תמונות בתערוכה של מוסגורסקי

  • פותח הנושא stam
  • פורסם בתאריך

stam

אוהב את התחום
הודעות
222
מעורבות
78
נקודות
28
בהנחה שאני התלמיד אני בהחלט מעדיף יצירות תזמרתיות ולא של כלי סולו בלבד .ולעת עתה לפחות אני שונא מקלדת ועוגב כשהם מנגנים לבד . מסתמא זה ישתנה מתישהו...
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,603
מעורבות
2,814
נקודות
113
בהנחה שאני התלמיד אני בהחלט מעדיף יצירות תזמרתיות ולא של כלי סולו בלבד .ולעת עתה לפחות אני שונא מקלדת ועוגב כשהם מנגנים לבד . מסתמא זה ישתנה מתישהו...
:)

יש לציין שבאך לא כתב שום דבר לפסנתר, אלא לצ'מבלו=הרפסיקורד או קלאוויקורד, או לאורגן, וברוב המקרים מדובר על כלים עם יותר ממקלדת אחת, אם כי הייתה חפיפה בין הצלילים שהופקו מכל מקלדת. זה איפשר לכתוב לכמה קולות (=תפקידים, לאו דווקא קולות אדם) שמסתובבים באותו תחום, עם חפיפה/הצלבה ביניהם. כשמנסים לנגן בפסנתר קטע שכתוב ליותר ממקלדת אחת, הידיים נתקעות זו בזו, ומתקבלים מצבים כמו צורך לנגן אותו צליל בשתי הידיים, מה שלא כל כך עובד. מעבר לזה, הצליל של צ'מבלו ושל קלאוויקורד דועך מאוד מהר, בעוד שזה של פסנתר ממשיך להדהד ודועך לאיטו, כך שקטעים שנשמעים צלולים לגמרי בצ'מבלו יכולים להישמע בפסנתר עכורים ואפילו דיסוננטיים אם נשארים צלילים קודמים יותר מדי.

לפיכך, בעצם נגינת באך בפסנתר היא בעצם כמעט תמיד עיבוד לכלי שהוא משמעותית שונה מזה שעבורו נכתבה היצירה, כולל חלוקה שונה של הצלילים בין הידיים. בפסנתר יש גם אפשרויות נוספות שלא היו בעולמו של הכותב, כמו דינמיקה -- צלילים חזקים/חלשים/מתגברים/נחלשים, פדאל, שלא הייה קיים בכלל, ובדרך כלל משמש נגני פסנתר להעשרת הצליל והגדלת עוצמתו, אבל זה עלול לגרום לעכירות, פדאל-שמאל להחלשת הצלילים עם גוון עדין יותר, לגאטו (צלילים מחוברים בצורה רציפה זה לזה) לעומת נון-לגאטו (רגיל) ו-סטאקאטו ( צלילים קצרים, "מוקפצים"), וכו'

אז יש מעטים שמנסים לחקות צ'מבלו בנגינת פסנתר, יש כאלה שמנצלים את כל אפשרויות הפסנתר בלי חשבון, והרבה עושים משהו באמצע: ממעטים להשתמש בפדאל ו/או בלגאטו, אם בכלל, לא מגיעים לעוצמות מאוד גבוהות ולא מאוד נמוכות, וכו'.

וייש המעדיפים את הנגינה בצ'מבלו, שהוא הרבה יותר חדגוני מהפסנתר, וגם הרבה יותר חלש, כך שבהרבה הקשרים הוא [כמעט] נעלם וטובע בצלילים מהכלים האחרים, אבל עבורו זה נכתב במקור.

דרך אגב, בהרכב של קפה צימרמן אכן משתמשים בצ'מבלו, אבל בחינניות ובחיוניות יוצאי דופן -- הצ'מבלנית הנהדרת נקראת Céline Frisch.
 
נערך לאחרונה ב:

stam

אוהב את התחום
הודעות
222
מעורבות
78
נקודות
28
אכן הצליל הדקיק של הצ'מבלו משתלב שם מאוד יפה ממש תענוג לאוזן
 

stam

אוהב את התחום
הודעות
222
מעורבות
78
נקודות
28
אגב אני מאזין עכשיו לפיאנו קונצרטו 4 של בטהובן בביצוע אשכנזי/סולטי. באמת נפלא.
עוד המלצה מוצלחת שלך...
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,603
מעורבות
2,814
נקודות
113
אגב אני מאזין עכשיו לפיאנו קונצרטו 4 של בטהובן בביצוע אשכנזי/סולטי. באמת נפלא.
עוד המלצה מוצלחת שלך...
(ורד)

שולטי הוא הונגרי, ואז S נשמעת כמו ש'. כדי לקבל ס' כותבים SZ, כמו בשם המנצח ההונגרי במקור Szell, שהוגים כמו sell.

שים לב במיוחד לפרק השני, שאחרים -- לא בטהובן עצמו -- אמרו שזה נשמע כמו הסצנה מהמיתולוגיה היוונית של אורפאוס (Orpheus) הזמר ונגן הנבל (לירה) הגדול, שאשתו אוירידיצ'ה (Eurydice) מתה והגיעה לשאול, והוא ירד לשם וניסה לשכנע את מלך השאול, הָאדֶס (Hades) להחזיר לו את אשתו. הפרק מתחיל בהכרזה פסקנית של המיתרים של התזמורת (כאילו האדס), ונענית בתשובה מעודנת ומהורהרת של הפסנתר (אורפאוס). הפסקנות חוזרת וכך גם התגובה, אבל כל פעם הפסקנות נחלשת ומתקצרת, והתגובה מתגברת ומתארכת, עד שהפסנתר משתלט לגמרי על השיח, והתזמורת מלווה מאוד בשקט, אפילו נעלמת לכמה תיבות, ואחר כך שבבים של המוטיב הפסקני מושמעים בשקט בשקט בשקט (ppp). אורפאוס קיבל את שלו, והאדס הסכים :)

בסיפור המקורי, האדס הוסיף תנאי -- כמו בסיפור התנכ"י על לוט ואשתו -- שאורפאוס לא יסתכל אחורה עד שהם יוצאים מהשאול, אבל ברגע האחרון הוא כן הסתכל, והיא חזרה לשאול, לתמיד.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,603
מעורבות
2,814
נקודות
113
עוד משהו קטן לשים אליו לב, בפרק הראשון, הנושא השני, המלודי, מנוגן בשלמותו רק בתזמורת. הפסנתר אף פעם לא מנגן אותו בעצמו, אלא רק מלווה אותו כשהוא מופיע בתזמורת (למעט אולי בקדנצה). בפרק הראשון החצוצרות והטימפני לא משתתפים, מה שמוסיף לעדינות של הפרק. בפרק השני משתתפים רק המיתרים של התזמורת, ובשלישי מצטרפים החצוצרות והטימפני לחגיגה, יחד עם כל כלי הנשיפה האחרים.
 

stam

אוהב את התחום
הודעות
222
מעורבות
78
נקודות
28
:אצבע מורמת
יפה!
מה הוא מסתכל אחורה?!:)
אבל נראה שבטהובן היה אופטימי והשאיר רק את החלק הנעים יותר...
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,603
מעורבות
2,814
נקודות
113
:אצבע מורמת
יפה!
מה הוא מסתכל אחורה?!:)
אבל נראה שבטהובן היה אופטימי והשאיר רק את החלק הנעים יותר...
יש הטוענים שהוא הסתכל אחורה כי היא כל הדרך התלוננה שהוא לא אוהב אותה ולא מסתכל עליה אפילו וכו', ואסור היה לו להסביר לה, אבל באיזשהו שלב הוא נשבר.

ורסיה אחרת אומרת שהוא הלך ראשון ואכן הגיע החוצה, ורק אז הסתכל אחורה, אבל היא הייתה עדיין בפנים :(

כנראה שלבטהובן לא היה שום קשר לסיפור הזה, אבל זה סתם נחמד.

זה מזכיר לי עניין "פדגוגי" נוסף: יש מי שטוען (כולל זה שטען שכדאי להתחיל ב"פולחן האביב") שבעצם מה שמעניין במוזיקה זו המוזיקה עצמה, לא הסיפורים מסביב, ושמי שרוצה יוכל לדמיין מה שהוא רוצה כשהוא מאזין, בלי שיכתיבו לו מה לדמיין כי זה מגביל אותו. הוא אומר את זה גם לגבי מוזיקה שנקראת "תוכניתית" ומתארת משהו חוץ-מוזיקלי.

לעומת זאת, יש מי שטוען שאם יש "תוכנית" אז יופי, בטח שכדאי לדעת מהי, וזה גם חלק מכוונת המלחין, ולקטעים שאין תוכנית, אפשר להמציא, וזה בסדר גמור, ואפילו עוזר לחלק מהאנשים להתחבר. אפשר אפילו להמציא סיפור שונה מזה שהמלחין כיוון אליו. למשל, בסרט "פנטאסיה" של וולט דיסני יש קטע עם כל מיני סוסוני ים או יצורים אחרים כלשהם, אבל המוזיקה שמלווה את זה היא קטע מתוך הסימפוניה הפסטורלית של בטהובן, שבכלל מתאר רגשות שמחה שמתעוררים כשמתקרבים לכפר... :)
 

למה

חבר משקיען
הודעות
1,308
מעורבות
792
נקודות
113
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,603
מעורבות
2,814
נקודות
113
שעלה בדעתי רעיון "פדגוגי" שנראה לי חביב.

ראשית, ב-HDTracks יש את חמישיית דג השמך של שוברט עם קרזון ב-24/176.4. זה אמנם יקר, $24.98, אבל הביצוע מופתי וההקלטה מצויינת. במקום זה אפשר לקנות את הביצוע של Beaux Arts ב-16/44.1 תמורת £7.80 בלבד. הביצוע ממש מצויין, אלא שבהקלטה הזו הקונטרבאס מוצנע מדי לטעמי.

דג שמך נקרא בגרמנית Forelle (הוגים - for-e-le), והחמישייה הזו נקראת בגרמנית Forellenquintett.

הפרק הרביעי בחמישייה הזו הוא בצורת נושא ו-ואריאציות על השיר בשם זה (Die Forelle) מאת שוברט (Die -- הוגים di -- זה כמו the באנגלית, ה' הידיעה).

אני מציע לקנות downloads של השיר כשהוא מושר גם על ידי זמר וגם על ידי זמרת. לא ראיתי איך קונים track בודד ב-HDtracks, אז שיהיה מ-Presto. עולה גרושים. זה שיר כל כך כייפי שזו ממש הזדמנות טובה להתחבר לשירה קלאסית, ויש להיכרות איתו ערך מוזיקלי כשבאים להאזין לחמישיה.

עם זמר בשם Dietrich Fischer-Dieskau כאן, מדפדפים למטה עד שרואים "...Show 12 more +", לוחצים על זה ומדפדפים עד שרואים Die Forelle, וקונים אותו ב-£0.62

עם זמרת בשם Lucia Popp כאן, מדפדפים למטה עד שרואים "...Show 17 more +", לוחצים על זה ומדפדפים עד שרואים Die Forelle, וקונים אותו הרבה יותר ביוקר, £1.18.

אני מציע להאזין לזמר, לזמרת, ולפרק הרביעי מהחמישיה זה אחרי זה, ולשים לב לדברים הבאים:
  1. השיר בנוי בשלושה חלקים: 1. נושא קליל ועליז בליווי קופצני שמורכב מחמישה צלילים קצרים עולים, ושניים ארוכים יותר יורדים. הליווי הזה מתאר את מי הנחל. 2. נושא אחר לגמרי, עם ליווי שונה לגמרי, נרגש ודרמטי יותר, ו-3. חזרה לנושא הראשון. מבנה כזה נקרא "צורת השיר", ומסומן באותיות ABA
אמשיך בפוסט נוסף, אחד או יותר, אם תגיד לי -- @stam -- שאתה אכן מעוניין לקנות את כל אלה ולראות במה מדובר ובפירוט נוסף.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,603
מעורבות
2,814
נקודות
113
בכל מקרה, אלה המילים של השיר בתרגום לעברית:
index.jpg


יש לציין שיש שלושה סוגים של תרגומים לשיר:
  • תרגום מילולי
  • תרגום בחרוזים, תוך אבדן דיוק כמובן
  • תרגום שאפשר לשיר אותו עם המנגינה המקורית, כלומר מספר ההברות וההדגשות שלהן דומות למקור. כאן אובדן הדיוק בדרך כלל גדול יותר.
אם אני לא טועה, זה תרגום מהסוג השלישי.

כאן יש תרגום שנראה לי די מילולי לאנגלית (לא מצאתי כזה לעברית).

כששומעים את השיר, כדאי לעקוב אחרי המילים (עדיף בתרגום המילולי) ולראות עד כמה המוזיקה מיטיבה לתאר ולחזק את הנאמר בשיר. הדבר הכי בסיסי שאפשר לשים לב אליו הוא כאמור הליווי הקופצני שמורכב מחמישה צלילים קצרים עולים, ושניים ארוכים יותר יורדים, שמתאר את מי הנחל.
 

תמונות מצורפות

  • index.jpg
    index.jpg
    KB 35.8 · צפיות: 194

stam

אוהב את התחום
הודעות
222
מעורבות
78
נקודות
28
תודה עמיר.
בהחלט אבדוק זאת .נשמע מרתק מאוד!
מלים נחמדות מאוד...
כמו שראית אני אוהב המלצות...:).
למה! המלצות מצוינות. תודה!
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,603
מעורבות
2,814
נקודות
113
טוב, הייתי עסוק כל היום במשהו אחר, אז בקיצור לפני השינה כמה נקודות:

  1. בדרך כלל, בחמישיית פסנתר משתתפים פסנתרן + רביעיית מיתרים רגילה, שהיא מצידה מכילה כינור ראשון + כינור שני + ויולה + צ'לו. שוברט כתב את החמישיה שלו לפסנתר + כינור אחד + ויולה + צ'לו + קונטראבאס. זה יחסית נדיר. כך זה גם בחמישיית הפסנתר של Hummel, אבל לא בחמישיות של שומאן, בראהמס ועוד.

  2. הפרק הרביעי של החמישיה מבוסס על השיר: הוא מתחיל בהצגת הנושא, שהוא זה המופיע בשיר, אבל בליווי אחר, לא זה הקופצני מהשיר, ורק במיתרים, ללא הפסנתר. אחר כך מתחילה סידרת וריאציות -- שינויים של הנושא. בראשונה נכנס הפסנתר ומנגן את הנושא בשינויים קלים. הוואריאציה השנייה היא כמו שאלה-תשובה בין הפסנתר למיתרים. בואריאצה השלישית המיתרים מנגנים את הנושא והפסנתר רץ למעלה ולמטה, מה שנקרא "מעטר" את הנושא, מלשון עיטור=קישוט. בווריאציה הרביעית הפסנתר מרביץ רצף של אקורדים בכל מקום שיש בנושא צליל ארוך, ואחר כך שר לו בעדינות בדו שיח עם הכינור. הוואריאציה החמישית מתחילה בשירה של הצ'לו של חלק מהנושא עם שינויים, והפסנתר עונה לו, שותק קצת, ואז רק מלווה. אחר כך יש קטע שלא כתוב עליו שהוא ואריאציה, וכנראה שיש להתייחס אליו כאל קןדה=Coda=קטע שמסיים את הפרק. הקטע מתחיל בשירה של הכינור את הנושא המקורי של השיר, והפעם הפסנתר נותן את הליווי הקופצני כמו בשיר, כשמדי פעם הצ'לו שר את המנגינה במקום הכינור, ומדי פעם הכינור מנגן את המוטיב הקופצני, עד לסיום השקט.

  3. אם תקשיב לשיר עם הזמר או הזמרת -- מה שנעים לך יותר -- כמה פעמים עם המילים בתשומת לב, תוכל לראות דוגמה יפה איך גם המוזיקה וגם צורת השירה מחזקים ומשלימים את הטקסט. בהתחלה יש את המוטיב הקופצני שמתאר את המים הצלולים, והשירה מאוד שמחה. אחר כך הקטע האמצעי הדרמטי, שגם מושר הרבה יותר חזק, שבו המיים שבליווי עכורים, ואחר כך הם מצטללים, אבל השירה נהיית עצובה יותר, אחרי שהדייג רימה את הדג והדג נלכד, והמשורר נעצב.

  4. אם תשמע את השיר מספיק פעמים, תוכל להתחיל להתרגל לצורת השירה במוזיקה קלאסית ולמצוא את היופי שיש בה, שהוא שונה מצורת השירה שמוכרת במוזיקה שאינה קלאסית. בהתחלה תקשיב לזמר/זמרת לפי מה שנעים לך יותר, ואחר כך לזמר/ת השני/ה, עד שתתרגל לשניהם

  5. אם תקשיב לפרק הרביעי לפי התיאור, ותבחין מה הנושא, איך הוא משתנה בכל ואריאציה, איך לוקחים ממנו חלקים ומשלבים אותם בצורה אחרת כל פעם, ואיך הוא חוזר, תקבל דוגמה של מה שנקרא "עיבוד" או "פיתוח" של נושא מוזיקלי, מה שמהווה תהליך חשוב בסונאטות ובסימפוניות ובמקומות נוספים.

  6. ואחר כך יגיע הזמן לשמוע את שאר החמישייה. צריך כנראה לשמוע כל פרק מספר פעמים עד שקולטים מה קורה ויכולים כבר לדעת מה הצליל הבא בכל נקודה.
נראה לי שיש בזה די חומר לימוד כייפי להיכרות התחלתית של כמה נושאים חשובים במוזיקה קלאסית.
 

stam

אוהב את התחום
הודעות
222
מעורבות
78
נקודות
28
תודה.
בכנות אני משתאה על הידע והסבלנות. ממש עושה חשק!
יש לי הרבה עבודה עכשיו:)
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,603
מעורבות
2,814
נקודות
113
@stam -- אנא עדכן אותנו מה קורה איתך בנדון, ו/או אם אתה נתקל בקשיים כלשהם
 

stam

אוהב את התחום
הודעות
222
מעורבות
78
נקודות
28
האזנתי היום לפרק הרביעי מתוך החמישיה הזו בביצוע של קרזון (מצאתי את זה אצלי) ממש אהבתי(במיוחד עם ההסברים היפהפיים).עכשיו נמשיך הלאה עם ההמלצות ונראה.
בעיני זה שיש קונטרבס בחמישיה מאוד מוסיף.
מאוד אהבתי את סגנון הנגינה של החמישיה ,אשמח מאוד להמלצות נוספות לחמישיות מיתרים+פסנתר יש משהו בהרכבים קטנים שאני מאוד אוהב לא יודע בדיוק להגדיר מה.
תודה.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,603
מעורבות
2,814
נקודות
113
האזנתי היום לפרק הרביעי מתוך החמישיה הזו בביצוע של קרזון (מצאתי את זה אצלי) ממש אהבתי(במיוחד עם ההסברים היפהפיים).עכשיו נמשיך הלאה עם ההמלצות ונראה.
בעיני זה שיש קונטרבס בחמישיה מאוד מוסיף.
מאוד אהבתי את סגנון הנגינה של החמישיה ,אשמח מאוד להמלצות נוספות לחמישיות מיתרים+פסנתר יש משהו בהרכבים קטנים שאני מאוד אוהב לא יודע בדיוק להגדיר מה.
תודה.
האם האזנת לשיר?
האם העדפת את הזמר או את הזמרת?
האם התחיל טיפה להסתדר לך עם שירה?


חוצמזה, כבר נתתי לך ערימת המלצות להרכבים של פסנתר+מיתרים :)
אם יש משהו שאתה לא מצליח להשיג, לא ב-download ולא בדיסק, תגיד לי ואחפש אלטרנטיבה.
בלי קשר לפורמט, הנה כמה המלצות למוזיקה קאמרית:
  1. Schumann: Piano quartet+quintet, Beaux Arts
  2. Schubert: Piano quintet, Curzon/Vienna or Beaux Arts (זו חמישיית "דג השמך"), יש את הקרזון ב-HDT
  3. Schubert: Piano trios, הראשון עם Istomin/Stern/Rose, לשני הביצוע העדיף הוא אחד מאולי פחות מ-10 דיסקי/תקליטי מונו שיש לי בספריה של הרבה אלפים, עם Casals/Horszowski/Schneider בהקלטה חיה ב-1952. אפשר את שניהם עם Beaux Arts, שהקליטו פעמיים, פעם אנלוגית ופעם דיגיטלית, ושתי ההקלטות טובות, לא ברמה של הביצועים לעיל, אבל מוצלחות
  4. Brahms: Piano quintet Fleisher/Juilliard or Previn or Serkin/Budapest
  5. Brahms: Piano trios Istomin/Stern/Rose
  6. נדמה לי שעל חמישיות הקלרינט של מוצארט ושל בראהמס המלצתי כבר, אם לא: Peyer/Melos בשתיהן, או Meyer/Mosaïques במוצארט ו- Fröst בבראהמס ב-SACD של BIS
 

stam

אוהב את התחום
הודעות
222
מעורבות
78
נקודות
28
שמעתי העדפתי את הזמר .אכן זה נחמד ולא נורא...אבל אני עדיין לא כ"כ מתחבר לשירה.אבל אני אשמע עוד כמה שהמלצת עליהם וכמה פעמים ואז נראה.
אגב החמישיה עם קורזון -וינה שיש בhdt זו חמישיה בשם trout .לא מצאתי את הforelle quintett בביצוע שלו שם.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,603
מעורבות
2,814
נקודות
113
שמעתי העדפתי את הזמר .אכן זה נחמד ולא נורא...אבל אני עדיין לא כ"כ מתחבר לשירה.אבל אני אשמע עוד כמה שהמלצת עליהם וכמה פעמים ואז נראה.
אגב החמישיה עם קורזון -וינה שיש בhdt זו חמישיה בשם trout .לא מצאתי את הforelle quintett בביצוע שלו שם.
  1. את השם קרזון הוגים Ker-zon
  2. Trout (הוגים tra-oot) זו פשוט המילה האנגלית ל"דג שֶמֶך" בעברית (נקרא בעברית גם "טְרוּטָה", או פוֹרֶל ב-פ' רפוייה), ו-Forelle זו המילה הגרמנית.
  3. מה שבעברית נקרא חמישיה, באנגלית נקרא quintet עם t אחד, ובגרמנית quintett עם שני t.
  4. בגרמנית גם נוהגים לחבר מילים, וכך מגיעים ל-Forellenquintett במילה אחת :)
  5. מציע להאזין שוב גם לזמר וגם לזמרת, במקביל לטקסט, ולשים לב איך הם מביעים את המילים.
  6. אני חושב ששווה להשקיע עוד טיפה בזה לפני שרצים הלאה. כך תוכל ללמוד ולהפנים דברים יותר לעומק, בצורה שתעזור לך בהאזנה בהמשך. זה סוג של רכישת כלים
 
נערך לאחרונה ב:

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור