היום 16 יולי , אבל בשנת 1955,נולד בשיכון המזרח,אחד בשם זוהר


shokroun

חבר משקיען
הודעות
1,346
מעורבות
654
נקודות
113
פוסט שכתבתי בפייסבוק , מעניינת אותי דעתכם. שבת שלום שתהיה לכולם:לב:

ככה בשקט, אין איזה שידור מיוחד, לא שמעתי איזכור, אבל האמת שאני לא כל כך שומע מוזיקה רדיו וכולי לפני ט באב. 16 ליולי , יום רגיל. ובא לי להזכיר שהיום יום ההולדת ( הלועזי המקובל...האמיתי זה כ"ו בתמוז תשט"ו) של אחד מגדולי הזמר העיברי -זוהר עורקבי ארגוב. המלך.

הזמר העיברי נחלק ללפני זוהר ואחרי זוהר לדעתי. הוא יצר תקן חדש לשירה מזרחית ועיברית, ויצר ספר שירים , אינדקס, סטנדרט, שעל פיו כל אומן מתחיל נמדד. אייל גולן שברבות הימים אמר שישי לוי היה הסמל שלו, התחיל עם קאברים וגרסאות כיסוי לזוהר. לא לישי לוי אגב. כמו כמעט כל אומן מזרחי , אחרי ללכתו של זוהר. מגדלור של מוסיקה, שהאיר דרך ופרץ גבולות. אישיות מורכבת, כמו צט בייקר, כמו שמוליק קראוס, כמו מראדונה - מורכבות שקשורה הרבה פעמים לגאונות.

זוהר ארגוב הביא לשירה העיברית עוצמה שהייתה שמורה לשירת הלוווים בבית המקדש. שבלעדיי הרוממות הרוחנית והרגשית שלהם הכהנים לא הורשו להתחיל בעבודתם. לא ששמעתי את שירת הלווים , אבל אתם יודעים ככה מסיפורים , אפשר להבין את הכיוון.
עוצמה, ושפה..השפה של זוהר היא שפה נכחדת, עיברית עם דיקציה טעם וריח. עיברית שמקורותיה בגלות תימן המפוארת, ששמרה על השיוך והנבדלות והשפה, בקנאות ואדיקות כי ידעה שיבוא היום ויחזור השימוש בשפה הזאת. ידעה והתפללה לאותו יום. עוצמה , שפה, רגש. את הרגש בשירתו של זוהר ארגוב קשה לחקות. לא צועק, לא מטעים ומסלסל איפה שלא צריך. כי כשהחיבור הריגשי לטקסט הוא חזק אז האמת הרגשית ניכרת ללא כל מאמץ. עוצמה, שפה רגש ואיזון. אוי כמה שאיזון חסר לנו בחיים התרבותיים היום. ובכלל. השירה של זוהר היה בה איזון אסתטי, כמעט מתימטי. איזון בין הטון למילה הנאמרת, איזון בין בבניית המתח וההגעה לשיא בתוך השיר. איזון בין לחישה לזעקה, בין לחן למילה. עוצמה, שפה, רגש, איזון והגשה. טוב, הגשה של שיר, של טקסט, נובעת גם מיכולת ווקאלית, אבל ובעיקר, מיכולת לקרוא להבין ולהיכנס לראש וללב של כותב הטקסט. זוהר ידע להגיש שיר בצורה כל כך מדוייקת וחכמה, שניתן לחשוב שהוא, זוהר, כתב גם את המילים. סינגר סונגרייטר בלי הסונגרייטר. אבל עם הסונג.

השירה של זוהר יש בה אלמנטם משולבים של מסורת, פיוט, פופ, רוק ואפילו גאז. אבל צריך להיות חד באוזן בשביל להבין את החיבורים האלה ולהתעלות מעבר למסיכות והכללות והקיטלוגים.
ברמה העיברית בארץ ישראל המתחדשת זוהר היה החוט המקשר בין הפייטן היהודי ישראלי מרוקאי ג'ו עמר ז"ל , גדול בפני עצמו, לבין הסגנון המוסיקלי "המודרני". יש משהו אישי מאוד בשירה של זוהר, הייתי אומר גברי מאוד, כמו אלביס אגב, משהו שקצת התחמקו ממנו בליטורגיה היהודית במשך הדורות מאז חורבן בית שני. שהרי כל הפיוט והכמיהה היהודית הם כלים להבאת והחזרת השכינה, ואילו זוהר ניתב את הרגש הזה למקומות האישיים שבינו לבינה ובינו לבין עצמו. מכאן כח גדול נוסף בשירתו של זוהר, הוא ניתב את הרגשות והכיסופים האדירים של העם והלאום, כפי שהועברו בדייקנות ובחרדת קודש מדור לדור בבתי הכנסת ואצל מורי השירה העיבריים, ונתן להם פורקן גם ברמה האישית עצמית. באינדבידואל. כל מסורת השירה הקפדנית שזוהר נצרב לתוכה בתור ילד ונער, כל המסורת הקפדנית של הטעמה, ניקוד, דקדוק, סולמות ותגים, כל האוצר הזה השתחרר בגלימה חדשה של נושאי שירה ואופן ביצוע וקהל חדש.
אביהו מדינה באחד התוכניות שבהן דיבר על זוהר ארגוב , אמר שבהתחלה כשזוהר הוסיף את המילה " וולאק בואי אל גני " , אז זה חרה למדינה , והוא כינה זאת "שפה של בתי סוהר". מדינה עצמו לא הבין את זוהר שהתנתק לרגע מהשפה הגבוהה, פיוטים, קודש, ודיבר בשפת הרגש המיידי, העם, המצוי, כמו כל אומן רוק נשמה soul גדול אחר. זוהר היה איש של אמת אומנותית ומוסיקלית . ו"וואלק" זו האמת של הדמות ששרה בשיר. וואלק זו המילה שתחבר הכי הרבה אנשים לשיר הזה. מדינה עדיין חי בעולם של המנונים וממסדיות. מדינה היה בהילוך שני
זוהר כבר העביר להילוך רביעי. צעדים קדימה. ( מזכיר לי ששמעתי את אריק איינשטיין הגדול שר את צליל מכוון של קלפטר..ווואלה זה לא זה. צליל מכוון זה של קלפטר כי האמת של קלפטר מנצחת בשיר הזה).

יכול להמשיך ולהמשיך, אבל לא נייגע מעבר למה שכבר. אז לי השירה של זוהר חסרה, וכל פעם שאני שומע ביצוע לשיר טוב אני חושב
"מעניין איך זוהר היה שר אותו?" או " איזה כיף היה לשמוע את זוהר מבצע שיר של יהורם גאון -הנני כאן... או אריק איינשטיין - יושב בסן פרנסיסקו או מה עם דואט עם אסתר עופרים או אתי אנקרי תבדלנה לחיים ארוכים? ומאיר בנאי? ז"ל. פנטזיות מוסיקליות באספמיה.

מלך יש רק בשמיים, אבל זוהר ארגוב הוכתר על ידי המון מעריציו כנציגו של המלך האמיתי ככל שזה נוגע לתחום הזה של שירה עיברית עם רקע תרבותי ששאוב מעולמות יהודי מדינות ערב, המזרח. אז נציגו של המלך כמוהו כמלך.

נ.ב יש לאשתי , דקלה, ולי, ויכוח. היא יותר בקטע של בועז שרעבי. בייחוד בשיר האלמותי "רק אותך אוהב הלילה". אני עם זוהר כי אני חושב שזוהר הצליח לקחת את הביצוע החם והמצויין של שרעבי ולהוסיף לו מימד יותר אישי, יותר כן, שלוקח את המילים למקום שהכי נוגע ללב. והלחן הוא מאסטר פיס של איך מבלגאן יוצא יהלום. האגדה מספרת שזוהר אמר למרסל הקלידן שהשיר הזה צריך פתיחה מיוחדת מאוד, וחצי שעה של נסיונות והנה יצא. אגב, מעורבותו של זוהר בבחירת השירים והחירות הפרשנית שלו אפילו בשינוי קל של מילים היא מהמפורסמות.
ועוד נ.ב.ב .... רשימת 10 השירים הכי טובים של זוהר, לאו דווקא בסדר חשיבות או איכות, שבקריירה של 7 שנים כולל הכל הצליח להגדיר מחדש את השירה העיברית, לשבור את מחיצת ישראל השנייה, ולהיות אבן שואבת ורפרנס מוסיקלי לסוגה שלמה של מוסיקאים מובילים בישראל. מלך כבר אמרתי?

1. עת דודים כלה.
2. רק אותך אוהב הלילה.
3. זכרונות ( השעות הקטנות של הלילה).
4. נכון להיום ( תולש מהלוח דף..)
5. שלכת או אמור אמור ( וואוו וואוו וואוו)
6. בדד
7. עצוב יושב אני.
8. ברצלונה.
9. צל עץ תמר.
10.מפרץ שלמה ( ולו רק בגלל העיברית...תקשיבו ותתענגו) .
 

נערך לאחרונה ב:

zariel

חבר משקיען
הודעות
2,189
מעורבות
718
נקודות
113
ולא נשכח את הפרח בגני
שיר שעובד בידי ננסי ברנדס
ונתן לזהר את החותמת הסופית.
 

shokroun

חבר משקיען
הודעות
1,346
מעורבות
654
נקודות
113
ולא נשכח את הפרח בגני
שיר שעובד בידי ננסי ברנדס
ונתן לזהר את החותמת הסופית.

זוכר שהלכתי אתך לחנות דיסקים בדיסינגוף סנטר, תחילת שנות ה90, קנית את האוסף של זוהר המשולש...7 שנים ואוסף שיכול לפאר כל אמן שעבד 40 שנים. חי מהר מת צעיר.
יש לו כל כך הרבה להיטים, שכמעט כל שיר יכול להיות ברשימה . הפרח בגני נהיה המזוהה איתו אבל גם לרועץ.זה כאילו זה השיר היחיד שלו " האיכותי" שישמיעו בתחנות הממסדיות כדי לצאת ידי חובה. חבל שכך. יהי זכרו ברוך.
 

tomertsin

מושעה
הודעות
12,603
מעורבות
2,203
נקודות
113
shokroun תודה רבה על הזיכרונות שאתה מביא לנו, אוהב את השירים של זוהר: הפרח בגני, בדד, רק אותך אוהב הלילה, ברצלונה ועוד :).
יהיה זכרו של זוהר מבורך.
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,089
מעורבות
4,236
נקודות
113
פוסט מקסים! תודה!!!
 

shokroun

חבר משקיען
הודעות
1,346
מעורבות
654
נקודות
113
shokroun תודה רבה על הזיכרונות שאתה מביא לנו, אוהב את השירים של זוהר: הפרח בגני, בדד, רק אותך אוהב הלילה, ברצלונה ועוד :).
יהיה זכרו של זוהר מבורך.
אני חזרתי לזוהר אחרי נתק של כמעט 20 שנה. הסתובבתי בעולמות " שלנו", אתה יודע, גאז , מוסיקת עולם פרוג רוק. רק אחרי כל זאת אני ידעתי להעריך את הייחודיות העצומה של זוהר. והאיכות הנדירה.
 

ליאור

חבר משקיען
הודעות
598
מעורבות
363
נקודות
63
איזה פוסט מהמם! כל הכבוד.

הפשירה של זוהר יש בה אלמנטם משולבים של מסורת, פיוט, פופ, רוק ואפילו גאז. אבל צריך להיות חד באוזן בשביל להבין את החיבורים האלה ולהתעלות מעבר למסיכות והכללות והקיטלוגים.
ברמה העיברית בארץ ישראל המתחדשת זוהר היה החוט המקשר בין הפייטן היהודי ישראלי מרוקאי ג'ו עמר ז"ל , גדול בפני עצמו, לבין הסגנון המוסיקלי "המודרני". יש משהו אישי מאוד בשירה של זוהר, הייתי אומר גברי מאוד, כמו אלביס

אני דווקא הייתי משווה אותו עם זמרים כמו פרנק סינטרה (ואריק איינשטיין), פחות אלוויס, זמרים שהוגים כל מילה כאילו מספרים סיפור. פרשנות אישית נטו..

הרשימה שלי, בנקודת זמן זו :)

1. ממש מראה נהדר.
2. היה זה בערב סגריר.
3. עוד דקה את נעלמת.
4. אמור אמור.
5. נכון להיום (הקרדיט הולך גם לשמוליק בודגוב).
6. בדד.
7. בדואי זקן (אם כבר דיברנו על דיקציה והגייה..)
8. רק אותך אוהב הלילה (וחבל על ההקלטה הרשלנית).
9. להיות אדם.
10. אל נבקש.

את 'הפרח בגני' אני לא סובל, זה השיר הכי לא זוהר שיש. מעביר תחנה ברדיו אוטומטית.
 

shokroun

חבר משקיען
הודעות
1,346
מעורבות
654
נקודות
113
איזה פוסט מהמם! כל הכבוד.



אני דווקא הייתי משווה אותו עם זמרים כמו פרנק סינטרה (ואריק איינשטיין), פחות אלוויס, זמרים שהוגים כל מילה כאילו מספרים סיפור. פרשנות אישית נטו..

הרשימה שלי, בנקודת זמן זו :)

1. ממש מראה נהדר.
2. היה זה בערב סגריר.
3. עוד דקה את נעלמת.
4. אמור אמור.
5. נכון להיום (הקרדיט הולך גם לשמוליק בודגוב).
6. בדד.
7. בדואי זקן (אם כבר דיברנו על דיקציה והגייה..)
8. רק אותך אוהב הלילה (וחבל על ההקלטה הרשלנית).
9. להיות אדם.
10. אל נבקש.

את 'הפרח בגני' אני לא סובל, זה השיר הכי לא זוהר שיש. מעביר תחנה ברדיו אוטומטית.
וואי...שכחתי את עוד דקה את נעלמת.... מקבל באהבה ובחום כל מה שכתבת. אגב, אלביס כמו סינטרה היו מבצעים ופחות מלחינים כותבים וכולי. התייחסתי לפן הגברי בשירתו של זוהר, ואם תראה היום סרטונים של הופעות של אלביס תבחין בגבריות המוחצנת והלא מתביישת שבשירתו. אני חושב שגברים "מבינים" טוב יותר את השירה של זוהר. ברמה הרגשית כמובן.
הפרח בגני לומד להעריך , כמוך אני אמביוולנטי לגביו, ומבחירת השירים שלך אני בהחלט מבין למה אתה לא כל כך פריק של השיר הזה. אבל לא ניתן להתעלם מהחשיבות,מהמעמד, מהביצוע והמשמעות ההיסטורית של השיר הזה.
 
נערך לאחרונה ב:

ליאור

חבר משקיען
הודעות
598
מעורבות
363
נקודות
63
ואני שכחתי את "סיימתי מילואים" הדגול ו "עד מתי אלוהי"..
 

shokroun

חבר משקיען
הודעות
1,346
מעורבות
654
נקודות
113
ואני שכחתי את "סיימתי מילואים" הדגול ו "עד מתי אלוהי"..
יש לו בשבע שנים כמות להיטים של זמר גדול עם קריירה של . חמישים שנה..נדיר.
 

pruym

חבר משקיען
הודעות
2,269
מעורבות
1,817
נקודות
113
הפרח בגני באותו ביצוע של ״פסטיבל הזמר המזרחי״ זה ביצוע מדהים עם תזמורת אמיתית, עם חצוצרות עם עיבוד תזמורתי מדהים (נדמה לי של זיקו גרציאני ז״ל). אי אפשר לאהוב את השיר הזה יותר כי הוא חרוש בצורה מוגזמת וכל שיר חרוש מאוד קשה לאהוב.
אבל באותו ערב הקונצנזוס קצת השתנה, הלגיטימציה להשמיע מוזיקת קסטות ברדיו התחילה שם וזו אולי נקודה היסטורית חשובה במוזיקה הישראלית…
 

ליאור

חבר משקיען
הודעות
598
מעורבות
363
נקודות
63
למען האמת מעולם לא נזדקקנו ללגיטימציה על מנת לקנות ולהנות מהקסטות..
לא זכור לי שמישהו מהחבר'ה או ההורים שלהם התלהב מ'הפרח בגני' או ניגן אותו, אז או היום, אז הוא לא במיוחד חרוש. ברדיו אולי כן, אבל מי בכלל האזין.

למען האמת רובינו לא התלהבנו מהשיר הזה קונוטציונית, מאחר והוא תפקד כהרמה לאופרטוניסט דה ג'ור לשפוך את כל באפר הטריוויה הידוע לו במוסיקה מזרחית. כמו אברהם בורג במעגל של שילון. איכס.
גם היום זה שיר שמתפקד כברירת המחדל לנפיחת פה הפאבלובית של כל מני טיפוסים שלא קנו קסטה של זוהר (או ישי , עופר, זהבה וכו..) גם אם חיטאו אותה בליזול.
 

shushu

חבר משקיען
הודעות
1,237
מעורבות
787
נקודות
113
זוכר שהייתי בהופעה שלו כשהייתי ילד, אבל אז לא הבנתי מה אני שומע
 

Dan-Cinemart

עוסק בתחום
הודעות
1,428
מעורבות
1,028
נקודות
113
פוסט מדהים ומרגש..שהגיע רחוק !
שכחתי שלא שמעתי כבר חודש זוהר ומיד אחרי הפוסט - שמעתי וכמובן התרגשתי.
תודה לך
 

shokroun

חבר משקיען
הודעות
1,346
מעורבות
654
נקודות
113
פוסט מדהים ומרגש..שהגיע רחוק !
שכחתי שלא שמעתי כבר חודש זוהר ומיד אחרי הפוסט - שמעתי וכמובן התרגשתי.
תודה לך
וואלה זה שכרי. אם שמעת והתרגשת בזכות הפוסט!

אני בצום ט באב. לא מעלה סרטוני מוזיקה רלבנטיים כרגע, ובשבת מצמצם פעילות, שמח מאוד על התגובות.
זוהר בשירתו ובתופעה שלו נוגע בנקודות מאוד חשובות בכור ההיתוך היהודי בשיבת ציון המודרנית.

האמת שבתור אודיופיל קצת מרגיז אותי שאני לא יכול לשמוע אותו במערכת שלי - ההקלטות גרועות עד בינוניות מינוס. יש לי פנטזיה שאולי יום אחד,איזה טכנאי סאונד משוגע מ jvc xrcd ישמע, יידלק , ויעשה משהו בנידון.... אגב,ממליץ לשמוע את זוהר בשלהי הקריירה שלו שר את הפתיחה של " יד ענוגה" ולהבין שלביצוע של אסתר עופרים יש מתחרה/ ביצוע מקביל מדהים בפני עצמו. ביוטיוב זה זה במחרוזת " פעם פעם" נדמה לי. אולי ביוםצהפטירה שלו אעלה פוסט שמדגים איך הביצוע של זוהר נבדל מביצועים אחרים לאותו שיר. נבדל ולוקח את הטקסט לרמה אחרת לגמרי. כמו שאנחנו אוהבים להשוות בין חלקי מערכת שונים.
 

ליאור

חבר משקיען
הודעות
598
מעורבות
363
נקודות
63
במוצאי ט באב, ב"ה שוברים את הצום עם
1. לחוח + טחינה
2. ערק.
3. זוהר.


טיפ מנצח: נסה את "יד ענוגה" של עפרה חזה ז"ל. הכי טוב שיש.
 

shokroun

חבר משקיען
הודעות
1,346
מעורבות
654
נקודות
113
במוצאי ט באב, ב"ה שוברים את הצום עם
1. לחוח + טחינה
2. ערק.
3. זוהר.


טיפ מנצח: נסה את "יד ענוגה" של עפרה חזה ז"ל. הכי טוב שיש.

מכיר ומוקיר. אבל זוהר..... למרות שעופרה באמת אחת הגדולות שהיו לנו, ומבין את מי שחושב שהכי גדולה. מה שנקרא באנגליז arguably. ..

סוף צום אני בעד ג'בטה, שמנת 15% ,חביתה וסלט. אגב.
 

ליאור

חבר משקיען
הודעות
598
מעורבות
363
נקודות
63
אני משוחד: משפחת חזה היתה שכנתה של המשפחה של אמא שלי בתקווה.
 

joda5

חבר משקיען
הודעות
1,036
מעורבות
97
נקודות
48
האמת קולו של הזמיר נדם. אך לא תם עדיין קולו נישמע בקול רם .
בנתיים אין לו מחליף ועוד לא יצא. כולם חקיינים. עם מילים ללא טעם וללא חיבור למוזיקה. אין כמו זוהר.
 

shokroun

חבר משקיען
הודעות
1,346
מעורבות
654
נקודות
113
האמת קולו של הזמיר נדם. אך לא תם עדיין קולו נישמע בקול רם .
בנתיים אין לו מחליף ועוד לא יצא. כולם חקיינים. עם מילים ללא טעם וללא חיבור למוזיקה. אין כמו זוהר.
לא יודע אם חקיינים, ויש גם היום זמרים טובים בכל ז-אנר. אבל כן,כמו הגדולים באמת, זוהר נשאר מבחינתי בפיסגה מזהרת - כשהוא שר אתה מייד יודע שזה זוהר. וקשה גם לחקות אותו כי מעבר לקול הייחודי שניחן בו יש אינטילגנציה בביצוע עצמו ובהגשה שפשוט אי אפשר כנראה לחקות. זכינו לשמוע.
מאיר אריאל אמר על זוהר, במהלך הופעה ועל פי עדות של יואב קוטנר, " זוהר ארגוב, מגדולי המוסיקאים שהיו לנו" והוא לא צחק. כי המוסיקליות של זוהר, כמו צ'ט בייקר, הייתה מעבר לפרטיטורה ולתו, ומאיר אריאל כמו אמן אמיתי ידע לזהות ולהעריך.
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור