אז תשאל אותו רק לשמועאני לא חושב שזה דומה.
אצל מבצעים, הכלי הוא הרחבה של עצמם. כל פעולה עליו היא אקטיבית, ומטרתה להביע אותם. הם רוצים שכל צליל שייצא מהכלי יהיה מיטבי ויבטא אותם במלואו. המבצע שולט במגע, בעוצמה, בגוון, באיזון, במהירות ובשינויים הקטנים בה (רובאטו), בפיסוק, בהולכת הקולות, בפדאל ועוד. כל צליל הוא בחירה שלו מכל ההיבטים האלה.
כל פסנתר מגיב אחרת לכל פעולה אקטיבית, הן מבחינה פיזית, בהרגשת הקלידים והפדאל, והן מהבחינה הצלילית של התוצאה, כולל הצבע הבסיסי ומה שהמבצע מצליח להפיק ממנו. פסנתר טוב יותר מאפשר שליטה רחבה יותר, נוחות מרבית ואפשרויות רבות יותר, וכן הפקה של צליל יפה ומביע יותר. אפילו בין פסנתרים מאותו סוג יש הבדלים משמעותיים, במיוחד לפי שנה, ותק והיסטוריה של נגינה. גם צורת ואיכות הכיוון משפיעות; יש פסנתרנים עם מכוון אישי שמצליח להוציא מהכלי יותר ממה שכיוון לפי מכשור אלקטרוני מדויק יכול להשיג. כך שלכלי יש משמעות עצומה מבחינת המבצע, גם אם בכלל לא איכפת לו איך נשמעות הקלטות של מבצעים אחרים והשפעת הציוד על זה.
לעומת זאת, ההאזנה לציוד אודיו היא פאסיבית. למאזין אין שליטה על כל צליל וצליל; כל מאפייני הסאונד כבר נקבעו על ידי המבצע, המכוון, המקליט, העורך, מי שחרט את התקליט, וכו'. המאזין יכול לבחור ציוד, סטאפ ועוצמת קול, ולעיתים לשחק עם tone controls או presets, מה שמשפיע על קבוצות צלילים לאורך הזמן עד השינוי הבא, אך לא על כל צליל בפני עצמו. הבחירות לכל היותר מותאמות לטעם האישי ומעצימות את החוויה, אך אינן יוצרות את הצליל עצמו, הן רק משנות אספקטים של מה שכבר נקבע ע"י הביצוע, ההקלטה, וכו'.
עזוב ידידי, זה לא מתלבש. משהו אחר לגמרי.אז תשאל אותו רק לשמוע
הוספתי לנגן כדי לכבד את האומן…
האם זה משנה לו לשמוע פסנתר חשמלי פשוט (הקבלה לרמקול פשוט)
לעומת פסנתר איכותי (רמקול איכותי)
לדעתי התשובה די פשוטה
אבל "מה שיש בהקלטה" איננו צליל מוגדר וספציפי -- *גלי קול* -- אלא *ייצוג* של צליל: למשל groove של תקליט, מגנטיות על סרט, ביטים בפורמטים שונים, וכיו"ב.אפרופו ל "נאמנות למקור"
לא אומר לשחזר קונצרט או להיות בחדר ההקלטה, אלא לא לשנות את מה שיש בהקלטה.
ברור שהקלטה היא יצירה מעובדת בפני עצמה.
בדיוק בגלל זה המערכת אמורה לא להוסיף אופי, צבע או עיוות משלה.
זה לא פילוסופיה ולא רמאות,
זה פשוט להעביר את מה שהוקלט, לטוב ולפחות טוב.
אחדד, ברור שההקלטה היא יצירה בפני עצמה, עם עיבודים, עריכה והחלטות אמנותיות.
דווקא בגלל זה, המטרה של מערכת טובה היא לא להוסיף פרשנות משלה, אלא להעביר את מה שנצרב בהקלטה כפי שהוא.
זה לא ניסיון לשחזר "מציאות", אלא לשמור על יושרה.
ומכאן מגיע המושג נאמנות לא כאשליה, אלא כעיקרון עבודה.
ושכל אחד יעשה מה שבא לו לפי הבנתו, השקפתו ובעיקר ניסיונו.
זו אחת האפשרויות להגדיר "תפקיד" של מערכת, אלא שהבעיה המהותית היא שאי אפשר להגדיר עד כמה היא ממלאת את התפקיד בהצלחה, משום שלא מוגדר את מה היא משנה ובאיזו מידה, מה שהופך את ההגדרה הזו לבעלת משמעות מאוד מוגבלת.הקלטה היא ייצוג, זה ברור ונכון.
ובכל זאת, לעניות דעתי, תפקיד המערכת/תוצאה הוא לא להוסיף פרשנות, אלא להתערב כמה שפחות ועד כמה שניתן.
אין "נכון מוחלט", יש מבחינתי הקטנת נזק.
פחות עיוות, פחות צבע, יותר דיוק.
סיימתי.
נכון, לכן אנשים שונים מעדיפים מערכות אחרות.מה שמרגש אותך לא בהכרח ירגש אותי.
רק שאי אפשר להגדיר מהי מינימום התערבות מעבר למדידות, וגם זה בעייתי: איזו מערכת "מתערבת" פחות, זו עם THD=0.01% ו-FR±2db או THD=0.05% ו-FR±1.5db?הגישה שלי אומרת, שהציוד לא יידחף קדימה,
שיעביר את המוזיקה עם מינימום התערבות, וכאן גם נמדדת איכות הציוד.
אין כאן שאלה של "לגיטימיות". כל אחד יכול להעדיף מה שהוא רוצה, אבל העדפת "מינימום התערבות" אינה מוגדרת היטב מעבר למדידות, בעוד שהעדפת מה שנוגע/מרגש בהחלט ברורה, גם אם בצורה אחרת לכל מאזין, ויכולה להיות תלויה במוזיקה ובהקלטה (אותו מאזין יכול להעדיף מערכת X למוזיקה/הקלטה א' ומערכת Y למוזיקה/הקלטה ב')שתי הגישות לגיטימיות, פשוט מטרות שונות.
*זו* בדיוק הנקודה -- בעצם אתה אומר כאן בעצמך שהעיקר הוא שהמוזיקה "תעשה טוב", אני רק דייקתי את זה מעט יותר ל"נוגע"/"מרגש"והעיקר שהמוזיקה תעשה טוב.....
ברור לגמרי, אלא שהמדד היחיד ל"מינימום התערבות" הוא מדידות. מעבר לזה מדובר בשיפוטים סובייקטיביים של עד כמה המערכת "מתערבת", בלי שיש שום רפרנס שמגדיר כמה היא סוטה ממה שאמור להיות מיוצג ע"י ההקלטה.מדידות עוזרות, אבל הן לא הכול.
האוזן שומעת דברים שגרפים לא תמיד תופסים.
על זה אנחנו מסכימים -- לגמרי -- רק שזה לא בהכרח קשור ל"מינימום התערבות".בסוף השאלה פשוטה...
זה נשמע טוב או לא, באוזניי המאזין ובמערכת שלו.
איך אתה יודע כמה המערכת שלך מתערבת?טוב נו..
זו פשוט גישה אחרת.
מה שמרגש אותך לא בהכרח ירגש אותי.
הגישה שלי אומרת, שהציוד לא יידחף קדימה,
שיעביר את המוזיקה עם מינימום התערבות, וכאן גם נמדדת איכות הציוד.
שתי הגישות לגיטימיות, פשוט מטרות שונות.
זרקת פה רעיון לכתבה נוספת...האוזן שומעת דברים שגרפים לא תמיד תופסים.