- הודעות
- 1,118
- מעורבות
- 271
- נקודות
- 83
מתנוש, תודה על התגובה הארוכה, המושקעת, והלא אדישה. עצם העובדה שהוא יצר בך רצון לנסח טיעון, מהבהיר שנגע בנקודה כואבת.תמיר, ברכותיי על הגדלת היקף המשרה שלך למשרה מלאה ככותב תוכן באתר. ישר כח. באמת! אני נהנה לקרוא את המאמרים שלך על טלויזיות, בטריות נטענות, אוזניות ב- 100 שקל, ובכלל- עולם הצרכנות האלקטרונית.כשזה מגיע לאודיופיליה, קצת פחות.
המאמר הזה הוא ברמה נמוכה ביותר. מזכיר לי את ההדיוט (לא אדיוט, הדיוט) הטיפוסי שעובר במשרד שלי כל יום וחצי ומשתאה על למה צריך "כרטיס קול" של שתי קופסאות, ומסנן חשמל, וכבלים עבים. תגיד, מה אתה ילד? פעם ראשונה שאתה נתקל בעולם האודיופילי? למי המאמר הזה מכוון? אם זה לאודיופילים הרי שאני, לפחות, פספסתי את הפואנטה. אם זה להדיוטות, אז אתה סתם מנסה להוציא אותנו קטנים, אבל נורא בזהירות - וזה פשוט לא יפה.
בוא נתקדם. כדי לקחת את הנושא שבחרת למחוזות *קצת* יותר מעניינים או עמוקים, אני מציע את התהיות הבאות:
1. מה הן הדרכים בהן אנשים צורכים מוסיקה, ואיך הן משפיעות על חשיבות הסאונד? למשל: אשתי צריכה חיבור רגשי למלודיה. המלודיה צריכה להזכיר לה משהו: אירוע, תקופה, אדם או הלך רוח. אשתי צורכת מלודיה, מילים, הקשר תרבותי. אצלי הדגש הוא במקומות אחרים, כמו התחושה החושית שצלילים מייצרים - פריטה של מיתר גיטרה, מכת תוף וכו'. מי לדעתך יותר סביר שיהפוך לאודיופיל, והאם אתה יכול למקם את זה על סקאלה של טוב ורע?
2. למה רוב המוסיקאים הם לא אודיופיליים והאם זה אומר שהתעסקות בסאונד היא לא חשובה להנאה ממוסיקה?
3. האם יש אודיופיליה בריאה ואודיופיליה לא בריאה?
4. היפותזה: "ציודופילים שמתעסקים בציוד לא אוהבים מוזיקה אלא ציוד." בוא נתקף או נפריך אותה. איך תתקף את ההיפותזה הזאת? תעשה סקר שוק של הטעם המוזיקלי של ציודופילים? זאת הכללה על גבול המכוערת. בניגוד לעמיר, אגב, אני חושב ש"ציודופיל" זאת לא קטגוריה לגיטימית והיא גם לא מאד אמיתית.
לגבי ההיפותזה - זאת היפותזה מטומטמת כי הרי מלכתחילה נמשכו לתחביב בגלל ששמעו מוסיקה, ולא ההפך. זה שיש לחלקם טעם נוראי במוסיקה ושומעים זמרות שמלקקות מיקרופונים ותו' לא, זה סיפור אחר. להשתמש בטעם גרוע במוסיקה וחוסר רצון או יכולת להתפתח מוסיקלית, כאמתלה לייצר סגמנטציה מלאכותית בין "אודיופילים" ל"ציודופילים" זה תת-רמה.
בקיצור, אם אתה מקבל תשלום פר מילה או מאמר ואתה צריך ללרלר קצת, אני מאחל לך בהצלחה. אם אתה רוצה לייצר דיון ברמה קצת יותר גבוהה, זה צריך להתחיל ממאמר ב.... רמה קצת יותר גבוהה. למשל, בדקת אם עשו מחקרים בנושאים הנ"ל (או כל נושא רלוונטי אחר)? היה יכול מאד לתרום לטקסט שלך.
ולגוף הדברים.
ראשית אבהיר שהמאמר לא נכתב להדיוטות או להקטין אודיופילים.
לגבי הרמה, הוא בכוונה לא טכני. הוא בכוונה עוסק בתודעת ההאזנה. לדעתי, לא כל דיון רציני באודיופיליה חייב לעבור דרך מפרטים או מדידות. לפעמים הוא עלול לעבור דרך חוסר נוחות.
שווה להבנתי להתעכב על הנקודות שהעלית:
1. דרכי צריכת מוסיקה ונטייה לאודיופיליה: אני מסכים איתך לחלוטין שיש טיפוסים שונים של מאזינים, ושלא מדובר בסקאלה של טוב ורע. מי שמחפש תחושת טקסטורה לצליל יימשך יותר לעולם האודיופילי, ומי שיעדיף להתרכז רק בהקשר, זיכרון או סיפור שמאחוריו, עשוי להימשך פחות. זו לא היררכיה, אלא מחיר לבחירה, ועל המחיר הזה המאמר מדבר.
2. למה רוב המוסיקאים לא אודיופילים: השאלה מצוינת, והתשובה לדעתי היא שיצירה והאזנה הן פעולות שונות. המוסיקאי עסוק במשמעות והבעה, והאודיופיל עסוק בשיחזור.
זה לא מבטל את חשיבות הסאונד, אלא מחדד שהנאה ממוסיקה לא חייבת לעבור במסלול אחד. העובדה שמוסיקאים רבים לא אודיופיליים לא מחלישה את האודיופיליה, אלא מערערת על הטענה שזה תנאי להנאה עמוקה ממוסיקה
.
3. אודיופיליה בריאה. כאן אנחנו קרובים יותר ממה שנדמה. אודיופיליה בריאה היא כזו שהציוד משרת את המוסיקה. היא פחות בריאה אם המוסיקה הופכת לאמצעי לאישור החלטות לציוד. אם תהיה כן עם עצמך, אני מאמין שתוכך לזהות רגעים כאלה גם אצלך.
4. ציודופילים לא אוהבים מוסיקה.
אני מסכים שזו אמירה בעייתית ומכוערת, ולכן לא טענתי שאנשים שמתעסקים בציוד לא אוהבים מוסיקה, אלא שהפוקוס על הציוד יכול לשנות את אופן ההאזנה, עד כדי ריחוק רגשי מהמוסיקה עצמה.
בודאי שמת לב שעם התקדמות הכתבות בנושא הוספתי יותר רפרנסים למחקרים, כי ראיתי את הצורך הזה במי שקורא. ועם זאת, גם מאמר דעה, למרות שהוא לא אקדמי, עדיין מהווה תצפית על משהו שאנחנו מכירים מקרוב.
אפשר גם הערה אישית?
אם המאמר גרם לך להרגיש שמישהו "מנסה להוציא אותנו קטנים" ייתכן שזה כי כתבתי דברים שלא תמיד מחמיאים אוטומטית. לא כל ביקורת היא אנטי, ולא כל שאלה היא בורות.
המטרה כאן לא “ללרלר”, אלא לפתח שיחה שלא תמיד נוח לנהל בתוך התחום העדין הזה.
אגב, מבטיח ששווה שתמתין לכתבה שאני מקווה שתעלה בשבוע הבא, כי היא מתחברת מאד למשפט שלך על "זמרות שמלקקות מיקרופונים".