אני רוצה לסכם כאן משהו שאולי לא תאהבו
..... הסתעפות משרשור המגברים.
אני מופתע לפעמים מחוסר ההתייחסות, ואם כבר התייחסות אז בדרך כלל מזלזלת משהו, שאני מרגיש בארץ לתחום הגברת קלאס D. מקריאה בעיתונות חוץ נראה שמיטב הסוקרים והעורכים משתמשים בציוד "דיגיטאלי", וציוד כזה זוכה שם להערכה רבה. ראה למשל בחירת העורכים של פוזיטיב פידבק ועוד. לי יש חולשה מסויימת לנושא, ואם אני מנסה לחשוב על זה אז מכמה סיבות :
1. אני אוהב סיפורי דוד מול גוליית. ומגבר ששוקל חצי קילו ש"מנצח" בהמות כבדות מוצא חן בעיני.
2. אני אוהב מינימליזם וחסכנות, וגם חדשנות. הקסם הנוסטלגי של פטיפונים, מנורות וכדומה לא מדבר אלי - אם בכל זאת אבחר ברכיב שכזה (הפרה אצלי הוא מנורות לדוגמה) זה יהיה עבור הצליל ולא עבור הערך הנוסטלגי.
3. כמו הנמר, אני מרגיש ששליטה הוא פקטור חשוב מאד במגבר. וכנראה שהדיגיטליים מספקים את הסחורה. ויחד עם פירוט רב מצד שני.
אם כן - אז למה לא ? אני בזמנו השוויתי הגברה דיגיטלית (ניופורס) להיברידית (קדם מנורות + פאואר SS קלאס A + AB), ובסוף בחרתי באלטרנטיבה השמרנית יותר. אהבתי את הצליל של שניהם והבחירה לא היתה קלה. אני חושב שלמרות הכל בכל זאת היה קשה לי ללכת על הדיגיטלי בדיוק בגלל ההרגשה שמדובר בצעצוע שעלול להישבר בכל רגע (ואכן, למרות התישבחות הרבות של ניופורס למשל, יש גם דיבורים על בעיות אמינות, שלא קיימות בציוד מסורתי יותר). בדיגיטלי יש כל מיני בעיות מובנות אחרות, כמו הרגישות הרבה ל RF למשל.
הייתי רוצה לראות ולשמוע יותר ציוד דיגיטלי בארץ. הייתי רוצה שהטכנולוגיה תתפתח ותתגבר על מחלות הילדות שלה. הייתי רוצה להאמין שיש שם עוד המון מקום להתפתח - בניגוד להגברה מסורתית, שיכולה להיות מעולה ומדהימה אבל תמיד תחזור לאותם מקומות מוכרים.
1. דרגה D זה שם שניתן להגברת מיתוג שעובדת באפנון רוחב פולס = PWM. השם ניתן בגלל ש- A,B,C היו כבר תפוסים.
2. טכנית, צורה זו של הגברה אינה דיגיטלית. ראו סימוכין בויקיפדיה וב- ANSWERS. זוהי פשוט עובדה קטנה, בנושא מורכב.
2. מימוש דרגה D יכול להיות אנולגי או דיגיטלי. ככל הנראה TAMP, ICE, ניופורס ועוד מבצעים את האפנון בצורה אנלוגית. TI מובילה את המישוש הדיגיטלי וקוראת לכך דיגיטלי. זה על ידי הרכיב TAS5086 שנקרא:
PurePath Digital™ AUDIO SIX-CHANNEL PWM PROCESSOR
הרכיב מקבל את שלל האפשרויות של אודיו דיגיטלי ומייצר ממנו פולסים של PWM. ברגע שנוצר PWM, חזרנו למדיום אנלוגי, ותנסו בעצמכם לחשב איך מחלקים רוחב פולס של 3 מיקרושניות ל- 16 מיליון רמות של 24 ביט ומהו הזמן או רוחב של ביט בודד.
3. אנו נמצאים בתקופה שכל אודיופיל ראוי לשמו לא מאמין לנתונים. אני חושב שרובכם לא יודע או לא זוכר את הסיבה, ואני חושש שההיסטוריה של האודיו חוזרת על עצמה.
בשנות ה- 70 החלו להופיע רסיברים סטריאו שהחלו לאיים על טכנולוגית המנורות. פישר ומרנץ הן שתי דוגמאות. החלה הילולה של תשבחות, הטכנולוגיה "יותר קרה" ויותר קטנה (פיזית) ותראו איזה עיוותים נמוכים. טכנולוגית המנורות נקברה לחלוטין.
ואז הופיעו כמה קולות אפיקורסיים. בכמה מבדקים נמצאו לא מעט רסיברים שנמעו נורא מול מגברי מנורות רגילים מהשורה.
הסתבר שבדיקת THD רק ב- 1 קה"ץ לא יכולה להעיד על טיב הצליל, שישנם מנגנונים נוספים של עיוותים שלא היו אז ידועים, והמהנדסים נאלצו לחזור אל קרש השרטוט (אורקד עוד לא הומצאה).
אין ספק שמאז הבעיות הללול נפתרו, חלקן היו בגלל מהנדסי מנורות שלא הבינו את נפש הטרנזיסטור והם היו צריכים ללמוד זן חדש, וחלקן בגלל ההתקדמות העצומה בפיתוח הרכיבים האלקטרוניים. עם כל זאת באודיו המנורות עדיין איתנו.
אבל בכל מקרה, דרוש מומחה בשביל להבין נתונים טכניים ולקרוא בין השורות מה יצרן מסתיר, כי מעולם לא נכפו תקנים אחידים כיצד למדוד ולהציג ביצועים. ה- FTC קבע אמנם תקן, אבל הוא לא בדיוק נאכף, מי שרוצה מציין שהבדיקה היא לפי FTC.
4. לסיכום תשאלו את עצמכם האם אנחנו לא נמצאים בפרשת דרכים דומה. מי שמבין קריאת מפרטים יראה למשל ב- ICEPOWER, שהמגבר נפלא עד 6 קה"ץ, ומשם הוא מדרדר. כל מי שמציג נתוני אמת מראה ששהיענות ב- 20 קה"ץ לא ישרה ותלויה אם הרמקול 4 או 8 או אחרת.
לצד תשבחות אדירות, יש כמה סוקרים שאומרים שהצליל הוא שונה ומאוד לא נכון, אבל צריך לפתח מילון חדש בכדי לתאר את המאפיינים הלא מחמיאים (לפחות לדעתם) של הצליל החדש הזה.
בכל מקרה הטענה שהטכנולגיה נותנת צליל דומה למנורות או לדרגה A, נראית לי אישית הזויה. אולי יש דמיון מסוים בדברים המעטים שאני שמעתי, לאווריריות של צליל שפופרתי טוב, שמעט עיוותי הרמוניה שניה בלבד יכול להוסיף לכלי מיתר, אבל לדעתי חסרה הרכות, חסרה הקטימה העדינה של פרץ עוצמתי, הכל נעשה בצורה יותר מידי אגרסיבית. מרשים ברגע הראשון, מעייף להחריד לאורך זמן.
בכל סקירה טכנית רצינית מדגישים שבעוד לתדרים נמוכים ולהספקים נמוכים (טלפונים ודברים דומים) הטכנולגיה עובדת ופתורה, להספקים גבוהים ו- HI END יש התקדמות, אבל יש הרבה בעיות לא פתורות.