גיא.
יופי של סקירה ונושא מרתק. תענוג לקרוא וגם...:תודה.
נושא העמדה של ציוד אלקטרוני הוא לא המצאה של חובבי האודיו או נזירי האודיופיליה כלשונך.
העמדה של ציוד אלקטרוני/חשמלי הוא נושא שנחקר והתפתח בים,יותר נכון במצולות הים בצוללות.
לצורך השיח כאן נשכח,לרגע,מטכנולוגיית הצוללות של המאה ה-21. בצוללות של המאה ה-21 מוטמעת טכנולוגיה ופטנטים (שהם סודות מדינה כולל של א"י ארץ הקודש) ולא ניכנס לזה.
במלחמת העולם השנייה העולם התת ימי תפס תאוצה עצומה,טכנולוגית וגם בשימושיות. הצוללת היא גוף עגול או עגול פחוס וככזו רוב הציוד שבבטנה מוצמד לדפנותיה. במידה והציוד ינקוש על גוף הצוללת היא תתגלה וכשתתגלה כל תכונותיה הצבאיות הלכו לאבדון. הגרמנים והאנגלים ובעקבותיהם גם האמרקאים חיפשו דרכים לפתור אתב עיית הנקישה של הציוד על דפנות הצוללת והפתרון שמצאו היה די פשוט: קפיצים ממתכות מורכבות, מורכבות לא במינוח של המאה ה 21 אלא הכוונה לסגסוגות שמסוגלות לספוג תנודות (שונות וורסטיליות) ובאותה העת לשמר את הציוד שעליהן במצב של ציפה בחלל שבו הוא נמצא כך שלמעשה לא ינקוש על דפנות הצוללת לעולם.
עם ההתקדמות הטכנולוגית בעולם הצוללות כל אותם קפיצים ומתקני נשיאה שוחחרו מעול הסודיות ועברו לייצור בשוק החופשי לכל מיני שימושים כולל בתחום האודיו.
בתחילת דרכי בעולם האודיו נתקלתי בצורך ל"הציף" קומפוננטות שונות מציוד האודיו שהיה לי בכלל ורמקולים בפרט. אחד השימושים שעשיתי היה בקפיצים שנקנו על ידי מעודפי הצי של ארה"ב ששימשו בצוללות,שמן הסתם יצאו משימוש,כדי להציץ ציוד אלקטרוני - וכן,זה עשה את העבודה נפלא.
פעם אחרת שנתקלתי בנושא הרזוננס והצורך להציף ציוד (מכאני הפעם) היה שאבי (ז"ל) היה מעורב בהנחה של מכונת מיזוג אוויר מרכזי על גג של מבנה ששימש כמרכז מחשבים של אחד הבנקים הגדולים בא"י ארץ הקודש.
המכונה,ששקלה כמה טונות טובים,יצרה רזוננס שסיכן את הגג שעליו היא הונחה. מאחר והמכונה יוצרה על ידי יצרן אמרקאי פנינו אליו וביקשנו שיפנה לצי של צבא ארה"ב ויתעניין אצלם האם יש להם עודפי צבא של קפיצים שמסוגלים להציף מכונה במשקלה של נשוא העניין. ומשנענינו בחיוב החלקים נקנו והוטסו לארץ ואכן המכונה הוצפה כך שלמעשה,מבחינת הגג,היא הייתהלגמרי בציפה חופשית מעליו. כמה שנים טובות אחר כך המכונה,יחד עם הבניין,עלו באש והמכונה,עם הקפיצים של הצבא האמרקאי הוכרזו כאובדן כללי.
גם עולם הרכב נתן דעתו לנושא השיכוך/ציפה וגם בו,אחד השיקולים,הוא רעש - ורעש הוא כן מעינינינו.
על פי התקינה הארופאית (שאומצה על ידי ישראל) כל כלי רכב שמשקלו הכולל שווה או גדול מ 13000 ק"ג חייב שעל כל הצירים שלו יהיו כריות אוויר בנוסף למערכת המיתלים ומשככי הזעזועים. כריות האוויר האלה נותנות כמה יתרונות: רעש,כפי שציינתי,הם מפחיתות משמעותית את הרעש שהתנע של כלי הרכב מיצר כשהוא בתנועה על התשתית (כביש במדינות מתוקנות). השני,הוא שמירת כלי הרכב מאוזן ביחס לאופק מה שהופך אותו ליציב מאוד דווקא כשהוא עמוס. השלישי,מאפשר נשיאת משקלים גדולים יותר על אותה טכנולוגיה של משככי זעזועים ומוטות יצוב ואחרון חביב,עם כניסתם של מערכות מחשוב לעולם הרכב מאפשר שימושים מאוד ורסטילים בפריקה והעמסה של הסחורה על גבי כלי הרכב.
למה כתבתי כל כך הרבה "הסטוריה" של נושא השיכוך והציפה? מסיבה פשוטה,וכפי שציינת במאמר,יש אמונות שונות ומשונות בתחום הזה אבל בחיי היום יום שלנו אנחנו,בעצם,נתקלים בהרבה מאוד מוצרים טכנולוגים שיושבים על מערכות שיכוך וציפה ומשכך גם בעולם האודיו,לעניות דעתי וזו בלבד,הנושא הזה צריך התיחסות למי שרוצה להוציא את המיטב מהציוד שלו.
מנחם