מינכן 2022, רשמים מהתערוכה

  • פותח הנושא פותח הנושא Vivaldi Audio
  • פורסם בתאריך פורסם בתאריך

Vivaldi Audio

עוסק בתחום
הודעות
524
מעורבות
572
נקודות
93
בפוסט הזה אציג קצת התרשמויות והרהורים אישיים. לא ורודים במיוחד. הוא נכתב בעקבות ביקור ביומיים הראשונים של התערוכה, המוקדשים לדילרים ולכתבים – ומנקודת מבט של אודיופיל ושל דילר, לפעמים בנפרד ולפעמים יחד.

כמו רבים כאן, אני מאוהב במוזיקה ומוקסם מהברזלים שמשחזרים אותה. ופה אני רוצה לסייג – אני מוקסם מהם כל עוד הם משחזרים את המוזיקה בנאמנות למקור, כפי שאוזניי תופסות את המקור. הנאמנות הזאת למקור חמקמקה והיא בוודאי יחסית מאוד. בתחילת דרכי בתחום, לפני עשרות שנים, מגבר/פטפון/רמקולים ברמה התחלתית חביבה סיפקו לי את הנאמנות הזאת במידה משביעת רצון. השנים שעברו שינו במידה מפתיעה את תפיסתי את המקור – שלא השתנה כלל כמובן מבחינה אובייקטיבית.

לתערוכה הגעתי אחרי שבשבוע שעבר שמעתי ארבעה קונצרטים (שניים מהם מופלאים), בז'אנרים שונים, באולם פייר בולז בברלין, שהאקוסטיקה בו היא כמעט בגדר נס.

כשאני כותב את הדברים האלה אני תוהה אם זו הייתה טעות, או לא, ללכת לתערוכה עם מטען כזה. אני נוטה להניח שלא. יותר מדי אודיופילים – ויצרנים – חיים במעגל סגור ודי מנותק ממוזיקה חיה, לפחות ממוזיקה אקוסטית ולא מוגברת. הם מתרגלים לצליל המערכת שלהם, מאמינים שהיא הכי ריאליסטית בעולם, ונקודת הייחוס היחידה אצל רובם היא מערכות אחרות – שכמובן נשמעות פחות טוב מהמערכת שלהם. ברור.

העניין הזה ניכר בתערוכה על כל צעד ושעל.

כמעט בכל המערכות ששמעתי בתערוכה, כולל יקרות ביותר, יש משהו דפוק לגמרי בטונליות. משהו שכל כך רחוק ממה ששומעים במוזיקה חיה – אקוסטית או לא – עד שאני אישית לפחות לא מצליח להשלים אתו. ואותו הדבר תקף גם לגבי דינמיקה. היו מעט מאוד מקרים שמצאתי בהם דינמיקה שמזכירה קונצרט חי, והמון מקרים שמצאתי בהם MP3 על סטרואידים או, לחילופין, ספה בבית אבות.

ושתי אלה – טונליות ודינמיקה – הן היסודות המוצקים שעליהם עומד כל שחזור ראוי לשמו של המוזיקה.

אין ספק שבתנאי חלל אחרים, ובשילובים אחרים, חלק מהמערכות היו נשמעות יותר ריאליסטיות. מכל מקום, נכון שהתנאים בתערוכה אינם אידיאליים, אבל הם גם לא ממש גרועים. להרבה אודיופילים יש תנאים פחות טובים בביתם. רוצה לומר, התנאים הם כאלה שניתן לקבל רושם ראשוני סביר על המוצרים. מה גם שרוב המציגים מנוסים ובקיאים יותר מרוב האודיופילים בהעמדת הציוד שלהם.

היומיים האינטנסיביים בתערוכה, וההתבוננות לא רק בברזלים אלא גם באנשים, הזכירו לי שדור שלם גדל על MP3 והקשבה מטלפונים או מחשב, והרבה יותר מדור שלם גדלו על מוזיקה מוקלטת ומוגברת. זה מחלחל לעומק לתפיסת הצליל והמוזיקה בכלל.

בצד היצרני של האודיו יש בהחלט כמה מתכננים עם אוזניים מצוינות ויושר מקצועי, אבל ניכר שיש הרבה יותר יצרנים שקשובים הרבה יותר לאנשי המכירות ו/או לטעם "הקהל הרחב".

• הערה על המוזיקה שהושמעה בתערוכה.
ניתן לחלק את מה ששמעתי לשלוש קבוצות: האחת, מוזיקת פעמונים וצלצולים לאודיופילים; השנייה, מוצצות-מיקרופונים בליווי אינסטרומנטלי מצומצם; והקבוצה השלישית היא הגדולה ביותר, והיא גם זו שלא ניתן להבין ממנה כלום על היכולות של המערכת. עכשיו, ואני מודה שזו מוגבלות אישית, תהרגו אותי אם אני מבין מה זו, אם בכלל, המוזיקה הזאת. מדובר, אם אני לא טועה, בתערובת של פופ/מעליות/איזי ליסנינג והאל יודע מה עוד, שמגדירה מחדש את המילה "סתם". הצרה היא שגם רוב המערכות שמשמיעות את הסתם הזה נשמעות... סתם.

• הערה על מקורות השמע.
חוץ ממקרים ספורים, הרושם הוא שזהו – נגמרו נגני התקליטורים. כמעט בכל הביתנים היו רק שרתי מוזיקה ופטפונים. המון פטפונים. ופה ושם טייפ סלילים. בחלק גדול מהמקרים העדפתי את מה ששמעתי דרך שרתי המוזיקה.

• הערה על המחירים.
הכול התייקר. בטירוף.
הפער בין מחיר מערכת במחיר בינוני למחיר יקר הוא כבר באזור השבע ספרות.
בחלק גדול מדי מהמקרים אין קשר ישיר בין המחיר לתוצאה.
יש כנראה המון עשירים.
עשירים, לפי התערוכה, הם יצורים עם נטייה לעיצוב צעקני, בעלי אוזני בטון, וחובבי מוזיקת רקע – במקרה הטוב.
מחירים גבוהים מפיקים מהקהל המון פששש.
יקר, בעיני אותו קהל, מקביל ליפה ולטוב.

לסיום, הייתה רק מערכת אחת בתערוכה שהצליחה לבלבל אותי פעמיים-שלוש ולהשלות אותי שאני שומע משהו חי ולא הקלטה. האחראים לכך הם הרמקולים, שהייתי מכנה אותם "אנושיים". קצת סבלנות ותקבלו את כל הפרטים.
 

נערך לאחרונה ב:
האם אתה חושב שאתה היחיד מבין אילו בתערוכה ששמעו קונצרט באולם על שם פייר בולז בברלין ?
ולמה הם לא "גילו" את האור?
 
חוזר מהתערוכה עם רשמים הפוכים לגמרי ב 2 מתוך 3 המערכות עליהם רשמת.

היות וגם חברים המכירים אולמות קונצרטים בעולם הרגישו כך, אולי אין זה נכון לחרוץ דעה לכאן או לכאן על סמך תערוכה.
 
נערך לאחרונה ב:
לא הייתי בתערוכה אבל כל מה שכתבת כאילו קראת את מחשבותי שהתגבשו במשך זמן רב לגבי התחום. נדמה שהמערכות כיום לא רק מצטלמות יפה לאינסטוש אלא גם נשמעות בהתאם. חייבים להודות שיש מעט מאוד פריצות דרך מבחינת איכות השמע ומי שלא מאכזבים אלו הוותיקים והצנועים שאם לא מכרו את נשמתם לשטן הכדאיות הכלכלית ולמחפשי הריגושים הרי שהם אלה שעדיין נשמעים טוב ולא שוחטים במחיר בציפיה לעוד סטארטאפיסט או מתעשר סיני בגיל 30.
 

חוזר מהתערוכה עם רשמים הפוכים לגמרי ב 2 מתוך 3 המערכות עליהם רשמת.

היות וגם חברים המכירים אולמות קונצרטים בעולם הרגישו כך, אולי אין זה נכון לחרוץ דעה לכאן או לכאן על סמך תערוכה.
לדעתי ,תערוכה משאירה אותך עם המון סימני שאלה .תשובות ומסקנות אי אפשר לקבל כאן .
היו מוצרים ( נניח רמקולים) שהודגמו במספר חדרים - ובכל חדר זה היה רמקול אחר .( סאונד אחר ) .

לא תמיד יש מספיק זמן להעמיד סאטאפ ראוי, הם גם לא יודעים לאיזה חדר הם מגיעים .
חדרים למטה קיבלו יום אחד ל״שחק״ ולמעלה 2-3 ימים .

בסופו של יום , לחדר ולאדם שכיוון / מיקם / טיפל במערכת יש משקל גבוה יותר בתוצאה הסופית מדגמי המוצרים או מחירים .

אז זה יפה לראות ולחוות . לא מעבר
 
הנושא המשותף לתערוכה בשנים האחרונות הוא שיווק נטו. כל החברות שמכניסות הכי הרבה כסף מבלי להיכנס לשמות...משתמשות באותן הכלים...
זאת המגמה בימינו...והדבר המצחיק הוא שזה עובד.
אנשים מתמוגגים מהסאונד של המותגים האלה והמכירות ממשיכות לצמוח.זה רק מוכיח שיש חלוקה עצומה בתחום הזה בין אודיופילים לבין עשירים שאין להם מושג במוסיקה ופשוט הולכים לפי העדר...
אם פעם התחום היה שייך לאודיופילים אז אין לי ספק שהיום הוא שייך לעשירים.

שמח לראות חברות כמו פאס לאב, איפסילון,אודיונק ועוד..שעדיין לא מסכימות "למכור" את עצמן בשביל מסחרה.
סך הכל כיף לחזור לשיגרה של תערוכה ולקרוא את הרשמים של החברים.
 
ברור שהכל עיניין של טעם, רק בחוות דעת כאן יש בה טעם לפגם , מאחר והיא מפי סוחר בעל אינטרס כלכלי.

מה היה לנו כאן:
1-תיאור שכל השוק הזה הוא שיווקי יקר ולא מותאם למוזיקה אמיתית וזאת מפי משווק (שכמובן רוצה לשכנע שהמוצרים שלו הם לא כאילו)
2-במקרה ,לאחר שמיעה קונצרט באולם מסויים-יש הבנה אישית עמוקה איך צריך להשמע (בניגוד לאיך שרוב רובם של אלפי המוצרים בתערוכה נועדו לייצר סאונד. הפסקנות הזו מגיע לאחר חווית האזנה לקונצרט)
3-ממש במקרה, המערכת הכי נכונה לעיניין זה מוצרים שהשותף שלך מיבא .

יפה.
 

ברור שהכל עיניין של טעם, רק בחוות דעת כאן יש בה טעם לפגם , מאחר והיא מפי סוחר בעל אינטרס כלכלי.

מה היה לנו כאן:
1-תיאור שכל השוק הזה הוא שיווקי יקר ולא מותאם למוזיקה אמיתית וזאת מפי משווק (שכמובן רוצה לשכנע שהמוצרים שלו הם לא כאילו)
2-במקרה ,לאחר שמיעה קונצרט באולם מסויים-יש הבנה אישית עמוקה איך צריך להשמע (בניגוד לאיך שרוב רובם של אלפי המוצרים בתערוכה נועדו לייצר סאונד. הפסקנות הזו מגיע לאחר חווית האזנה לקונצרט)
3-ממש במקרה, המערכת הכי נכונה לעיניין זה מוצרים שהשותף שלך מיבא .

יפה.
שלום מר סלים,
כבד בבקשה את הדיון, אם לא את עצמך, והחלף נימה.
מוסכם?
יופי.
בוא ניגש לעניין.
ראשית, אני כותב במפורש כדילר, לא תחת כינוי בדוי, אז ברור שאין כאן שום טעם לפגם.
רוצה לקרוא? עניינך. לא רוצה? עניינך.
לגבי סעיף 3 - אינני שותף של מאסטרו אודיו. פשוט וקל.
לגבי סעיפים 1 ו-2, אנא קרא שוב את מה שכתבתי, מפני שהם מפגינים קשיים קלים בהבנת הנקרא.
המשך יום טוב
 
נערך לאחרונה ב:
משונה מאוד מר בוזגלו ויולדי ......
הרושם שלי הפוך משלך לגמרי דווקא מכל הדוגמאות שהעלת , הנק אודיו במיוחד נשמע שדוף ,חריף ובעקר מכוער להפליא , החדרים המעניינים מבחינתי נמצאו דווקא בגנקיה למטה !
 
משונה מאוד מר בוזגלו ויולדי ......
הרושם שלי הפוך משלך לגמרי דווקא מכל הדוגמאות שהעלת , הנק אודיו במיוחד נשמע שדוף ,חריף ובעקר מכוער להפליא , החדרים המעניינים מבחינתי נמצאו דווקא בגנקיה למטה !
ככל שזה תלוי בתפיסה האסתטית שלי, הפסלים יכולים לישון בשקט - מעצבי האודיו לא מאיימים עליהם.
אבל שדוף וחריף?
היית בחדר במינכן או שאתה עדיין עם זכרון ההדגמה האומללה ההיא בגבעתיים?
 

לצערי לא יכלתי להגיע השנה לתערוכה. ניזונתי משמועות…

מסכים עם רב דבריך. אולי אפילו כולם. אבל זה לא מפתיע כי אנחנו באים מאותו עולם מוסיקלי.
מערכת שנשמעת נכון מבחינה טונלית אפשר למצוא רק בפינצטה. אני לא יודע איך המתכננים
מכווננים את הצליל, לא רוצה להכליל, אבל איך אמר לי פעם בתערכוה שאקל רציני מהתעשייה
על יצרני רמקולים? ״הם לא מנסים לייצר רמקולים טובים. הם רוצים למכור רמקולים״. וזה כמובן
לא אותו דבר.
הטעם הרחב של היום מנותק ממוסיקה חיה, ואם כן אז לרב מוגברת. מיומנות השמיעה לזהות
צליל נכון נהייתה די נדירה. מה הצליל הנכון? אל תתחילו… ככשומעים יודעים.
אם רוצים בכלל לשמוע בבית משהו נכון או מאמינים שיש דבר כזה, זו כבר שאלה אחרת.
 
משונה מאוד מר בוזגלו ויולדי ......
הרושם שלי הפוך משלך לגמרי דווקא מכל הדוגמאות שהעלת , הנק אודיו במיוחד נשמע שדוף ,חריף ובעקר מכוער להפליא , החדרים המעניינים מבחינתי נמצאו דווקא בגנקיה למטה !

הרמקול הזה שקוף כמו מראה. מי שמתבונן בו רואה את עצמו.
 
נערך לאחרונה ב:
שדוף אני לא ;)
 

היומיים האינטנסיביים בתערוכה, וההתבוננות לא רק בברזלים אלא גם באנשים, הזכירו לי שדור שלם גדל על MP3 והקשבה מטלפונים או מחשב, והרבה יותר מדור שלם גדלו על מוזיקה מוקלטת ומוגברת. זה מחלחל לעומק לתפיסת הצליל והמוזיקה בכלל.
לצערי זה גם התחושה שלי, די הגיונית למהלך הדורות.
• הערה על מקורות השמע.
חוץ ממקרים ספורים, הרושם הוא שזהו – נגמרו נגני התקליטורים. כמעט בכל הביתנים היו רק שרתי מוזיקה ופטפונים. המון פטפונים. ופה ושם טייפ סלילים. בחלק גדול מהמקרים העדפתי את מה ששמעתי דרך שרתי המוזיקה
ענית לי על שאלה במקום אחר. דווקא התקליטורים בעלייה, ואני אפילו קראתי שמרנץ(?) הוציאו סידי חדש. ויש מגמה כזאת כמדומני. אין ספק שיותר קל להדגים עם מוסיקה דיגיטלית, אבל לאנכל מה שנח הוא יותר נכון. אני עדיין עם ה 44.1...פלייר.
 
לצערי זה גם התחושה שלי, די הגיונית למהלך הדורות.

ענית לי על שאלה במקום אחר. דווקא התקליטורים בעלייה, ואני אפילו קראתי שמרנץ(?) הוציאו סידי חדש. ויש מגמה כזאת כמדומני. אין ספק שיותר קל להדגים עם מוסיקה דיגיטלית, אבל לאנכל מה שנח הוא יותר נכון. אני עדיין עם ה 44.1...פלייר.
רק ציינתי עובדה יבשה, יקירי. ואם מדברים על נוחות, אז פטפון בטח הרבה פחות נוח מקומפקט, ובכל זאת השימוש בו היה גורף.
 

Back
למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור