אני מעוניין לשתף אתכם במספר הגיגים עפ"י נסיוני האישי עם ניים ושמיעתי של חלק מהציוד של תדי בתערוכה שהייתה לפני שנתיים ואצל מאסטרו אודיו (חנות+בית). לגבי ניים, יש הבדל בצליל בין המכשירים מהדור הראשון זאת אומרת מקום החברה ועד לאחר מותו של ג'וליאן, הצליל היה איכותי ביותר ומרוחק וההצלחה של ניים לא באה בגלל שג'וליאן היה איש שיווק מעולה כי אם מכשירים מעולים. בשנים האחרונות הציוד המודרני של ניים נותן הרבה יותר פירוט, הרבה יותר תחושה של קרבה למוזיקה, רווח בין הכלים. קל יותר להרוס את הצליל של ניים המודרני ע"י העמדה לא נכונה ושינויים מינוריים בכבלים לדוגמא נגיעה של אינטרקונקט בכבל חשמל הורס את הצליל. צריך לחיות שבועיים עם סט של ניים 252-300 או 552-500 בכדי להבין שאין הרבה ציוד שמשתווה לזה באיכותו. יש עניין רב בין חובבי ניים שאני מכיר שיושבים יום יום ומאזינים שעות למוזיקה ללא עייפות שמיעה.
לגבי המכשירים של תדי הם נשמעים נחמד אך לא הייתי מחליף עם הציוד שאני שומע ושמעתי בעבר של ניים, ויצא לי לשמוע את ה250, מונובלוקים (135), הציוד שלי להיום או הסדרה 500. אני מבין את אלה שמעדיפים את המכשירים של תדי שלדעתי הפרמטר החשוב ביותר זה שהם הרבה יותר זולים, הוא חותך בגבוהים כך שהם לא עושים אובר-טונים, בניים במידה ולא הכל מושלם יש אובר-טונים.
מיקי, אני חושב שקצת הפכת את היוצרות. דווקא הציוד של Naim מתוכנן כך שהוא יחתוך תדרים מעל לתחום השמע וכתוצאה מכך האזנה לציוד של Naim נעימה יותר לאוזן ופחות מעייפת. קשה לי להסכים אבל שהציוד של Naim מפורט, בטח לא מפורט מדי. אגב, בהשוואה לספקים של Naim, הספקים שלנו הופכים את ההגברה של Naim להרבה יותר מפורטת תוך שמירה על היחודיות של Naim שלדעתי נובעת מזה שהם חותכים את התדרים הגבוהים. במשך שנים החנויות שמוכרות Naim השמיצו את הספקים שלנו וטענו שאנחנו משנים את ה"צליל של Naim" (שזה דבר מעוות מלכתחילה כי להגברה לא אמור להיות צליל, היא צריכה להיות שקופה). הבעיה שלהם עכשיו זה ש Naim יצאו עם ספקים חדשים שנשמעים הרבה יותר קרוב לספקים שלנו, ואז מה? גם הם משנים את ה"צליל של Naim"?
הציוד של Naim היה אכן מהפכני בשנות השבעים, אבל מאז העולם התקדם והם קצת דורכים במקום. אם תציץ בסכמאות של המגברים שלהם תראה שמה שהשתנה בעיקר מאז שנות השבעים זה עיצוב הקופסא.
בהגברה שלנו אין חיתוך תדרים כמו אצל Naim, והסיבה היא שלדעתי אין צורך. הרעשים בתדרים שמעל תחום השמע אינם נובעים מההקלטה אלא בעיקר מספק הכח (אני יכול להסביר על זה בפירוט למי שמעוניין). ספקי הכח שלנו שקטים יותר מכל ספק אחר שאני מכיר בעשרות db (שזה אומר בערך פי מאה או פי אלף) ולכן יש הרבה פחות רעשים מעל תחום השמע שצריך לסנן.
סינון של תדרים מעל תחום השמע מביא יתרון כמו שציינתי, אבל מצד שני כל קבל במסלול הסיגנאל משפיע על הטיימינג שזה פחות רצוי. מה שלדעתי מייחד את המערכות שלנו זה שקיפות מקסימאלית עם פגיעה מינימאלית בטיימינג, מה שנותן צליל שדומה למציאות ויחד עם זה נעים לאוזן ולא מעייף.
למה אני מתכוון בטיימינג: רכיבים כמו קבלים וסלילים גורמים ל delay מסויים. הבעייה הגדולה היא שה delay הוא כפונקציה של התדר, כלומר אם נאזין לכלי כמו כינור שבמציאות כל התדרים מגיעים לאוזן שלנו באתו הזמן פחות או יותר, הפילטרים במערכות ההגברה יגרמו ל delay שונה בחלק מהתדרים והצליל ישמע אחרת, פחות טבעי. האוזניים שלנו מסתבר מאוד רגישות לנושא, עוד מהתקופה שהיינו ביערות ונזקקנו לחוש הזה כדי לשרוד. הפרשי הזמן בין מתי שצליל מגיע לאוזן ימין לעומת אוזן שמאל זה מה שמאפשר לנו לדעת מאיזה כיוון מגיע הצליל.