אקוסטיקה ו-RC -- המחנות בעד ונגד, ואיפה אני בכל זה

  • פותח הנושא AK1
  • פורסם בתאריך

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,237
מעורבות
2,746
נקודות
113
נראה לי זה שנוצרו כאן שני מחנות:
  • המחנה של אלה שמבחינתם העיקר והבסיס הם דברים מבוססי-מדע, כולל מדידות וטיפולים אקוסטיים, במיוחד RC, ותוקפים ומזלזלים באודיופיליה הקלאסית כאמצעי לטיפול בבעיות אקוסטיות.

  • המחנה של האודיופיליה הקלאסית הטהורה, שמבחינתם העיקר והבסיס הם דברים מבוססי-אוזן, ואז חלקם מתנגדים לענייני מדידות, RC וכד', ולא חושבים שהעיסוק בחדר ובאקוסטיקה הוא העיקר והחשוב. חלק מהם מרגישים מאויימים או משועממים ע"י המחנה האחר, ומתלוננים על ריבוי הדיונים בנושאים האלה.
וכמובן שיש גם את אלה (הרוב?) שאינם בעמדה קיצונית זו או אחרת, אלא מעוניינים במה שיש לשני הצדדים לומר.

אני מניח שעקב כך שהרביתי לכתוב על הנושאים המעסיקים את המחנה הראשון, אני משויך למחנה הזה, אבל אני ממש לא לגמרי שם.


איפה אני נמצא בכל זה?

ראשית, ברור ומוסכם על כל הצדדים שמערכת יכולה להישמע מצוין גם בלי שום טיפול אקוסטי, ובעליה ואורחיו יכולים ליהנות ממנה ללא הסתייגות, למרות שאם היו מודדים את התגובה בחדר, היו נמצאות בעיות משמעותיות מאוד. למעשה, זה היה המצב בכל השנים שלפני שעלתה המודעות למדידות ולטיפולים אקוסטיים.

לפיכך, אני ממש לא מתחבר למונח "שבור" בהקשר לסאונד של מערכת בחדר לא מטופל. מבחינתי, "שבור" הוא משהו שפגום עד כדי כך שאינו יכול לממש את הפונקציונליות שלו במלואה. לדעתי, הפונקציונליות של מערכת אינה לייצר גרפים טובים אלא להשמיע מוזיקה כך שמאזיניה ייהנו מהמוזיקה ו/או מהסאונד. בהינתן מערכת שנשמעת מצוין, מבחינתי שום דבר לא "שבור" – הפונקציונליות שלה ממומשת במלואה.

מבחינתי, תיקון בעיות אקוסטיות שאינן מפריעות למאזינים גם אינו "הבסיס". בסיס הוא משהו שכל השאר נשען עליו, ופגמים בו עלולים לגרום להתמוטטות של הכל. זה לא המצב עם בעיות מסוג זה.

למעשה, האוזן + מוח בנויים בצורה שמאפשרת לבני אדם לשמוע דברים למרות שהאקוסטיקה מעוותת אותם. אפילו המדען Dr. Floyd Toole, זה מהספינורמה, דיבר על היכולת של אנשים לשמוע מעבר לחדרים ולאקוסטיקה.

לדעתי, מה שחשוב בסאונד זה האוזן, ושכדאי להיעזר במדע לטובת האוזן. אם האוזן לא מבחינה בבעיות בחדר, הטיפול בחדר אינו העיקר והבסיס, אבל בהחלט כדאי, במיוחד אם רוצים להתקרב לצליל של המערכת כפי שהוא, בניטרול ההשפעות הגדולות והשליליות של החדר.

אם יש בעיות שמיעות, או שרוצים לשפר מעבר למה שיש, צריך למדוד ולפעול לפי התוצאות, שזה כמעט תמיד כולל תוספת סאב/ים לפחות כדי לטפל בדיפים, כאשר RC טוב יכול לתרום הרבה מאוד, ולפעמים כדאי להוסיף, או אפשר להסתפק, בטיפול פאסיבי.


גם אם נהנים ממה שיש, שאז אין חובה למדוד ולטפל, לפחות למי שחשוב לו שהצליל שהוא שומע יהיה מדויק ככל האפשר, כדאי בהחלט למדוד ולטפל, כי אחרת גם אם המערכת מדייקת ככל האפשר, הסאונד שמגיע לאוזניו מעוות מאוד ע"י החדר, ורחוק מלהיות מדויק. ובכלל כדאי לנסות ולשמוע פעם סאונד עם מינימום התערבות חדר, רצוי אצל המאזין בבית, כדי להבין מה חסר במה שיש.

קצר בתקשורת:

יש כאן גם קצר בתקשורת. כשבמחנה הראשון מדברים על איזון הצליל, מתכוונים לאיזון גרף התדרים, בעוד שבמחנה השני מתכוונים לאיזון השמיע – שאין שום דבר מודגש מדי או מונחת מדי.

ואז כשבמחנה השני חושבים שהצליל שלהם מאוזן, או שהם יכולים לאזן את הצליל בעזרת החלפת פרה או טווייקים אחרים, הם זוכים להתייחסות משועשעת עד תוקפנית מהמחנה הראשון.

לעומת זאת, אם במחנה הראשון טוענים ש-RC חשוב ומשפיע יותר מפרה יוקרתי – מה שעקרונית נכון מבחינת ניטרול השפעת החדר שחשובה להם, אבל לא מבחינת אלה שחשובה להם הטונליות -- במחנה השני טוענים שיורקים להם על ההיי-אנד.


אז למה בכל זאת מדידות וטיפולים?

ראשית, ברור שאם יש בעיות עם הצליל, כמו באס חסר, עודף או מהדהד, חריפות, עמימות, טשטוש, במה לא מוגדרת וכו' וכו' – מדידות – לא רק האוזן -- הן המפתח לאפיון ואבחנה מדויקים של המצב, וטיפולים אקוסטיים – ו/או תוספת סאב/ים -- הם הכלים היעילים ביותר לפתרונות, הרבה יותר מהחלפת רכיבים.

ושנית, גם אם אין בעיות שמיעות, אם החדר לא מטופל, באחוז גבוה של המקרים יש בעיות אקוסטיות משמעותיות, שפתרונן יכול לשפר עוד יותר אפילו את הצליל של מערכות שנשמעות מצוין, החל בבאס יותר מדויק, נקי, הדוק, ללא מריחות, לפעמים יותר נמוך, וגם בשאר בתחומים יתכן שיפור – הבמה יגולה לגדול ולהיות מוגדרת אפילו יותר, יש תוספת צלילות, פרטים ומיקוד, וכיו"ב.

עם זאת יש לציין שלא כל טיפול באשר הוא עוזר. אם לא יודעים די הצורך מה עושים, אפשר גם לקלקל, גם בטיפול פאסיבי וגם באקטיבי.


ומה בקשר לתלונות על כך ש-RC משפר בבאס ומקלקל את כל השאר?

בעבר, זה אכן היה המצב עם כל המכשירים שהיו.

בהווה, המצב השתנה ללא הכר, ו-RC טוב שמכויל היטב דווקא משפר את כל השאר, לדעת רוב המאזינים, והמכשירים והתוכנות משתפרים כל הזמן. עם זאת, תמיד יהיו פיוריסטים מהסוג האקסיומטי, שיטענו שמסלול הסיגנל חייב להיות מינימלי, ואסור לעשות עליו שום מניפולציה, אחרת זה חייב להישמע גרוע, ואז, כשהם מאזינים ל-RC, הם אכן שומעים גרוע – בתנאי שהם יודעים מה שהם שומעים. בהשוואה עיוורת, יוצא שלפחות חלקם מעדיף ומרבה לספר בשבחו של הצליל עם RC, ועד כמה הצליל עם הפרה האיכותי שלהם ללא RC הוא ירוד. כשמגלים להם מה הם שמעו הם מופתעים, אבל זה לא בהכרח גורם להם לשנות את דעתם, והם לא ישקלו לרכוש RC. יש גבול עד כמה יש מקום להתווכח איתם.


מה עם דברים כמו שיכוך, כבילה, רזונטורים וכו' – האם הם פלאסבו או מציאות?

יש דברים שאי אפשר להבחין בהם במדידות גם עם ציוד רגיש, או שההבדלים במדידות הם מתחת לסף הידוע של רגישות האוזן. אם זה מצטרף לעובדה שלמרות שהמאזינים מתארים הבדלים גדולים כשהם יודעים מה הם שומעים, אבל למרות זאת מתקשים להבחין מה זה מה בשמיעה עיוורת – רוב הסיכויים שמדובר בפלאסבו. אמה מה? מבחינתי לא משנה אם זה פלסבו או לא – אם מישהו נהנה יותר עם ציוד מסוים (אפילו יקר) ופחות עם ציוד אחר (בד"כ זול) – זה לכשעצמו יכול להיות שווה מבחינתו את הכסף שהוא מוכן להשקיע עבור ההבדל הזה, ואין מה לתקוף או ללגלג על מי שנהנה מזה, גם אם מדובר בסכומים שלאחרים נשמעים מופקעים. שייהנה, למה לא?

אבל גם אם דברים משפיעים באופן מובהק, אפילו מדיד, זה לא אומר שאפשר באמצעותם לטפל בבעיות אקוסטיות משמעותיות מהסוג שמתגלה במדידות של תגובת החדר. ממש לא. מי שמתעקש על כך אכן עלול להיות מטרה ללגלוג מוצדק. זה, כאמור, דורש טיפול אקטיבי ו/או פאסיבי ו/או תוספת סאב/ים.

בשורה התחתונה:

לא חייבים למדוד ולטפל באותה משמעות שחייבים אם משהו מקולקל או שבור פיזית, אבל ממש ממש מומלץ, גם אם שומעים מצוין, ובטח אם לא.
 

נערך לאחרונה ב:

לני

חבר משקיען
הודעות
678
מעורבות
269
נקודות
63
עמיר

ה20 אגורות שלי לדיון.
אקוסטיקה היא אבות כל המחלות .
אי אפשר לאפיין את האקוסטיקה על ידי שמיעה .
לא משנה לאיזה מחנה אתה שייך.

חייבים למדוד את החדר .
מיקום הרמקולים , מרחקים מהקיר וכל שאר המשחקים חייבים להעשות תוך כדי מדידות .
אחרת זה משחקים באפילה.

בסוף המאזין צריך להחליט אם הוא חי עם המדידות ואם האוזן שלו חיה עם הרמקולים.

מצחיק אבל מקרופון מכויל עולה כמו כבלים .
אין סיבה שהוא לא יהיה פקל סטנדרטי של כל אדיופיל .
 

ronenperetz

חבר משקיען
הודעות
1,550
מעורבות
225
נקודות
63
זה נכון. אבל עוד לפני המדידה צריך שהרמקול יתאים לחלל -לא תאמין בכמה מקומות הייתי עם זוג מקררים או מכונות כביסה בחדרים של 12 מטר.
הרי המדידה מתבססת על הרמקול באותו החלל וגם על הגברת הספק המשודכת
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,237
מעורבות
2,746
נקודות
113
אקוסטיקה היא אבות כל המחלות .
לדעתי, היא אמא של חלק מהמחלות באודיו


אי אפשר לאפיין את האקוסטיקה על ידי שמיעה .
לא משנה לאיזה מחנה אתה שייך.
יש דברים שאפשר לאפיין באופן בסיסי, כמו הדהוד יתר או בליעת יתר, ועוד, אבל בטח לא את כל מה שחשוב, ובטח לא ברמת תדרים, אמפליטודות ושאר מה שדרוש לצורך טיפול ממוקד ויעיל.


חייבים למדוד את החדר .
לא חייבים באותה משמעות שחייבים אם משהו מקולקל או שבור פיזית, אבל ממש ממש מומלץ, גם אם שומעים מצוין, ובטח אם לא.


מיקום הרמקולים , מרחקים מהקיר וכל שאר המשחקים חייבים להעשות תוך כדי מדידות .
אחרת זה משחקים באפילה.
מדידות עוזרות, בטח במיקום סאב, אבל הדברים הספציפיים האלה ממש אינם משחקים באפלה עבור רמקולים, שמיקומם נקבע לפי דברים כמו במה, טונליות וכיו"ב, שאינם מדידים באופן ישיר ומדויק די הצורך, כך שהאוזן קובעת בעניין זה.


מצחיק אבל מקרופון מכויל עולה כמו כבלים .
umik-1 עולה כ-€90 + משלוח. אודיופילים מוציאים על כבלים סכומים של פי 10 עד פי 100 לכל מטר, ויש לא מעט מטרים. יש כאלה שאצלם הכבלים עלו עשרות אחוזים מכלל עלות המערכת.


אין סיבה שהוא לא יהיה פקל סטנדרטי של כל אדיופיל .
יש לפחות סיבה אחת נפוצה -- טכנופוביה. כשאנשים לא בטוחים שהם מבינים ושולטים בנושא טכני, הם נמנעים ממנו.

יש גם אנשים שחוששים להיכנס לנושאי אקוסטיקה, אם בגלל חשש מעלויות, מהאשה, מטירחה, מענייני אסתטיקה, וכד', אז הם מעדיפים שלא לדעת מה המצב האמיתי.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,237
מעורבות
2,746
נקודות
113
הוספתי לגוף הפוסט את השורה התחתונה:

לא חייבים למדוד ולטפל באותה משמעות שחייבים אם משהו מקולקל או שבור פיזית, אבל ממש ממש מומלץ, גם אם שומעים מצוין, ובטח אם לא.
 

issi

אוהב את התחום
הודעות
193
מעורבות
178
נקודות
43
אין אפשרות לזהות תידרי תהודה ROOM MODES בבס מהאזנה, רק על ידי מדידה.
ההאזנה רק תבחין שהסאונד הוא בומי ואימפקט איטי.
טיפול אקוסטי שלא ממוקד תדר לא יעזור.
RC עם איקיוליזר פרמטרי בו ניתן להגדיר פילטרים צרים ממוקדים פותר את הבעיה.
מדובר כאן על תחום התדרים מ 20-300 הרץ שם נימצאים תידרי התהודה הדומיננטים
איסי
 

moshem74

חבר משקיען
הודעות
1,377
מעורבות
463
נקודות
83
זה דיי פשוט האמת, אם לא תשקיע באקוסטיקה בחלל השמיעה, אתה תמצא את עצמך מוציא המון כסף על ציוד מיותר, שאולי יישב טוב סונית או שלא, כשמנגד, בחלל אקוסטי טוב, ציוד ברבע כסף תוכל להגיע לתוצאה טובה יותר, בזכות האקוסטיקה.
קל מאוד לאמוד טיב של ציוד בסביבה אקוסטית.
 

gds

מושעה
הודעות
2,098
מעורבות
756
נקודות
113
אין אפשרות לזהות תידרי תהודה ROOM MODES בבס מהאזנה, רק על ידי מדידה.
ההאזנה רק תבחין שהסאונד הוא בומי ואימפקט איטי.
טיפול אקוסטי שלא ממוקד תדר לא יעזור.
RC עם איקיוליזר פרמטרי בו ניתן להגדיר פילטרים צרים ממוקדים פותר את הבעיה.
מדובר כאן על תחום התדרים מ 20-300 הרץ שם נימצאים תידרי התהודה הדומיננטים
איסי
שלום לך.
לי יש בעיה בחדר של החזרים מהקיר מאחורי הרמקולים שמרוחקים המקסימום האפשרי בחדר כ 80ס"מ ממנו והם עושים החזר של תדרי המיד בדיליי.
שמתי פלטות בעובי 3-4 ס"מ צמר סלעים מוקשה בציפוי בד של 'אאוראלקס' וזה עזר המון ונתן פוקוס אבל משהו ב"נשיכה" וב"קריספיות" של הצליל אבד.
האם תוכנה כל שהיא יכולה לטפל בזה או אולי אתה מכיר דרך אחרת ?
 

issi

אוהב את התחום
הודעות
193
מעורבות
178
נקודות
43
ללא מדידה אין אפשרות להבין מה הבעיה
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,237
מעורבות
2,746
נקודות
113
שלום לך.
לי יש בעיה בחדר של החזרים מהקיר מאחורי הרמקולים שמרוחקים המקסימום האפשרי בחדר כ 80ס"מ ממנו והם עושים החזר של תדרי המיד בדיליי.
שמתי פלטות בעובי 3-4 ס"מ צמר סלעים מוקשה בציפוי בד של 'אאוראלקס' וזה עזר המון ונתן פוקוס אבל משהו ב"נשיכה" וב"קריספיות" של הצליל אבד.
האם תוכנה כל שהיא יכולה לטפל בזה או אולי אתה מכיר דרך אחרת ?
זה לא המקום המתאים לשאלה הזו, ולא בטוח שכדאי להפנות את השאלה לאדם אחד ספציפי. אם אתה רוצה תשובות, כתוב פוסט נפרד על זה בפורום אקוסטיקה וצרף מדידות REW.
 


למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור