האם יש התעניינות במוסיקה קלאסית?

  • פותח הנושא AK1
  • פורסם בתאריך

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,232
מעורבות
2,746
נקודות
113
...
אם תרצו, כמו שלמה, גם אני מוכן שהמפגש יערך אצלי (עד 6 אנשים מפאת גודל החלל והאפשרות לשבת ולהאזין).

מה שמעניין אותי בקלאסי זו מוסיקה קאמרית ווקאלית במיוחד. מתחבר כמובן גם לתזמורות גדולות אך את זה אני מתחיל רק עכשיו.
ראשית, תודה!

שנית, מה ההתנגדות האוהמית שלך, בדיוק של 10%+/-, להיחשף לסוגים נספים לאלה שמנית? :)

ניסיתי לחשוב לרגע מה למשל לא ניכלל במה שהזכרת -
  • סולו ללא ליווי (בהגדרה, לא נחשב כמוסיקה קאמרית). כך אבדה לה כל ספרות הפסנתר סולו, וגם יצירות מופת כמו הסונאטות והפארטיטות של באך לכינור והסוויטות לצ'לו
  • יצירות לאנסמבלים קטנים מעל 9-10 נגנים -- כבר לא קאמרי, אבל עדייל לא "תזמורתי", כמו הסרנאדה (המכונה גם "פארטיטה גדולה") של מוצארט ל-13 כלים (12 כלי נשיפה + קונטראבאס אחד)
  • יצירות לתזמורות קטנות - "תזמורות קאמריות" -- לפעמים מיתרים בלבד, לפעמים כולל/רק כלי נשיפה
  • יצירות לתזמורת "מלאה", אבל בהרכבים מצומצמים יחסית, לרוב משיקולים של תאימות לצורה בה הן נוגנו בתקופת המלחין, בין אם בכלים "מודרניים" או ב"כלי התקופה"/"אותנטיים". תזמורת מלאה (סימפונית/פילהארמונית) מונה לרוב בסביבות 100 נגנים, מדובר בהרכבים של בסביבות 40, למשל. כך גם נוצרו תזמורות קאמר-פילהארמוניות (למשל Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen - התזמורת הקאמר-פילהארמונית הגרמנית, ברמן -- תזמורת מ-צ-ו-י-י-נ-ת)
  • אופרה, שאינה נכללת בהגדרה המקובלת של "מוסיקה ווקאלית", למרות שהיא מושרת
בוקר טוב!
עמיר
 
נערך לאחרונה ב:

יעקב ח

חבר משקיען
הודעות
1,121
מעורבות
170
נקודות
63
שלום עמיר
יוזמה ברוכה מאוד!
בתור מאזין קלאסי מתקדם,אשמח לסקירות קלאסיות בדומה פחות או יותר לאתר השכן.
אני מתחבר יותר לסימפוניות ופחות הרכבים מעוטי נגנים למרות שלא פוסל גם אותם.
רעיון שעולה לי בראש - להתחיל מדברים "קלים לעיכול" כדי לא לייאש את המתחילים כבר מההתחלה.
אפשר מאמר מקדים או מאמרים על סוגי הרכבים ,תיאור הכלים,מושגי יסוד כמו אלגרו ואנדנטה,מנצחים וכד'.
לאחר מכן סימפוניות מפורסמות כגון :החמישית של בטהובן,התשיעית של דבוז'אק. הראשונה של מאהלר.
לגבי מפגשים הייתי שמח להשתתף ,אבל יש קושי מסוים להתחייב לכך.
זה פחות או יותר מה שעולה לי בראש.
 

ברקצ

חבר משקיען
הודעות
1,804
מעורבות
269
נקודות
83
"שנית, מה ההתנגדות האוהמית שלך, בדיוק של 10%+/-, להיחשף לסוגים נספים לאלה שמנית?"

עמיר - תרגיע .... אם תתחיל להכנס לכל מיני פינות איזוטריות והסברים מלומדים בני 2 עמודים תבריח את כולם. לך לאט לאט . לנגסם. אנדנטה.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,232
מעורבות
2,746
נקודות
113
תיאור / סימון המהירות שבה יש לנגן קטע מוסיקאלי

"שנית, מה ההתנגדות האוהמית שלך, בדיוק של 10%+/-, להיחשף לסוגים נספים לאלה שמנית?"

עמיר - תרגיע .... אם תתחיל להכנס לכל מיני פינות איזוטריות והסברים מלומדים בני 2 עמודים תבריח את כולם. לך לאט לאט . לנגסם. אנדנטה.
כולה ניסיתי לדמיין את נמר לוקח אוהם-מטר ומתחיל למדוד התנגדויות :)

ולבקשתך, הנה עוד כמה הסברים -- מי שזה ארוך / מסובך לו, שיידלג (ובמיפגשים זה הולך אחרת מאשר בכתב):

השפה ה"רישמית" של הוראות למבצע של יצירה מוסיקאלית (מהר/לאט, חזק/חלש, עם-אש/במתיקות/בתשוקה, וכד') היא איטאלקית. רק ממאהלר ואחריו התחילו להשתמש באופן שוטף כל אחד בשפת הלאום שלו.

Langsam היא מילה גרמנית, שפירושה "לאט", אבל אין הגדרה מדוייקת/מקובלת לכמה לאט יחסית להוראות ביצוע אחרות.

לעומת זאת, המילה האיטאלקית Andante פירושה "בקצב הליכה", שזה קצת איטי, אבל לא מאוד. איטי בפירוש זה Adagio, ועוד יותר ויותר לאט זה Largo (איטי ורחב) , Lento, ו-Grave.

אבל גם כשייש מילה או צירוף מילים לתאר מהירות באופן מילולי (כמו "איטי, אבל לא מדי" - Adagio, ma non troppo), זה עדיין לא אומר הרבה -- מה שאיטי לאחד מהיר מידי לאחר.

אז מה עושים?

בנאדם בשם יוהאן נפומוק מלצל (Maelzel, בניקוד כמו "חבר'ה") המציא מכשיר בשם "מטרונום" -- משקולת קטנה על מוט קטן (מטוטלת), שמשמיעה תיקתוק כל פעם שהיא מתנדנדת מימין לשמאל וחזרה. את תדירות התיקתוקים (כמה בדקה) ניתן לקבוע בעזרת משקולת נוספת שאותה מכוונים לפי שנתות, ולפי זה מציינים את ה"מהירות המוחלטת" של הנגינה -- כמה פעמים בדקה יש לנגן אורך מסויים של תו. למשל 60 פעם תו של "רבע" (פירט על זה בהזדמנות אחרת), ואת זה מציינים בציור התו = המספר, עם או בלי האותיות MM (מטרונום צלצל).

דרך אגב, מלצל הנ"ל הייה ידידו של בטהובן, ובנה עבורו עזרי שמיעה כשהתחיל להתחרש.
בטהובן גם מחקה את תיקתוקי המטרונום בפרק השני של הסימפונייה השמינית שלו.

על סימון המהירות המוחלטת נפתח עולם שלם של ויכוחים -- לפי המדידה או לפי האוזן? :) -- כשבין ערימות הטיעונים לכאן ולכאן כדאי להזכיר אולי את העניין שכנראה נצרכים למהירות שונה כשמנגנים באולם מהדהד ובאולם "יבש".

האם כל זה חשוב?

זה בהחלט דומה לוויכוחים כאן על "לפי המדידה או לפי האוזן".

כמו שלמתכנני/בוני/יצרני ציוד אודיו חשובות המדידות ולא למאזינים (נטולי האובססיות לעניין), כך גם תיאורי וסימוני המהירות -- אלה הן הוראות למבצע, וחשובות עבורו אבל לא למאזינים (נטולי האובססיות לעניין).

יש כאלה שבאים עם התווים לבדוק אם הביצוע "נכון" או שהם יכולים להסביר למבצע שהוא לא הבין את המלחין.

אולי יש משמעויות מישניות לתיאורים המילוליים של המהירות, כמו:
  • לצורך זיהוי על מה מדברים -- למשל "פרק האנדאנטה של הסימפונייה" -- במשמעות "הפרק האיטי", כשהסימון בפועל לאו דווקא אנדאנטה -- יכול להית אדג'ו או משהו אחר
  • כדי לדעת למה לצפות, אם זה מעניין, אם הולכים לשמוע משהו איטי או מהיר
  • לפעמים ליצירה אין שם, והיא נקראת רק על-פי תיאור המהירות -- למשל "האדאג'ו של בארבר"
  • סתם ליידע כללי
תיהנו! (ורד)
עמיר
 

נקדי

אוהב את התחום
הודעות
172
מעורבות
0
נקודות
16
כאחד שגילה את המוסיקה האומנותית בכוחות עצמו מן הקל אל הכבד, יוזמה ברוכה בהחלט.
בין היתר אשמח לקרוא גם סקירות מנומקות על המלצות לתקליטורים (גם ישנים) - ביצוע וסאונד.
 

נערך לאחרונה ב:

איתי ו.

חבר משקיען
הודעות
2,018
מעורבות
299
נקודות
83
הי עמיר

אם זה עדיין אקטואלי מבחינתך אני אשמח ללמוד.. נראה לי שפוסטים לימודיים יהיו זמינים לאוכלוסיה גדולה יותר..מה גם שלדעתי "ההתארחויות" גורמות בסופו של יום למריבות והכפשות.

מה אתה אומר?
 

SONYES

חבר משקיען
הודעות
1,659
מעורבות
744
נקודות
113
עמיר
אפה התחבא השרשור הזה לא ראיתי אותו עד להודעות אחרונות{כן כתבתי אך הנה יש לנו פורום מוסיקה -יפה }
כן בטח שיש התענינות במוסיקה קלאסית .
נכון שאתה הולך היום לאולם הקונצרטים כאלו אני נמצא בטיול של גיל השלישי של הורי
אבל יש גןם דור צעיר - וכמה שנוכל להרחיב היה יותר דורות הבאים שידעו להעריך את חמדות האומנות של
מוסיקה קלאסית וצריך לאהוב אותה גם בלי
י לדעת לפרטי פרטים את תולדות היצירה או המלחין או הביצוע לא מחייב המציאות או להבין ????
ניתן להנות ובגדול.
אולם ידיעה וחפירה כמו שאני עושה ביצירות וכו רק מוסיפה לי ובכיף.
לא פעם נתקלתי אהה אני מכיר את זה אומרים לי -ותרמו לא מעט פרסומת
אפילו לפני כמה שנים
תרמתי דם תרמתי דם - שהוא למעה מתוך כרמן .


אך לצערי לא יכולתי להנחיל את האהבה זו באותה מידה שלי לקרובים שלי ממש .
אולם כל אחר מסביבתי הקרובה אינו פוסח על פני מבלי להזכיר את המוסיקה הזו
הקלאסית
נכון אני אוהב מוסיקה נוספת -לא אכנס לזה למשל תיאודורא'קיס ומוסיקה יוונית קלאסית
ועוד ועוד
אך הנדבך העיקרי הוא קלאסי. וכך בנויה הספריה שלי

בהחלט ניתן כאן להרחיב על יצירות ביצועים המלצות {לא תמיד הטעם שלי מתאים לכל אחד}

אשמח לשתף פעולה בעניין
 

נערך לאחרונה ב:

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,232
מעורבות
2,746
נקודות
113
הי עמיר

אם זה עדיין אקטואלי מבחינתך אני אשמח ללמוד.. נראה לי שפוסטים לימודיים יהיו זמינים לאוכלוסיה גדולה יותר..מה גם שלדעתי "ההתארחויות" גורמות בסופו של יום למריבות והכפשות.

מה אתה אומר?
הי, איתי!

מתנצל שלא הגבתי להודעתך אתמול. קיבלתי התראה במייל אבל כשניגשתי לשירשור טעיתי לחשוב שזו הודעה ישנה וההתראה הייתה מוטעית.

ולענין עצמו, ראשית, תודה על ההתעניינות (ורד)

התרשמותי היא שההתעניינות הכללית עדיין נמוכה ממש -- טוב ש-SonyES מזרים התלהבות חדשה :בעד::)

ולמען האמת, אני עצלן מכדי ליזום מאמרים כאלה, שדורשים הרבה השקעה, אחרת הייתי עושה זאת גם ללא התעניינות, אבל אני רואה שזה לא קורא/ה לי.

אולי אם תרבוץ (לא סתם תשרה :)) עלי ההשראה, אולי אכתוב משהו, אבל אין לי כרגע משהו ספציפי בראש.

בברכה!
עמיר
 

katzofe

מושעה
הודעות
1,392
מעורבות
73
נקודות
48
הי, איתי!


ולמען האמת, אני עצלן מכדי ליזום מאמרים כאלה, שדורשים הרבה השקעה,

עמיר

בכל מקרה זאת השקעה טובה יותר מהשירשורים ההם של מה מע' צריכה לעשות ומה לא..
 

נערך לאחרונה ב:

SONYES

חבר משקיען
הודעות
1,659
מעורבות
744
נקודות
113
הי, איתי!

מתנצל שלא הגבתי להודעתך אתמול. קיבלתי התראה במייל אבל כשניגשתי לשירשור טעיתי לחשוב שזו הודעה ישנה וההתראה הייתה מוטעית.

ולענין עצמו, ראשית, תודה על ההתעניינות (ורד)

התרשמותי היא שההתעניינות הכללית עדיין נמוכה ממש -- טוב ש-SonyES מזרים התלהבות חדשה :בעד::)

ולמען האמת, אני עצלן מכדי ליזום מאמרים כאלה, שדורשים הרבה השקעה, אחרת הייתי עושה זאת גם ללא התעניינות, אבל אני רואה שזה לא קורא/ה לי.

אולי אם תרבוץ (לא סתם תשרה :)) עלי ההשראה, אולי אכתוב משהו, אבל אין לי כרגע משהו ספציפי בראש.

בברכה!
עמיר

תודה
בהחלט כבר העלתי על
Karajan Strauss
אומנם אני עדיין לא מבקר מוסיקלי -אבל בכיף העלה רשמים
ויש לי המון מאוסף שלי שעדיין מחכה שיגאל ויפתח לשמיעה.
 

רונן ש

חבר משקיען
הודעות
814
מעורבות
270
נקודות
63
הי עמיר
תודה על היוזמה המצויינת - כמובן שאני בפנים!
נולדתי לאמא מורה למוזיקה, וגדלתי על בירכי המוזיקה, כך שהנושא הוא חלק ממני.

אני צפוני - איש קריות...
אם לא מתעצלים להכנס לאוטו ולנסוע שעה, אז:
יש לי דירה, סלון גדול, מערכת סבירה, ואהבה לארח. לדעתי אפשר להידחס 8 בכיף, ואולי 10.

אגב:
אני כמעט אף פעם לא משתמש במושג ׳מוזיקה קלאסית׳.
רנסאנס, עתיקה, בארוק, רומנטית - סבבה.
איטלקית, גרמנית, אנגלית - מעולה.
ווקאלית, דתית, אופרה, כנסיה - ברוך הבא.
קאמרית, סימפונית - יופי.
אבל אני מתעקש לא לעשות סלט מכל מה שנעשה ב-400 השנים האחרונות ולקרוא לזה ׳קלאסית׳.

זהו, סוף הרצאה מנופחת...

------

רק עכשיו שמתי לב שהיגבתי על שירשור מלפני 5 שנים...
אבל זה עדיין רלבנטי, לא?
בואו נעשה מפגשים!
 
נערך לאחרונה ב:

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,232
מעורבות
2,746
נקודות
113
בכל מקרה זאת השקעה טובה יותר מהשירשורים ההם של מה מע' צריכה לעשות ומה לא..
אני חולק עליך בזה.

לדעתי טוב שהועלו ונדונו שיקולים שהם מהותיים מבחינת חובבי אודיו, והגישה האלטרנאטיבית שהצעתי והקדשתי לה הרבה חשיבה, גם לפני (במשך שנים!) וגם תוך כדי הדיון, היא משמעותית לדעתי לא פחות מעוד איזשהו פוסט על מוזיקה.

זאת אפילו ללא התחשבות בעובדה שייש כאן משהו דמוי-תוחלת -- תועלת מועטה עבור הרבה אנשים (במקרה שלנו אני טוען שלפחות מבחינתי התועלת כן משמעותית) יכולה להיות משמעותית יותר ב-overall מאשר תועלת רבה עבור מעט אנשים (שכאן הם ממש בודדים).

חוצמזה, אם נושא לא מספיק חשוב עבורך, או שהוא כרוך בדברים שמאוד מפריעים לך (מלחמות עולם בכוס מיים), אל תשתתף בדיונים עליו, אפילו לא כקורא, אבל, לדעתי, לא לעניין להציע למחוק את הדיון.

עמיר
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,232
מעורבות
2,746
נקודות
113
אני צפוני - איש קריות...
אם לא מתעצלים להכנס לאוטו ולנסוע שעה, אז:
יש לי דירה, סלון גדול, מערכת סבירה, ואהבה לארח. לדעתי אפשר להידחס 8 בכיף, ואולי 10.
......
אבל זה עדיין רלבנטי, לא?
בואו נעשה מפגשים!
"ההתארחויות" גורמות בסופו של יום למריבות והכפשות
כעקרון, אני בהחלט בעד מפגשים, אבל אני מהעצלנים (כאמור לעיל) שלא אוהבים לנסוע הרבה (גם כאבי גב) :(

ונראה לי שההכפשות והמריבות הן בעיקבות מפגשי אודיו, שבהם/בעקבותיהם אנשים נכנסים ל"של מי יותר גדול" ונעלבים מביקורות שליליות של המערכות שלהם. נראה לי שזה פחות רלוואנטי למיפגשי מוזיקה.

ואפרופו זה
אם זה עדיין אקטואלי מבחינתך אני אשמח ללמו.
חשבתי על זה שזה בעייתי מבחינתי לבחור נושא ולהשקיע בו בלי שאני יודע אם הוא מעניין/רלוואנטי מבחינת לפחות אחד מקומץ המתעניינים.

יכול להיות רעיון טוב אם המתעניינים יעלו שאלות ספציפיות.

רק שיהייה ברור: אני לא מתכוון לזה במשמעות של מי שלוקח על עצמו את תפקיד הגורו, והנה, בואו תשאלו שאלות והוד מעלתי ינדב לכם תשובות. אני לא מתכוון לשחק במשחק כזה.

ההצעה לשאול שאלות היא מתוך השיקול הספציפי לעיל, וכל תשובה שלי תהייה מגובה העיניים.
אני גם לא דורש בלעדיות, שאני אהייה המוסמך היחידי לענות, ו/או שתשובותי ייחשבו לסמכות העליונה שאין בלתה, אם כי ייתכן שייהייו ויכוחים -- שאז מבחינתי כל אחד יבחר מה שמתאים לו.

אני מקווה שזה מספיק ברור, כולל לאלה שנוטים לחשוב שאני מתנשא, ושאם אני כותב תשובות מפורטות/מנומקות זה כדי להשוויץ בגאוניותי הגדולה ו/או ביידע הכביר שלי.

ולתזכורת: אין לי שום הכשרה פורמאלית בנושא.

אוקיי?

עמיר
 

nkorah

חבר משקיען
הודעות
530
מעורבות
75
נקודות
28
עשיתי בזמנו נסיון לייסד מסורת של Music Surfing, עם דגש מוחלט על המוסיקה (לאו דווקא קלאסית) וממש לא על הציוד.
היה מפגש מצויין, אבל ככלל - ההענות היתה די נמוכה, וחבל (ורד)
 
נערך לאחרונה ב:

רונן ש

חבר משקיען
הודעות
814
מעורבות
270
נקודות
63
עמיר, ניב,
אפשר להתחיל במה שעמיר מציע - בכתיבה.
פורום ״מוזיקה״ פה יכול להתאים.
אפשר לתפוס נושא, לכתוב עליו, להביא דוגמאות ליצירות והקלטות, ואז מפגש אצל מישהו ברוח הנושא.

וכך הלאה.

״נושא״ יכול להיות:
תקופה במוזיקה (נניח בארוק), או:
צורה מוזיקאלית (נניח סימפוניה), או:
כלי נגינה נבחר לאורך הדורות (למשל פסנתר), או:
מלחין מסויים.

זה לא חייב להיות מתודי, יכול להיות אקראי.
 

efi1965

כתב האתר בצפון
צוות האתר
הודעות
1,485
מעורבות
395
נקודות
83
למה לאמלל אותנו עם תקופות ?
קח תקליט שאתה מאוד אוהב ותנתח אותו, מה אתה אוהב בו, מה מיוחד בו ובתוך זה תכניס קצת על התקופה, המלחין, הביצוע וההקלטה.
אם כולכם תעשו את זה כולנו נרוויח
 

nkorah

חבר משקיען
הודעות
530
מעורבות
75
נקודות
28
למה לאמלל אותנו עם תקופות ?
קח תקליט שאתה מאוד אוהב ותנתח אותו, מה אתה אוהב בו, מה מיוחד בו ובתוך זה תכניס קצת על התקופה, המלחין, הביצוע וההקלטה.
אם כולכם תעשו את זה כולנו נרוויח

את זה עושים כל הזמן (ורד)
 

רונן ש

חבר משקיען
הודעות
814
מעורבות
270
נקודות
63
זה הקטע, אפי - אני שונא את המילה "לנתח"...
זו מוזיקה, רבאק. בשביל הכיף, לא תרופה שצריך לבלוע!
פשוט להכיר, להיחשף, להאזין הרבה, לתת לזה להיספג. זו חוויה.

זו לא אוניברסיטה.

הבעיה עם רוב האנשים היא שהם לא נחשפים אלא למוזיקה מאד מסויימת (ומצויינת !) מכמה סיגנונות, שנעשתה במאה ה-20.
וזהו!
וזה סתם חבל.
 


למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור