Roberts,
לפני שאני עונה אם הדברים שלי ישמעו יהירים או משהו כזה אני מתנצל מראש.
התשובה הכללית לשאלה שלך היא לא. התשובה המפורטת היא:
תוכנת העריכה איננה טייפרקורדר. כלומר לא מכיילים את הפיק הכי חזק בתקליט לאפס ומקליטים. מה כן עושים,קרי באיזו עוצמה כן מקליטים את המקור? יש כבר למעלה מ-7 מליארד בני אדם בפלנטה שלנו זו,בערך,כמות התשובות שתקבל. למה? כי תלוי מה קורה אחרי הקלטה ומה רוצים להשיג. בהרבה מקרים ההקלטה עצמה,בגלל שרוצים כן לערוך,לסנן רעשים לכייל עוצמות וכו, אז ההקלטה עצמה ברזולוציה גבוהה קרי 48 קילוהרץ על 24 ביט והרבה פעמים יותר מזה ככה ששוב מדובר בהשוואה של שני דברים מקבילים שלא יפגשו לעולם.
כן יש אפשרות,בזמן אמת, לשמוע מה נכנס לכרטיס הקול ומה מוקלט על הדיסק הקשיח. אבל שוב פעם אלה שני עולמות שונים וגם כרטיס הקול משפיע פה,במקרה שלי לטובה אגב, על הסאונד עצמו כך שהשוואה זה לא אלא קבלת מושג בד"כ בכיוון של לוודא שתוכנת העריכה לא מזייפת,ויש לה גם את זה.
גם אם נניח שההקלטה עברה למחשב ובו נירמול וצריבה לדיסק גם אז,מנסיוני, זה לא השוואה אלא של שני דברים מקבילים שאינם זהים.
כמו שאתה הייתה סקרן בעניין הזה כן עשיתי ניסוי כזה: בתוכנת העריכה שאני משתמש בה יש לי אפשרות לכייל עוצמה בין האות הנכנס לאות המוקלט. אני יכול לדגום את האות שנכנס ואחר כך את האות שהוקלט להשוות ביניהם ואח"כ,בעזרת תוכנה, לכיית את עוצמת השמע שלהם ולא "לפי האוזן". עוד אפשרות היא לצרוב את הדיסק לפי הספר האדום אבל לא להעביר אותו נירמול כלומר מה שיצא מהמגבר,נכנס לכרטיס הקול,נכנס לתוכנת העריכה,נשמר על הדיסק ונצרב As IS על גבי CD.מכאן כבר הדברים פשוטים שמים את ה CD בנגן ומנגנים את הוניל ובאמצעות המגבר אפשר לעבור מאחד לשני ולשמוע הבדלים. וכסייפא של המשפט האחרון לשמוע הבדלים. עוצמת הקול היא רק חלק מהבעיה ויש שונות בין הסאונד מהוניל לזה של הדיסק באותה מערכת עצמה.
לכאורה הגענו לנקודת החלטה קרי: אם "בסך הכל" העברנו אודיו אנאלוגי למתחם הדיגטאלי. לא נגענו.צרבנו לדיסק הרי שיש לנו שני העתקים זהים בשתי מדיות שונות אבל זה לא ממש כך. האות מהוניל עובר דרך אחרת לגמרי מהאות של הביטים ע"ג הדיסק הצרוב וההבדלים האלה,על אותה הגברה בדיוק, שמיעים וזה נובע מהשיחזור של המידע מהפטיפון ומנגן הדיסקים בהתאמה.
לכן שוב אני אומר אלה שני קווים מקבילים שלא יפגשו ולכן לא נותרת ברירה אלא לאודות שאי אפשר באמת להשוות ביניהם בצורה אובייקטיבית,קרי לחזור על אותו הניסוי מספר רב של פעמים ובאופן מובהק להגיע לאותה תוצאה ואז לקבוע החד טוב מהשני.
אל תשכח עוד דבר: בכל מקרה,אם זה על תוכנת העריכה,אם זה במגבר שאליו מחובר גם נגן התקליטורים וגם וגם הפטיפון יש עוד מרכיבים בשרשרת הסאונד שמשפיעים את ההשפעה שלהם. אני לא רוצה לרדת לדקויות של כבלים ואיבזור מספיק לציין שהסאונד מהמחשב עובר דרך כרטיס הקול והוא לא ממש פסיבי ושקוף.
איך שלא נהפוך את זה,ולדעתי - ולדעתי בלבד, יש לך פה שני עולמות שאי אפשר באופן אמפירי ומדויק לבצע השוואה ולקבוע מי טוב יותר.
הדרך היחידה לקבוע חד משמעית איזו מדיה עדיפה היא,קצת צינית ותיכף תבין למה, זו: לקחת את יהודי מנוחין וללכת לחדר חזרות מטופל אקוסטית למהדרין שבמהדרין. בחדר החזרות לבקש ממנוחין (ז"ל יש לומר) לנגן איזה קטע שרק ירצה מההתחלה עד הסוף בלי לעוצור לרגע. בזמן שמנוחין ינגן צריך לעשות שתי הקלטות בשני מיקרופונים שונים האחת דיגטאלית והשנייה אנאלוגית כשרה למהדרין. אח"כ את ההקלטה האנלוגית להפוך לתקליט ואת הדיגיטאלית ל CD בלי תיקונים דחיסות בלי כלום As Is. ואז... לשים פטיפון CD והגברה משובחים כל כך שלא יעיז אף אחד לומר שמשהו לא נשמע לו. את המערכת,ואת מנוחין, לשם מאחורי פרגוד ולהכניס לחדר 300 איש (הכמות הנדרשת למדגם סטאטיסטי) מאחורי הפרגוד באופן אקראי ינגן מנוחין, ינגן הפטיפון וינגן ה CD והקהל יצטרך לנחש/להעריך בכל פעם מה או מי בדיוק ניגן.
כבר אני אומר לך שבקרב הזה מנוחין מפסיד ומיד אסביר. לגבי הניחוש האם הפטיפון ניגן או ה CD ההתפלגות תהייה לגמרי נורמאלית עם סטיית תקן נורמאלית. איך אני מרשה לעצמי להיות כל כך בטוח? זה קשור ליהודי מנוחין...
ובכן: שם לב אנחנו,בשביל לא לסבך, מדברים רק על כלי נגינה אחד. כינור. אם ישימו את התקליט בלופ ויתנו לו לנגן עד שלא תישאר מחט או,לחילופין, התקליט יתקלף כמו תפוז שמשיל קליפתו הוא כל הפעמים ינגן בדיוק את אותו הדבר. גם ה >CD ינגן את אותו הדבר חודשים ואפילו שנים עד שינפח את נשמתו. יהודי מנוחין (וכל אמן אחר) לא יכול לנגן את אותו הדבר בדיוק מופלא פעם אחרי פעם ולכן השינויים הטבעים שנגן בשר ודם יעשה יגרמו להטיית התוצאות ולהתפלגות הנורמאלית שדברתי עליה קודם.
עד כאן במבוא...
צריך להבין אלה שתי מערכות שאוגרות מידע בשתי צורות שונות לחלוטין זו מזו ומאחזרות אותו בשתי צורות שונות לחלוטין זו מזו. גם אותי סיקרנה ההשוואה בין שתי המימדים האלה ובדרך נתקלתי ב"בעיות" פשוטות. למשל: מספיק שהחלפתי את מדיית הצריבה וכבר שני הדיסקים
הצרובים לא נשמעים אותו הדבר. באוזן לא נשמעים אותו דבר. למשל שהפטיפון שלי לא נמצא בחדר הנקי במפעל אינטל במרכזה של א"י ומספיק שאיזו חתיכת אבק נחתה על הוניל החמוד וכבר התוצאות השנו לרעת השחור עם החור ולא בהכרח בגנותו.
והשורה התחתונה: הדרך לקבוע מה עדיף היא דרך האוזניים והרגליים. האוזניים אני מניח ברור, הרגליים: לשמוע גם אצל אחרים ובהרבה ותצורות של מערכת כבילה וגו וגו. ואז זוהי החלטה סוביקטיבית להעדיף או לשנוא את ההוא עם החור בשחור או לא.
למרות שלא הצלחתי לספק תשובה חד משמעית או חד מימדית אני מקווה שהכיוון הובן.
מנחם.