קל לחשב את קצב הנתונים של מוסיקה ב-CD:
סטנדרט ה-CD מוכתב בקצב דגימה של 44.1KHz (כלומר, 44100 דגימות לשנייה).
כל דגימה ודגימה מיוצגות ע"י 16 ביט.
מכיוון שהמוסיקה סטריאופונית בהפרדה מלאה - קיימים שני ערוצי מוסיקה - שמאל וימין.
קצב תזרים המידע איפוא יהיה:
44100 דגימות לשניה * 16 סיביות לדגימה * 2 ערוצים = 1411200 ביטים לשנייה.
כלומר 1.41 Mbps (או: 1411 Kbps)
כידוע: Kbps = Kilobits per second
לא מופעלת כל דחיסת מידע ב-CD. במילים אחרות, ה-CD הוא RAW Audio, ולכן פשוט לחשב את קצב הזרימה.
אגב, כן מופעל קידוד EFM ליצירת יתירות סטטיסטית לשם הגדלת חסינות המידע בפני שגיאות.
ב-MP3, למשל, מופעלת דחיסה מושכלת על-מנת שקצב הנתונים יהיה לכל היותר 320 Kbps. ואז ניתן לשדרו ברוחב פס נמוך יותר בערוץ התקשורת, או לאחסנו בקבצים בעלי נפח קטן יותר.
האלגוריתמים המופעלים לשם דחיסת ה-MPEG הם מתוחכמים ומאוד מרשימים. אבל הם Lossy - כלומר גורמים לאיבוד מידע: גלי הקול משתנים, ע"י מציאת יתירות סובייקטיבית במידע המוסיקלי וויתור עליה (להבדיל מיתירות סטטיסטית ב-FLAC, למשל, שמאפשרת דחיסת Lossless, כלומר שחזור מושלם לגל הקול המקורי).
במקור, ה-MP3 (ו- MPEG בכלל) פותחו בתחילת שנות התשעים לצרכי תקשורת לוויינית, שם ניתן לראות ע"י חישוב פשוט שקצב העברה של 1411 קילוביט/שנייה רק בשביל ערוץ אודיו - הוא גבוה מדי ולא כלכלי לתשדורת, ומכאן הגיעה המוטיבציה להפעיל דחיסה מאסיבית של פי 8 ויותר. נכון לעכשיו, רק דחיסה Lossy מאפשר יחסי דחיסה גדולים כאלה.
יש לציין שב-MP3, למשל, קצב הנתונים כולל מידע נוסף שלא החשבתי ב-CD, למשל תיקון שגיאות, מטא-מידע (שם השיר, שם האלבום, ID3Tag וכו'). גם ב-CD, בשכבה הפיסית, קצב הזרימה "ברוטו" הוא יותר גדול מקצב הזרימה המוקדשת נטו למידע האודיו.
אין כל קשר לדחיסת הטווח הדינאמי (Audio Level Compression) שיהושע הזכיר - זוהי דחיסה במובן אחר לגמרי - מדובר על דחיסת עוצמת המוסיקה ולא על דחיסת נתונים - זהו אמצעי שמופעל משיקולים אומנותיים בעת המיקס וההקלטות באולפן לתפקידים שונים בתצורות שונות, לכל סוגי המוסיקה הפופולארית (בקלאסית כמעט אף-פעם לא), באופן אנלוגי או דיגיטלי. בשימוש מושכל, אמצעי זה הוא חיוני למיקסינג, על-מנת לגרום למוסיקה הפופלארית להשמע טוב יותר. אבל כן, לאחרונה השיקוליים המסחריים גוברים על השיקולים האומנותיים, וקיימת תחרות בין המפיקים לדחוף לכלל המוסיקה עוצמה גדולה יותר, על-חשבון דינאמיקה, ועושים זאת ע"י דחיסה מוגזמת. אבל כאמור, אין לכך כל קשר לדחיסה במובן של דחיסת קצב הזרמת הנתונים.
לשאלתך בהמשך השרשור, בעת השמעת ה- MP3, הוא נפרש מקצב דחוס של 128 קילוביט-שנייה, למשל, לתזרים של 1.411 מגה-ביט, שזורמים הישר להשמעה. כמובן שהאיכות שאבדה כתוצאה מהדחיסה ה-Lossy (שנעשתה בעבר) כבר לא תשוב.