שונות: המחשב מחובר ב- FIREWIRE ואת ה- AVM חיברנו בדיגיטלי COAX. אבל ההבדלים היו די ברורים. ניתן לשער שאולי מהות ההבדלים היא בראש ובראשונה בגלל החיבורים השונים, אבל במבחן אחר שעשיתי, ראיתי שחיבור ה- FIREWIRE משמעותית טוב יותר מממיר USB-SPDIF המזין את הממיר ב- SPDIF. לכן, אני שלם עם הבדיקה.
הדבר השני היה להשוות את אותו תוכן מוסיקלי (במקרה דנן, אלבום של אהוד בנאי שקניתי בדיסק ועשיתי לו ריפ): על אותו טרנספורט, ה- AVM, להשוות את הדיסק האופטי לקובץ שנגזר ממנו.
הדבר האחרון שאותו רציתי לבדוק לעומק הוא ההבדל בין הטרנספורטים, כולם מחוברים בדיגילי קואקס (SINGLE ENDED) חוץ מה- QUAD שחובר באופטי, אל ה- WEISS.
התוצאות
======
1. השמעת אותו קובץ: AVM לעומת המחשב.
המחשב מוציא צליל נוקשה, מגורען אך דינמי ובאופן מפתיע מפורט. ה- AVM, לעומתו קליל יותר, זורם קצת יותר, עגול יותר אך לא מפורט יותר ולא דינמי יותר. אבל, עם רקע שחור מודגש יותר. בכל מקרה, מנצח בקלות את המחשב.
2. דיסק מול קובץ, על ה- AVM: ניסינו כמה אלבומים. בשניים מתוך השלושה היה הבדל ברור לטובת הדיסק. אאל"ט בשני המקרים זה היה אלבום שאני עשיתי לו ריפ בעצמי. באלבום השלישי ההבדל היה קטן בהרבה אם בכלל קיים. המסקנה לדעתי ברורה מאד, ומתסכלת למדי.
3. השוואה בין הטרנספורטים: ההבדלים היו מאד מעניינים. אמנם לא יסכימו איתי חברי הפאנל המכובדים שנכחו איתי בטקס האמפירי, אבל ההתרשמות שלי היא כדלקמן:
1. ה- QUAD בכניסה אופטית נשמע דינמי, מפתיע ועם תחום תחתון מודגש ובשרני.
2. ה- PS AUDIO נשמע מפורט מעט יותר, רגוע יותר, מעט כהה יותר מה- QUAD וקצת יותר "אנלוגי", אבל - שוב - ההבדלים הם לא גדולים.
3. ה- AVM, וואלה פאדיחות, לא זוכר איך הוא נשמע כי הוא גם לא היה בפוקוס של ההשוואה - לא שקלתי אותו בתור טרנספורט. רציתי אותו רק בשביל להבין איך הוא מול המחשב שלי. (והתוצאות היו חד משמעיות, כאמור).
4. ה- CEC לקח את כולם בהליכה, לדעתי. שוב, שי לא יסכים איתי אבל זה בגלל שהוא לא בסדר, לא בגללי. ה- CEC מפורט יותר, דינמי יותר וקצת יותר "פתוח בקצוות" (נותן הרגשה שהקנבס גדול יותר). עם זאת, יש לו צליל מעט מתכתישצריך להתרגל אליו. לי זה לא מאד הפריע אבל אני אבין מישהו שיעדיף צליל עם טונאליות יותר "טבעית". אצלי, כל שאר הפרמטרים, עשו אותו מנצח בגדול.
המסקנות
======
מה למדנו מכל המשחקים האלה (ואחרים) שלקחו לנו קצת יותר מ- 4 שעות סה"כ? (ואני רוצה להודות בזאת ל- web ושי היקרים, וכמובן ליוסף שטרח ונסע עד לחיפה הרחוקה בשביל להביא לי טרנספורט).
1. אודיו ממוחשב - ספק לינארי, מארז שקט ללא מאווררים, ממשק דיגיטלי ייעודי וייחודי (FIREWIRE עם דרייברים יעודיים ל- WEISS במקרה שלי), מערכת הפעלה נקיה שעליה מותקנת אך ורק תוכנת הניגון (ROON) ושימוש בממשק תוכנה ASIO - כל אלה לא מספיקים כדי להוות תחרות רצינית לטרנספורטים של קבצים ברמה טובה ומעלה. למה? אין לי מושג. מה אני מסיק מזה?
א. ככל הנראה מימוש ה- FIREWIRE אינו מיטבי או לכל הפחות אינו מבטיח תוצאה מיטבית עם הממיר שלי. קל לעבור אותו עם טרנספורט אופטי שמחובר ב- (COAX (RCA או AES EBU.
ב. יכול להיות שנושא ה- USB הוא אכן נושא שצריך להשקיע בו מעבר לסתם חיבור מחשב בכבל אל הממיר. חפרתי וחקרתי קצת בפורומים בחו"ל וראיתי בהרבה מקומות גישות שתומכות במעבר מ- USB ל- SPDIF או AOIP מיד עם יציאת האות מהמחשב (כלומר, לא לסמוך על כניסת ה- USB שיש בממירים.
ג. סטרימר היא לא מילה גסה. מילה מעצבנת, אולי, סגורה, מאותגרת ממשקית ומחירית. אבל לא גסה.
2. צריך ללמוד לעשות RIP. ואני לא יודע איך. ואני לא יודע מה צריך לשנות. מסתבר שכונן DVD ROM שעולה 200 ש"ח ומתחבר ב- USB למחשב זה לא מספיק. גם אם עושים קריאה במהירות הכי נמוכה עם תיקון שגיאות ועם 8 חזרות ועם קריאה נוספת ווידוא שהנתונים נכונים.... זה פשוט ל א מ ס פ י ק. רעיונות, מישהו?
אגלה לכם בסוד, אגב, שיש אנשים שבאופן עקבי הריפים שהם מביאים לי נשמעים טוב (ברקצ למשל) ואצל אחרים באופן עקבי זה לא טוב. אבל הם בעצמם בטח לא יודעים מה הסיבה.
3. דיסקים כאן להישאר. עכשיו, כשאני מחובר עם PS AUDIO ועם כבל מגניב AES EBU לממיר שלי, התוצאה פשוט ממיסה. כפי שאומרים, עושה יציאה רכה על המחשב.
בקרוב פתיחת שרשורים נוספים שתכליתם בקשת עזרה מכם וניסיון ללמוד איך לשפר את המצב.
אני לא מוותר על קבצים. פשוט רוצה לדעת איך להוציא מהם את המיטב.
נערך לאחרונה ב: