או! הערנו אותו! הוא חי. אתה יודע מה? רק בשביל זה היה שווה לי לטנף פה את השרשור.
אני אתחיל מהסוף:
המאמרים האחרונים על אודיויפיליה -
בית שימוש! חוץ משניים וחצי בוטים שהריעו הידד, אתה רואה בעצמך שזה לא מייצר שיח איכותי. שיח איכותי מתחיל מחומר גלם איכותי.
תמיר צודק. רוב חובבי המוסיקה, הרוב המוחלט לפחות, לא אודיופילים כלל. איך יודעים? מכיר את התחום מקצה לקצה. ולגבי אודיופילים? רובם המוחלט שומעים רק קטעי הדגמה, מעטים מהם שומעים מוסיקה. איך אני יודע את זה? מכיר את התחום מקצה לקצה.
"מקצה לקצה".
לא קונה את זה. תוכיח לי. קטעי ההדגמה האלה הם במצבים חברתיים. מה אתה יודע מה עושה האודיופיל כשזה רק הוא והמערכת?
בוודאי, יש כאלה. אבל להגיד שהם הרוב? אין לך יכולת להוכיח את זה. זאת אינטואיציה שמבוססת על מפגשים ודעות קדומות.
הרי התחביב מתחיל מזיקה למוסיקה. הוא לא בא סתם ככה. אז איך בכלל אפשר לטעון שיש אודיופילים שלא אוהבים מוסיקה? זה כמו להגיד שיש אופנוענים שלא אוהבים לרכב על אופנוע.
חלק מהעניין של מאמר הוא לייצר גם פרובוקציה. אחרת לא היו סערות בעקבותיו.
זאת פרובוקציה חסרת תוכן ועומק, אבל מתיימרת להיות ככזאת.
השאלה היא מתי הסערה היא בעניין המאמר ומתי היא בעניין הכותב. גם אני יודע להיות ערס ותוקפני, בעצם מה טעות, אני ערס ותוקפני שיודע להיות מאופק. אז אם אני יכול, גם אתה יכול. תגיב לגופו של עניין,
תקפתי לגופו של עניין, ואחר כך לגופו של אדם - לא את האדם, אלא את יכולת הכתיבה שלו. כמובן, שנורא קל להתקרבן במקום להגיב לשאלות ששאלתי. לצטט לך אותן? אולי אתה תוכל להתייחס אליהן בצורה קצת יותר אינטלגנטית.
אחרת חבל, כי אני גם יודע איפה אתה גר (-:
עברתי דירה, כפרה. אבל אתה מוזמן בשמחה. מתגעגע אלייך.
אם אני הייתי כותב את המאמר הייתי אומר במפורש שרוב האודיופילים לא מבינים, לא מכירים ולא שומעים מוסיקה כ"מוסיקה" כי אם מוסיקה באיכות סאונד.
אז אתה היית טועה בדיוק כמוהו.
העובדה שאודיפילים מסויימים מתאבססים (מלשון אובססיה) על בעיות בסאונד, לא הופכת אותם לכאלה שלא אוהבים מוסיקה.
לראיה, רובם המוחלט תקועים על אולי 120 קטעים קבועים במקרה הטוב או 12 קטעים קבועים במקרה האודיופילי טורבו. אודיופיליה היא לא אהבה למוסיקה. אודיופיליה ואהבה למוסיקה זה שילוב אחר לחלוטין והוא השאיפה שלא תמיד תמצא אותה בקרב האודיופילים נטו.
זאת שוב הצהרה שאתה לא יכול להוכיח אותה.
אני לא טוען שכל אודיופיל הוא מוסיקולוג בנשמה או בעל ידע נרחב שמגמד את יואב קוטנר. אני כן טוען שכל אודיופיל אוהב לשמוע מוסיקה. גם אם אודיופיל שומע עומר אדם או שלמה ארצי (הנה, עשיתי לך אשכנזי קונטרה, שלא תאשים אותי בגזענות, בסדר?

), מי אנחנו שנגיד לו שהוא לא אוהב מוסיקה? מוסיקה פח? יש מצב. טעם מוגבל? ככל הנראה. אבל לא אוהב מוסיקה? ועוד לשים את זה מול אהבה לציוד? שיח רדוד מאד.
יכול לתת לך כמה דוגמאות של אנשים שאתה מכיר שאוהבים מאד מוסיקה, אבל מוסיקה מאד בסיסית, ויכולים לשמוע אותה מאה פעם בחודש.
הוא צודק גם כאן. האזנה אודיופילית היא שונה מהאזנה רגשית. האזנה אודיופילית מנותקת מכל סוג של רגש, כך היא צריכה להיות. אחרת היא לא נחשבת לאודיופילית. אסביר. נניח שאתה הולך לשמוע מערכת של אדם, והמערכת נשמעת בינוני אבל היצירה שאתה שומע מרגשת אותך עד דמעות אפילו במערכת הבינונית. האם תגיד שהמערכת מרגשת כי התרגשת? אם אתה רק חובב מוסיקה אז זה מה שתסיק. אודיופיל לעומת זאת, ינתק כל סוג של רגש ויחפש את הניואנסים על מנת לבחון את הצליל ולא את היצירה. האזנה אודיופילית משתמשת בכלים אחרים לחלוטין מהאזנה למוסיקה באופן רגשי.
הוא לא דיבר על האזנה אודיופילית אלא על תחביב האודיופיליה. לקחת מקרה ספציפי שבו צריך לעשות האזנה ביקורתית על הסאונד של המערכת, ואז לתייג את זה כ"אודיופילה".
אני אודיופיל גם כשאני סתם יושב בסבבה שלי עם כוס שוקו (כי אני אשכנזי, זוכר?) ושומע מוסיקה, ולא מנתח את מה שאני שומע.
הבעיה עם זה היא שבא על חשבון גימוד של אוכולוסיה, ועוד באמתלה של להציב מראה מפכחת. בולשיט.
לא גיבוב ולא שטויות. גם אתה יודע את זה. ותחזור לדברים שציינתי קודם. לא כולם, אבל רוב האודיופילים לא באמת מקשיבים למוסיקה.
לא ולא. הכי קרוב שאפשר להתקרב לטענה שלך היא ש"אודיופילים לעיתים רבות עסוקים יותר בשיפור הסאונד, מאשר הרחבת הטעם המוסיקלי שלהם". ואז לשאול - למה? אבל פה הדיון מתחיל להתעמק. אנחנו רוצים את זה?
וגם הקטעים החדשים שהם מוסיפים לספריה שלהם נבחרים בהתאם לאיכות הצליל שלהם. ואגב, גם אני לעיתים חוטא בזה וישנם קטעי מוסיקה שאני מת עליהם ולא שומע אותם במערכת המרכזית שלי בכלל. ברוב הפעמים אני שומע אותם ברקע, כשאני רוצה לשמוע את המוסיקה ולא להתבאס מהסאונד המעאפן.
חלק מהדיון הנפרד. זה לא קשור למאמר של תמיר.
אני יכול להעיד על עצמי שברגע שסגרתי את עניין המערכת שלי, ולא חשבתי לשדרג דבר ואני מרוצה מהתוצאה שהשגתי עבורי אני שומע הרבה יותר מוסיקה, פחות מנתח את הצליל ויותר מרוכז ביצירה כפי שהיא. כלומר, ההאזנה שלי היום למערכת שלי אינה מגיעה מהמקום האודיופילי וזה לא מוריד מיכולת הניתוח או ההאזנה שלי. זה פשוט שם את החשיבות במוסיקה ולא בצליל. ואני מאמין, בלי להתרברב (או שעם) שיש לי יכולת ניתוח צליל טובה יותר מרוב הכותבים פה ואני אוכל לשים אצבע על חסרונות או יתרונות באופן מדויק יותר. עדיין, לא מנפנף בזה חוץ מעכשיו שזה פשוט מתבקש לייצר איזון.
נכון. בדיוק. ומה זה אומר? שאתה לא אודיופיל? באבואאבוע אתה אודיופיל. זאת בדיוק הנקודה שלי! אתה חושב שאתה כ"כ מיוחד ויפה? נו, יפה אולי, אבל מיוחד? אני מבטיח לך שרוב האודיופילים, אלה שהצליחו להגיע לתוצאה משביעת רצון - וגם אלה שעוד לא - שומעים הרבה מוסיקה.
קח את שושו המתוק. כל יומיים שומעים אותו מלרלר על איזה אקיופייז חדש שהביא. את המוסיקה שהוא שכח איך קוראים לה בגיל 25, אני עוד לא הכרתי. אינציקלופדיית ג'אז מהלכת. כנל גבי, אפי, שלמה, ואני בטוח שאתה מכיר עוד הרבה.
ועכשיו בנימה אישית.
יש להעיר כמו גבר ויש להעיר כמו "אשכנזי" - "זו זכותי ואני אומר אותה". וכשאני כותב אשכנזי אני לא מתכוון לעדה כי אם לסיגנון. ומי שנפגע ממה שאני כותב יכול לגשת למקפיא, לקחת שלוש קוביות קרח, לזרוק לכוס ולשתות מים קרים. שנותי בפורומים והפעלת האתר הזה לימדו אותי המון על אנשים. לפעמים בשביל להגיד את דעתם ולצאת צודקים הם מוכנים לרמוס את כותב המאמר מבלי להתחשב כלל בעובדה שבסוף יש פה מישהו שעובד מזה קשה, מזמנו הפרטי, עושה זאת מתוך אהבה ורצון לייצר תנועה בתחום הלא מי יודע כמה משגש, ואז מהמקום הזה מורידים לו את כל הרוח מהמפרשים. אני בעצמי עברתי תקופות כאלה במהלך שנותי ככתב. לא על מה שכתבתי כי אם על מי שאני ביחס לאדם שמגיב.
אבא'לה, תקשיב: ראשית, זה התחיל בצורה מנומסת והחריף לאחר מכן. שנית,
מה לעשות, לכתוב תוכן AI שאין בו ממש, ועוד בצורה פרובוקטיבית יומרנית, ימשוך אש. הרי זה מה שרצית ,לא? רגע... רצית שיח בונה ועמוק? היה צריך לעשות מאמר מתאים.
נתתי כמה שאלות תוך כדי השרשור שיכלו לקחת את השיח לשם. זה לא תפס. גם עמיר, עם הטרחנות היסודית שלו, נתן הרבה נקודות יציאה להמשך שיח. לא תפס.
אז מה אתה רוצה? שנגיד "אמן", "כל הכבוד", וניתן לתוכן פח אשפה לזבל את האתר?
תמיר עושה עבודת קודש באתר, וכולנו כאן צריכים להעריך אותו על זמנו. כן ניתן לייצר דיון, לצאת חוצץ, להביא את משנתכם ההפוכה לידי ביטוי. אבל ככל שאני מסתכל על הטענות שלו ביחס לפער בין אודיופיליה לחובבי מוסיקה הוא צודק לחלוטין.
אני, מתן, מעריך את תמיר, ולומד ממנו המון - על שוק הטלויזיות, על אוזניות עם אורך חיי מדף של שלושה חודשים, ועל גאדג'טים שלא ידעתי ששווה לכתוב עליהם מאמר. למרות הטון ה...."פרובוקטיבי" של המשפט האחרון - אני באמת מתכוון לזה, כי אני חושב שזה מעניין וחשוב שיהיה מישהו עם יד על הדופק. אבל לכתוב על אודיופיליה? בוא. זה מתי מעט יכולים לעשות. ובינתיים, לא נראה שתמיר הוא אחד מהם. ו... speaking of which - איפה מאמר שלך, אינעל דינאק? זהו? אתה רק מאציל סמכויות? נגמרו ימי המאמרים שלך?
אז אני מצטער שאני ילד קקה ומחרב שרשורים, אבל אף אחד לא יגיד לי שאני לא אוהב מוסיקה אם אני אודיופיל, או שאני מעדיף לשמוע ציוד ולא מוסיקה.
ואני חוזר, רוב האודיופילים לא באמת חובבי מוסיקה. אני יכול להוכיח את זה בקלות יתרה אם תתעקשו.
בוא, פשוש. תוכיח. בבקשה. הבמה שלך.