- הודעות
- 20,089
- מעורבות
- 4,236
- נקודות
- 113
אז כן, על רמקולים דיברנו ואני מאמין שנדבר עוד. הפעם נדליק אור על תחום ההגברה. בהגברה, להבדיל מרמקולים יש יותר טופולוגיות והן נפוצות יותר. כלומר, ברמקולים יש מעט מאוד חובבים עם רמקולים אלקטרוסטטים, פלאנרים, קרמים ושופריים. רוב רובם של החובבים משתמשים ברמקולים "סטנדרטים" {לא אומר כלום על האיכיות}. במגברים התחום האודיופילי המיקצועי מתחלק לרבעים. חובבי המנורות שהם כמעט שני רבעים, טרנזיסטור שמהווה את ההגברה הנפוצה ביותר ואולי קצת פחות מרבע דיגיטלים.
נתחיל עם הטרנזיסטור שהוא מהווה את המגבר השולט והנפוץ ביותר בתחום ואיתו כמה בעיות. הבעיה הראשונה היא הסטיגמה. משום מה תופסים אותו כסוג של פשרה בין טבעיות ושליטה. זה לא נכון בעליל. ישנם מגברים טרנזיסטורים מאוד טבעיים ומגברים מטופולוגיות אחרות שהם או צבועים מידי או יבשים כמו הנגב. השליטה היא בהחלט לטובת הטרנזיסטור אם "המלחמה" היא מול המנורתי אך לרעת הדיגטלי שהוא הזריז והמיידי מכולם.
הסיבה שאני אישית מעדיף הגברה טרנזיסטורית אינה קשורה רק לאיכות הצליל. היא קשורה לכך שמגבר טרנזיסטור, לעומת מנורות {להוציא את הדיגיטלי} ישמע טוב היום וגם בעוד 4 שנים גם אם יעבוד ללא הרף מבלי להשתנות. במילים אחרות, הסאונד שתשלמו עליו ישמר בהחלט לאורך שנים על גבי שנים עד שהקבלים יתייבשו {וזה לוקח המון שנים}. יחד עם זאת אני מוצא ששילוב של מגבר טרנזיסטור עם קדמגבר מנורות מביא לנו את היתרונות משני העולמות. השליטה הטרנזיסטורית והבס העמוק יחד עם החלקות, העידון והמוסיקליות של המנורה.
מגבר המנורות מציג המון יתרונות אך חיסרון אחד בולט - בלאי גבוהה. לא של המגבר, של המנורות. אני קורא לזה גרף האמבטיה ההפוכה. בהתחלה הוא מורץ ונשמע ככה ככה, לאחר כמה עשרות שעות הוא מתחיל להשמע טוב לזמן ממושך ואז לאט לאט נשמע קטסטרופה. הבעיה היא שמי שחי איתו ומאזין לו דרך קבע אינו מרגיש את השינוי לרעה כאשר המנורות אט אט דועכות וכך הוא עלול לשמוע רע מבלי לשים לכך לב. בדרך כלל, צד שלישי שאומר את האמת לחברו יסב את תשומת ליבו של בעל המגבר לכך שהסאונד אצלו פשוט רע. כמובן שהחלפת המנורות לחדשות תפתור לחלוטין את הבעיה אך מדובר תהליך הרצה נוסף ולרוב ניפרדים מסכום לא מבוטל על מנת להחזיר את המגבר לאיתנו. בעיה נוספת במנורות מתגלה בכל הנוגע לשליטה {להוציא בהמות של 200 מנורות לערוץ} ברמקול {לא מהירות ולא מיידיות - שליטה}. מגברי מנורות מציגים נתון דמפינג פקטור קיקיוני והוא מוצג בקלות בצליל. רמקול שהוא מעט קשה להנעה או שהעקבה המשתנה שלו בעלת מנעד גדול מקשה מאוד על התפקוד של מגבר המנורות ולכן מגבר מנורות מהווה חיסרון ברמה הטכנולוגית בהתאמה לרמקולים לעומת טרנזיסטור או דיגיטלי שיכולים להתאים ליותר רמקולים הקיימים בשוק.
המגבר הדיגיטלי הוא השנוי ביותר במחלוקת ולא בצדק. שלא כמו הטרנזיסטור המגבר הדיגיטלי מציג צליל מאוד אנליטי ומדויק שאנו נותים לפשר אותו החסר נשמה. זה נכון בהחלט, גם אני מכנה אותו כך. אבל שילוב קדמגבר "עתיר נשמה" פותר את חוסר הנשמה של הדיגיטלי ואז אנו נחשים ליתרונות שלו. היתרונות של המגברים הדיגיטלים מאוד בולטים. הם מאוד מהירים, הבס קצר והדוק הרבה יותר מהטרנזיסטור והשליטה שלהם ברמקולים יוצאת דופן. החסרונות שלהם, בהעדר קדמגבר מוסיקלי וחמים מאוד עלולים להפיג מוסיקליות בקלות. מדוע? משום שהמיד והגבוהים הדיגיטלים אינם מלאים מספיק, אינם חלקים ותמיד ישנה תחושה של צליל קשה. אני טוען שאם יש לנו קדמגבר שמכהה את החסרון בצליל של המגבר הדיגיטלי אנו יכולים לקבל חבילה מעולה שתתאים להמון רמקולים.
הטופולוגיה האחרונה היא מגברי SET שמתאימים מבחינתי אך ורק לרמקולים שופריים. עד היום, לא שמעתי מגבר SET של וואטים בודדים שמניעים רמקולים דינמים רגילים במוסיקה תובענית. לעומת זאת, ישנם מגברי SET של עשרות וואטים שמציגים יתרונות אדירים במיוחד בנקיון, מיידיות ומהירות וכמובן מיקרו דינמיות גם על רמקולים דינמים נצילים במיוחד.
כוח.
לכוח יש משמעות אדירה שמשפיע ישירות על התוצאה הכללית. אני בעד מגבר עם שליטה אבסולטית על הרמקול. מהירות, דינמיות והרבה רזרבות כאשר גוון הצליל שלו יקבע בשילוב הקדמגבר מאשר מגבר חלוש, עדין ורפוי איכותי ככל שיהיה. בגדול, לפי מה שאני קורא ונחשף ברחבי הפורומים, רוב המערכות אינן מוגברות מספיק. או כמו שחברי שניצל אומר - "רוב המערכות נמצאות בתת כוח". זה נכון מאוד לדעתי. לכוח יש משמעות והוא מוכרח כמובן לבוא עם איכות. כאשר יש איכות ואין כוח אנו נחשפים למערכת עייפה, איטית, לא דינמית ולא מיידית. בהינתן כוח אנו מבטלים אוטומטית את הבעיות הללו אך נחשפים לאיכות ירודה שברוב המקרים הקדמגבר פותר את רוב הבעיה {לא את כולה}. אך בהינתן כוח רזרבי ואיכות אנו רק מרוויחים.
גודל ומשקל.
כולנו אוהבים לראות בהמה מול העניים. בעצם לא כולנו אבל רובינו. ישנה אסכולה שטוענת שמגבר כבד, עתיר זרם, עם שנאים ענקיים ישמע טוב יותר ממגבר קל, עם שנאים פיצים ובגודל של חצי נגן CD מדרגת הכניסה. תדי פרדו הוכיח אחרת כאשר חשף את המגברים שלו ואני סבור ובטוח שיש עוד כמה מגברים כאלה ברחבי הגלובוס.
בשורה התחתונה הטכנולוגיה והמוחות הקודחים של היום הביאו את ההגברה לסטנדרטים חדשים ששברו את כל המיתוסים. המנורות כבר מזמן לא הכי טבעי, הטרנזיסטור הגדול והכבד מקבל תשובה טכנולוגית קלת משקל, הדיגיטלי הוא המהיר, השולט וה"פרקטי" ביותר והחוקים הופכים אט אט כהים יותר מלבד החוק היחיד שנשאר וישאר תמיד כחוק האודיו החשוב ביותר - "אלקטרוניקה, טובה ככל שתהיה יכולה להשמע גרוע אם היא לא מודגמת נכון"!
מה דעתכם?
נתחיל עם הטרנזיסטור שהוא מהווה את המגבר השולט והנפוץ ביותר בתחום ואיתו כמה בעיות. הבעיה הראשונה היא הסטיגמה. משום מה תופסים אותו כסוג של פשרה בין טבעיות ושליטה. זה לא נכון בעליל. ישנם מגברים טרנזיסטורים מאוד טבעיים ומגברים מטופולוגיות אחרות שהם או צבועים מידי או יבשים כמו הנגב. השליטה היא בהחלט לטובת הטרנזיסטור אם "המלחמה" היא מול המנורתי אך לרעת הדיגטלי שהוא הזריז והמיידי מכולם.
הסיבה שאני אישית מעדיף הגברה טרנזיסטורית אינה קשורה רק לאיכות הצליל. היא קשורה לכך שמגבר טרנזיסטור, לעומת מנורות {להוציא את הדיגיטלי} ישמע טוב היום וגם בעוד 4 שנים גם אם יעבוד ללא הרף מבלי להשתנות. במילים אחרות, הסאונד שתשלמו עליו ישמר בהחלט לאורך שנים על גבי שנים עד שהקבלים יתייבשו {וזה לוקח המון שנים}. יחד עם זאת אני מוצא ששילוב של מגבר טרנזיסטור עם קדמגבר מנורות מביא לנו את היתרונות משני העולמות. השליטה הטרנזיסטורית והבס העמוק יחד עם החלקות, העידון והמוסיקליות של המנורה.
מגבר המנורות מציג המון יתרונות אך חיסרון אחד בולט - בלאי גבוהה. לא של המגבר, של המנורות. אני קורא לזה גרף האמבטיה ההפוכה. בהתחלה הוא מורץ ונשמע ככה ככה, לאחר כמה עשרות שעות הוא מתחיל להשמע טוב לזמן ממושך ואז לאט לאט נשמע קטסטרופה. הבעיה היא שמי שחי איתו ומאזין לו דרך קבע אינו מרגיש את השינוי לרעה כאשר המנורות אט אט דועכות וכך הוא עלול לשמוע רע מבלי לשים לכך לב. בדרך כלל, צד שלישי שאומר את האמת לחברו יסב את תשומת ליבו של בעל המגבר לכך שהסאונד אצלו פשוט רע. כמובן שהחלפת המנורות לחדשות תפתור לחלוטין את הבעיה אך מדובר תהליך הרצה נוסף ולרוב ניפרדים מסכום לא מבוטל על מנת להחזיר את המגבר לאיתנו. בעיה נוספת במנורות מתגלה בכל הנוגע לשליטה {להוציא בהמות של 200 מנורות לערוץ} ברמקול {לא מהירות ולא מיידיות - שליטה}. מגברי מנורות מציגים נתון דמפינג פקטור קיקיוני והוא מוצג בקלות בצליל. רמקול שהוא מעט קשה להנעה או שהעקבה המשתנה שלו בעלת מנעד גדול מקשה מאוד על התפקוד של מגבר המנורות ולכן מגבר מנורות מהווה חיסרון ברמה הטכנולוגית בהתאמה לרמקולים לעומת טרנזיסטור או דיגיטלי שיכולים להתאים ליותר רמקולים הקיימים בשוק.
המגבר הדיגיטלי הוא השנוי ביותר במחלוקת ולא בצדק. שלא כמו הטרנזיסטור המגבר הדיגיטלי מציג צליל מאוד אנליטי ומדויק שאנו נותים לפשר אותו החסר נשמה. זה נכון בהחלט, גם אני מכנה אותו כך. אבל שילוב קדמגבר "עתיר נשמה" פותר את חוסר הנשמה של הדיגיטלי ואז אנו נחשים ליתרונות שלו. היתרונות של המגברים הדיגיטלים מאוד בולטים. הם מאוד מהירים, הבס קצר והדוק הרבה יותר מהטרנזיסטור והשליטה שלהם ברמקולים יוצאת דופן. החסרונות שלהם, בהעדר קדמגבר מוסיקלי וחמים מאוד עלולים להפיג מוסיקליות בקלות. מדוע? משום שהמיד והגבוהים הדיגיטלים אינם מלאים מספיק, אינם חלקים ותמיד ישנה תחושה של צליל קשה. אני טוען שאם יש לנו קדמגבר שמכהה את החסרון בצליל של המגבר הדיגיטלי אנו יכולים לקבל חבילה מעולה שתתאים להמון רמקולים.
הטופולוגיה האחרונה היא מגברי SET שמתאימים מבחינתי אך ורק לרמקולים שופריים. עד היום, לא שמעתי מגבר SET של וואטים בודדים שמניעים רמקולים דינמים רגילים במוסיקה תובענית. לעומת זאת, ישנם מגברי SET של עשרות וואטים שמציגים יתרונות אדירים במיוחד בנקיון, מיידיות ומהירות וכמובן מיקרו דינמיות גם על רמקולים דינמים נצילים במיוחד.
כוח.
לכוח יש משמעות אדירה שמשפיע ישירות על התוצאה הכללית. אני בעד מגבר עם שליטה אבסולטית על הרמקול. מהירות, דינמיות והרבה רזרבות כאשר גוון הצליל שלו יקבע בשילוב הקדמגבר מאשר מגבר חלוש, עדין ורפוי איכותי ככל שיהיה. בגדול, לפי מה שאני קורא ונחשף ברחבי הפורומים, רוב המערכות אינן מוגברות מספיק. או כמו שחברי שניצל אומר - "רוב המערכות נמצאות בתת כוח". זה נכון מאוד לדעתי. לכוח יש משמעות והוא מוכרח כמובן לבוא עם איכות. כאשר יש איכות ואין כוח אנו נחשפים למערכת עייפה, איטית, לא דינמית ולא מיידית. בהינתן כוח אנו מבטלים אוטומטית את הבעיות הללו אך נחשפים לאיכות ירודה שברוב המקרים הקדמגבר פותר את רוב הבעיה {לא את כולה}. אך בהינתן כוח רזרבי ואיכות אנו רק מרוויחים.
גודל ומשקל.
כולנו אוהבים לראות בהמה מול העניים. בעצם לא כולנו אבל רובינו. ישנה אסכולה שטוענת שמגבר כבד, עתיר זרם, עם שנאים ענקיים ישמע טוב יותר ממגבר קל, עם שנאים פיצים ובגודל של חצי נגן CD מדרגת הכניסה. תדי פרדו הוכיח אחרת כאשר חשף את המגברים שלו ואני סבור ובטוח שיש עוד כמה מגברים כאלה ברחבי הגלובוס.
בשורה התחתונה הטכנולוגיה והמוחות הקודחים של היום הביאו את ההגברה לסטנדרטים חדשים ששברו את כל המיתוסים. המנורות כבר מזמן לא הכי טבעי, הטרנזיסטור הגדול והכבד מקבל תשובה טכנולוגית קלת משקל, הדיגיטלי הוא המהיר, השולט וה"פרקטי" ביותר והחוקים הופכים אט אט כהים יותר מלבד החוק היחיד שנשאר וישאר תמיד כחוק האודיו החשוב ביותר - "אלקטרוניקה, טובה ככל שתהיה יכולה להשמע גרוע אם היא לא מודגמת נכון"!
מה דעתכם?