לרומן שלי עם ציוד של חברת Nagra מלאו 40 שנה

  • פותח הנושא פותח הנושא roberts
  • פורסם בתאריך פורסם בתאריך

roberts

מושעה
הודעות
2,825
מעורבות
647
נקודות
113
Nagra 1.JPG


תשמעו סיפור, בשנת 1978 שרתי כחייל במעבדת התיקונים ותחזוקת האולפנים של גלי צה''ל.
באותה תקופה ראיונות עם אישים בשטח בוצעו כאשר טכנאי הקלטות מתלווה לכתב וההקלטות עצמם נעשו בעיקר באמצעות טייפ נייד מדגם Nagra IV Mono כמו בתמונה.
באחת ההקלטות הטכנאי טעה בחיבור הסוללות והמכשיר שהוזן מ- 8 סוללות ניקל קדמיום מדגם D עלה באש עקב הקצר שנגרם.
כידוע לסוללות Nickel Cadmium יש התנגדות פנימית נמוכה מאוד וסוללות מדגם D יכולים לספק בקלות זרם של כ-100 Amp ומעלה ובמצב קצר סט סוללות כזה יכול להתיך כבל אפילו עם שטח חתך גדול יחסית (לדעתי אפילו כבל עם שטח חתך של כ- 2-3 מ"מ מרובע) .

בקיצור , לאחר האירוע המכשיר היה Total Loss הוא היה מפויח כולו מהגזים שנפלטו משכבת הבידוד של הכבלים שניתכו לגמרי. הטייפ בנוי ברובו מאלומיניום וכל חלקי הפנים קיבלו שכבת קורוזיה (חלקי האלומיניום) או חלודה (בחלקי הברזל – קפיצים וכו') כאשר חלקי ה- Stainless steel רק התלכלכו בפיח ונוזל שמנוני והם נוקו בקלות יחסית עם אלכוהול.

המנהלים בתחנה לאחר שאמדו את הנזקים החליטו להשבית את המכשיר, הלב שלי היה שבור. איך הצבא הולך להשבית ,ובעצם לגרוט, מכשיר מדהים שכזה? באותה תקופה (לפני 40 שנה) עלות טייפ כזה הייתה כ- 4,000דולר.

האירוע קרה כאשר שרתי בתחנה רק מספר חודשים ונחשבתי כטכנאי ינוקא, ביקשתי אישור מיוחד לקבל את המכשיר תחת חסותי, לפרק אותו לגורמים הקטנים ביותר (עד לרמה אטומית) , לנקות כל חלק ובמידת הצורך לשייף כל חלק בנפרד, לצבוע בלכה שקופה ולהרכיבו מחדש.

לאחר לא מעט מריבות,וויכוחים אישרו לי את העניין והתחלתי במלאכה. לאחר כחודשיים של עבודה רצופה של כ-10 שעות ביום ובניגוד לכל הספקות של המנהל הטכני באותה תקופה שלא ראה בעין יפה מספר אלפי חלקי אלומיניום קטנים, ברגים, קפיצים ,ברזלים ושאר חלקי מתכת ופלסטיק שפזורים בעשרות קופסאות קטנות על השולחן , התחלתי לנקות כל חלק וחלק למרוח לכה על מרבית החלקים ולהרכיב את המכשיר מחדש.

אציין שטייפ ה-Nagra הוא "יצירת אומנות טכנית" (שלא לדבר על איכות ההקלטה). ההרגשה של להרכיב את המכשיר מחדש (בלי שנשארים לך חלקים Spare) והפעלתו כשהוא חוזר לביצועיו המקוריים הייתה בשבילי בערך כמו כיבוש האוורסט.
אגב, המכשיר הספציפי המשיך לעבוד בלי בעיות מיוחדות כ-15 שנה לאחר ה"אירוע הטראומתי ", כל שנה בזמן המילואים שלי הייתי מקפיד לבצע לו טיפול מכני וכוון אלקטרוני. המכשיר יצא לגמלאות לא בגלל שהוא התקלקל אלא בגלל שהגיעו טייפים חדשים והוא נמכר ע"י הצבא לשוק האזרחי.

מעניין אם טייפ זה עדיין במצב שלם ופעיל אצל איזשהו חובב הקלטות מונו :) או להבדיל הוא מוחזר ושימש כתבנית אלומינים ל- Take Away לפרגית-חומוס-צ'יפס-סלט:בכי: - רחמנא ליצלן.

עכשיו כשכולם בפורום מתרשמים מהציוד הנפלא שנמר סקר כאן תחשבו כמה גדולה ההערכה והאהבה שלי לציוד של חברת Nagra !!!

הערה: למען הדיוק ההיסטורי, התמונות של "תוך המכשיר" הם של Nagra IV סטריאו - לא מצאתי תמונות פנימיות של דגם ה-MONO

Nagra Interior.JPG


Nagra Interior 1.JPG
 

תמונות מצורפות

  • Nagra Interior.JPG
    Nagra Interior.JPG
    KB 111.4 · צפיות: 915
  • Nagra 1.JPG
    Nagra 1.JPG
    KB 74 · צפיות: 1,216
  • Nagra Interior 1.JPG
    Nagra Interior 1.JPG
    KB 51.7 · צפיות: 888
נערך לאחרונה ב:
רוברט, אני לא מאמין...
בשנת 1978 היו כבר סוללות D...? :כוכב: :בעד:
 
היסטוריה ומכשיר מדהימים. :כל-הכבוד:
אבל באותם ימים היית יכול לעזור יותר
אם היית מצטרף לחיפושים ועוזר למרקו לחפש את אמא שלו. :בכי:
 
פששש,
איזה פוסט מעניין,
האם היום אתה עוסק,
בתחום האודיו,(תיקונים ושפוצים למיניהם)
 

שוני, הייתי מצטרף אבל לא היה שום מכשיר הקלטה פנוי כדי לתעד את אירוע האיחוד עם האמא ומעבר לכך לחייל אין אישור יציאה מהארץ.

מבצעים בחו"ל וכו' זה יותר עניין של המוסד, איפה הם היו בסיפור הזה עם מרקו? מחדל? אתה מוזמן לכתוב מכתב חריף למבקר המדינה- אל תעבור על העניין הזה בשקט.
 
פששש,
האם היום אתה עוסק,
בתחום האודיו,(תיקונים ושפוצים למיניהם)
תודה על התגובה, אני כבר לא עוסק באודיו כפרנסה - עושה רק לביתי וגם זה בקושי מחוסר זמן- ילדים, טיפול בהורים מבוגרים , אהה וגם קצת חיי משפחה מעבר ל 10-11 שעות עבודה ביום.
 
אחלה סיפור, אחלה פוסט.
 

אחלה סיפור, אחלה פוסט.

אני מבין בהחלט למה התחברת לסיפור, ותודה לך על כך - ציטוט מהפוסט שלי:

"מעניין אם טייפ זה עדיין במצב שלם ופעיל אצל איזשהו חובב הקלטות מונו :) או להבדיל הוא מוחזר ושימש כתבנית אלומינים ל- Take Away לפרגית-חומוס-צ'יפס-סלט:בכי: - רחמנא ליצלן."
 
נערך לאחרונה ב:
בדיוק.
זה, והעובדה שאני אוהב סיפורי אודיו. כי בינינו - עד כמה אפשר להזין את הנפש עם עוד דיון כבלים ורזונטורים?
 
חומוס, אתה יודע, אם כך יש לי עוד סיפור אודיו לפורום, איך זכיתי בשיא גינס העולמי (בשנת 1976 כמדומני) בבניית זרוע הפטיפון הקלה בעולם....מעץ בלזה עם צירים ממחטי תפירה.

סיפור מדהים עם מוסר השכל לאודיופיל המתחיל וגם המתקדם......זה מתחיל שמח, באמצע התנקשות ונגמר דרמה (*) - יגיע היום ובו גם סיפור זה יסופר למען יראו וייראו אודיופילי ארצנו כולל כל חובבי ה-DIY.

(*) ציטוט מהגשש החיוור.
 

כל הכבוד על היכולות הטכניות.
סיפור מעניין.

אריה
 
חומוס, אתה יודע, אם כך יש לי עוד סיפור אודיו לפורום, איך זכיתי בשיא גינס העולמי (בשנת 1976 כמדומני) בבניית זרוע הפטיפון הקלה בעולם....מעץ בלזה עם צירים ממחטי תפירה.

סיפור מדהים עם מוסר השכל לאודיופיל המתחיל וגם המתקדם......זה מתחיל שמח, באמצע התנקשות ונגמר דרמה (*) - יגיע היום ובו גם סיפור זה יסופר למען יראו וייראו אודיופילי ארצנו כולל כל חובבי ה-DIY.

(*) ציטוט מהגשש החיוור.
יש לך צילום של הדבר הזה?:eek:
 
אין לי צילום, אבל אולי, אולי, אולי הוא נמצא באיזה בוידם ואמצא אותו..... אז כמובן אצלם אותו, ואסביר גם איפה הכשל בזרוע בעלת מסה נמוכה מידי.
 

תודה על הפוסט המאלף (ורד)
 
6DF775BE-4284-4C0A-84F3-FEF007D01C1D.jpeg
זוכר את זה רוברט?
זה מהתקליטיה שלכם או של קול ישראל?​
 

תמונות מצורפות

  • 6DF775BE-4284-4C0A-84F3-FEF007D01C1D.jpeg
    6DF775BE-4284-4C0A-84F3-FEF007D01C1D.jpeg
    KB 46.3 · צפיות: 910
צפה בקובץ המצורף 39958זוכר את זה רוברט?
זה מהתקליטיה שלכם או של קול ישראל?​
זה היה בקול ישראל.
אבל גם בגל"צ אסרו לשדר.
 

רוברט, סיפור יפה! תודה!
 

למי שמחפש ישראלים וינטג'ים 'רדיו כוכב' משחרר כמה
 

Back
למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור