השיטה שלי לכיול חדר ROOM CORRECTION

  • פותח הנושא פותח הנושא issi
  • פורסם בתאריך פורסם בתאריך

issi

אוהב את התחום
הודעות
363
מעורבות
339
נקודות
63
אפי, כתב האתר ביקש ממני לכתוב פוסט על השיטה שלי ל ROOM CORRECTION.
השיטה שלי ידנית עם שליטה והבנה מלאה של טיפול בגלים עומדים ועקומת האזנה SPL
היא לא מתאימה לאודיופילים שמצפים לכיול אוטומטי עם מכשירים כמו טרינוב ואחרים.
השיטה שלי מתאימה לאודיופילים עם הבנה מאוד בסיסית באקוסטיקה ומחשב, סקרנות טכנית ורצון לשליטה מלאה והבנה בתהליך המדידה, הכיול ועיצוב הסאונד הסופי לטעמו בנקודת ההאזנה.
אני אשמח ללמד את מי שמעוניין, כמובן ללא עלות, זה תחביב שלי.
בשלב ראשון טיפול אקוסטי, בסלון שטיח, וילונות, ריהוט כמו ספה וכורסאות עדיף כבדים בתאום עם בן / בת הזוג.
בחדר האזנה ייעודי גם כן שטיח וילונות וספה כבדה או כורסא, ולהוסיף מלכודות בס בפינות החדר, וקצת סופגים ומפזרים בקירות.
ערכת מדידה שלי כוללת:
מחשב בנייד, מיקרופון UMIK 1 מחובר לכניסת USB, כרטיס קול UCA222 של ברינגר מחובר לכניסת USB שניה. לכרטיס יש יציאות RCA אותם יש לחבר לכניסה של קדם מגבר, אני משתמש בכבל סטריאו של 5 מטר כי המחשב והמיקרופון צריכים להיות בנקודת ההאזנה.
אני משתמש בתוכנת REW למדידת החדר, היא תוכנה מעולה חינמית, אפשר להוריד ולהתקין.
השלב הבא ביצוע מדידה, מיקום המיקרופון במרכז הפנים בנקודת ההאזנה.
לאחר המדידה ניתן לראות בגרף SPL בהחלקה ל 1/6 אוקטבה את התנהגות החדר ביחס עוצמה SPL לתדר.
גרףWATERFALL ייתן מידע נוסף על זמני הדעיכה העוצמה והתדר. זה מיועד בעיקר זיהוי גלים עומדים בתחום בין 20 ל 300 הרץ .זמן הדעיכה צריך לשאוף ל כ 300מילישניה.
בשלב הבא, אני מחבר DEQ2496 MASTERING PROCESSOR למוצא כרטיס הקול ואת היציאה שלו לקדם מגבר. למכשיר יש שני איקוולייזרים, אחד פרמטרי עם 10 פילטרים לכיול בו אני משתמש בעיקר לטיפול בגלים עומדים, ואיקיולייזר 1/3 אוקטבה עם 31 פילטרים שבעזרתם אני מעצב את עקומת SPL.
למכשיר64 זיכרונות בהם ניתן לשמור כיולים שונים.
לאחר הכיול, מחברים את המכשיר בין מוצא דיגיטלי של סטרימר לבין ה DAC. ניתן לבצע עיצוב נוסף של הסאונד תוך האזנה להקלטות איכותיות לטעם המאזין.
אני לא מרחיב בפרטים, מי שמעונין ללמוד את השיטה שלי אשמח ללמד ,שיצור איתי קשר בפרטי.
דוגמא לסלון של חבר שכוייל בשיטה זאת:
ניתן לראות גל עומד עוצמתי בתדר כ 42 הרץ ועקומת SPL יורדת עם התדר.
אני מכייל לעקומה שטוחה מ20 הרץ עד כ 1.5 קילוהרץ ולאחר מכן ירידה של כ 6DB לאוקטבה עד 20 קילוהרץ.

ליפני כיול 2 גרפים ראשונים, אחרי כיול 2 גרפים שניים
spl.jpg
waterfall.jpg
spl post.jpg
waterfall post.jpg
 

אם כך היציאה הדיגיטלית של ה- STREAMER צריכה להיות מוגבלת ב- 24/96?
 
ISSI אתה מקצוען על . תודה על הסבר התהליך
 
אצלי בתור ״ אדם הקדמון״ זה אוטומטי עם ליינגדורף
 

לא רואה בניינים מפל מיים אבל שומע באוזניים
 
נשמע לי קצת ״ פרימיטיבסקי ״ השיטה שלך.
 
כל מה שתיארת מבוצע בלחיצת כפתור על ידי תוכנות כיול מתקדמות אבל זה אחלה במידה ואתה רוצה לבצע ידנית.
 

לחתוך ראש לתדר בודד זה אחלה ואפקטיבי.
ועושה הבדל גדול בצליל כי הלחץ יורד ויש פחות סלט.

איך אתה מרים את הגבהויים - נגיד איזור 1-2 K שעלה פתאום?
או שזה ע"י הורדת הנמוכים?
 
