האם אודיו הוא באמת תחום סוביקטיבי גרידא?


AK1

חבר משקיען
הודעות
11,247
מעורבות
2,746
נקודות
113
בואו ונעשה קצת סדר :)

ראשית, לפני שעונים על השאלה האם "תחום האודיו" הוא רק אובייקטיבי, רק סובייקטיבי או הכל ביחד, או כל דבר במצע, או בכלל, כדאי אולי להתחיל בשאלה מהו בכלל "תחום האודיו".

אני מעריך שאפשר לכלול בתחום הזה הרבה מאוד דברים, כולל למשל הדברים הבאים ואולי עוד:
  1. מערכות סאונד על כל רכיביהן
  2. מערכות הקלטה על כל רכיביהן
  3. צורות ייצוג שונות של סאונד
  4. אספקטים תיאורטיים של הנ"ל
  5. אספקטים מימושיים ופראקטיים של הנ"ל
  6. מאזינים
  7. מקליטים
  8. מהנדסים
  9. מפיקי הקלטות
  10. מבצעי מוזיקה
  11. מדיות ספציפיות, כמו תקליטים ספציפיים, חדשים או שחוקים, בהדפסות מקוריות או חדשות, במצב פיזי טוב/רע וכו'
  12. שיטות ניקוי ואחזקה של הנ"ל
  13. סוחרים, משווקים, חברות, מפרסימים
וכו' וכו' וכו' ועוד כהנה וכהנה.

וכשחושבים על זה, מתברר מהר מאוד שייש כאלה שייגשו לנ"ל בצורה "אובייקטיבית" וכאלה ש"סובייקטיבית" וכל עירוב ביניהן, כך שהשאלה האם התחום כולו הוא אובייקטיבי או סובייקטיבי לכשעצמו היא די חסרת משמעות.

והתשובה לשאלה "האם יש טוב/רע באודיו?" היא די טריוויאלית -- בטח! רק שכל אחד יגיד משהו אחר, חלקם מזווית אובייקטיבית, חלקם מסובייקטיבית, חלקם מעירוב, וחלקם יחשבו שהם אובייקטיבים כשבפועל הם סובייקטיביים, וליפך.

אז מה השאלה?

עמיר
 

carmi

כתב האתר
צוות האתר
הודעות
14,184
מעורבות
1,629
נקודות
113
עמיר, האם אתה חושב (לא אחרים) שהתחום הוא אוביקטיבי או סוביקטיבי :)
את זה לא הצלחתי להבין
 

חומוס

חבר משקיען
הודעות
2,499
מעורבות
402
נקודות
83
סובייקטיבי לחלוטין, וטוב שכך.

יש מלא רמקולים נהדרים, אבל אני אועדיף את חלקם על פני אחרים ומישהו אחר יעדיף בכלל משהו שונה. אותו כנ"ל לכבי מגברים, נגנים, כבילה ומה לא.

אני לא מאמין שאין כאן בפורום אחד שלא שמע על איזה רכיב ציוד שגמרו עליו את ההלל, ואז כששמע את הרכיב, לא ממש נפל מהכורסה ושפך את הקולה על השטיח האקוסטי. זה כל הקסם.
 

menahem

כתב האתר
הודעות
1,536
מעורבות
360
נקודות
83
כל שני וחמישי אנחנו "מטיפים" פה בדו ערוצי - שהדרך להתרשם מדברים ולעמוד על ערכם/מהותם הוא באמצעות האוזניים.

אוזניים יש לכולנו וביניהן,גם יש לכולנו,מוח אבל האם כולנו שומעים בדיוק אותו הדבר?

קטגורית התשובה היא לא.

לכן לשים את התחום הזה על הרצף שבין אוביקטיבי לסוביקטיבי בלתי אפשרי או ולחילופין לא נכון.

אני הייתי שואל האם יש,בתחום האודיופילי,אמות מידה שהן מוסכמות. אם התקיימו אז אפשר להכליל את התוצר כאודיופילי ואם לא אז לא.

שאלתי,האם גם אענה? לא. למה? כי איזו אמת מידה שלא נציין או שהיא פרי של מדידות שרק השד יודע מהו בסיסן או של מינוחים מקובלים שבסופו של יום ההערכה שלהן נעשית בדרך של האזנה,שהיא,כאמור,לא ערך משותף לכולנו.

יהיה מי שיחשוב ששמטתי את הקרקע מתחת לכל טיעון שעלה או שעשוי לעלות בפתיל הזה בכלל ובכתבות שנכתבו פה בפרט. זה נכון - חלקית.

כמו כל תחביב גם לאודיופילה יש שפה משלה,שמי שנמצא בתחום עושה בה שימוש ומי שעושה בה שימוש מובן על ידי כל מי ששומע ומאזין לו ושגם הוא...נמצא בתחום התחביב.

כשישנה שפה משותפת ישנה הבנה משותפת ולכן אנחנו כן יכולים לחלוק ביננו דיעות (לחלוק תרתי משמע) גם פה בויכוח הנקודתי וגם במקומות אחרים איפה שנכתבים דברים ככתבות ו/או סקירות.

M.H.O

מנחם
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,247
מעורבות
2,746
נקודות
113
עמיר, האם אתה חושב (לא אחרים) שהתחום הוא אוביקטיבי או סוביקטיבי :)
את זה לא הצלחתי להבין
אני חושב שהשאלה לא מוגדרת היטב, ושהוויכוח הסוער הוא מהסוג שעיקרו, ואולי כולו, נובע מזה שלא כל המשתתפים בו משתמשים באותן הגדרות למושגים הנדונים, כולל "התחום", "אודיו" ואפילו "אובייקטיבי" ו"סובייקטיבי".

ולגבי דעתי האישית, אם, לצורך הדיון, נגדיר צליל "טוב אובייקטיבית" הוא כצליל כזה שכל מי ששומע אותו, ללא תלות בטעמו האישי ו/או בשיקוליו ו/או בעמדותיו הפילוסופיות, יסכים עליו שהוא "טוב", אז נראה לי שלא נוכל למצוא כזה, מהרבה מאוד סיבות שונות שחלקן אולי בלתי תלויות אפילו. למשל:
  1. ל-א' ול-ב' יכול להיות שיקול -- הגיוני לדעתם -- שצליל טוב הוא "טבעי" -- כזה שדומה למציאות -- אבל על אותו צליל א' יגיד שהוא טבעי, כלומר טוב, ו-ב' יגיד שהוא לא טבעי, כלומר רע, בעוד ש-ג' יגיד ש"טבעי" לא מעניין אותו, ואפילו מה ש-א- ו-ב' כן מסכימים עליו כטבעי=טוב הוא עלוב לאוזניו

  2. א' אוהב צליל עדין ואוורירי, ב' אוהב צליל בשרני ועתיר אימפאקט. כל אחד מהם ישנא את מה שהאחר אוהב.
וכו' וכו', כך שלא יישאר אף סוג צליל ש-כ-ו-ל-ם אוהבים, כלומר לא תהייה הסכמה על "טוב" ללא תלות במאזין,
כלומר אין אובייקטיביות.

עמיר
 

SONYES

חבר משקיען
הודעות
1,659
מעורבות
744
נקודות
113
סובייקטיבי לחלוטין, וטוב שכך.

יש מלא רמקולים נהדרים, אבל אני אועדיף את חלקם על פני אחרים ומישהו אחר יעדיף בכלל משהו שונה. אותו כנ"ל לכבי מגברים, נגנים, כבילה ומה לא.

אני לא מאמין שאין כאן בפורום אחד שלא שמע על איזה רכיב ציוד שגמרו עליו את ההלל, ואז כששמע את הרכיב, לא ממש נפל מהכורסה ושפך את הקולה על השטיח האקוסטי. זה כל הקסם.


מסכים איתך לחלוטין - קניתי כבר כמה מוצרים גמרו הלל על TV פנסוניק שנה שעברה שקיבלה סקירה
ואה ואה ומי ומו - התברר פלוך - מה שגרם לי להוציא עוד סכום זה לTV אחרת .
או קניתי אוזניות שכולם הללו וקיבלה במגזין WHAT HI-FI חמישה כוכבים -MOON6 איזה ביקורת
עם הדגמות של טנהוייזר עם שולטי - אמרתי וי צריך להיות פיצוץ - אחרי שקניתי
חוץ מיופי יפני מדהים בכלל לא אוהב אותן
ועוד כמה כאלו דגמאות
המסקנה ....... לא לסמוך על ביקורות זה סובייקטבי לחלוטין

כמו שאני אומר זה טוב אחר אומר אחרת -
 

רוזי1

חבר משקיען
הודעות
4,346
מעורבות
882
נקודות
113
.

אני לא מאמין שאין כאן בפורום אחד שלא שמע על איזה רכיב ציוד שגמרו עליו את ההלל, ואז כששמע את הרכיב, לא ממש נפל מהכורסה ושפך את הקולה על השטיח האקוסטי. זה כל הקסם.
ממתי רכיב מנגן מוסיקה?
קח את הרמקול הכי טוב שיש, שים אותו במערכת עם רכיבים לא טובים (למשל מגבר לא מספיק טוב) או בחדר עם אקוסטיקה דפוקה - הוא ישמע פח אשפה, האבה יותר גרוע מרמקול סתום.
וזה לא כל הקסם, זה כל הפעילות בלוחות יד שנייה.
 

SONYES

חבר משקיען
הודעות
1,659
מעורבות
744
נקודות
113
ממתי רכיב מנגן מוסיקה?
קח את הרמקול הכי טוב שיש, שים אותו במערכת עם רכיבים לא טובים (למשל מגבר לא מספיק טוב) או בחדר עם אקוסטיקה דפוקה - הוא ישמע פח אשפה, האבה יותר גרוע מרמקול סתום.
וזה לא כל הקסם, זה כל הפעילות בלוחות יד שנייה.

ממש ככה כל רכיב מתפקד אחרת עם רכיב אחר או שונה גם מאותה חברה למשל רכבים של
סוני משתדכים היטב עם סוני וכוכ
 

menahem

כתב האתר
הודעות
1,536
מעורבות
360
נקודות
83
המסקנה ....... לא לסמוך על ביקורות זה סובייקטבי לחלוטין

נכון בערבון מוגבל מאוד.

אני מתייחס רק לעולם האודיופיליה. אם הביקורת מדברת בשפה הברורה לכל מי שבתחום כן אפשרי לקבל ממנה מימד של התרשמות וברמה הסוביקטיבית.

זה נכון,גם לגבי אוזניות - ואני מכיר את הביקורת או הביקורות שציינת...... :(

...וחוץ מזה:הכל עניין של הסתכלות והשקפת עולם...,למה הכוונה: לי,כידוע,יש לא מעט אוזניות שלא לדבר על אלה שנחבשו על ראשי לסקירה או סתם מסקרנות.

אני כן קורא ביקורות לפני רכישה ולא קרה לי שקניתי אוזניה האזנתי והחזרתי לקופסא לדרעון עולם או מכרתי אותה לאחר,למה? פשוט,כי דווקא בגלל שאין האחת דומה לשנייה,אין האחת שמציגה את האודיו כמו השנייה ריבוי האפשרויות מאפשר ריבוי התנסויות ותצוגה מגוונת של אותו המקור.

אין אמת אחת ולמה לא להינות מריבוי האמיתות....?

הדברים האלה לא נכונים לגבי מקורות ורמקולים קצת קשה,גם כספית,להחזיק כמה סוגים מכל אחד רק כדי לגוון באופי הסוני של אותו התקליט/מקור וכו וגו.

HIH

מנחם
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,247
מעורבות
2,746
נקודות
113
עוד נקודה קטנה -- אפילו אם תימצא/תומצא המערכת האידיאלית שתוכל להכיל את כל הטעמים הסותרים -- אלה שהאוהבים הרבה באס וכאלה שאוהבים מעט -- כאלה שאוהבים פרטים וכאלה ששונאים ("מפורק" מבחינתם) וכו' וכו' -- זה לא יהייה מספיק כדי להכריז על ה"תחום" כאובייקטיבי.

כדי שזה יקרה, צריך שכל מערכת וכל סאונד ידורגו באותה צורה "אובייקטיבית" -- לטוב ולרע -- על ידי כל מאזין באשר הוא, ללא תלות בטעמו, דיעותיו, עמדותיו, תפיסותיו, שיקוליו, המוזיקה שהוא מאזין לה ו/או בכלל.

מישהו מסוגל לחשוב על זה קורה?

נראה לי שדי בזה כדי לסתום את הגולל על "אובייקטיביות" באודיו.

עמיר
 

רוזי1

חבר משקיען
הודעות
4,346
מעורבות
882
נקודות
113
יש דבר כזה בעולם ובחיים 100%?
מעניין יש כמה מגזינים נשכחים במדינה קטנה (גרמניה) , שיודעים לתת ציונים
לרכיבים ומערכת על סקאלה אוביקטיווית ובעלת קו ייחוס ברור ומוסכם.
 

zs

חבר משקיען
הודעות
4,908
מעורבות
1,590
נקודות
113
מבחינתי תחום האודיו שמורכב מהמון חלקים ובחלק של בניית מע' להאזנה אישית, הוא סובייקטיבי לחלוטין.
עכשיו...איך אני או פלוני מפרשים סובייקטיבי...?
 

SONYES

חבר משקיען
הודעות
1,659
מעורבות
744
נקודות
113
יש דבר כזה בעולם ובחיים 100%?
מעניין יש כמה מגזינים נשכחים במדינה קטנה (גרמניה) , שיודעים לתת ציונים
לרכיבים ומערכת על סקאלה אוביקטיווית ובעלת קו ייחוס ברור ומוסכם.
על הגרמנים אני סומך !!!!!
לא פעם אמרו במגזין DVDAREA אולי אני טועה בשם סליחה .
ממש מדייקים לחלוטין האנגלים פחות תלוי אפה
סטראופייל ככה ככה אבל מדייק
הכי אני מעריך את הגרמפון האנגלי בסקירות שלו אומנם קצרות על ציוד ועל הקלטות דיסקים
אכן קלע בול גם שקניתי את המוצר עצמו או התקליט /CD- גם על הביצוע וגם על איכות הסאונד
רק פעם אחרת לדעתי לא דייקו בשלמות -כי השוואתי לקראייאן בDGG
בפלנטות של הולסט עם שארל דוטוואה
הקלטה פחות מראפרנס ומדמו לדעתי עוד 1987- אולי העוגב בפרק 6/7 הדליק אותם באמת מרשים
אבל חסר לי הרבה לפעמים גם שאני מאזין או עם סדי מ1987/88 או 2005 ההבדלים קיימים
שוב זה סובייקטיבי לחלוטין
 
נערך לאחרונה ב:

חומוס

חבר משקיען
הודעות
2,499
מעורבות
402
נקודות
83
ממתי רכיב מנגן מוסיקה?
קח את הרמקול הכי טוב שיש, שים אותו במערכת עם רכיבים לא טובים (למשל מגבר לא מספיק טוב) או בחדר עם אקוסטיקה דפוקה - הוא ישמע פח אשפה, האבה יותר גרוע מרמקול סתום.
וזה לא כל הקסם, זה כל הפעילות בלוחות יד שנייה.
רוזי, בדרך כלל, אצל חובבים שאינם מתחילים אלא צברו איזה קילומטראז' וניסיון, למערכת שלהם יהיה איזה קו מנחה, איזה משהו או מכנה משותף שיוצר את הצליל. בהרבה מקרים, הרמה של הרכיבים תהיה פחות או יותר אותה רמה, ולכן לא תמצא חובב עם זוג רמקולים ב 50,000 ש"ח משודכים ליתר רכיבים שנמצאים 3-4 דרגות למטה או רסיבר קולנוע ביתי ממחסני חשמל. וכן, יקרה גם שהאקוסטיקה בחדר פשוט לא תתאים או אפילו הסינרגיה עם לך תדע מה. אז אני מסכים עם מה שכתבת, וזה משתלב יופי עם מה שכתבתי.
 

רוזי1

חבר משקיען
הודעות
4,346
מעורבות
882
נקודות
113
רוזי, בדרך כלל, אצל חובבים שאינם מתחילים אלא צברו איזה קילומטראז' וניסיון, למערכת שלהם יהיה איזה קו מנחה, איזה משהו או מכנה משותף שיוצר את הצליל. בהרבה מקרים, הרמה של הרכיבים תהיה פחות או יותר אותה רמה, ולכן לא תמצא חובב עם זוג רמקולים ב 50,000 ש"ח משודכים ליתר רכיבים שנמצאים 3-4 דרגות למטה או רסיבר קולנוע ביתי ממחסני חשמל. וכן, יקרה גם שהאקוסטיקה בחדר פשוט לא תתאים או אפילו הסינרגיה עם לך תדע מה. אז אני מסכים עם מה שכתבת, וזה משתלב יופי עם מה שכתבתי.
סובבת את מה שכתבתי איך שאתה רוצה. ולבסוף אפילו הסכמת איתם בהתאם לסיבובך.
אני לא מסכים עם מה שאתה כתבת.
יש הרבה חובבים עם מה שאתה קורה ניסיון. ששמים מערכת החדר בלי אקוסטיקה או מחברים מגבר חלש לרמקול קשה.
מספיק להסתובב קצת ולשמוע.
בפורום כולנו חכמים ויודעים את התורה
 

shushu

חבר משקיען
הודעות
1,236
מעורבות
784
נקודות
113
- לדעתי הכל סובייקטיבי, גם אודיו. (הכל=התפיסה שלנו את המציאות)
- הנאה ממוזיקה דרך מערכת היא חווייה סובייקטיבית לחלוטין.
- זה לא אומר שאין איכויות שונות לרכיבים ולמערכות סטיראו.
יש איכויות אובייקטיביות הנדסיות נניח למגברים, דאקים רמקולים וכו. אבל זה לא אומר ששילוב של הרמקול הטוב בעולם עם המגבר הטוב בעולם והמקור הטוב בעולם יוליד את המערכת הטובה בעולם לטעמם של כל האנשים עלי אדמות.
ניתן לבנות מערכות קצה שנשמעות שונות אחת מהשניה. אנשים שונים יעדיפו מערכות שונות.
בקיצור סובייקטיבי.
(איך לא אוהב סטילי דן? ראבאק:))
 

רוזי1

חבר משקיען
הודעות
4,346
מעורבות
882
נקודות
113
אובייקטיויות בסאונד אינה משהו שאפשר למדוד עם מכשיר מדידה.
אלא האם זמרת צורחת או באס נפוח זה הדבר הנכון.
ברור שיהיו כאילו שיגידו שכך הם מעדיפים לשמוע ( מכיר כמה).
יש כאילו שאוהבים לאכול חומוס של שטראוס ובכל זאת גם בענייני טעם
יש מדדים אוביקטיווים(עוד ארגון שלא מבין כלום שנקרא מישלן)
 

SONYES

חבר משקיען
הודעות
1,659
מעורבות
744
נקודות
113
סובבת את מה שכתבתי איך שאתה רוצה. ולבסוף אפילו הסכמת איתם בהתאם לסיבובך.
אני לא מסכים עם מה שאתה כתבת.
יש הרבה חובבים עם מה שאתה קורה ניסיון. ששמים מערכת החדר בלי אקוסטיקה או מחברים מגבר חלש לרמקול קשה.
מספיק להסתובב קצת ולשמוע.
בפורום כולנו חכמים ויודעים את התורה
מנסיון עם המון קלומטראז
והציוד שאני מחזיק לאורך השנים והיום ברור לי כי לא כל מכשיר הולך עם כל מכשיר
לכן יש לי כמה סוגים כדי בכל פעם לשמוע קצת אחרת
אך הקו המנחה מתמיד מגבר חזק מאד על רמקולים אף פעם לא מזיק רק ההפך ורק לשדך את הכי מתאים לו
עם פרה טוב וסידי טוב
והנה יש לנו תוצאה טובה
ואקוסטיקה לא פחות חשובה ... ומעט שינוי בחדר עושות פלאים לסאונד .
או
ביקור אצל רופא אוזניים וניקוי יסודי של שאווה
השידרוג הכי גדול -במינימום כסף. -פתאום שומעים תדרים שלא ידעת כי קיימים במערכת .

נכון ראיתי המון צילומים מערכות עולות הון עם ריצפה וקירות חשופים לגמרי וספת עור במקרה הטוב מממול ושולחן זכוכית
ואו איזה סאונד אומרים לך ???
אם טוב לבעל המערכת והציוד מי אני שאומר לו אחרת .
אצלי כל שינוי אני שומע וזה מכה -מתישה ואובסיסית עד לקבלת האידאלי .
 

YB-7

חבר משקיען
הודעות
1,837
מעורבות
397
נקודות
83
חברה, לא להתנשא, אפשר גם ללכת בכפכפים.. גם זה כיף.
גם למערכות פשוטות וקטנות יש יתרונות.
לא תמיד יותר, זה באמת יותר טוב.
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,089
מעורבות
4,236
נקודות
113
אהבתי את הדיון.

אז דעתי היא שהתחום סוביאקטיבי על דעתם של רובם אך אוביאקטיבי בכל הנוגע לטיב המערכת.

ועל כך אתן את דעתי.

מערכת צריכה לעשות כמה דברים על מנת לשחזר מוסיקה (ויש דבר כזה).

הסדר לא משנה.
1- פירוט
2- שקיפות
3- דינמיקה
4 איזון
5- הפרדה
6- רזולוציה

באם ניקח שתי מערכות שונות ובהן נשמיע יצירה קלאסית סימפונית (הכי נכון לבמחן - לדעתי)
אם במערכת אחת לא שומעים את הפעמונים מאחור, לא מצליחה לשחזר את המפגש בין הפטיש לתוף, את הגוון של העור של התוף, את הפרופורציות שבין הכלים והניואנסים של כל אחד מהם - היא נכשלת בפרטים

אם מערכת אחת קורסת בקריאשנדו - היא נכשלת בדינמיקה

אם מערכת אינה מצליחה לגלות לך את הכינורות בנפרד, הוייולות וכלי הנשיפה כל אחד עם הגוון שלו - היא נכשלת בהפרדה

אם מערכת אינה מצליחה להשמיע לי את מה כל שכבות התזמורת מבלי להבליט תחום תדרים מסוים - היא נכשלת ברזולוציה ואיזון טונאלי

אם מערכת אינה מסוגלת לחשוף לי משתנים בה (החלפה של מגבר, כבל, מקור) - היא נכשלת בשקיפות

מערכת כזו לא יכולה להיות טובה.

אבל!
אם לוקחים שתי מערכות ואחת מהן צולחת את הרוב בעוד האחרת צולחת את הכל - המערכת השניה טובה יותר.

צריך להניח לרגע את הרגשות בצד משום שניתן להשיגן על ידי מערכת טובה. ומדוע? משום שמערכת שחושפת את האלקטרוניקה שמאחוריה תאפשר לכם לכוון אותה על פי טעמכם ועדיין להפיק ביצועים גבוהים. הרי זה מה שאנחנו מחפשים.

ועכשיו למה אנחנו כאן ועל מה בדיוק אנחנו מתדיינים כל היום והלילה?
אנחנו כאן בשביל לעזור אחד לשני להפוך את המערכת שלו ליותר טובה!
הרי בשביל להבחין בין מדונה לבועז שרעבי ושיהיה נעים באוזן לא צריך להשקיע כל כך הרבה. אפשר לקנות מגבר מנורות בסיסי, רמקולים וינטאג׳ מקרטון ולסגור עניין.

אז מה בכל זאת קורא כאן?

סטנדרט, ציפיות, פאדנטיות, הבחנה ודרישה!

את לואיס ארמסטרונג וריי צ׳ארלס מזהים בכל מערכת. עם הרמקול של הנייד שלנו. אבל אנחנו לא שם. אנחנו מחפשים לשמוע עוד כמה דברים שלא שומעים במקום אחר. אנחנו רוצים שחלוקת הערוצים תהיה שווה במדויק (50/50) - אחרת הבמה תברח לנו לצד. אנחנו גם רוצים שהרמקולים יהיו כאלה - זהים לחלוטין!!!

אנחנו לא רוצים שתיבה תתערב לנו במוסיקה. ואם כן, שתהיה מתוכננת לעשות את זה נכון. אנחנו גם רוצים לשמוע פרטים שהם מעבר לזיהוי הזמר והכלי. הצרידות שלו, הצלילות בקולו, בית החזה והתנועה של קולו. הרי כינור נשמע ככינור בכל מערכת. אבל בטובות שבהן מגלים גם שיש לו פרופורציות ברורות לעומת צ׳לו - גם במשקל וגם בתפיסתו במרחב הבמה.

קולות אדם.
מעולם לא שמעתי קול אדם שהרעיד לי את החלל כשהוא אינו מוגבר. אני מתכוון לרעד של בס, כזה שמזיז לי את הספה. אז מדוע שארצה שקולו מבעד למערכת יגרום לכך. זמר טנור ישמע טנור, סופרן תשמע כפי שהיא ובס ישמע כזמר ולא כאחד שיש לו סאבים בגרון. ולכן אנו בוררים גם הדפסות. וכאלה שהן מוגזמות/מנופחות/עשויות מידי - הן פשרה מאוד משמעותית. ועל המערכת לדעת לחשוף זאת. זה נקרא שקיפות - והשקיפות הזו מסדרת לנו כמה בעיות אך כמה יתרונות אם המאזין יודע לאזן את הסט שלו ולהתעלם מכך שהקלטות מסויימות נשמעות ככה ואחרות אחרת לגמרי.

מערכת צריכה לבצע את הדרישות ממנה (אם יש). לתת לנו כמה שיותר מידע ממה שאנחנו מזינים אותה. ככל שיש יותר ממנו, כך ייטב.

נכון. יש כאלה שמעדיפים שהיא תהיה מספיק מפורטת, מספיק דינמית, מספיק מהירה וזהו - מספיק להם. הם לא מחפשים את הקצה הזה - היכולות הללו שהופכות אותה למה שהיא - היי אנד אמיתית עם כל הניואנסים של כזו.

במילים אחרות.
על מנת שמערכת תחשוף את הצבע הטבעי של הכלים אותם אנחנו רוצים לשחזר - אסור לה להתערב היא. דהיינו נטרלית ככל הניתן. כל התערבות/תיבול/תוסף מצידה, פוגע בנטרליות. מערכת שהיא אינה נטרלית היא מערכת מתערבת. מערכת מתערבת היא מערכת לא נטרלית, לא שקופה ולרוב גם לא מספיק מפורטת. למה? כי ההתערבות שלה מביאה את הצליל למצב שמוכרח שיהיה צבוע.

האם זו הדרישה ממערכת טובה? חד משמעית כן!
האם מערכת שמציגה יכולות מהסוג הזה טובה יותר ממערכת שאינה מסוגלת להציג את היכולות הללו? חד משמעית כן!
האם זה מה שמחפש כל חובב? חד משמעית לא! עובדה.

ולכן. כשאני מדבר על איכות של מערכת, אני מתכוון בדיוק לזה. ליכולות שלה לעשות את הדברים הללו בדיוק. להעביר לי את הדבר בכי קרוב לדרך שבה הוא אמור להיות מועבר אלי.

יש לי תקליטים שבהם יש תמונה אותנטית של ההרכב המוסיקלי. אני מוצא את עצמי לא פעם ולא פעמיים בודק שהמערכת ממקמת לי את ההרכב כפי שהוא מוצג בתמונה.

לזה אני מוסיף את רשימת כלי הנגינה שבזתמורת. את כולם אני רוצה לקבל באוזן - כולם! אם אחד הולך הביתה, השני בדיוק יצא להשתין, השלישי שם אבל לא ממש מנגן - רע מאוד - נקסט.

אז האם יש יותר טוב? כמובן.
האם יותר טוב הוא עניין של טעם אישי? לא!
יכולות לנגן שתי מערכות מעולות שמציגות את אותן רמה של ביצועים בעוד אחת תשמע כך והשניה אחרת. אבל שתיהן יציגו יכולות דומות. וכאן - יש טעם, ויש אישי, ויש טעם אישי, ויש סוביאקטיביות ומה שלא תרצו.
 


למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור