אודיופיל מול חובב מוסיקה: מי באמת נהנה יותר?

  • פותח הנושא פותח הנושא dtown
  • פורסם בתאריך פורסם בתאריך

האתר הזה נבנה לאורך שנים בזכות אנשים שמשקיעים ידע, ניסיון וזמן, גם כשיש חילוקי דעות. ויכוח מקצועי הוא מבורך, אבל לא התלהמות ופניה לגופו של אדם.
כשחברים מרגישים שהאווירה הופכת לא נעימה עד כדי רצון להפסיק לכתוב, זה סימן אזהרה לכולנו.
אין כאן "שומרי סף" או רף דעות מותרות, אלא ציפייה לשיח ענייני ומכבד, על נושא שבליבו של כולנו - החיבה למוסיקה.
מי שלא מסכים לנושא מסוים, מוזמן לאתגר רעיונות, לא אנשים.
תכנים שפונים לגופו של אדם, נמחקו.
 
לדעתי זה משנה כי זה לא מסתדר להרבה אנשים שמישהו משקיע כ"כ הרבה זמן וכסף במערכת יקרה, רק כדי לשמוע מוסיקה פח. ומשם מגיעים מאמרים מהסגנון הנ"ל ודיונים סביב הנושא הזה, כשרובם נגועים בהרבה דעות קדומות וזלזול. וכשזה קורה, יהיו תגובות כמו שלי.
מתנוש,
נראה ששכחת מה נכתב במאמר, ואתה עדיין עסוק באופן שבו אתה זוכר אותו. יש כאן פער מהותי בין מה שנכתב במאמר לבין האופן שבו בחרת לפרש אותו. מהדוגמה שהבאת בעצמך על ההערות שקיבלת ממישהו במשרד, נראה שהדברים שכתבתי יצרו בך טריגר, והוא מתפרץ כאן כעת באופן בלתי נשלט.

המאמר לא עוסק ב"מוסיקה פח", ובודאי לא מזלזל באודיופילים, בציוד יקר או בהשקעה רבת שנים. להפך.
אין בו טענה או אפילו רמז לכך שמי שמשקיע בציוד עושה זאת לשווא, ואין בו קביעה שמישהו נהנה פחות או יותר בגלל בחירה כזו או אחרת.

הוא מציע אבחנה בין אופן הקשבה, כחוויה רגשית לחוויה אנליטית. זוהי אבחנה שקיימת בשיח האודיופילי כבר עשרות שנים, ולא המצאה פרובוקטיבית שלי. הוא גם מדגיש במפורש ששתי הגישות לגיטימיות, ושהאידיאל עשוי להיות איזון מודע ביניהן.

כשאתה מפרש אותו כזלזול או התקפה, להבנתי זה לא נובע מהאופן בו הוא כתוב, אלא מהנחה מוקדמת שלך שכל שאלה על אודיופיליה היא איום על זהות. ממש אפקט פבלובי. אני חושב שעצם העלאת שאלה או ספק היא לא זלזול, אלא הזמנה לדיון.

תגובות תוקפניות לא חייבות לבוא כתגובה טבעית אליו. זו בחירה מודעת שלך לסגנון שמייחס כוונות שלא נכתבו.
אתה יכול לחלוק, או לא להסכים, אבל חבל שאתה לוקח אותו כהתקפה על העולם האודיופילי, כי אתה הופך את השיח לבלתי אפשרי.
 
צר לי על כל התגובות התוקפניות שבאתר, החלטתי שמעכשיו אני לא כותב על טכנולוגיה באתר. אני אעקוב אחרי חברים שצרכים עזרה טכנית אני אשמח לתת עזרה אבל רק בפרטי
אין ספק - אתר שמפעם לפעם הוא אלים ופוגעני ובמקביל גם מעניין ומלמד. יש מספר אנשים שהם אלו שנותנים את הטון הזה ולא פעם גם בעלי וכתבי האתר שלוקחים חלק או מגבים זאת. אני יודע שהפוסט הזה יביא עלי את חרון זעמם אבל זאת האמת. כל הכבוד לך איסי ותודה על העדינות, הנחמדות והתרומה.
 

אה? על איזה סטיגמה אתה מדבר?

בהחלט. אפשר לשאול שאלה שיפוטית כגון: "האם אודיופילים שעסוקים אך ורק במוסיקה מחמיאה למערכות, מבינים פחות במוסיקה מאלה ששומעים מוסיקה מגוונת ומוערכת"? והתשובה היא כנראה שכן. אבל מה זה משנה? (השאלה לא מופנית כתגובה למה שכתבת. אני ממשיך הלאה)

לדעתי זה משנה כי זה לא מסתדר להרבה אנשים שמישהו משקיע כ"כ הרבה זמן וכסף במערכת יקרה, רק כדי לשמוע מוסיקה פח. ומשם מגיעים מאמרים מהסגנון הנ"ל ודיונים סביב הנושא הזה, כשרובם נגועים בהרבה דעות קדומות וזלזול. וכשזה קורה, יהיו תגובות כמו שלי.
סטיגמה אודיופילית=הנאה עילאית משמיעת מוזיקה..וכפי שכתבתי לא צריך להיות "אודיופיל" בשביל להנות ממוזיקה..
לגבי הענין השני- לא בא לי להיכנס לדיונים עקרים מי מבין יותר טוב במוזיקה. אבל- מנסיוני מועט השנים בתחביב, עומק הידע במוזיקה של האוכלוסיה,שהזכרת לעיל- שואף למינימום. ובזה תם אך לא נשלם.
 
מתנוש,
נראה ששכחת מה נכתב במאמר, ואתה עדיין עסוק באופן שבו אתה זוכר אותו. יש כאן פער מהותי בין מה שנכתב במאמר לבין האופן שבו בחרת לפרש אותו.
למשל?
מהדוגמה שהבאת בעצמך על ההערות שקיבלת ממישהו במשרד, נראה שהדברים שכתבתי יצרו בך טריגר, והוא מתפרץ כאן כעת באופן בלתי נשלט.
הדברים שכתבת יצרו טריגר כשאתה טענת שאם מישהו הוא אודיופיל, אז הוא נהנה יותר או פחות ממישהו שהוא חובב מוסיקה. ואם מישהו הוא חובב מוסיקה, אז הוא לא יכול אודיופיל. אנא אל תיתמם.

בוא נחזור למאמר שלך:
1. הכותרת.

"אודיופיל מול חובב מוסיקה: מי באמת נהנה יותר?"​


רוצה לספר לי באיזה עולם זה לא פרובוקטיבי ולא מתייג אנשים כשייכים למחנה כזה או אחר?

2.

כשהמוסיקה מפסיקה להיות המרכז

אני אודיופיל 35 שנים. המוסיקה תמיד היתה במרכז. התחביב חסר משמעות בלי מוזיקה. אתה מבין את זה? זה ברור לך? או שאתה חושב שאם יש לי מערכת מעל X שקלים, אז אני מעדיף לשמוע ציוד, ולא מוסיקה?

3.

בשלב הזה, המוסיקה כבר לא עומדת בפני עצמה

אלא הופכת לאמצעי, כלי מדידה, חומר גלם. וכאן מתרחש היפוך עדין אבל משמעותי:

קשקוש ביצים. המוסיקה הופכת לכלי מדידה, כאשר צריך למדוד משהו. למשל, עכשיו, כשעברתי דירה, אני צריך למדוד את האקוסטיקה ולהקשיב לתוצאה. אחרי שאסדר אותה, המוסיקה תחזור להיות לב העניינים.

4.

ההבדל האמיתי אינו באוזניים, אלא בכוונה

אחת ההנחות הנפוצות בעולם האודיופיליה היא שההבדל בין אודיופיל לחובב מוסיקה הוא חדות שמיעה. אבל בפועל, ההבדל האמיתי אינו פיזיולוגי אלא תודעתי. בעוד אודיופיל מקשיב מתוך כוונה לנתח, חובב מוסיקה מקשיב מתוך כוונה להרגיש.

אתה שוב מבלבל את המוח. אני, מתן, אודיופיל וישראלי גאה, נכנסתי לתחביב בגלל שהמוסיקה גורמת לי להרגיש. ולא ההיפך. לא התחלתי לחפש מוסיקה, כי הציוד מרגש אותי.

אני יכול להמשיך. אבל חלאס, הבנו את הקטע. אתה מיתמם, ומשתמש איתי בפתגמים לא רלוונטיים כמו "התניה פבלובית". זה לא קשור.

המאמר לא עוסק ב"מוסיקה פח",
נכון. ולא כיוונתי את הפוסט הקודם אלייך.

ובודאי לא מזלזל באודיופילים, בציוד יקר או בהשקעה רבת שנים. להפך.
המאמר מזלזל באודיופילים כי כל מי שקורא אותו, כולל אני, חושב שכל מטרת האודיופיליה היא לנתח ציוד סאונד באמצעות מוזיקה. זה עיוות של המציאות בערך כמו להגיד שישראל היא מדינה קולוניאליסטית.

אין בו טענה או אפילו רמז לכך שמי שמשקיע בציוד עושה זאת לשווא, ואין בו קביעה שמישהו נהנה פחות או יותר בגלל בחירה כזו או אחרת.
אין בו קביעה, אבל הוא מתחיל עם שאלה שממסגרת את המאמר כמעמת בין מישהו שמתויג כ"אודיופיל" למישהו שמתויג כ"חובב מוסיקה".

הוא מציע אבחנה בין אופן הקשבה, כחוויה רגשית לחוויה אנליטית. זוהי אבחנה שקיימת בשיח האודיופילי כבר עשרות שנים, ולא המצאה פרובוקטיבית שלי. הוא גם מדגיש במפורש ששתי הגישות לגיטימיות, ושהאידיאל עשוי להיות איזון מודע ביניהן.

כשאתה מפרש אותו כזלזול או התקפה, להבנתי זה לא נובע מהאופן בו הוא כתוב, אלא מהנחה מוקדמת שלך שכל שאלה על אודיופיליה היא איום על זהות. ממש אפקט פבלובי. אני חושב שעצם העלאת שאלה או ספק היא לא זלזול, אלא הזמנה לדיון.
כאמור, אתה לא מאיים לי על שום זהות. היא לא תלויה באישור שלך או של אף אחד אחר.
אתה לא העלית במאמר אף שאלה. אתה יצרת פרובוקציה. אם הייתה שאלה, אפשר היה לענות עליה.

תגובות תוקפניות לא חייבות לבוא כתגובה טבעית אליו.
נכון.
זו בחירה מודעת שלך לסגנון שמייחס כוונות שלא נכתבו.
אתה באמת מצפה ממני להאמין שכותרת המאמר אינה נכתבה בכוונה כדי לייצר פרובוקציה? די, שחרר.

אתה יכול לחלוק, או לא להסכים, אבל חבל שאתה לוקח אותו כהתקפה על העולם האודיופילי, כי אתה הופך את השיח לבלתי אפשרי.
אני עדיין לא יודע על מה אתה מדבר. לחלוק על מה? להסכים עם מה? איזה טענה אתה מעלה שם?
אם הטענה שאתה מעלה היא ש"אודיופיל שומע מוסיקה דרך ניתוח של הסאונד של המוזיקה" הרי שזה גיבוב שטויות.

אודיופיליה כתרגול אינטלקטואלי

בשלב מסוים, עבור חלק מהאודיופילים, ההאזנה למוסיקה מפסיקה להיות חוויה חושית והופכת לתרגול אינטלקטואלי. היא כבר אינה ספונטנית אלא טקסית, כיוון שכוללת ישיבה מדויקת, זווית נכונה, עוצמה מחושבת ובחירה מודעת של קטעים.
זה קורה לפעמים בסיטואציות ספציפיות. כמו פאנל שניצל, כמו ביקור אצל יבואן, כמו הצורך לבודד בעיה. זה לא מהות הצריכה האודיופילית של מוסיקה. אם אתה רוצה לדעת מה היא המהות, לפחות לי דעתו של כותב הפוסט הזה - רק תשאל. משם אפשר לייצר שיח בונה.
 
נערך לאחרונה ב:
מתנוש,
קראתי את התגובה שלך, וברור לי דבר אחד: אתה מתווכח לא עם מה שנכתב, אלא עם גרסה שאתה מייחס לי, ושקשורה לאופן שבו אתה חווה את האודיופיליה שלך.
המאמר מדבר במפורש על חלק מהאודיופילים, על מצבים מסוימים, ועל הבחנה בין אופני הקשבה, ובוודאי לא על מהות מוחלטת, ולא עליך אישית. זה כתוב שם שוב ושוב.

אם בכל זאת אתה בוחר לקרוא כל אבחנה כללית כהתקפה אישית, לכל כותרת כשאלה כפרובוקציה מכוונת, אין כאן באמת ויכוח שאפשר לנהל, כי אין טענה משותפת שמוסכם לדון בה.

אני עומד מאחורי הטקסט כפי שנכתב, ולא מתכוון לנהל דיון שבו צריך כל פעם להבהיר שאני לא מזלזל, לא מתייג, ולא תוקף זהויות. מי שקורא את המאמר עצמו, ולא את הכוונות שמודבקות לו, יכול לשפוט בעצמו.

מבחינתי, כאן הדיון מוצה.
 

יאללה בוא נפסיק לדון לגופו של אדם אלא לגופו של עניין.
העניין אני מודה קצת מצוץ מהעצבא חחחח
כל אחד נהנה בדרכו.
או נהנה מהדרך.
או נהנה מהסבל.
כל אחד בדרכו...
 
נערך לאחרונה ב:
מתנוש,
קראתי את התגובה שלך, וברור לי דבר אחד: אתה מתווכח לא עם מה שנכתב,
אני מצטט את מה שכתבת ומתייחס לזה. יש דרך אחרת להתווכח עם מה שנכתב? :)
אלא עם גרסה שאתה מייחס לי, ושקשורה לאופן שבו אתה חווה את האודיופיליה שלך.
אני לא מייחס לך שום גרסה, אני מתייחס לדברים כפי שכתבת אותם. הפרפסקטיבה היא של אדם מבחוץ שמתבונן פנימה אל תוך קהילה.

המאמר מדבר במפורש על חלק מהאודיופילים, על מצבים מסוימים, ועל הבחנה בין אופני הקשבה, ובוודאי לא על מהות מוחלטת, ולא עליך אישית. זה כתוב שם שוב ושוב.
אהה. על חלק. בוא תראה לי איפה כתבת "חלק". בוא תראה לי איפה כתבת מצבים "מסויימים".

אם בכל זאת אתה בוחר לקרוא כל אבחנה כללית כהתקפה אישית, לכל כותרת כשאלה כפרובוקציה מכוונת, אין כאן באמת ויכוח שאפשר לנהל, כי אין טענה משותפת שמוסכם לדון בה.
נכון, זאת אבחנה כללית ולא אישית. עם זאת, ההתקפה שלי עלייך היא אישית, כי אתה כותב המאמר.

אני עומד מאחורי הטקסט כפי שנכתב, ולא מתכוון לנהל דיון שבו צריך כל פעם להבהיר שאני לא מזלזל, לא מתייג, ולא תוקף זהויות. מי שקורא את המאמר עצמו, ולא את הכוונות שמודבקות לו, יכול לשפוט בעצמו.
בסדר גמור. אז היות ואתה עומד מאחורי הטקסט שכתבת, ומכחיש כל כוונה לזלזל, ועוד חושב שכתבת שם דברים מאד חכמים, למה אתה לא מתייחס לשאלות ששואלים אותך לגבי הטקסט?

למשל:
למה אתה חושב שאודיופיל נהנה ממוזיקה פחות ממישהו שאין לו מערכת טובה? והאם זאת השאלה הנכונה לשאול בעינייך, כדי לנסות להעמיק את ההבנה במשולש היחסים של מוזיקה, אודיו/סאונד, ודפוסי התנהגות אנושית - בריאים ופחות בריאים?

בקיצור, תמיר... הדיון מוצה בהחלט, מהטעם שאתה לא מסוגל לקחת אותו קדימה, ולא כי ההתקפות הן "אישיות" או כי יש "ארגסיביות". פשוט אין לך מה להגיד.

אתן לך לכתוב את המילה האחרונה ואפרוש כאן. קח בחשבון, רק, שכל עוד החשבון שלי פעיל פה, אמשיך להביע את דעתי על מאמרים שמגרדים את הבינוניות מלמטה.
 
נערך לאחרונה ב:
נערך על ידי תמיר.
ביקורת עניינית על רעיונות, נושאים או טיעונים היא מבורכת.
אבל זלזול בכותבים, רמיזות אישיות או ערעור על עצם הלגיטימיות של כתיבה ודיון בפורום, אינם מקובלים כאן.
נשמח להמשך דיון לגופו של עניין.
 

נערך לאחרונה ע"י מנהל:
אתן לך לכתוב את המילה האחרונה ואפרוש כאן. קח בחשבון, רק, שכל עוד החשבון שלי פעיל פה, אמשיך להביע את דעתי על מאמרים שמגרדים את הבינוניות מלמטה.
לצד חילוקי הדעות שעלו כאן, הביקורת שלך היא היחידה עד כה שממסגרת את המאמר כ”בינוני ומטה”. זה לגיטימי כמובן, אבל לא מייצג קונצנזוס, ולכן איני רואה בכך אינדיקציה לכשל מהותי בטקסט.

אם אתה מעוניין להעמיק את השיח מהזווית שאתה מציע, אתה מוזמן לכתוב מאמר עצמאי בנושא. זו תהיה תרומה משמעותית יותר מדיון עקר בתגובות.

תרים את הכפפה?
 
לצד חילוקי הדעות שעלו כאן, הביקורת שלך היא היחידה עד כה שממסגרת את המאמר כ”בינוני ומטה”. זה לגיטימי כמובן, אבל לא מייצג קונצנזוס, ולכן איני רואה בכך אינדיקציה לכשל מהותי בטקסט.
לא ראיתי כאן דיון כלל. פשוט בניגוד אליי, הרוב מעדיפים לשתוק ולעבור הלאה, כמו תמיד כשיש תוכן לא מעניין. אבל, לי חשוב לשים לך מראה מול הבינוניות של המאמר הזה ולהציג לך את הכשלים בו. אתה פשוט לא רוצה לראות אותם.

אם אתה מעוניין להעמיק את השיח מהזווית שאתה מציע, אתה מוזמן לכתוב מאמר עצמאי בנושא. זו תהיה תרומה משמעותית יותר מדיון עקר בתגובות.

תרים את הכפפה?
אין לי מה לכתוב מאמר, כי אין לי מה להגיד. יש לי רק מה לשאול:

א. מה הם הנתיבים במוח שדרכם מוזיקה מעוררת רגשות או הנאה?
- עינוג חושי מצלילים?
- נוסטלגיה?

אני בטוח שעשו על זה מחקרים רבים. מיפוי של הנ"ל יכול להיות נקודת פתיחה להבנת המנגנון המוזר ה"אודיופילי".

ב. עבור אלה שסאונד עבורם מאד חשוב - מה שונה באיך שהם חווים מוסיקה לעומת אחרים, והאם זאת מגבלה או מעלה, או פשוט דרך אחרת?

ג. למה נושא הרדיפה אחרי סאונד האיכותי הרבה פעמים מצטלב עם התנהגות צרכנית לא בריאה? ואיפה עובר הגבול?

אני חושב שהתהיה הזאת עלתה שוב רק בגלל המאמר שלך. אני לא בטוח שיש תשובות, וגם לא חושב שזה מאד משנה, למעט אולי השאלה הראשונה.


מאמר מעניין אחר יכול להיות "איך להשאר על השביל האודיופילי, מבלי לעשות טעויות יקרות". אם היית אודיופיל, הייתי מציע לך לכתוב את זה. בכל מקרה, אני לא חושב שהדעה שלי טובה יותר או פחות משל אודיופילים אחרים, ולכן אני לא אכתוב על זה מאמר.
 
הדברים שכתבת יצרו טריגר כשאתה טענת שאם מישהו הוא אודיופיל, אז הוא נהנה יותר או פחות ממישהו שהוא חובב מוסיקה. ואם מישהו הוא חובב מוסיקה, אז הוא לא יכול אודיופיל. אנא אל תיתמם.
תמיר צודק. רוב חובבי המוסיקה, הרוב המוחלט לפחות, לא אודיופילים כלל. איך יודעים? מכיר את התחום מקצה לקצה. ולגבי אודיופילים? רובם המוחלט שומעים רק קטעי הדגמה, מעטים מהם שומעים מוסיקה. איך אני יודע את זה? מכיר את התחום מקצה לקצה.

רוצה לספר לי באיזה עולם זה לא פרובוקטיבי ולא מתייג אנשים כשייכים למחנה כזה או אחר?

חלק מהעניין של מאמר הוא לייצר גם פרובוקציה. אחרת לא היו סערות בעקבותיו. השאלה היא מתי הסערה היא בעניין המאמר ומתי היא בעניין הכותב. גם אני יודע להיות ערס ותוקפני, בעצם מה טעות, אני ערס ותוקפני שיודע להיות מאופק. אז אם אני יכול, גם אתה יכול. תגיב לגופו של עניין, אחרת חבל, כי אני גם יודע איפה אתה גר (-:

אני אודיופיל 35 שנים. המוסיקה תמיד היתה במרכז. התחביב חסר משמעות בלי מוזיקה. אתה מבין את זה? זה ברור לך? או שאתה חושב שאם יש לי מערכת מעל X שקלים, אז אני מעדיף לשמוע ציוד, ולא מוסיקה?

הוא לא כתב את זה, הוא לא טען את זה. וחבל, אם תחזור לציטוט הראשון תבין למה. אם אני הייתי כותב את המאמר הייתי אומר במפורש שרוב האודיופילים לא מבינים, לא מכירים ולא שומעים מוסיקה כ"מוסיקה" כי אם מוסיקה באיכות סאונד. לראיה, רובם המוחלט תקועים על אולי 120 קטעים קבועים במקרה הטוב או 12 קטעים קבועים במקרה האודיופילי טורבו. אודיופיליה היא לא אהבה למוסיקה. אודיופיליה ואהבה למוסיקה זה שילוב אחר לחלוטין והוא השאיפה שלא תמיד תמצא אותה בקרב האודיופילים נטו.

אתה שוב מבלבל את המוח. אני, מתן, אודיופיל וישראלי גאה, נכנסתי לתחביב בגלל שהמוסיקה גורמת לי להרגיש. ולא ההיפך. לא התחלתי לחפש מוסיקה, כי הציוד מרגש אותי.

אני יכול להמשיך. אבל חלאס, הבנו את הקטע. אתה מיתמם, ומשתמש איתי בפתגמים לא רלוונטיים כמו "התניה פבלובית". זה לא קשור.

הוא צודק גם כאן. האזנה אודיופילית היא שונה מהאזנה רגשית. האזנה אודיופילית מנותקת מכל סוג של רגש, כך היא צריכה להיות. אחרת היא לא נחשבת לאודיופילית. אסביר. נניח שאתה הולך לשמוע מערכת של אדם, והמערכת נשמעת בינוני אבל היצירה שאתה שומע מרגשת אותך עד דמעות אפילו במערכת הבינונית. האם תגיד שהמערכת מרגשת כי התרגשת? אם אתה רק חובב מוסיקה אז זה מה שתסיק. אודיופיל לעומת זאת, ינתק כל סוג של רגש ויחפש את הניואנסים על מנת לבחון את הצליל ולא את היצירה. האזנה אודיופילית משתמשת בכלים אחרים לחלוטין מהאזנה למוסיקה באופן רגשי.

אתה באמת מצפה ממני להאמין שכותרת המאמר אינה נכתבה בכוונה כדי לייצר פרובוקציה? די, שחרר.

ואם כן? מה הבעיה עם זה?

אני עדיין לא יודע על מה אתה מדבר. לחלוק על מה? להסכים עם מה? איזה טענה אתה מעלה שם?
אם הטענה שאתה מעלה היא ש"אודיופיל שומע מוסיקה דרך ניתוח של הסאונד של המוזיקה" הרי שזה גיבוב שטויות.

לא גיבוב ולא שטויות. גם אתה יודע את זה. ותחזור לדברים שציינתי קודם. לא כולם, אבל רוב האודיופילים לא באמת מקשיבים למוסיקה. וגם הקטעים החדשים שהם מוסיפים לספריה שלהם נבחרים בהתאם לאיכות הצליל שלהם. ואגב, גם אני לעיתים חוטא בזה וישנם קטעי מוסיקה שאני מת עליהם ולא שומע אותם במערכת המרכזית שלי בכלל. ברוב הפעמים אני שומע אותם ברקע, כשאני רוצה לשמוע את המוסיקה ולא להתבאס מהסאונד המעאפן.

אני יכול להעיד על עצמי שברגע שסגרתי את עניין המערכת שלי, ולא חשבתי לשדרג דבר ואני מרוצה מהתוצאה שהשגתי עבורי אני שומע הרבה יותר מוסיקה, פחות מנתח את הצליל ויותר מרוכז ביצירה כפי שהיא. כלומר, ההאזנה שלי היום למערכת שלי אינה מגיעה מהמקום האודיופילי וזה לא מוריד מיכולת הניתוח או ההאזנה שלי. זה פשוט שם את החשיבות במוסיקה ולא בצליל. ואני מאמין, בלי להתרברב (או שעם) שיש לי יכולת ניתוח צליל טובה יותר מרוב הכותבים פה ואני אוכל לשים אצבע על חסרונות או יתרונות באופן מדויק יותר. עדיין, לא מנפנף בזה חוץ מעכשיו שזה פשוט מתבקש לייצר איזון.

ועכשיו בנימה אישית.

יש להעיר כמו גבר ויש להעיר כמו "אשכנזי" - "זו זכותי ואני אומר אותה". וכשאני כותב אשכנזי אני לא מתכוון לעדה כי אם לסיגנון. ומי שנפגע ממה שאני כותב יכול לגשת למקפיא, לקחת שלוש קוביות קרח, לזרוק לכוס ולשתות מים קרים. שנותי בפורומים והפעלת האתר הזה לימדו אותי המון על אנשים. לפעמים בשביל להגיד את דעתם ולצאת צודקים הם מוכנים לרמוס את כותב המאמר מבלי להתחשב כלל בעובדה שבסוף יש פה מישהו שעובד מזה קשה, מזמנו הפרטי, עושה זאת מתוך אהבה ורצון לייצר תנועה בתחום הלא מי יודע כמה משגש, ואז מהמקום הזה מורידים לו את כל הרוח מהמפרשים. אני בעצמי עברתי תקופות כאלה במהלך שנותי ככתב. לא על מה שכתבתי כי אם על מי שאני ביחס לאדם שמגיב.

תמיר עושה עבודת קודש באתר, וכולנו כאן צריכים להעריך אותו על זמנו. כן ניתן לייצר דיון, לצאת חוצץ, להביא את משנתכם ההפוכה לידי ביטוי. אבל ככל שאני מסתכל על הטענות שלו ביחס לפער בין אודיופיליה לחובבי מוסיקה הוא צודק לחלוטין. ואני חוזר, רוב האודיופילים לא באמת חובבי מוסיקה. אני יכול להוכיח את זה בקלות יתרה אם תתעקשו.
 

או! הערנו אותו! הוא חי. אתה יודע מה? רק בשביל זה היה שווה לי לטנף פה את השרשור.

אני אתחיל מהסוף:
המאמרים האחרונים על אודיויפיליה - בית שימוש! חוץ משניים וחצי בוטים שהריעו הידד, אתה רואה בעצמך שזה לא מייצר שיח איכותי. שיח איכותי מתחיל מחומר גלם איכותי.
תמיר צודק. רוב חובבי המוסיקה, הרוב המוחלט לפחות, לא אודיופילים כלל. איך יודעים? מכיר את התחום מקצה לקצה. ולגבי אודיופילים? רובם המוחלט שומעים רק קטעי הדגמה, מעטים מהם שומעים מוסיקה. איך אני יודע את זה? מכיר את התחום מקצה לקצה.
"מקצה לקצה".
לא קונה את זה. תוכיח לי. קטעי ההדגמה האלה הם במצבים חברתיים. מה אתה יודע מה עושה האודיופיל כשזה רק הוא והמערכת?
בוודאי, יש כאלה. אבל להגיד שהם הרוב? אין לך יכולת להוכיח את זה. זאת אינטואיציה שמבוססת על מפגשים ודעות קדומות.
הרי התחביב מתחיל מזיקה למוסיקה. הוא לא בא סתם ככה. אז איך בכלל אפשר לטעון שיש אודיופילים שלא אוהבים מוסיקה? זה כמו להגיד שיש אופנוענים שלא אוהבים לרכב על אופנוע.

חלק מהעניין של מאמר הוא לייצר גם פרובוקציה. אחרת לא היו סערות בעקבותיו.
זאת פרובוקציה חסרת תוכן ועומק, אבל מתיימרת להיות ככזאת.

השאלה היא מתי הסערה היא בעניין המאמר ומתי היא בעניין הכותב. גם אני יודע להיות ערס ותוקפני, בעצם מה טעות, אני ערס ותוקפני שיודע להיות מאופק. אז אם אני יכול, גם אתה יכול. תגיב לגופו של עניין,
תקפתי לגופו של עניין, ואחר כך לגופו של אדם - לא את האדם, אלא את יכולת הכתיבה שלו. כמובן, שנורא קל להתקרבן במקום להגיב לשאלות ששאלתי. לצטט לך אותן? אולי אתה תוכל להתייחס אליהן בצורה קצת יותר אינטלגנטית.

אחרת חבל, כי אני גם יודע איפה אתה גר (-:
עברתי דירה, כפרה. אבל אתה מוזמן בשמחה. מתגעגע אלייך.

אם אני הייתי כותב את המאמר הייתי אומר במפורש שרוב האודיופילים לא מבינים, לא מכירים ולא שומעים מוסיקה כ"מוסיקה" כי אם מוסיקה באיכות סאונד.
אז אתה היית טועה בדיוק כמוהו.
העובדה שאודיפילים מסויימים מתאבססים (מלשון אובססיה) על בעיות בסאונד, לא הופכת אותם לכאלה שלא אוהבים מוסיקה.

לראיה, רובם המוחלט תקועים על אולי 120 קטעים קבועים במקרה הטוב או 12 קטעים קבועים במקרה האודיופילי טורבו. אודיופיליה היא לא אהבה למוסיקה. אודיופיליה ואהבה למוסיקה זה שילוב אחר לחלוטין והוא השאיפה שלא תמיד תמצא אותה בקרב האודיופילים נטו.
זאת שוב הצהרה שאתה לא יכול להוכיח אותה.

אני לא טוען שכל אודיופיל הוא מוסיקולוג בנשמה או בעל ידע נרחב שמגמד את יואב קוטנר. אני כן טוען שכל אודיופיל אוהב לשמוע מוסיקה. גם אם אודיופיל שומע עומר אדם או שלמה ארצי (הנה, עשיתי לך אשכנזי קונטרה, שלא תאשים אותי בגזענות, בסדר? :)), מי אנחנו שנגיד לו שהוא לא אוהב מוסיקה? מוסיקה פח? יש מצב. טעם מוגבל? ככל הנראה. אבל לא אוהב מוסיקה? ועוד לשים את זה מול אהבה לציוד? שיח רדוד מאד.

יכול לתת לך כמה דוגמאות של אנשים שאתה מכיר שאוהבים מאד מוסיקה, אבל מוסיקה מאד בסיסית, ויכולים לשמוע אותה מאה פעם בחודש.

הוא צודק גם כאן. האזנה אודיופילית היא שונה מהאזנה רגשית. האזנה אודיופילית מנותקת מכל סוג של רגש, כך היא צריכה להיות. אחרת היא לא נחשבת לאודיופילית. אסביר. נניח שאתה הולך לשמוע מערכת של אדם, והמערכת נשמעת בינוני אבל היצירה שאתה שומע מרגשת אותך עד דמעות אפילו במערכת הבינונית. האם תגיד שהמערכת מרגשת כי התרגשת? אם אתה רק חובב מוסיקה אז זה מה שתסיק. אודיופיל לעומת זאת, ינתק כל סוג של רגש ויחפש את הניואנסים על מנת לבחון את הצליל ולא את היצירה. האזנה אודיופילית משתמשת בכלים אחרים לחלוטין מהאזנה למוסיקה באופן רגשי.
הוא לא דיבר על האזנה אודיופילית אלא על תחביב האודיופיליה. לקחת מקרה ספציפי שבו צריך לעשות האזנה ביקורתית על הסאונד של המערכת, ואז לתייג את זה כ"אודיופילה".
אני אודיופיל גם כשאני סתם יושב בסבבה שלי עם כוס שוקו (כי אני אשכנזי, זוכר?) ושומע מוסיקה, ולא מנתח את מה שאני שומע.

ואם כן? מה הבעיה עם זה?
הבעיה עם זה היא שבא על חשבון גימוד של אוכולוסיה, ועוד באמתלה של להציב מראה מפכחת. בולשיט.

לא גיבוב ולא שטויות. גם אתה יודע את זה. ותחזור לדברים שציינתי קודם. לא כולם, אבל רוב האודיופילים לא באמת מקשיבים למוסיקה.
לא ולא. הכי קרוב שאפשר להתקרב לטענה שלך היא ש"אודיופילים לעיתים רבות עסוקים יותר בשיפור הסאונד, מאשר הרחבת הטעם המוסיקלי שלהם". ואז לשאול - למה? אבל פה הדיון מתחיל להתעמק. אנחנו רוצים את זה?

וגם הקטעים החדשים שהם מוסיפים לספריה שלהם נבחרים בהתאם לאיכות הצליל שלהם. ואגב, גם אני לעיתים חוטא בזה וישנם קטעי מוסיקה שאני מת עליהם ולא שומע אותם במערכת המרכזית שלי בכלל. ברוב הפעמים אני שומע אותם ברקע, כשאני רוצה לשמוע את המוסיקה ולא להתבאס מהסאונד המעאפן.
חלק מהדיון הנפרד. זה לא קשור למאמר של תמיר.

אני יכול להעיד על עצמי שברגע שסגרתי את עניין המערכת שלי, ולא חשבתי לשדרג דבר ואני מרוצה מהתוצאה שהשגתי עבורי אני שומע הרבה יותר מוסיקה, פחות מנתח את הצליל ויותר מרוכז ביצירה כפי שהיא. כלומר, ההאזנה שלי היום למערכת שלי אינה מגיעה מהמקום האודיופילי וזה לא מוריד מיכולת הניתוח או ההאזנה שלי. זה פשוט שם את החשיבות במוסיקה ולא בצליל. ואני מאמין, בלי להתרברב (או שעם) שיש לי יכולת ניתוח צליל טובה יותר מרוב הכותבים פה ואני אוכל לשים אצבע על חסרונות או יתרונות באופן מדויק יותר. עדיין, לא מנפנף בזה חוץ מעכשיו שזה פשוט מתבקש לייצר איזון.
נכון. בדיוק. ומה זה אומר? שאתה לא אודיופיל? באבואאבוע אתה אודיופיל. זאת בדיוק הנקודה שלי! אתה חושב שאתה כ"כ מיוחד ויפה? נו, יפה אולי, אבל מיוחד? אני מבטיח לך שרוב האודיופילים, אלה שהצליחו להגיע לתוצאה משביעת רצון - וגם אלה שעוד לא - שומעים הרבה מוסיקה.
קח את שושו המתוק. כל יומיים שומעים אותו מלרלר על איזה אקיופייז חדש שהביא. את המוסיקה שהוא שכח איך קוראים לה בגיל 25, אני עוד לא הכרתי. אינציקלופדיית ג'אז מהלכת. כנל גבי, אפי, שלמה, ואני בטוח שאתה מכיר עוד הרבה.


ועכשיו בנימה אישית.

יש להעיר כמו גבר ויש להעיר כמו "אשכנזי" - "זו זכותי ואני אומר אותה". וכשאני כותב אשכנזי אני לא מתכוון לעדה כי אם לסיגנון. ומי שנפגע ממה שאני כותב יכול לגשת למקפיא, לקחת שלוש קוביות קרח, לזרוק לכוס ולשתות מים קרים. שנותי בפורומים והפעלת האתר הזה לימדו אותי המון על אנשים. לפעמים בשביל להגיד את דעתם ולצאת צודקים הם מוכנים לרמוס את כותב המאמר מבלי להתחשב כלל בעובדה שבסוף יש פה מישהו שעובד מזה קשה, מזמנו הפרטי, עושה זאת מתוך אהבה ורצון לייצר תנועה בתחום הלא מי יודע כמה משגש, ואז מהמקום הזה מורידים לו את כל הרוח מהמפרשים. אני בעצמי עברתי תקופות כאלה במהלך שנותי ככתב. לא על מה שכתבתי כי אם על מי שאני ביחס לאדם שמגיב.
אבא'לה, תקשיב: ראשית, זה התחיל בצורה מנומסת והחריף לאחר מכן. שנית, מה לעשות, לכתוב תוכן AI שאין בו ממש, ועוד בצורה פרובוקטיבית יומרנית, ימשוך אש. הרי זה מה שרצית ,לא? רגע... רצית שיח בונה ועמוק? היה צריך לעשות מאמר מתאים.
נתתי כמה שאלות תוך כדי השרשור שיכלו לקחת את השיח לשם. זה לא תפס. גם עמיר, עם הטרחנות היסודית שלו, נתן הרבה נקודות יציאה להמשך שיח. לא תפס.
אז מה אתה רוצה? שנגיד "אמן", "כל הכבוד", וניתן לתוכן פח אשפה לזבל את האתר?

תמיר עושה עבודת קודש באתר, וכולנו כאן צריכים להעריך אותו על זמנו. כן ניתן לייצר דיון, לצאת חוצץ, להביא את משנתכם ההפוכה לידי ביטוי. אבל ככל שאני מסתכל על הטענות שלו ביחס לפער בין אודיופיליה לחובבי מוסיקה הוא צודק לחלוטין.
אני, מתן, מעריך את תמיר, ולומד ממנו המון - על שוק הטלויזיות, על אוזניות עם אורך חיי מדף של שלושה חודשים, ועל גאדג'טים שלא ידעתי ששווה לכתוב עליהם מאמר. למרות הטון ה...."פרובוקטיבי" של המשפט האחרון - אני באמת מתכוון לזה, כי אני חושב שזה מעניין וחשוב שיהיה מישהו עם יד על הדופק. אבל לכתוב על אודיופיליה? בוא. זה מתי מעט יכולים לעשות. ובינתיים, לא נראה שתמיר הוא אחד מהם. ו... speaking of which - איפה מאמר שלך, אינעל דינאק? זהו? אתה רק מאציל סמכויות? נגמרו ימי המאמרים שלך?

אז אני מצטער שאני ילד קקה ומחרב שרשורים, אבל אף אחד לא יגיד לי שאני לא אוהב מוסיקה אם אני אודיופיל, או שאני מעדיף לשמוע ציוד ולא מוסיקה.

ואני חוזר, רוב האודיופילים לא באמת חובבי מוסיקה. אני יכול להוכיח את זה בקלות יתרה אם תתעקשו.
בוא, פשוש. תוכיח. בבקשה. הבמה שלך.
 
בוא, פשוש. תוכיח. בבקשה. הבמה שלך.

אני אסיים פה כמה משימות ואוכיח לך בקלות. ולגבי ביקור, אני מזרחי, מגיע עם הילדים לשישי שבת. לא מגיע סתם. אז קח בחשבון שזה יקרה.
 
אני אסיים פה כמה משימות ואוכיח לך בקלות. ולגבי ביקור, אני מזרחי, מגיע עם הילדים לשישי שבת. לא מגיע סתם. אז קח בחשבון שזה יקרה.
אין בעיה, כפרה. רק בחשבון שאני אשכנזי, אז אתה, דנה, והילדים - תקבלו תה בסוף הארוחה ובדיוק מספיק אוכל כדי שלא תהיו רעבים. לא פחות אבל לא יותר! :)
 

" תקבלו תה בסוף הארוחה ובדיוק מספיק אוכל כדי שלא תהיו רעבים ".
אתה לא יודע לארח בשיט.
אצלי מקבלים גרעינים שחורים ומים צוננים.
(וזה לאלה שאני אוהב).
.
: -)
 
ולגבי אודיופילים? רובם המוחלט שומעים רק קטעי הדגמה, מעטים מהם שומעים מוסיקה. איך אני יודע את זה? מכיר את התחום מקצה לקצה.

הגדרה משעשעת - אבל אני מבין למה כוונתך LOL
אבל אני מכיר לא מעט אודיופילים שצורכים ומכירים הרבה מוזיקה.
נתקלתי גם בכאלו כמו שאתה מתאר עם מערכת יקרה מאוד ואוסף של 20 אלבומים o_O
 
מתן תהיה נחמד ...
מה אודיפיליה קשורה לאהבת מוזיקה ?
שני דברים אחרים לגמרי ...למה זה מוריד או מעלה ,או בכלל איך זה קשור לאהבת מוזיקה ?

אודיפיל בפני עצמו, שחופר, חוקר משקיע ...לא נחשב טוב ?

אני תמיד אהבתי מוזיקה -ממש מאז שאני זוכר את עצמי ... אבל את האודפיליה גילתי בגילאי העשרה ...כאשר פעם ראשונה שמעתי מערכת חלקים ונדהמתי איך הברזלים מצליחים לייצר "תמונה" כזאת מציאותית...אומרים שטכנולגיה בישום מוצלח משולה לקסם .לא הבנתי אז גבוהים,נמוכים וכו - הבנתי מה שהרגשתי היטב .

זה מה שהפיל אותי - לא השיר ששמעתי( או שכן :-))

עכשיו, אתה יכול לטעון שבגלל שזה היה נשמע כזה טוב( יחסית למה שהכרתי אז ) אז השיר נגע בי יותר וייתכן שאתה צודק.
אבל בסוף, זו אישיות,סקרנות וכו וכו.

אני יודע היטב להפריד בין הצורך לשמוע מוזיקה לבין הצורך לחפור אודיפילית - לפעמים הם נפגשים , לפעמים ואצלי הרבה (ואני מאוד נהנה מזה ) - מנותקים לחלוטין -נהנה מזה מאוד מאוד .

אני גם יכול להגיד ,שהיו ימים כשניסיתי לפתור בעיות "בחשיכה " ללא ידע מעמיק- הזזת מיקום,החלפת כבל וכו וכו ללא הבנה של מה שאני עושה - זה היה סיוט שהיו רגעים ששקלתי מצוך כריזה , לשקול להעיף את התחביב לפח.( תסכול ) - זה היה בעשור הראשון לתחביב
 

מתן תהיה נחמד ...
מה אודיפיליה קשורה לאהבת מוזיקה ?
שני דברים אחרים לגמרי ...למה זה מוריד או מעלה ,או בכלל איך זה קשור לאהבת מוזיקה ?

אודיפיל בפני עצמו, שחופר, חוקר משקיע ...לא נחשב טוב ?

אני תמיד אהבתי מוזיקה -ממש מאז שאני זוכר את עצמי ... אבל את האודפיליה גילתי בגילאי העשרה ...כאשר פעם ראשונה שמעתי מערכת חלקים ונדהמתי איך הברזלים מצליחים לייצר "תמונה" כזאת מציאותית...אומרים שטכנולגיה בישום מוצלח משולה לקסם .לא הבנתי אז גבוהים,נמוכים וכו - הבנתי מה שהרגשתי היטב .

זה מה שהפיל אותי - לא השיר ששמעתי( או שכן :-))

עכשיו, אתה יכול לטעון שבגלל שזה היה נשמע כזה טוב( יחסית למה שהכרתי אז ) אז השיר נגע בי יותר וייתכן שאתה צודק.
אבל בסוף, זו אישיות,סקרנות וכו וכו.

אני יודע היטב להפריד בין הצורך לשמוע מוזיקה לבין הצורך לחפור אודיפילית - לפעמים הם נפגשים , לפעמים ואצלי הרבה (ואני מאוד נהנה מזה ) - מנותקים לחלוטין -נהנה מזה מאוד מאוד .

אני גם יכול להגיד ,שהיו ימים כשניסיתי לפתור בעיות "בחשיכה " ללא ידע מעמיק- הזזת מיקום,החלפת כבל וכו וכו ללא הבנה של מה שאני עושה - זה היה סיוט שהיו רגעים ששקלתי מצוך כריזה , לשקול להעיף את התחביב לפח.( תסכול ) - זה היה בעשור הראשון לתחביב
אתה מדבר על העיסוק האודיופילי בסאונד. הוא לא קשור למוסיקה אלא לסאונד. אבל זה לא סלע המחלוקת.
אני טוען שלא יכול אודיופיל שאינו חובב מוסיקה. זה טיעון מגוחך. כותרת המאמר עושה בדיוק את זה. שמה את האודיופילים בצד אחד, את חובבי המוסיקה בצד השני.
 
אודיפיליה לא מחליפה אהבה למוזיקה היא מגדילה אותה, מחדדת אותה, ומקרבת אותה אליך.
 

Back
למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור