קאמה סוטרה בווינה -- אודיופיליה מהצד / מאחור... :)

  • פותח הנושא AK1
  • פורסם בתאריך

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,252
מעורבות
2,748
נקודות
113
בשבוע שעבר הייתי בווינה. נסיעה שתוכננה די מזמן, אבל לא ידעתי עד הרגע האחרון אם אסע או לא, כך שלא הייה טעם להזמין כרטיסים יקרים למופעים, ואכן לא הזמנתי כלום.

בנוסף, בדיוק בשבוע הזה הפילהארמונית של וינה -- זו שגם משמשת כתזמורת של האופרה הווינאית -- הייתה בסיור ביפאן, עם הזובין, אז הייה גבול תיאורטי למה שבכלל אפשר הייה להזמין.

בכל אופן, הפעילות התיירותית הראשונה שלי הייתה לבקר בקתדרלת סטפאן הקדוש (Stephansdom -- צריך בכלל לומר שטפאן -- S לפני T ולפני P נהגים בגרמנית כ-ש'), ובדיוק נפלתי על התפילה החגיגית של יום ראשון. הייו שם כמרים או בישופים או whatever שנאמו/דיקלמו בלטינית ובגרמנית ונופפו בכלים מוזרים, קשורים לחבלים, שהפיצו עשן, אבל לא זו הייתה האטרקציה מבחינתי, אלא התזמורת, המקהלה והאורגאן שהייו שם.

כשהגעתי, הם הייו לקראת סיום מיסת תרזה של היידן, בהמשך הייתה Ave Maria של Cherubini עם סופראן וקלארינט סולניים (יפה!), ובסיום פרלוד ופוגה של באך לאורגאן סולו.

לא הצלחתי להגיע לקידמת הקתדרלה, שהייתה עמוסה במתפללים, אלא רק לקידמת האגף הימני. התזמורת ישבה לפני, אבל מופנית אל קידמת הקתדרלה, כך שישבתי בעצם מצידה הימני של התזמורת, כשהכלים הקרובים ביותר אלי היו הטימפאני. האורגאן הייה קרוב אלי, לפני מימין, והמקהלה רחוקה יותר.

ניסיתי לצלם, אבל מעבר לזה שהסמארטפון הייה מכוון לרזולוצייה נמוכה, ממש לא הייה נעים לי להרים אותו ו/או לעסוק בלייצב אותו כשאני מוקף מתפללים מפוחלצים בחליפות שנראים כל כך רציניים, אז זו עליבות-התמונה שהתקבלה:
StephenChoir1.jpg


את האורגאן הצלחתי איכשהו לצלם קצת פחות גרוע
StephenOrg.jpg


מה שהתרכזתי בו בעיקר, כמעט כמו בכל הקונצרטים החיים שאני הולך אליהם בשנים האחרונות, הייה איכות/אופי הסאונד. לאחרונה מעניין אותי במיוחד נושא הבאס, כיוון שבדירתי הקודמת במערכת הקודמת הייה לי עודף באס, שאהבתי, וכיום נשמע לי שייש לי באס אולי מאוד מדוייק ובפרופורציה שהיא אולי "נכונה", אבל אני מעדיף/רוצה שיהייה יותר, אז רציתי לבדוק את זה.

הצליל הייה פתוח וצלול, אבל לא יותר (ולא פחות) מאשר במערכת הביתית. לא היו הרבה קונטראבאסים וקונטראבאסונים ולא טובה ולא תוף באס, אז לא הייה הרבה באס בצליל, מעבר לאורגאן, שגם הוא לא הרעיד את אמות הסיפים. זה לא אורגאן ענק, עם צינורות של 64 רגל, אלא לכל היותר 32, שגם הם כנראה לא הופעלו יותר מדי. בקיצור, לא הייה יותר באס מאשר במערכת הביתית.

את זה שלא הייתה פילהארמונית ותזמורת האופרה ושלא הזמנתי כרטיסים כבר אמרתי, אבל החלטתי לכלת בכל זאת לקופה שבבניין האופרה ולבדוק מה המצב עם "נישואי פיגארו" שבכל זאת הוצג שם, כנראה עם נגנים מחליפים, אם כי עם זמרים/מנצח מוכרים. הייה sold out לחלוטין, והמאכער שעמד בחוץ וניסה למכור כרטיסים לא נראה לי, אז ויתרתי.

משם צעדתי לאולם הקונצרטים הגדול, ה-Musikverein, ושם ראיתי שייש קונצרט לא עם הפילהארמונית של וינה, כמובן, אלא עם הסימפונית, בתכנית צ'ייקובסקי -- הקונצ'רטו הראשון עם סולן שלא מוכר לי (Andrei Korobeinikov) והסימפוניה השישית "הפאתטית", הכל עם מנצח שכן מוכר לי (Vladimir Fedoseyev, האוסטרים מאייתים Fedosejev). החלטתי ללכת על זה, אבל הייו רק כרטיסי עמידה ב-5 יורו או כרטיסים על הבמה מאחורי הנגנים ב-20 יורו. הלכתי על האופצייה השנייה.

קשה לי לתאר את מידת התיסכול בללכת לאולם שנחשב מבחינה אקוסטית לאחד הטובים ביותר שייש, ולשבת לא בשורה טובה באמצע האולם, ואפילו לא רחוק בקומה רביעית בצד, אלא בפינה השמאלית הרחוקה של האולם:
MusikvCorner.jpg


הכלים הקרובים ביותר אלי, והיחידים שממש ראיתי מנוגנים, היו הטימפאני ותוף הבאס
אחר כך הביאו גם גונג, שעמד ביני לבין תוף הבאס, אבל אותו לא צילמתי.
MusikvDrumsView.jpg


באיזשהו שלב, תוך כדי נגינה, קמתי (לא מנומס, אני יודע -- ראו אותי מהאולם) והתקרבתי להציץ בעוד כלים. ראיתי את הקרחת של הפסנתרן, ושאחד הקונטראבאסים לא רחוק ממני. לקראת סיום ההפסקה ניגש אלי סדרן ואמר לי שאני צריך לשבת כל הזמן, ולא לקום שוב.

והצליל?

מובן שהאיזון הצלילי הייה שונה לחלוטין ממה ששומעים האולם וממה ששומעים בהקלטות.

את כלי הנשיפה שמעו נהדר -- במיוחד את הקלארינט בצליל חם ומלא ואת החלילים, הבראס היו בצד השני של הבמה אז שמעו אותם פחות. המיתרים נשמעו כמובן חלש יחסית -- פתאום הם הכי רחוקים במקום הכי קרובים, והגוף שלהם מופנה לא אל השומע אלא הפוך. והכי חזקים, כמובן, התופים!! :)

ומהבחינה האודיופילית?

למרות שתוף הבאס הייה ממש קרוב, ובאסים אינם כיווניים, כידוע, המכות המאוד חזקות על תוף הבאס לא "נתנו מכה בבטן" כפי שקורה בחלק מהמערכות שאני מכיר -- ואני אוהב את זה, אבל יודע שזה לא כך במציאות. גם הקונטראבאסים, שהייו צלולים מאוד, לא נתנו את המכה שייש בפריטה בחלק מהמערכות שאני מכיר -- ואני אוהב את זה, אבל יודע שזה לא כך במציאות.

כך שבינתיים התמונה הראשונית לא השתנתה -- נשמע לי שייש לי באס אולי מאוד מדוייק ובפרופורציה שהיא אולי "נכונה", אבל אני מעדיף/רוצה שיהייה יותר, וכדי לקבל את זה, צריך סאב :)

הנושא בבדיקה/בטיפול.

עמיר
 

תמונות מצורפות

  • StephenChoir1.jpg
    StephenChoir1.jpg
    KB 101.3 · צפיות: 729
  • StephenOrg.jpg
    StephenOrg.jpg
    KB 134.2 · צפיות: 742
  • MusikvCorner.jpg
    MusikvCorner.jpg
    KB 127.7 · צפיות: 727
  • MusikvDrumsView.jpg
    MusikvDrumsView.jpg
    KB 110 · צפיות: 728
נערך לאחרונה ב:

ZEEV78

חבר משקיען
הודעות
1,130
מעורבות
349
נקודות
83
קשה לקבל תוצאה טובה עם סאב, לדעתי האישית (האמת לא אצלי בכיס) בסטריאו פחות שווה יותר. תנסה לשמוע מוזיקה עם הקידמיים בלבד (מאוד איכותיים) בשילוב עם טיפול אקוסטי (אני מניח ששמעתה את המבנה מנגן לא פחות מהכלי נגינה) ואני בטוח ב80 אחוז שתגיע לנחלה.
 

zs

חבר משקיען
הודעות
4,908
מעורבות
1,590
נקודות
113
אין לי דעה על מה ששמעתה,אבל נהנתי לקרוא.:בעד:
 

YB-7

חבר משקיען
הודעות
1,837
מעורבות
397
נקודות
83
הייו שם כמרים או בישופים או whatever שנאמו/דיקלמו בלטינית ובגרמנית ונופפו בכלים מוזרים, קשורים לחבלים, שהפיצו עשן, אבל לא זו הייתה האטרקציה מבחינתי,

קוראים לזה בעברית, מור ו-לבונה...:בעד:
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,252
מעורבות
2,748
נקודות
113
קשה לקבל תוצאה טובה עם סאב, לדעתי האישית (האמת לא אצלי בכיס) בסטריאו פחות שווה יותר. תנסה לשמוע מוזיקה עם הקידמיים בלבד (מאוד איכותיים) בשילוב עם טיפול אקוסטי (אני מניח ששמעתה את המבנה מנגן לא פחות מהכלי נגינה) ואני בטוח ב80 אחוז שתגיע לנחלה.
כבר בדקתי סאב וקיבלתי תוצאה שלטעמי עדיפה על בלי. אדווח כשהעניין יתקדם.

אני לא חושב שייש אצלי צורך בטיפול אקוסטי, מה גם שזה בלתי אפשרי כי הקירות מכוסים בתקליטים, דיסקים וספרים.
כן יש פרקט מעץ גושני בציפוי שמן, לא לכה (מסתבר שזה חשוב), שטיח עבה, כמה כריות רכות למניעת החזרים מהקיר האחורי, וכריות משולשות בפינות.

פירטתי לגבי הדברים האלה בשירשור על המערכת שלי, וספציפית גם לגבי היות הקירות הצדדיים לא מקבילים כתחליף חלקי לטיפול אקוסטי סטנדארטי.

עמיר
 

gtr

חבר משקיען
הודעות
1,058
מעורבות
466
נקודות
83
ממש לא מבין את החיל והרעד שאוחז באנשים בכל פעם שמזכירים סאב.
כמעט בכל רמקול למעט שניים ,שעברו אצלי , ועברו הרבה,האמינו לי, צרפתי סאב.
היה סיסטם אודיו, והיה וולודיין, ובזמן האחרון היה jl f 113 ,סאב מטורף ואיכותי ביותר.

נכון, יש צורך קצת " לשחק",לאחר כיוון בסיסי, וכן, בהקלטות מסויימות ( בעיקר סטוקפיש שמפוצצות בלאודנס),עשוי להישמע מעיק, אבל מה שאתה מקבל, בסופו של יום, תחושת מעורבות, בשרניות,תחושה של רמקול גדול , עם חלק תחתון מוחשי.
לי אישית,היה מאוד קשה לחזור לאחור, לאחר התנסות עם סאב.
פתאום לחפש את ה"גלים " של הקונטרבאס, פריטה של גיטרה באס, ותוף רגל שנשמע כמו תוף שכזה.

נהנהתי לקרוא אמיר.
ואם אתה מרגיש שחסר משהו, פשוט תוסיף ותנסה.
החיים קצרים מידי ל"סגפנות אודיופילית".

איתן.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,252
מעורבות
2,748
נקודות
113
נהנהתי לקרוא אמיר.
ואם אתה מרגיש שחסר משהו, פשוט תוסיף ותנסה.
החיים קצרים מידי ל"סגפנות אודיופילית".
עמיר ב-ע'

זה מה שאני מתכנן לעשות.
אני ממש לא סגפן ולא "פיוריסט", ולדעתי מה שחשוב זה הכייף מהתוצאה הסופית, לא נכון/ריאליסטי/מדוייק וכד'.

עמיר
 

ZEEV78

חבר משקיען
הודעות
1,130
מעורבות
349
נקודות
83
גם אצלי יש בעיה עם האקוסטיקה (שכנראה לעולם לא תתוקן אלא אם אעבוד דירה ויהיה מקום לחדר האזנה יעודי) וזו לא בושה להודות בזה. נדהמתי לגלות עד כמה הנושא חשוב ששמעתי מוזיקה במוזיאון, הסאונד היה כאילו לקוח מסט אפ יוקרתי אבל למעשה הוא הגיע מרמקולים פשוטים של JBL שבחדר סטנדטי היו נשמעים HIFI. בכל מקרה אני בטוח שאתה יודע מה שאתה עושה ורוצה, שיהיה לך בהצלחה.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,252
מעורבות
2,748
נקודות
113
גם אצלי יש בעיה עם האקוסטיקה (שכנראה לעולם לא תתוקן אלא אם אעבוד דירה ויהיה מקום לחדר האזנה יעודי) וזו לא בושה להודות בזה
"גם" אצלך לא אומר שגם אצלי :)

אצלי זה כן חדר האזנה ייעודי :)

ואם יש בעייה, זה לא שאני מתבייש להודות בה, אלא ש:
  • בינתיים לא ידוע לי על בעייה אקוסטית -- לא התגלתה כזו במדידות שעשה מומחה לעניין -- שטען שהחדר דווקא מוצלח מבחינה זו. אולי יש צורך בבדיקות נוספות, מעמיקות יותר? לא יודע

  • ממילא טיפול אקוסטי "רגיל", של משטחים ודיפיוזרים וכאלה, אינו ישים, מהסיבה שצויינה.

נדהמתי לגלות עד כמה הנושא חשוב ששמעתי מוזיקה במוזיאון, הסאונד היה כאילו לקוח מסט אפ יוקרתי אבל למעשה הוא הגיע מרמקולים פשוטים של JBL שבחדר סטנדטי היו נשמעים HIFI.

בכל מקרה אני בטוח שאתה יודע מה שאתה עושה ורוצה
אין שום ויכוח לגבי חשיבות האקוסטיקה.

לכל היותר יש לך ספקות לגבי הצורך בטיפול אקוסטי בחדר שלי :)


שיהיה לך בהצלחה
תודה! (ורד)

עמיר
 

DavidGil

חבר משקיען
הודעות
1,877
מעורבות
1,870
נקודות
113
מעניין וכיף לקרוא.
ניכר שעולם התוכן המוזיקלי קרוב לליבך ואתה מכיר אותו היטב, לא פחות מעולם הציוד.
 

SONYES

חבר משקיען
הודעות
1,659
מעורבות
744
נקודות
113
@AK1 חג שמח .
נהנה לקרוא כל משפט ופיסקה .

מזדהה לחלוטין עם ההתרשמות שלך .
 

שוני

חבר משקיען
הודעות
984
מעורבות
515
נקודות
93
סוף סוף משהו מעניין.
(יחסית לרסיבר פיוניר ורמקול מדפי.)
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,252
מעורבות
2,748
נקודות
113
סוף סוף משהו מעניין.
(יחסית לרסיבר פיוניר ורמקול מדפי.)
הכל יחסי, אה?... :)

עמיר
 

itay123

חבר משקיען
הודעות
3,724
מעורבות
2,470
נקודות
113
עמיר
ממש נהניתי לקרא
חג שמח ידידי.
 

tzachi

חבר משקיען
הודעות
2,412
מעורבות
386
נקודות
83
זה נכון שהקלטות של קונטרה בס נשמעות יותר דינאמיות ופנציות מבמציאות.
זה אולי קשור למיקום המיקרופון בהקלטה וטכנאי הסאונד.
בכל מקרא אני אוהב את התוצאה המוקלטת יותר.
יכול להיות שבהופעות גאז קטנות לא נותנים תשומת לב מספיקה להגברה של הקונטרה בס ולכן הוא תמיד נשמע לי מעט אנמי.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,252
מעורבות
2,748
נקודות
113
זה נכון שהקלטות של קונטרה בס נשמעות יותר דינאמיות ופנציות מבמציאות.
זה אולי קשור למיקום המיקרופון בהקלטה וטכנאי הסאונד.
בכל מקרא אני אוהב את התוצאה המוקלטת יותר.
יכול להיות שבהופעות גאז קטנות לא נותנים תשומת לב מספיקה להגברה של הקונטרה בס ולכן הוא תמיד נשמע לי מעט אנמי.
זה בהחלט קשור למיקום של המיקרופון ולמה שהטכנאים עושים.

בהרבה הופעות ג'ז קטנות לא מגבירים את הקונטראבאסים, והם אכן נשמעים "אנמיים" -- בטח יחסית להדגשת הייתר שלהם בהקלטות.

"הכל יחסי" אמרנו? :)

עמיר
 

michael123

חבר משקיען
הודעות
9,678
מעורבות
1,415
נקודות
113
הייתי שבוע שעבר בהופעה של Dee Dee Bridgewater ב-Ronnie Scott. משהו לא אהבתי בסאונד, כלים בעיקר לא היו "מאוזנים" מבחינת עוצמה, חלק היו מקדימה, חלק מאחור והוסטרו.. אבל אחרי 10 דקות לתוך ההופעה זה כבר לא הפריע כלל. עכשיו מקריאה של פוסט של עמיר נזכרתי כי לא ממש עשיתי הבחנה אודיופילית
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,252
מעורבות
2,748
נקודות
113
אבל אחרי 10 דקות לתוך ההופעה זה כבר לא הפריע כלל. עכשיו מקריאה של פוסט של עמיר נזכרתי כי לא ממש עשיתי הבחנה אודיופילית
אולי בגלל שכנראה הלכת להופעה הזו בעיקר בגלל המוסיקה :)

אני הלכתי הפעם בעיקר בגלל האודיופיליה, כי יש לי בבית בטוח יותר מ-10 (אולי יותר מ-20?) ביצועים לכל אחת מהיצירות (של צ'ייקובסקי), עם גדולי המבצעים, ללא תחרות בכלל לאלה שניגנו חי, חלק בהקלטות ממש טובות, כך שאני יכול ליהנת מהביצוע ומהסאונד בביית הרבה יותר, ועוד לבחור אם זה מה שאני רוצה לשמוע באותו רגע או משהו אחר, ולהחליף אם אני לא נהנה.

עמיר
 

ברקצ

חבר משקיען
הודעות
1,804
מעורבות
269
נקודות
83
המסקנה ? בחדר הבא של עמיר יש להתקין עוגב כנסייתי מלא.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,252
מעורבות
2,748
נקודות
113
המסקנה ? בחדר הבא של עמיר יש להתקין עוגב כנסייתי מלא.
זו לא המסקנה, כי יהייה לו באס פרפורציונאלי, ואני רוצה באס מעבר לפרופורציה ה"נכונה" :)

עמיר
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור