מוזיקליות VS דיוק


Audionut

חבר אתר
הודעות
39
מעורבות
8
נקודות
8
המטרה שלי זה לשמוע את ההקלטה בדיוק כמו שהיא הוקלטה בלי להוסיף ולהסיר שומדבר וכל ניואנס בהקלטה
אבל יש כאלה שהמטרה שלהם היא שהסאונד יהיה נעים וחם ומוזיקלי ולא אנליטי ולווא דווקא מדויק( ויניל, מגברי מנורות)
איפה אתם על הספקטרום?
 

אולי מישהו יכול להסביר מה ההיגיון במטרה שמוגדרת כ"שמיעת ההקלטה כפי שהיא"?

זו נשמעת לי מטרה בעייתית מהיסוד:

ראשית, איך ההקלטה נשמעת אינו מוגדר בצורה חד-משמעית וניתנת לבדיקה.

  1. להקלטה אין צליל ספציפי -- גלי קול שמשתנים עם הזמן -- אלא היא ייצוג של צליל.

  2. אפילו מערכות שמתיימרות ונמדדות להיות מדויקות נשמעות שונה זו מזו, בוודאי באקוסטיקות שונות, כך שמשמעות הדיוק היא מוגבלת.

  3. כלומר אפילו אם רוצים לשמוע "את ההקלטה כפי שהיא" אצלנו בבית, אין דרך לוודא שמה שאנחנו שומעים זהה ל"הקלטה כפי שהיא" או רק דומה, או לא כל כך דומה. אי אפשר אפילו למדוד או לוודא בצורה משמעותית האם וכמה דומה.

שנית, למה בכלל לרצות את זה?
  1. הרי ההקלטות בכלל לא מנסות לשמר מה שמאזין היה שומע במציאות -- כדי לקלוט מה מאזין היה שומע יש צורך בשני מיקרופונים שממוקמים במקום שבו נמצאות אוזני מאזין באולם הקונצרטים, אבל כמעט ואין הקלטות כאלה.

  2. אם ההקלטה לא שימרה מציאות, אף מערכת ביקום לא תוכל לשחזר ממנה את המציאות שהייתה בזמן ההקלטה.

  3. ההקלטה היא התוצאה המקרית (*) של סוגי, מספר, ומיקום המיקרופונים, של מכשירי ההקלטה, של המיקס המקרי שעושים הטכנאים המקריים כשהם מאזינים לתוצאות המיקס עם הציוד המקרי שהיה להם, באקוסטיקה המקרית שהייתה להם, ואחר כך ההעברה למדיום ההפצה (תקליט, דיסק, קובץ וכו') יכולה לשנות את התוצאות בצורה שעשויה להיות מקרית (בטח בחריטת ויניל).

    (*) "מקרי" כאן פירושו שאם היו מחליפים משהו אחד כזה במשהו אחר מאותו סוג, או בכמות/מיקום שונה, התוצאה הייתה יכולה להיות שונה מאוד.
  4. גם הציוד שבחרנו לשמוע באמצעותו הוא בחזקת מקרי, וגם האקוסטיקה אצלנו בבית היא בחזקת מקרית.

  5. המשתנים היחידים שיש לנו שליטה לגביהם הם רכיבי המערכת, הצבתה בחדר, שינויים בריהוט, וטיפולים אקוסטיים. אין שום סיכוי שבעולם שבעזרתם נוכל לבטל את ההצטברות של הרכיבים המקריים בשרשרת כדי לקבל משהו דמוי מציאות.

  6. אז אם לא מדובר בשחזור מציאות, למה בכלל לטרוח ולנסות לקלוע לאוסף המצטבר של המקריות בכל הגורמים האלה???
סורי, הפסקתי להבין את הגישה הזו. פעם חשבתי בצורה דומה, אבל מאז הבנתי שזה מטופש וחסר תוחלת.

נראה לי שהדבר ההגיוני ביותר הוא למצוא את המערכת שתגרום למוזיקה שאנחנו שומעים דרכה לערב אותנו, לגעת בנו, להלהיב אותנו, וכיו"ב, וזה לא בהכרח "נעים" -- לפעמים שומעים דברים חריפים וגסים ש"עושים לנו את זה".
 

אולי מישהו יכול להסביר מה ההיגיון במטרה שמוגדרת כ"שמיעת ההקלטה כפי שהיא"?

זו נשמעת לי מטרה בעייתית מהיסוד:

ראשית, איך ההקלטה נשמעת אינו מוגדר בצורה חד-משמעית וניתנת לבדיקה.

  1. להקלטה אין צליל ספציפי -- גלי קול שמשתנים עם הזמן -- אלא היא ייצוג של צליל.

  2. אפילו מערכות שמתיימרות ונמדדות להיות מדויקות נשמעות שונה זו מזו, בוודאי באקוסטיקות שונות, כך שמשמעות הדיוק היא מוגבלת.

  3. כלומר אפילו אם רוצים לשמוע "את ההקלטה כפי שהיא" אצלנו בבית, אין דרך לוודא שמה שאנחנו שומעים זהה ל"הקלטה כפי שהיא" או רק דומה, או לא כל כך דומה. אי אפשר אפילו למדוד או לוודא בצורה משמעותית האם וכמה דומה.

שנית, למה בכלל לרצות את זה?
  1. הרי ההקלטות בכלל לא מנסות לשמר מה שמאזין היה שומע במציאות -- כדי לקלוט מה מאזין היה שומע יש צורך בשני מיקרופונים שממוקמים במקום שבו נמצאות אוזני מאזין באולם הקונצרטים, אבל כמעט ואין הקלטות כאלה.

  2. אם ההקלטה לא שימרה מציאות, אף מערכת ביקום לא תוכל לשחזר ממנה את המציאות שהייתה בזמן ההקלטה.

  3. ההקלטה היא התוצאה המקרית (*) של סוגי, מספר, ומיקום המיקרופונים, של מכשירי ההקלטה, של המיקס המקרי שעושים הטכנאים המקריים כשהם מאזינים לתוצאות המיקס עם הציוד המקרי שהיה להם, באקוסטיקה המקרית שהייתה להם, ואחר כך ההעברה למדיום ההפצה (תקליט, דיסק, קובץ וכו') יכולה לשנות את התוצאות בצורה שעשויה להיות מקרית (בטח בחריטת ויניל).

    (*) "מקרי" כאן פירושו שאם היו מחליפים משהו אחד כזה במשהו אחר מאותו סוג, או בכמות/מיקום שונה, התוצאה הייתה יכולה להיות שונה מאוד.
  4. גם הציוד שבחרנו לשמוע באמצעותו הוא בחזקת מקרי, וגם האקוסטיקה אצלנו בבית היא בחזקת מקרית.

  5. המשתנים היחידים שיש לנו שליטה לגביהם הם רכיבי המערכת, הצבתה בחדר, שינויים בריהוט, וטיפולים אקוסטיים. אין שום סיכוי שבעולם שבעזרתם נוכל לבטל את ההצטברות של הרכיבים המקריים בשרשרת כדי לקבל משהו דמוי מציאות.

  6. אז אם לא מדובר בשחזור מציאות, למה בכלל לטרוח ולנסות לקלוע לאוסף המצטבר של המקריות בכל הגורמים האלה???
סורי, הפסקתי להבין את הגישה הזו. פעם חשבתי בצורה דומה, אבל מאז הבנתי שזה מטופש וחסר תוחלת.

נראה לי שהדבר ההגיוני ביותר הוא למצוא את המערכת שתגרום למוזיקה שאנחנו שומעים דרכה לערב אותנו, לגעת בנו, להלהיב אותנו, וכיו"ב, וזה לא בהכרח "נעים" -- לפעמים שומעים דברים חריפים וגסים ש"עושים לנו את זה".
ההיגיון הוא פשוט
אתה רוצה מערכת שהיא כמו" מצב במאי " בטלוויזיה
זאת אומרת כשהטלוויזיה מכוילת הכל flat בלי להוסיף שומדבר בלי צבעים עשירים בלי ניגודיות מוגברת בלי כלום
אותו דבר לגבי סאונד
אם המערכת עצמה היא flat אז אתה שומע את ההקלטה כמו שהטכנאי באולפן שמע
וזאת הרמה הגבוהה ביותר לדעתי של התחביב
אם הסאונד בהקלטה גרוע אני רוצה לשמוע אותו גרוע אם הקלטה טובה אני רוצה לשמוע את זה
אני לא רוצה מערכת שתייפה לי את הדברים והכל ישמע סבבה
 

כמה פעמים פתחת שרשור כזה בדיוק (הרבה) ולמה?
תענה לי על שתי השאלות ואענה על שאלת השרשור.
 
ההיגיון הוא פשוט
אתה רוצה מערכת שהיא כמו" מצב במאי " בטלוויזיה
אני ממש לא רוצה

זאת אומרת כשהטלוויזיה מכוילת הכל flat בלי להוסיף שומדבר בלי צבעים עשירים בלי ניגודיות מוגברת בלי כלום
זה חיוני לבמאים ולטכנאי מיקס, אבל ממש לא רלוונטי להאזנה בבית

אם המערכת עצמה היא flat אז אתה שומע את ההקלטה כמו שהטכנאי באולפן שמע
לא, אתה לא. לטכנאי היה ציוד האזנה שונה משלך -- והשוני גדל ככל שההקלטה ישנה יותר -- והוא שמע את זה באקוסטיקה אחרת, ולפעמים ממרחק אחר (near field), וכו'

חוצמזה, למה בכלל לטרוח לכוון לאוסף המצטבר של מקריות שהובילה למה שהטכנאי שמע?

וזאת הרמה הגבוהה ביותר לדעתי של התחביב
בינתיים, לדעתי זו הרמה הנמוכה ביותר של התחביב -- סוג של דוגמות/אקסיומות שלא מחזיקות מים, ושאף אחד לא מסוגל לתת להן הסבר הגיוני.

אם הסאונד בהקלטה גרוע אני רוצה לשמוע אותו גרוע אם הקלטה טובה אני רוצה לשמוע את זה
אני לא רוצה מערכת שתייפה לי את הדברים והכל ישמע סבבה
אני מבין שזה מה שאתה רוצה, אבל זה לא נשמע לי הגיוני עבור מאזין.
לטכנאי זה קריטי, כי יש לו שליטה על התוצאה, והוא יכול לשנות ולשפר אותה לפי רצונו.
מאזין לא צריך לסבול אם ההקלטה גרועה.

עם זאת, גם אם מערכת מכוונת להנאתו של המאזין, ולא לפי דוגמות/אקסיומות -- שזה לא אומר בהכרח שיהיה "ייפוי" -- זה תלוי בטעמו של המאזין -- עלול לקרות שהקלטה גרועה תישמע גרוע.
 
אם המערכת עצמה היא flat אז אתה שומע את ההקלטה כמו שהטכנאי באולפן שמע
אם לך יש מערכת מודרנית טובה ולו הייתה מערכת vintage מוגבלת, תשמע הרבה יותר פרטים ושכבות ממה שהוא שמע.

ובכלל, בהרבה הקלטות שומעים פרטים שבמציאות נבלעים לגמרי, כמו נשימות/נשיפות, אצבעות שמכות בקלידים, כסאות חורקים, הפיכת דפים, וכו' וכו'. זה עיוות של המציאות, ויש סיכוי טוב שזה לא מה שהטכנאי שמע, אלא משהו שלישי, שאני אוהב לשמוע אותו, אבל אתה מגדיר שאתה לא מעוניין בו, כי אתה רוצה לשמוע מה שהטכנאי שמע.

אלא אם תשנה את ההגדרה שלך... :)

אולי הרמה הגבוהה ביותר של התחביב היא לבנות אוסף של פריטי הציוד שהיו לטכנאים בחברות ההקלטה השונות בזמנים שונים, ולבחור לאיזה שילוב של פריטי ציוד להאזין לפי מה שהיה לטכנאי שעשה את המיקס של ההקלטה שאתה מתכוון להאזין לה, אם כי יכול להיות שהוא השתמש בחדרים עם ציוד שונה בזמן המיקס של קטעים שונים בתוך אותו אלבום...

שיא ההיגיון, יש לך משהו גבוה לשאוף אליו...
 

שאלה לפותח השירשור: למה מוזיקליות ודיוק סותרים זה את זה?
 
אם הסאונד בהקלטה גרוע אני רוצה לשמוע אותו גרוע אם הקלטה טובה אני רוצה לשמוע את זה
אני לא רוצה מערכת שתייפה לי את הדברים והכל ישמע סבבה
ונניח שההקלטה באמת גרועה ושומעים סאונד דל ושטוח, מה מלהיב בזה?
מה היתרון של זה? זאת בקשה מוזרה לגמרי
 

בדרך כלל המקור\הקלטה נעימה וטובה .
ומה שהורס זה משהו בשרשרת של הסט אפ
במיוחד הרמקולים ששם ממש המערב הפרוע בתכנון . בגלל אידיאולגיה או בעיית תקציב .
למי שבקיא בעולם בניית רמקולים .

אני התעייפתי מלחפש רמקולים מתאים
ובניתי לבד רמקול לפי כל אמות הסטנדרט המקובלות של היי פיי . שנים מרוצה .
 

Back
למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור