המלצה חמה לאתר הפילהרמונית של ברלין - לא רק למכורי מוסיקה קלאסית

  • פותח הנושא פותח הנושא DavidGil
  • פורסם בתאריך פורסם בתאריך

התחלתי לשמוע את הרקוויאם של ורדי עם קורנציס, והתאכזבתי. גם פחות טוב מביצועים אחרים שייש לי בראש.
 
כמו עמיר (עם הרבה פחות ידע) אני מעדיף להקשיב לביצועים בלי ויזואליות, יש ביצועים שבהם מרגישים חשמל באולם הקונצרטים וכל מסך הוא אך ורק הסחת דעת ממה שקורה מוזיקלית. אני מחפש ביצועים ״מחשמלים״ לכל יצירה שאני אוהב ולפעמים זה קורה להיפך, החשמל גורם לי להתאהב ביצירה.
אענה לך ולעמיר @AK1 ביחד: אותי עדיין מרתק (כנראה מחוסר ידע מספיק) לראות את קבוצות הכלים השונים ואת השילוב בינהם ביצירות סימפוניות. זה נותן לי המחשה ויזואלית טובה יותר של היצירה הסימפונית הגדולה והמאוד מורכבת וכן המחשה טובה של מלאכת הניצוח.
אולי זה יעבור לי אבל כרגע זה מרתק אותי.
 

אענה לך ולעמיר @AK1 ביחד: אותי עדיין מרתק (כנראה מחוסר ידע מספיק) לראות את קבוצות הכלים השונים ואת השילוב בינהם ביצירות סימפוניות. זה נותן לי המחשה ויזואלית טובה יותר של היצירה הסימפונית הגדולה והמאוד מורכבת וכן המחשה טובה של מלאכת הניצוח.
אולי זה יעבור לי אבל כרגע זה מרתק אותי.
אין שום סיבה שזה "יעבור לך", היעדר העניין בצד הוויזואלי אינו מראה על עודף ידע, והעניין בו אינו קשור להיעדר ידע. הכל בסדר. תמשיך להתעניין במה שמעניין אותך, ללא קשר למה שכן/לא מעניין אחרים (ורד)

מה שכן, מה שקורה בזמן הופעה אינו מלמד הרבה על מלאכת הניצוח, שכן עיקר ומירב העבודה נעשה בעת החזרות. אם מעניין אותך הצד הזה, חפש צילומים של חזרות של מנצחים גדולים. אבל אזהרה: גם כשצופים בחזרות, לא תמיד קל להבין מה המנצחים רוצים ומה הם עושים בדיוק, ומה הקשר בין מה שהם אומרים ועושים לבין מה שזה גורם לנגנים לעשות, ולא תמיד קל להבחין בהבדל בתוצאות.
 
אענה לך ולעמיר @AK1 ביחד: אותי עדיין מרתק (כנראה מחוסר ידע מספיק) לראות את קבוצות הכלים השונים ואת השילוב בינהם ביצירות סימפוניות. זה נותן לי המחשה ויזואלית טובה יותר של היצירה הסימפונית הגדולה והמאוד מורכבת וכן המחשה טובה של מלאכת הניצוח.
אולי זה יעבור לי אבל כרגע זה מרתק אותי.
זה רק בבית, אני מנוי לפילהרמונית ושם מאוד מאוד נהנה מההופעה עצמה (חוץ מבקונצרט האחרון שפיזרו אותנו דקה לפני שהתחיל). גם ברוק וג׳אז אני מעדיף בבית בלי מסך אבל לא מפספס הופעה טובה...
 
אני הייתי שמח לקבל מעמיר (וכמובן גם מאחרים) (אם זו לא טרחה גדולה מידי) המלצות .
מאיפה להתחיל בכל השפע הזה.
איזו הופעות הם MUST ?

אם אתה יודע איזה סגנון אתה אוהב יותר זה התחלה טובה
היום אני לא נהנה לשמוע כל דבר , לדעתי תתחיל לשמוע כמה שיותר ואז תבין איזה composer מועדף עליך
ובהקשבה להרבה וקריאה אתה כבר תמצא לבד מבצעים בולטים
 

תשוו, אפילו כמה דקות מהתחלה, מאהלר 6 קיריל פטרנקו (עם תמונה) לעומת שולטי (בלי). איזה הבדל באנרגיות, בעוצמות, בפרטים, בסחף...
 
תשוו, אפילו כמה דקות מהתחלה, מאהלר 6 קיריל פטרנקו (עם תמונה) לעומת שולטי (בלי). איזה הבדל באנרגיות, בעוצמות, בפרטים, בסחף...
טוב נו, שולטי זה הדה בסט ליצירה הזאת אבל אפשר מידי פעם גם לרענן, לאו דווקא עם פטרנקו (לא רע כשלעצמו) יש עוד כמה.
המהות של רפרטואר תזמורת אחת זה לא ה-ביצוע הכי גדול לכל יצירה, אלא להכיר את התזמורת ואת הקו שלה ואת ההתפתחות שלה.
גם כשאוהדים קבוצת כדורגל אז לא כל משחק זה משחק המאה.
ואם תשאל אז למה דווקא את התזמורת הזאת אז התשובה היא שזאת תזמורת מעולה ויש לה אתר עוד יותר מעולה וזו בעצם היתה כוונת הפוסט הפותח, לא יותר מזה.
 
נערך לאחרונה ב:
הנה קונצרט חביב יחסית, עם סיימון ראטל ו-דאניל טריפונוב, גם אם אף ביצוע מתוכו לא עומד מוד התחרות באודיו ללא תמונה. יש בו את:
  • הפתיחה ל-Colas Breugnon מאת Kabalevsky (זה שם צרפתי, שייש להגותו בערך כמו Co-la Bre-nyo או ברוסית Bryu-non). התחרות היא מול Reiner בהקלטת RCA Living Stereo נהדרת, עם הרבה יותר פרטים ואימפקט וסחף

  • הקונצ'רטו השלישי של רחמנינוב. התחרות פה עצומה ורבה, למשל Janis/Munch, גם בהקלטת RCA Living Stereo, אם כי פחות זוהרת

  • יצירה של William Walton, שנקראת Façade (הוגים Fa-sad), במקור עם קריינים שמקריאים בצורה ריתמית שירת nonsense מאת ידידתו של המלחין, Edith Sitwell, על רקע המוזיקה החמודה הזו, כאן בסוויטה לתזמורת בלבד, ללא קריינות (עדיף) בעריכת Rattle. לא על תקן תחרות לביצוע/הקלטה, ביצוע בהקלטת מונו מ-1953 עם המשוררת והזמר פיטר פירס מקריינים.
דוגמה לטקסט nonsense של Sitwell -- התוכן חסר משמעות, רק החרוזים ואיך שזה מצלצל:

Ratatantan, ratatantan, ratatantan:
The marshal's harrier
Bites arid fights
The water carrier
Mossed as a druid
Under the wall
Thin waters fall
And turn into fluid
Petals of tulips, and hard regalias
Of lilies and dahlias
Then, as they brawl
Jupiter leaned from his vast snow cage
Cuffed the marshal's harrier -
Still in a rage he bites and fights
The wall grown mouldier
Where stiff as a soldier
Stands the breeze
Like a handy andy
And words they bandy
Under the dandy
Dinmont trees
 

טוב נו, שולטי זה הדה בסט ליצירה הזאת אבל אפשר מידי פעם גם לרענן, לאו דווקא עם פטרנקו (לא רע כשלעצמו) יש עוד כמה.
המהות של רפרטואר תזמורת אחת זה לא ה-ביצוע הכי גדול לכל יצירה, אלא להכיר את התזמורת ואת הקו שלה ואת ההתפתחות שלה.
גם כשאוהדים קבוצת כדורגל אז לא כל משחק זה משחק המאה.
ואם תשאל אז למה דווקא את התזמורת הזאת אז התשובה היא שזאת תזמורת מעולה ויש לה אתר עוד יותר מעולה וזו בעצם היתה כוונת הפוסט הפותח, לא יותר מזה.
הנקודה שלי היא בעצם שכחושבים על הפילהארמונית של ברלין ואוסף השמות הגדולים של המנצחים והסולנים כאן, הנטייה הטבעית היא לצפות לטופ שבטופ, אבל בפועל, לטעמי האישי, זה ממש לא מה שקורה, ועדיין לא נתקלתי באתר הזה בביצוע שיהייה עדיף על מה שאני מכיר כבר קודם.

זה כאילו אוסף של ביצועים מהרמה השנייה -- מצויינים על תקן קונצרט חי לבוא וליהנות, אבל כנראה שזה לא המקום לחפש בו את הטופ של הביצוע הטוב ביותר לכל יצירה שמבצעים.
 
הייתה פעם סידרת DVDs של Teldec שנקראה ... The Art of, ובה יצאו שני DVDs של The Art of Conducting.

במקרה נתקלתי בראשון מביניהם ב-YouTube. אפשר לראות שם גם קטעי חזרות של כמה מהמנצחים.
 
אתר הפיל׳ של ברלין digitalconcerthall.com הוא דבר נפלא (קיימת גם אפליקציה טובה לסמארט/פון/טיוי) שמאפשר בימי שגרה, מעבר לארכיון ההקלטות העצום שלו, לצפות אונליין בקונצרטים של התזמורת שנחשבת לאחת התזמורות הגדולות בעולם, אם לא ה.
כיום, לאור משבר הקורונה וסגירת התזמורת לקונצרטים בפני קהל, החליטו לפתוח את האתר על שלל תכניו בחינם עד סוף חודש אפריל (עלות רגילה היא כ150 יורו לשנה שגם זה מציאה לא נורמלית, לראות בשידור חי ובכסא הכי טוב, קונצרטים מדהימים באיכות hd ובהבנה מעמיקה של הבמאי וצוות הצילום).
יש באתר מאות קונצרטים מצולמים מתקופות שונות (כולל מאסטרפיסים של קאראיאן משנות השבעים) עד ממש לאלו שעלו בחודש ינואר מעט לפני סגירת התזמורת. מחולק ומקוטלג לפי נושאים/מלחינים/מנצחים וכו׳ כמו שרק גרמנים יודעים לסדר דברים.
יש עוד הרבה חומר מצולם באתר, שיחות עם נגני התזמורת, כל אחד עם הסיפור שלו (ויש גם שני ישראלים שם).
בקיצור, אתר שווה מאוד עם מוזיקה נפלאה ועכשיו במיוחד כשהוא בחינם.
נדרשת הרשמה ושימוש בקופון החינמי שמופיע בעמוד הבית של האתר.
הצפיה בתזמורת סימפונית עם עשרות נגנים שנשלטים במדויק על ידי המנצח, היא חוויה מרתקת שבימי קורונת הסגר אלה עדיפה בעיני על האזנה בלבד במערכת האודיו.
תהנו, שבת שלום.
תודה על השיתוף
בול בזמן !!!
 

הנקודה שלי היא בעצם שכחושבים על הפילהארמונית של ברלין ואוסף השמות הגדולים של המנצחים והסולנים כאן, הנטייה הטבעית היא לצפות לטופ שבטופ, אבל בפועל, לטעמי האישי, זה ממש לא מה שקורה, ועדיין לא נתקלתי באתר הזה בביצוע שיהייה עדיף על מה שאני מכיר כבר קודם.

זה כאילו אוסף של ביצועים מהרמה השנייה -- מצויינים על תקן קונצרט חי לבוא וליהנות, אבל כנראה שזה לא המקום לחפש בו את הטופ של הביצוע הטוב ביותר לכל יצירה שמבצעים.
עמיר, לא כל ביצוע שנוגן אי פעם הוקלט והודפס.
כך לדוגמא, אני צופה עכשיו בקונצ’רטו לפסנתר של שומאן בנגינתה של מרתה ארגריץ ובניצוחו של ריקרדו שאיי. לא יודע אם זה הביצוע הכי טוב בעולם אבל אני מאוד נהנה.
(כרגיל עם מרתה).
 
ביצוע מדהים!

כמה יכול לשמוע גלן ולא נמאס אף פעם
 

מאוד נהנתי מהביצוע,
Johannes Brahms: Symphony No. 2 Paavo Järvi, Berliner Philharmoniker
אלא מאי שהטלוויזיה\ממיר הכבלים והצליל שהוא מפיק נחות ומאכזב אותי מהמקורות שמיועדים לכך.
רואה את המעניינים אותי ויזואלית כמו סדרת האופרות של ורדי ב - Teatro Regio di Parma, לדוגמא:
 
עמיר, לא כל ביצוע שנוגן אי פעם הוקלט והודפס.
לא ייתכן. כל הקונצרטים שהייו אי פעם ביקום הוקלטו והודפסו, כולל קונצרטים בייתיים וכולל של ילדים בגן. עוד מעט אני הולך לשמוע הקלטה בהדפסה יפנית של הילדגרד פון בינגן שרה עם כמה נזירות מהמאה ה-12. אם אתה חושב שמתישהו ביקום התקיים קונצרט שלא הוקלט והודפס, אנא הבא לכך סימוכין ממקור אמין. אני בטוח שלא תמצא כזה.

כך לדוגמא, אני צופה עכשיו בקונצ’רטו לפסנתר של שומאן בנגינתה של מרתה ארגריץ ובניצוחו של ריקרדו שאיי. לא יודע אם זה הביצוע הכי טוב בעולם אבל אני מאוד נהנה.
(כרגיל עם מרתה).
אתה חייב להאזין לכל יצירה רק בביצוע הכי טוב שקיים ביקום, מקסימום את המתחרה על המקום השני. אם לא, יצא שד שחור מהמערכת ויבלע אותך.
 
נערך לאחרונה ב:
למשל עכשיו במצו שהויזואלי חשוב ומוסיף למרות המקור הנחות, רעידת האדמה של דראגי
מוסיקה יפיפייה, קולות נהדרים, צילום ובימוי מופתיים
 

נערך לאחרונה ב:

Back
למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור