אין שום אפשרות לתת הערכה נכונה ואובייקטיבית של תמורה למחיר.
אבהיר את דבריי.
לשמעון ב. ולי יש דגמי רמקולים שונים מאותה משפחה, או מאותה סדרה. בגדול, אופי הצליל והתכונות המרכזיות של הדגם VC-7 שיש לשמעון והדגם VC-2 שיש לי הם זהים, עם הבדלים מסוימים ביניהם. לדגם VC-7 יש יותר נפח ועומק בצלילים הנמוכים, בעוד הדגם VC-2 מהירים יותר. שמעון אוהב ומעדיף את העומק והנפח של הצלילים הנמוכים שמפיקים הרמקולים שלו, בעוד לאוזניי הצלילים הנמוכים בדגם זה מוגזמים – הם מודגשים יותר מאשר התדרים האחרים.
עכשיו, נניח שמחיר שני הדגמים היה זהה. איזה דגם משניהם נותן תמורה טובה יותר למחיר? – תלוי את מי שואלים. אני משוכנע ששמעון היה אומר שהדגם VC-7 נותן תמורה טובה יותר למחיר, בעוד לטעמי הדגם VC-2 נותן תמורה טובה יותר למחיר – באופן חד-משמעי.
דוגמא אחרת.
לאחרונה שמעתי מערכת יוקרתית ויקרה מאד – הרבה יותר יקרה מהמערכת שלי.
בסוג המוסיקה שאני שומע יותר מאשר סוגי מוסיקה אחרים, מוסיקה קלאסית – המערכת הזאת נשמעה לי גרוע מאד. לעומת זאת, במוסיקה אלקטרונית, המערכת הזאת נשמעה לי מרשימה יותר מכל מערכת אחרת ששמעתי.
אחת הסיבות לכך היא שאין מערכת מושלמת – אין רמקולים מושלמים ואין מגבר מושלם – בכל מחיר שהוא. אין מערכת טובה שאין בה גם יתרונות וגם חסרונות – אין רמקול כזה ואין מגבר כזה.
שאלה אחת היא איך משקללים בתמורה למחיר את היתרונות והחסרונות?
שאלה אחרת היא לאיזה מאזין יהיה איזה ערך של תמורה למחיר? למי ששומע בעיקר מוסיקה אלקטרונית למערכת מסוימת תהיה תמורה גבוהה למחיר, בעוד למי ששומע בעיקר מוסיקה קלאסית למערכת זאת תהיה תמורה למחיר נמוכה הרבה יותר , לעומת מערכת אחרת.
דוגמא שלישית.
לא מזמן העליתי בפורום אודיופיליה התרשמות על מגבר SET סיני מסוים, שמחירו בחו"ל הוא $600 ובארץ יש להוסיף לזה עלויות משלוח ומיסים.
אם הייתי שומע רק מוסיקת רוק וג'אז – המגבר הזה, בשילוב הרמקולים שלי, היה כל מה שחפצה נפשי והוא היה שווה לי אפילו פי עשר ממחירו. מאחר והמגבר הזה, על הרמקולים שלי, קורס לחלוטין במוסיקה סימפונית – הוא לא שווה לי אפילו עשירית ממחירו, גם לא אלפית ממחירו.
נניח שהייתי מתבקש לנקוב בתמורה למחיר עבור המגבר הזה. במקרה כזה, הייתי חייב לשאול: עם איזה רמקולים ועם איזו מוסיקה? קרוב לוודאי שגם עבור איזה מאזין.
בשורה תחתונה, שוב:
אין שום אפשרות לתת הערכה נכונה ואובייקטיבית של תמורה למחיר.