תופעה מעניית פה שהיה פיק ב-42 ואז בור ב-84 - סיבר להניח קשורים אחד בשני.
אחרי שחתכת את הראש ל-42 עומק הבור נשאר דומה.
מוזר...
יש לך רעיון ?
 
ISSI
כל הכבוד יופי של עבודה ותרומה לפורום :כל-הכבוד:(ורד)
 

אם כך היציאה הדיגיטלית של ה- STREAMER צריכה להיות מוגבלת ב- 24/96?
כן, מאחר שעובד ב PCM, אין עם זה בעיה, CD הוא 16 ביט 44.1 קילוהרץ, DVD הוא 24 ביט 48 ולפעמים 96 קילו הרץ.
אין ROOM CORRECTION או איקוולייזר ל DSD, ומכשירים שעושים זאת ממירים בפנים ל PCM ולאחר מכן חזרה ל DSD או אנלוגי.
איסי
 
נשמע לי קצת ״ פרימיטיבסקי ״ השיטה שלך.
ניתן להשוות זאת בין נסיעה במכונית אוטומטית לבין מכונית ידנית שיש לך שליטה מלאה בהחלפת ההילוכים.
נהגי מרוצים לדוגמא רוצים את השליטה המלאה ולכן נוהגים ידנית. גם בגרמניה ועוד ארצות הרבה מעדיפים ידנית.
זה החלטה בין אוטומציה כמו ליינדורף לבין כיול ידני עם שליטה מלאה. במקרה של לינדורף אם אתה לא מרוצה מתוצאת הכיול האוטומטי, אתה יכול לבחור אחד מ 6 אפשרויות לשינוי נוסף, שגם הם לא בטוח שאחד מהם יהיה לטעמך.
בטרינוב יש יותר גמישות וניתן להוסיף פילטרים נוספים אבל זה דורש ידע כמו בכיול הידני שלי.
פרימיטיבסקי או לא, במבחן התוצאה גם באוזן וגם במדידות כפי שהדגמתי אני מרוצה מאוד.
 
תופעה מעניית פה שהיה פיק ב-42 ואז בור ב-84 - סיבר להניח קשורים אחד בשני.
אחרי שחתכת את הראש ל-42 עומק הבור נשאר דומה.
מוזר...
יש לך רעיון ?
בהחלט, הכול פיזיקה.
כאשר יש גל עומד, שתלוי במידות החדר ויש מיספר גלים עומדים, אם אתה עומד במקום שהגל בשיא האנרגיה תחווה פיק, ואם אתה במרכז בין שני חצאי סינוס אין אנרגיה וזה ניקרא NULL בפיזיקה או אנחנו קוראים לזה DIP. ב42 הרץ יש פיק וב 80 הרץ NULL. אם תשנה את נקודת ההאזנה לאורך הגל העומד זה ישתנה.
ממליץ לראות את ההרצאה של פרופסור וולטר לווין מ MIT על גלים עומדים, מדקה 17. תתעלם מהמתמטיקה ותתרכז בהדגמות, הוא יוצר גל עומד בתוך שפורפרת ומזיז מיקרופון לאורך השפופרת ומדגים שאין אנרגית סאונד באזור ה NULL ואנרגיה חזקה בשיא. מאחר והגל עומד ולא מתקדם מיקום ה NULL והפיק קבועים.
הרצאה גלים עומדים
 

לחתוך ראש לתדר בודד זה אחלה ואפקטיבי.
ועושה הבדל גדול בצליל כי הלחץ יורד ויש פחות סלט.

איך אתה מרים את הגבהויים - נגיד איזור 1-2 K שעלה פתאום?
או שזה ע"י הורדת הנמוכים?
אני מבצע את הורדת הפיק על ידי הגדרת פילטר האיקוולייזר הפרמטרי. על פי המדידה אני יכול להעריך את עוצמת ההנחתה, התדר המרכזי של הפיק ואת רוחב הפילטר. לאחר מכן מדידה נוספת לראות שקלעתי בול.
בעזרת האיקוולייזר הגרפי המכיל 31 פילטרים ברוחב קבוע של 1/3 אוקטבה אני מעלה ומוריד הגבר של התדרים לקבלת הגרף הרצוי.
להזכיר, אוקטבה זה הכפלת תדר, לדוגמה בין 20 הרץ ל 40 הרץ זה אוקטבה, בין 2000 הרץ ל 4000 הרץ זה גם אוקטבה. ב 2000 הרץ 1/3 אוקטבה זה בערך 650 הרץ.
ה DEQ2496 מכיל גם איקוולייזר פרמטרי וגם איקוולייזר גרפי שפועלים יחדיו.
המוח רוצה סאונד מאוזן ולכן אם אתה מישר את הגרף על ידי הנמכות או הגברות זה לא משנה העיקר שיהיה מאוזן. כמובן שזה ישפיע על הווליום.
איסי
 
יותר מדיי מילים - הלכתי לאיבוד.
בקיצור אתה מרים את תחום הגבוהה במקרה הזה עם EQ...
 
בהחלט, הכול פיזיקה.
כאשר יש גל עומד, שתלוי במידות החדר ויש מיספר גלים עומדים, אם אתה עומד במקום שהגל בשיא האנרגיה תחווה פיק, ואם אתה במרכז בין שני חצאי סינוס אין אנרגיה וזה ניקרא NULL בפיזיקה או אנחנו קוראים לזה DIP. ב42 הרץ יש פיק וב 80 הרץ NULL. אם תשנה את נקודת ההאזנה לאורך הגל העומד זה ישתנה.
ממליץ לראות את ההרצאה של פרופסור וולטר לווין מ MIT על גלים עומדים, מדקה 17. תתעלם מהמתמטיקה ותתרכז בהדגמות, הוא יוצר גל עומד בתוך שפורפרת ומזיז מיקרופון לאורך השפופרת ומדגים שאין אנרגית סאונד באזור ה NULL ואנרגיה חזקה בשיא. מאחר והגל עומד ולא מתקדם מיקום ה NULL והפיק קבועים.
הרצאה גלים עומדים

לא הבנת למה אני מתכוון - יש קשר בין פיק ב-42 לבין בור ב-84.
אם חתכת את הפיק של 42 הבור של 84 צריך להשתפר.
זה לא קרה.
מוזר.
 

אם הייתי ממהר לארוז ושט לאי בודד בלב ים, כניראה הייתי לוקח איתי את אהובתי, קפה, מוזיקה..וחבר טוב או שניים
המעברים מקפה נמס, לקפה בוץ, לפינג'אן על האש, קפסולות, מקינטות מכונות קפה.. הוחלפו במהירות בזו אחר זו..
והתחנה האחרונה קפה Pour Over תת־קטגוריה ידנית של קפה פילטר.. אין מכונה או קפסולה שתקלע בול לטעמך..פולים טריים, רמת הטחינה, טמפרטורת המיים ועוד..טקס ידני ארוך ומהנה שבסופו קפה משובח בול לטעמי
את איסי פגשתי לפני מספר שנים, השפעתו על הסאונד בביתי גדולה לאין שיעור על פני כל רכיב שקניתי והחלפתי לאורך 40 שנות תחביב.. בהמשך נדבקתי בהתלהבותו ממוזיקה קלסית..
ו..כן..את אישתי לא החלפתי ולא בחרתי..היא בחרה בי
 
לא הבנת למה אני מתכוון - יש קשר בין פיק ב-42 לבין בור ב-84.
אם חתכת את הפיק של 42 הבור של 84 צריך להשתפר.
זה לא קרה.
מוזר.
כל הכבוד, יש לך סקרנות טכנית טובה.
הקשר בין 42 הרץ ל 84 הרץ הוא בגלל מידות החדר ולכן נוצרו גלים עומדים גם בתדר 42 הרץ וגם בכפולת התדר 84 הרץ.
המדידה ב REW היא ב SWEEP כלומר תדר סינוס יחיד שמתחיל במדידה זאת ב 20 הרץ ועולה בתדר תוך משך 20 שניות עד 20000 הרץ.
42 הרץ ו 84 לא נוגנו באותו זמן ולכן לא הייתה התאבכות ביניהם.
כאשר הסינוס בנקודת ההאזנה והמדידה בשיא זה ניקרא ANTINODE וכאשר בנקודת אפס כלומר בין הצד החיובי של הסינוס לצד השלילי זה ניקרא NODE.
כדי לשרטט את זה ביקשתי יפה מצט גיפטי לבצע את השרטוט ועשה זאת יפה.

ניתן לראות שבנקודת הישיבה SEAT התדר הנמוך 42 הרץ הוא ב ANTIMODE כלומר בפיק וה84 הרץ ב MODE כלומר אין אנרגיה.
לכן כאשר הינחתתי את הפיק ב 42 הרץ באיקיולייזר קיבלתי תוצאה טובה. ה 84 הרץ לא הושפע ואיקוולייזר לא יכול לתקן כי להגביר NODE שהוא 0 אנרגיה בנקודת ההאזנה עדיין ייתן אפס אנרגיה.
מה יכול לתקן - טיפול אקוסטי פסיבי, מלכודות בס, קירות ותיקרה לא מקבילים...
אבל אין לדאוג מהדיפ, ההשפעה על מוזיקה היא זניחה כי הוא מאוד צר והמוח מסתדר עם זה.

node and  antinode.jpg
 
בטעות כתבתי MODE ולא NODE, המונחים הנכונים הם NODE ו ANTINODE, כנראה בגלל הגיל שלי ושעת הערב...
דן נגר מתקן בהצלחה דיפ בעזרת תוספת סאב וופרים ומיקום שלהם בצורה אופטימלית, לי אן ניסיון בזה.
איסי
 

ובסופו של דבר, חייבים להכניס את הברינגר באמצע הסיגנל הדיגיטלי, כן?
 

Back
למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור