AK1
חבר משקיען
- הודעות
- 11,252
- מעורבות
- 2,748
- נקודות
- 113
בשבוע שעבר הייתי בווינה. נסיעה שתוכננה די מזמן, אבל לא ידעתי עד הרגע האחרון אם אסע או לא, כך שלא הייה טעם להזמין כרטיסים יקרים למופעים, ואכן לא הזמנתי כלום.
בנוסף, בדיוק בשבוע הזה הפילהארמונית של וינה -- זו שגם משמשת כתזמורת של האופרה הווינאית -- הייתה בסיור ביפאן, עם הזובין, אז הייה גבול תיאורטי למה שבכלל אפשר הייה להזמין.
בכל אופן, הפעילות התיירותית הראשונה שלי הייתה לבקר בקתדרלת סטפאן הקדוש (Stephansdom -- צריך בכלל לומר שטפאן -- S לפני T ולפני P נהגים בגרמנית כ-ש'), ובדיוק נפלתי על התפילה החגיגית של יום ראשון. הייו שם כמרים או בישופים או whatever שנאמו/דיקלמו בלטינית ובגרמנית ונופפו בכלים מוזרים, קשורים לחבלים, שהפיצו עשן, אבל לא זו הייתה האטרקציה מבחינתי, אלא התזמורת, המקהלה והאורגאן שהייו שם.
כשהגעתי, הם הייו לקראת סיום מיסת תרזה של היידן, בהמשך הייתה Ave Maria של Cherubini עם סופראן וקלארינט סולניים (יפה!), ובסיום פרלוד ופוגה של באך לאורגאן סולו.
לא הצלחתי להגיע לקידמת הקתדרלה, שהייתה עמוסה במתפללים, אלא רק לקידמת האגף הימני. התזמורת ישבה לפני, אבל מופנית אל קידמת הקתדרלה, כך שישבתי בעצם מצידה הימני של התזמורת, כשהכלים הקרובים ביותר אלי היו הטימפאני. האורגאן הייה קרוב אלי, לפני מימין, והמקהלה רחוקה יותר.
ניסיתי לצלם, אבל מעבר לזה שהסמארטפון הייה מכוון לרזולוצייה נמוכה, ממש לא הייה נעים לי להרים אותו ו/או לעסוק בלייצב אותו כשאני מוקף מתפללים מפוחלצים בחליפות שנראים כל כך רציניים, אז זו עליבות-התמונה שהתקבלה:
את האורגאן הצלחתי איכשהו לצלם קצת פחות גרוע
מה שהתרכזתי בו בעיקר, כמעט כמו בכל הקונצרטים החיים שאני הולך אליהם בשנים האחרונות, הייה איכות/אופי הסאונד. לאחרונה מעניין אותי במיוחד נושא הבאס, כיוון שבדירתי הקודמת במערכת הקודמת הייה לי עודף באס, שאהבתי, וכיום נשמע לי שייש לי באס אולי מאוד מדוייק ובפרופורציה שהיא אולי "נכונה", אבל אני מעדיף/רוצה שיהייה יותר, אז רציתי לבדוק את זה.
הצליל הייה פתוח וצלול, אבל לא יותר (ולא פחות) מאשר במערכת הביתית. לא היו הרבה קונטראבאסים וקונטראבאסונים ולא טובה ולא תוף באס, אז לא הייה הרבה באס בצליל, מעבר לאורגאן, שגם הוא לא הרעיד את אמות הסיפים. זה לא אורגאן ענק, עם צינורות של 64 רגל, אלא לכל היותר 32, שגם הם כנראה לא הופעלו יותר מדי. בקיצור, לא הייה יותר באס מאשר במערכת הביתית.
את זה שלא הייתה פילהארמונית ותזמורת האופרה ושלא הזמנתי כרטיסים כבר אמרתי, אבל החלטתי לכלת בכל זאת לקופה שבבניין האופרה ולבדוק מה המצב עם "נישואי פיגארו" שבכל זאת הוצג שם, כנראה עם נגנים מחליפים, אם כי עם זמרים/מנצח מוכרים. הייה sold out לחלוטין, והמאכער שעמד בחוץ וניסה למכור כרטיסים לא נראה לי, אז ויתרתי.
משם צעדתי לאולם הקונצרטים הגדול, ה-Musikverein, ושם ראיתי שייש קונצרט לא עם הפילהארמונית של וינה, כמובן, אלא עם הסימפונית, בתכנית צ'ייקובסקי -- הקונצ'רטו הראשון עם סולן שלא מוכר לי (Andrei Korobeinikov) והסימפוניה השישית "הפאתטית", הכל עם מנצח שכן מוכר לי (Vladimir Fedoseyev, האוסטרים מאייתים Fedosejev). החלטתי ללכת על זה, אבל הייו רק כרטיסי עמידה ב-5 יורו או כרטיסים על הבמה מאחורי הנגנים ב-20 יורו. הלכתי על האופצייה השנייה.
קשה לי לתאר את מידת התיסכול בללכת לאולם שנחשב מבחינה אקוסטית לאחד הטובים ביותר שייש, ולשבת לא בשורה טובה באמצע האולם, ואפילו לא רחוק בקומה רביעית בצד, אלא בפינה השמאלית הרחוקה של האולם:
הכלים הקרובים ביותר אלי, והיחידים שממש ראיתי מנוגנים, היו הטימפאני ותוף הבאס
אחר כך הביאו גם גונג, שעמד ביני לבין תוף הבאס, אבל אותו לא צילמתי.
באיזשהו שלב, תוך כדי נגינה, קמתי (לא מנומס, אני יודע -- ראו אותי מהאולם) והתקרבתי להציץ בעוד כלים. ראיתי את הקרחת של הפסנתרן, ושאחד הקונטראבאסים לא רחוק ממני. לקראת סיום ההפסקה ניגש אלי סדרן ואמר לי שאני צריך לשבת כל הזמן, ולא לקום שוב.
והצליל?
מובן שהאיזון הצלילי הייה שונה לחלוטין ממה ששומעים האולם וממה ששומעים בהקלטות.
את כלי הנשיפה שמעו נהדר -- במיוחד את הקלארינט בצליל חם ומלא ואת החלילים, הבראס היו בצד השני של הבמה אז שמעו אותם פחות. המיתרים נשמעו כמובן חלש יחסית -- פתאום הם הכי רחוקים במקום הכי קרובים, והגוף שלהם מופנה לא אל השומע אלא הפוך. והכי חזקים, כמובן, התופים!!
ומהבחינה האודיופילית?
למרות שתוף הבאס הייה ממש קרוב, ובאסים אינם כיווניים, כידוע, המכות המאוד חזקות על תוף הבאס לא "נתנו מכה בבטן" כפי שקורה בחלק מהמערכות שאני מכיר -- ואני אוהב את זה, אבל יודע שזה לא כך במציאות. גם הקונטראבאסים, שהייו צלולים מאוד, לא נתנו את המכה שייש בפריטה בחלק מהמערכות שאני מכיר -- ואני אוהב את זה, אבל יודע שזה לא כך במציאות.
כך שבינתיים התמונה הראשונית לא השתנתה -- נשמע לי שייש לי באס אולי מאוד מדוייק ובפרופורציה שהיא אולי "נכונה", אבל אני מעדיף/רוצה שיהייה יותר, וכדי לקבל את זה, צריך סאב
הנושא בבדיקה/בטיפול.
עמיר
בנוסף, בדיוק בשבוע הזה הפילהארמונית של וינה -- זו שגם משמשת כתזמורת של האופרה הווינאית -- הייתה בסיור ביפאן, עם הזובין, אז הייה גבול תיאורטי למה שבכלל אפשר הייה להזמין.
בכל אופן, הפעילות התיירותית הראשונה שלי הייתה לבקר בקתדרלת סטפאן הקדוש (Stephansdom -- צריך בכלל לומר שטפאן -- S לפני T ולפני P נהגים בגרמנית כ-ש'), ובדיוק נפלתי על התפילה החגיגית של יום ראשון. הייו שם כמרים או בישופים או whatever שנאמו/דיקלמו בלטינית ובגרמנית ונופפו בכלים מוזרים, קשורים לחבלים, שהפיצו עשן, אבל לא זו הייתה האטרקציה מבחינתי, אלא התזמורת, המקהלה והאורגאן שהייו שם.
כשהגעתי, הם הייו לקראת סיום מיסת תרזה של היידן, בהמשך הייתה Ave Maria של Cherubini עם סופראן וקלארינט סולניים (יפה!), ובסיום פרלוד ופוגה של באך לאורגאן סולו.
לא הצלחתי להגיע לקידמת הקתדרלה, שהייתה עמוסה במתפללים, אלא רק לקידמת האגף הימני. התזמורת ישבה לפני, אבל מופנית אל קידמת הקתדרלה, כך שישבתי בעצם מצידה הימני של התזמורת, כשהכלים הקרובים ביותר אלי היו הטימפאני. האורגאן הייה קרוב אלי, לפני מימין, והמקהלה רחוקה יותר.
ניסיתי לצלם, אבל מעבר לזה שהסמארטפון הייה מכוון לרזולוצייה נמוכה, ממש לא הייה נעים לי להרים אותו ו/או לעסוק בלייצב אותו כשאני מוקף מתפללים מפוחלצים בחליפות שנראים כל כך רציניים, אז זו עליבות-התמונה שהתקבלה:
את האורגאן הצלחתי איכשהו לצלם קצת פחות גרוע
מה שהתרכזתי בו בעיקר, כמעט כמו בכל הקונצרטים החיים שאני הולך אליהם בשנים האחרונות, הייה איכות/אופי הסאונד. לאחרונה מעניין אותי במיוחד נושא הבאס, כיוון שבדירתי הקודמת במערכת הקודמת הייה לי עודף באס, שאהבתי, וכיום נשמע לי שייש לי באס אולי מאוד מדוייק ובפרופורציה שהיא אולי "נכונה", אבל אני מעדיף/רוצה שיהייה יותר, אז רציתי לבדוק את זה.
הצליל הייה פתוח וצלול, אבל לא יותר (ולא פחות) מאשר במערכת הביתית. לא היו הרבה קונטראבאסים וקונטראבאסונים ולא טובה ולא תוף באס, אז לא הייה הרבה באס בצליל, מעבר לאורגאן, שגם הוא לא הרעיד את אמות הסיפים. זה לא אורגאן ענק, עם צינורות של 64 רגל, אלא לכל היותר 32, שגם הם כנראה לא הופעלו יותר מדי. בקיצור, לא הייה יותר באס מאשר במערכת הביתית.
את זה שלא הייתה פילהארמונית ותזמורת האופרה ושלא הזמנתי כרטיסים כבר אמרתי, אבל החלטתי לכלת בכל זאת לקופה שבבניין האופרה ולבדוק מה המצב עם "נישואי פיגארו" שבכל זאת הוצג שם, כנראה עם נגנים מחליפים, אם כי עם זמרים/מנצח מוכרים. הייה sold out לחלוטין, והמאכער שעמד בחוץ וניסה למכור כרטיסים לא נראה לי, אז ויתרתי.
משם צעדתי לאולם הקונצרטים הגדול, ה-Musikverein, ושם ראיתי שייש קונצרט לא עם הפילהארמונית של וינה, כמובן, אלא עם הסימפונית, בתכנית צ'ייקובסקי -- הקונצ'רטו הראשון עם סולן שלא מוכר לי (Andrei Korobeinikov) והסימפוניה השישית "הפאתטית", הכל עם מנצח שכן מוכר לי (Vladimir Fedoseyev, האוסטרים מאייתים Fedosejev). החלטתי ללכת על זה, אבל הייו רק כרטיסי עמידה ב-5 יורו או כרטיסים על הבמה מאחורי הנגנים ב-20 יורו. הלכתי על האופצייה השנייה.
קשה לי לתאר את מידת התיסכול בללכת לאולם שנחשב מבחינה אקוסטית לאחד הטובים ביותר שייש, ולשבת לא בשורה טובה באמצע האולם, ואפילו לא רחוק בקומה רביעית בצד, אלא בפינה השמאלית הרחוקה של האולם:
הכלים הקרובים ביותר אלי, והיחידים שממש ראיתי מנוגנים, היו הטימפאני ותוף הבאס
אחר כך הביאו גם גונג, שעמד ביני לבין תוף הבאס, אבל אותו לא צילמתי.
באיזשהו שלב, תוך כדי נגינה, קמתי (לא מנומס, אני יודע -- ראו אותי מהאולם) והתקרבתי להציץ בעוד כלים. ראיתי את הקרחת של הפסנתרן, ושאחד הקונטראבאסים לא רחוק ממני. לקראת סיום ההפסקה ניגש אלי סדרן ואמר לי שאני צריך לשבת כל הזמן, ולא לקום שוב.
והצליל?
מובן שהאיזון הצלילי הייה שונה לחלוטין ממה ששומעים האולם וממה ששומעים בהקלטות.
את כלי הנשיפה שמעו נהדר -- במיוחד את הקלארינט בצליל חם ומלא ואת החלילים, הבראס היו בצד השני של הבמה אז שמעו אותם פחות. המיתרים נשמעו כמובן חלש יחסית -- פתאום הם הכי רחוקים במקום הכי קרובים, והגוף שלהם מופנה לא אל השומע אלא הפוך. והכי חזקים, כמובן, התופים!!
ומהבחינה האודיופילית?
למרות שתוף הבאס הייה ממש קרוב, ובאסים אינם כיווניים, כידוע, המכות המאוד חזקות על תוף הבאס לא "נתנו מכה בבטן" כפי שקורה בחלק מהמערכות שאני מכיר -- ואני אוהב את זה, אבל יודע שזה לא כך במציאות. גם הקונטראבאסים, שהייו צלולים מאוד, לא נתנו את המכה שייש בפריטה בחלק מהמערכות שאני מכיר -- ואני אוהב את זה, אבל יודע שזה לא כך במציאות.
כך שבינתיים התמונה הראשונית לא השתנתה -- נשמע לי שייש לי באס אולי מאוד מדוייק ובפרופורציה שהיא אולי "נכונה", אבל אני מעדיף/רוצה שיהייה יותר, וכדי לקבל את זה, צריך סאב
הנושא בבדיקה/בטיפול.
עמיר
תמונות מצורפות
נערך לאחרונה ב: