אתם יודעים להתמודד עם פערים בבאס?

  • פותח הנושא Ls77
  • פורסם בתאריך

Ls77

אוהב את התחום
הודעות
203
מעורבות
78
נקודות
28
לדעתי ומנסיוני הפערים בהקלטות מודרניות vs ישנות
הם קודם כל ובעיקר בבאס .
לא ברור איך מתמודדים עם זה ,בעיקר עם רמקולים
בריאים שיורדים נמוך, או סאב/ים וכיול שבמקרה הזה
צריך ליצור פריסטים שונים ומשונים להתאים את
רמת הבאס בחדר לרמת ההקלטה.

הרי לא תשכנעו אותי שאין אצלכם מקרים שהבאס
"מכאיב" לכם במקרים מסוימים ובאחרים המצב
בעדינות נאמר רזה ומתסכל.

הדרך מפה ללוח קצרה והפתרון הוא בכלל אחר קרוב לוודאי.
 

רוזי1

חבר משקיען
הודעות
4,346
מעורבות
882
נקודות
113
אם לא היו פערים בבאס בין הקלטות שונות, משהו במערכת לא היה בסדר.
למי ששומע הקלטות וסגנונות שונים נדרש למצוא את הפשרה או לשנות אקוסטיקה וכבלים לכל הקלטה.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,237
מעורבות
2,746
נקודות
113
לדעתי ומנסיוני הפערים בהקלטות מודרניות vs ישנות
הם קודם כל ובעיקר בבאס .
לא ברור איך מתמודדים עם זה ,בעיקר עם רמקולים
בריאים שיורדים נמוך, או סאב/ים וכיול שבמקרה הזה
צריך ליצור פריסטים שונים ומשונים להתאים את
רמת הבאס בחדר לרמת ההקלטה.

הרי לא תשכנעו אותי שאין אצלכם מקרים שהבאס
"מכאיב" לכם במקרים מסוימים ובאחרים המצב
בעדינות נאמר רזה ומתסכל.

הדרך מפה ללוח קצרה והפתרון הוא בכלל אחר קרוב לוודאי.
אולי כיוון שאני מאזין כמעט רק למוזיקה קלאסית, אני גם לא מוצא הבדלים עקביים בין הקלטות חדשות לישנות בעניין הבאס, וגם לא נתקל במצבים של באס "מכאיב", לכל היותר מקרים די נדירים שיש מחסור בעייתי בבאס, אבל אז להגביר אותו בעזרת RC ו/או סאב גם לא מועיל הרבה לבאס וגם מפריע לתחומים שמעליו.

אתה יכול אולי לתת כמה דוגמאות להקלטות שמפריעות לך, גם מצד ה"מכאיב" וגם מצד ה"רזה ומתסכל"?
 

RanMoyal

חבר משקיען
הודעות
1,154
מעורבות
1,099
נקודות
113
לדעתי ומנסיוני הפערים בהקלטות מודרניות vs ישנות
הם קודם כל ובעיקר בבאס .
לא ברור איך מתמודדים עם זה ,בעיקר עם רמקולים
בריאים שיורדים נמוך, או סאב/ים וכיול שבמקרה הזה
צריך ליצור פריסטים שונים ומשונים להתאים את
רמת הבאס בחדר לרמת ההקלטה.

הרי לא תשכנעו אותי שאין אצלכם מקרים שהבאס
"מכאיב" לכם במקרים מסוימים ובאחרים המצב
בעדינות נאמר רזה ומתסכל.

הדרך מפה ללוח קצרה והפתרון הוא בכלל אחר קרוב לוודאי.
כמה דק' לפני שארה"ב הולכת הביתה, אני אתייחס לדברים שכתבת:

אתה מתאר כאן מצב של מערכת לא מאוזנת ולא בעיה של הקלטות.

מערכת לפיה במקרים מסוימים הבאס "כואב", (אני מבין שזה סוג של הגדרה ל-אובר באס) ובמצב שני הבאס דקי, זה סימפטום למערכת לא מאוזנת.

ברגע שהמערכת לא מאוזנת ( והאוזן לעולם, בשום מצב, לא תוכל לתת לך את התשובה האם המערכת מאוזנת או לא והיכן בדיוק מצוי חוסר האיזון...)
... אתה תרגיש הבדלים שונים באופי של הבאס ובאיפיון שלו ביחס לסאונד הכולל.

הבאס יציק וירגיש מנותק ולא קשור לשאר הספקטרום.

למותר לציין, כי לא מחליפים אקוסטיקה ולא מחליפים כבלים בהתאם לסוג המוזיקה.

יש תשובה אחת ויחידה לאקוסטיקה והיא לא רלוונטית, אם מקשיבים להקלטה ישנה, או משחקים ב- Call Of Duty, היא בכלל קשורה לחדר ולא למקור המושמע.

קרוב לוודאי שנמדוד את אותה מערכת מדוברת ונקבל הבדלים גדולים בין התדרים המרכיבים את הטווח של 20-150 הרץ, מצב דברים כאמור יצור את הבעיה שתיארת.

השאיפה היא להגיע לאיזון, נניח כמו התמונה שצרפתי.
שים לב שמדובר על פלוס מינוס 2B זה מצב שיעביר באופן הכי פיוריסטי (זה המקום להכניס את המילה הזאת) את ההקלטה כפי שהתכוונו שנשמע אותה, מבלי שנחוש בבעיה כלשהי.

רן

עריכה: שינוי כיוון לגבי מי שהולכת הביתה, לאור המצב הנוכחי...
 

תמונות מצורפות

  • 20221203_100054.jpg
    20221203_100054.jpg
    KB 48.2 · צפיות: 61
נערך לאחרונה ב:

exupgh12

חבר משקיען
הודעות
4,890
מעורבות
3,005
נקודות
113
לדעתי ומנסיוני הפערים בהקלטות מודרניות vs ישנות
הם קודם כל ובעיקר בבאס .
לא ברור איך מתמודדים עם זה ,בעיקר עם רמקולים
בריאים שיורדים נמוך, או סאב/ים וכיול שבמקרה הזה
צריך ליצור פריסטים שונים ומשונים להתאים את
רמת הבאס בחדר לרמת ההקלטה.

הרי לא תשכנעו אותי שאין אצלכם מקרים שהבאס
"מכאיב" לכם במקרים מסוימים ובאחרים המצב
בעדינות נאמר רזה ומתסכל.

הדרך מפה ללוח קצרה והפתרון הוא בכלל אחר קרוב לוודאי.
מערכת הנשמעת אותו הדבר בכול הקלטה היא בעצם מערכת המבצעת מניפולציה כל שהיא על האות, אם זאת המצב אותו אתה מתאר הוא מצב מהצד השני של הספקטרום בו המערכת כנראה אינה מכוילת לאקוסטיקה של החדר.
מערכת מאוזנת ומכויילת תשמע שונה בהקלטות שונות ומצד שני לא תגיע למצב בו קיים ״עודף״ בבאס כפי שאתה מתאר.
 

RanMoyal

חבר משקיען
הודעות
1,154
מעורבות
1,099
נקודות
113
מערכת הנשמעת אותו הדבר בכול הקלטה היא בעצם מערכת המבצעת מניפולציה כל שהיא על האות, אם זאת המצב אותו אתה מתאר הוא מצב מהצד השני של הספקטרום בו המערכת כנראה אינה מכוילת לאקוסטיקה של החדר.
מערכת מאוזנת ומכויילת תשמע שונה בהקלטות שונות ומצד שני לא תגיע למצב בו קיים ״עודף״ בבאס כפי שאתה מתאר.
מה זה אומר מערכת שמבצעת מניפולציה על האות?
יש מערכת שלא מבצעת מניפולציה?
ברגע שלקחת כבל א' והחלפת לכבל ב' והדברים נשמעים שונה, הכבל בעצם שינה את האות, נוצרה מניפולציה.

רן
 

exupgh12

חבר משקיען
הודעות
4,890
מעורבות
3,005
נקודות
113
מה זה אומר מערכת שמבצעת מניפולציה על האות?
יש מערכת שלא מבצעת מניפולציה?
ברגע שלקחת כבל א' והחלפת לכבל ב' והדברים נשמעים שונה, הכבל בעצם שינה את האות, נוצרה מניפולציה.

רן
שינוי של כבלים, מגבר או מקור לא יביא את המערכת להשמע אותו הדבר בכל הקלטה לעומת זאת מניפולציה של DSP עלולה לעשות זאת.
 

RanMoyal

חבר משקיען
הודעות
1,154
מעורבות
1,099
נקודות
113
שינוי של כבלים, מגבר או מקור לא יביא את המערכת להשמע אותו הדבר בכל הקלטה לעומת זאת מניפולציה של DSP עלולה לעשות זאת.
האמת שזה בדיוק הפוך, המטרה של ה DSP היא להלחם במניפולציה שמבצע החדר על האות היוצא מהרמקולים שלך ומתערבל עם החדר, כל זאת כדי להביא אותו למצב סטנדרטי ומקובל.

למעשה, במערכות המבוססות DSP, בניגוד למערכות אחרות, בגלל יכולת האיזון, כל שינוי, כל פיפס מייד יורגש, מייד ישמעו אותו, אבל הוא ישמע טבעי, הוא לא יגרום למאזין לרוץ ולהחליף כבלים, או אקוסטיקה, כמו שהציעו כאן חחח...

מערכות רגילות, בגלל חוסר האיזון הבסיסי שלהן שמוכתב על ידי החדר, לא מסוגלות להעביר את השינוי, אלא יוצרות רק אמפליפיקציה של הבעיה ולכן, הבאס יהיה מאוד מאוד נפוח, או דקיק, או המערכת בכלל תקרוס, אם קצת יגבירו את הווליום וישימו קטע מאתגר.

לפעמים האוזן מתרגלת למשהו שבור/חוסר איזון קיצוני והיא מאמצת אותו כמשהו נכון.

רן
 

RanMoyal

חבר משקיען
הודעות
1,154
מעורבות
1,099
נקודות
113
שינוי של כבלים, מגבר או מקור לא יביא את המערכת להשמע אותו הדבר בכל הקלטה לעומת זאת מניפולציה של DSP עלולה לעשות זאת.
גיא.

על מנת לקיים דיון לעומק ואם זה באמת מעניין אותך להבין את הדברים ומה המשמעויות בכלל של החדר על הסאונד, או המטרות של DSP, או מה זה בכלל סאונד, או מה המשמעות של מערכות מאוזנות ואיך בכלל נדרש להגיע לשם, או איך מתפקדות האוזניים שלנו ביחד עם המוח, בכל הסיפור המורכב הזה..

אני ממליץ לך בחום לקרוא ובעיקר להתעמק בספר הזה:


זה יעשה לך סדר בהרבה דברים הקשורים לאודיו ובכלל מדובר בקריאה מרתקת.

מאוד מומלץ!

רן
 

exupgh12

חבר משקיען
הודעות
4,890
מעורבות
3,005
נקודות
113
גיא.

על מנת לקיים דיון לעומק ואם זה באמת מעניין אותך להבין את הדברים ומה המשמעויות בכלל של החדר על הסאונד, או המטרות של DSP, או מה זה בכלל סאונד, או מה המשמעות של מערכות מאוזנות ואיך בכלל נדרש להגיע לשם, או איך מתפקדות האוזניים שלנו ביחד עם המוח, בכל הסיפור המורכב הזה..

אני ממליץ לך בחום לקרוא ובעיקר להתעמק בספר הזה:


זה יעשה לך סדר בהרבה דברים הקשורים לאודיו ובכלל מדובר בקריאה מרתקת.

מאוד מומלץ!

רן
תודה, הספר ברשותי.

ראה רן, באמצעות DSP ניתן לבצע שינויים/תיקוני תדר, עיוותים וכו…, זה כלי באמצעותו ניתן יחסית בקלות לגרום לכול הקלטה להישמע זהה.
לגבי coloration של דרייברים ייתכן ו DSP יצליח ויתכן ולא, לא חפרתי בסוגיה היות וזה לא תחום שמעניין או רלוונטי עבורי.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,237
מעורבות
2,746
נקודות
113
תודה, הספר ברשותי.

ראה רן, באמצעות DSP ניתן לבצע שינויים/תיקוני תדר, עיוותים וכו…, זה כלי באמצעותו ניתן יחסית בקלות לגרום לכול הקלטה להישמע זהה.
לגבי coloration של דרייברים ייתכן ו DSP יצליח ויתכן ולא, לא חפרתי בסוגיה היות וזה לא תחום שמעניין או רלוונטי עבורי.
DSP == Digital Signal Processor זה שם כללי למעבד אותות דיגיטלי. לא לכל מעבד כזה יש בכלל אפשרות שליטה, ולא בהכרח אפשר לגרום לו להפוך כל הקלטה להישמע זהה. בעצם שאלה איזה עיבוד נדרש כדי להפוך כל הקלטה להישמע זהה, אם יש כזו אפשרות בכלל ללא עיוות ההקלטות ללא הכר, במידה שבכלל לא רלוונטית ולא קבילה שלא תמצא כמוה במערכות ביתיות סבירות.
 

RanMoyal

חבר משקיען
הודעות
1,154
מעורבות
1,099
נקודות
113
תודה, הספר ברשותי.

ראה רן, באמצעות DSP ניתן לבצע שינויים/תיקוני תדר, עיוותים וכו…, זה כלי באמצעותו ניתן יחסית בקלות לגרום לכול הקלטה להישמע זהה.
לגבי coloration של דרייברים ייתכן ו DSP יצליח ויתכן ולא, לא חפרתי בסוגיה היות וזה לא תחום שמעניין או רלוונטי עבורי.
מעולה. ממליץ לך לקרוא אותו בעיון, זה יעשה לך סדר לגבי מערכות מבוססות DSP ומה היתרונות שיש למערכות כאלה על מערכות רגילות הנתונות לחסדי החדר.

אני לא יודע ולא מכיר מטרה של DSP לפיה יש לבצע תיקון באופן בו כל הקלטה תשמע אותו הדבר, מעולם לא נתקלתי באימרה כזו, או בהעלאת רעיון שכזה, בשום דיון ו/או בפורום באשר הוא.
האם זה אפשרי? אני מניח שכן.

האם מישהו מכוון לזה? מן הסתם לא, זה בכלל לא ב Scope של המטרות.

המטרה של ה DSP, היא שונה ולגמרי אחרת:

המטרה של ה DSP היא להוציא את החדר מהמשוואה, תוך ביצוע איזון של התדרים והקטנת אמפליפיקציה של הבעיות שיוצר החדר.

ככל וה DSP יצליח והוא מן הסתם לא תמיד מצליח, לאור בעיות שונות של החדר/מגבלות טכנולוגיות, אזי מערכות אלו תמיד יידעו להעביר באופן מדויק ונאמן יותר, את שינויי התדרים ובכלל זה התדרים הנמוכים, ביחס למערכות שהן לא מבוססות DSP.



רן
 

RB68

חבר משקיען
הודעות
562
מעורבות
478
נקודות
63
לא פשוט בכלל להגדיר מה זה "אותו דבר" בין הקלטות.
זה לא שהקלטה מגיעה עם עקומת FR. ככל שעברה מניפולציות בהיסטוריית ההפקה שלה, הן נעשו על חומר מוסיקלי - לא על איזה sweep תדרים לנוחותינו...
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,237
מעורבות
2,746
נקודות
113
לא פשוט בכלל להגדיר מה זה "אותו דבר" בין הקלטות.
לא נראה לי שיש מצב כזה במציאות של מערכות סבירות.

במערכות עלובות זה יתכן, למשל כאלה שלא יכולות לרדת לצלילים של צ'לו, ואז שומעים רק את ההרמוניות של הצ'לו, ואז צ'לו נשמע כמו ויולה או אפילו כינור.
 

gds

מושעה
הודעות
2,098
מעורבות
756
נקודות
113
זה מה יש. לעבור ממוזיקה שהוקלטה בשנים האחרונות בהפקה מהוקצעת עם באס מלא ונעים גם אם מהיר לאלבום של בלו-נוט משנות החמישים תמיד האחרון יצרום באוזן, וכן עמיר יש גם הקלטות סבירות מאותה תקופה, לא הרבה.
לדעתי הקלטות רזות וצורמות חוצמזה שהן מכה הן מראות על אי איזון במערכת. דווקא עם הקלטות בעייתיות כאלה הייתי עושה טיונינג למערכת ואז ניתן לשמוע בכיף את הרוב, ולא, זה לא יהיה יותר מידי באס בהקלטות הטובות, וכן, לנסות בשיטה השמרנית והטובה של טיונינג לפני שרצים למולך החדש של תוכנות כיול.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,237
מעורבות
2,746
נקודות
113
זה מה יש. לעבור ממוזיקה שהוקלטה בשנים האחרונות בהפקה מהוקצעת עם באס מלא ונעים גם אם מהיר לאלבום של בלו-נוט משנות החמישים תמיד האחרון יצרום באוזן, וכן עמיר יש גם הקלטות סבירות מאותה תקופה, לא הרבה.
אתה לא יודע על מה אתה מדבר. יש הקלטות משנות החמישים המאוחרות ושנת השישים המוקדמות שיש להן מעט מאוד מתחרות מודרניות. ע"ע סידרת Living Stereo של RCA ו-Living Presence של Mercury. לא התעסקתי הרבה עם Blue Note, אבל הבנתי שיש להם הקלטות מופלאות, עם באס נהדר. כנראה נתקלת ברימאסטרים דיגיטליים גרועים, או שהטעם שלך שונה משלי ומשל אחרים.

לדעתי הקלטות רזות וצורמות חוצמזה שהן מכה הן מראות על אי איזון במערכת. דווקא עם הקלטות בעייתיות כאלה הייתי עושה טיונינג למערכת ואז ניתן לשמוע בכיף את הרוב, ולא, זה לא יהיה יותר מידי באס בהקלטות הטובות, וכן, לנסות בשיטה השמרנית והטובה של טיונינג לפני שרצים למולך החדש של תוכנות כיול.
הקלטות רזות וצורמות מראות על אי איזון במערכת?? להיפך, הן גורמות למערכת מאוזנת היטב להישמע רע.

יש את הציטוט הקלאסי מ"אנה קארנינה" של טולסטוי: "כל המשפחות המאושרות - מאושרות באותה הדרך. כל משפחה אומללה - אומללה בדרכה שלה". כך גם הקלטות גרועות, כל אחר עקומה בכיוון אחר, ולכוון לפי אחת לא ישפר את המצב של אחרת, אבל כן יגרום לכל ההקלטות הטובות להישמע רע.

אם עוסקים בכיול שמרני, אז כדאי רק לפי הקלטות טובות. לעומת זאת, אם רצים למולך החדש של תוכנות כיול, יש בהן אפשרות לשמור כיולים שונים -- presets -- שאפשר לעבור ביניהם בלחיצת כפתור, ואז אפשר להכין preset אחד להקלטות טובות, שני להקלטות צורמות בגבוהים, שלישי לאלה שחסר בהן באס, רביעי לאלה שיש בהן יותר מדי באס, וכו' וכו. בטרינוב יש 30 כאלה.
 

RanMoyal

חבר משקיען
הודעות
1,154
מעורבות
1,099
נקודות
113
זה מה יש. לעבור ממוזיקה שהוקלטה בשנים האחרונות בהפקה מהוקצעת עם באס מלא ונעים גם אם מהיר לאלבום של בלו-נוט משנות החמישים תמיד האחרון יצרום באוזן, וכן עמיר יש גם הקלטות סבירות מאותה תקופה, לא הרבה.
לדעתי הקלטות רזות וצורמות חוצמזה שהן מכה הן מראות על אי איזון במערכת. דווקא עם הקלטות בעייתיות כאלה הייתי עושה טיונינג למערכת ואז ניתן לשמוע בכיף את הרוב, ולא, זה לא יהיה יותר מידי באס בהקלטות הטובות, וכן, לנסות בשיטה השמרנית והטובה של טיונינג לפני שרצים למולך החדש של תוכנות כיול.
"שיטה שמרנית וטובה של טיונינג":)

מה זה אומר? להחליף שקעי חשמל באמצע השיר?
להחליף כבל XLR, שנייה לפני שיש מכת תוף?

אולי תרחיב קצת על טיונינג בשיטה השמרנית והטובה, אם בכוונתך כמובן לעזור לבחור שפתח את הפוסט?

ואגב, תוכנות כיול, סתם להשכלה כללית, קיימות בווריאציות שונות כמעט 30 שנה, העובדה שאתה לא מכיר או לא מתמצא, או מעולם לא העמקת בזה, לא הופך אותן למשהו חדש, רק מעיד שאתה לא מכיר או מתמצא.

רן
 
נערך לאחרונה ב:

gds

מושעה
הודעות
2,098
מעורבות
756
נקודות
113
אם עוסקים בכיול שמרני, אז כדאי רק לפי הקלטות טובות.
אז לא רוצה לשמוע מילה על למה בתערוכות שמים מוזיקות שטאנץ שנשמעות מעולה גם ברדיו AM ויש כאלה שרוכשים על סמך זה ונפגוש אותם בלוחות אחר כך.
 

gds

מושעה
הודעות
2,098
מעורבות
756
נקודות
113
"שיטה שמרנית וטובה של טיונינג":)

מה זה אומר? להחליף שקעי חשמל באמצע השיר?
להחליף כבל XLR, שנייה לפני שיש מכת תוף?

אולי תרחיב קצת על טיונינג בשיטה השמרנית והטובה, אם בכוונתך כמובן לעזור לבחור שפתח את הפוסט?

ואגב, תוכנות כיול, סתם להשכלה כללית, קיימות בווריאציות שונות כמעט 30 שנה, העובדה שאתה לא מכיר או לא מתמצא, או מעולם לא העמקת בזה, לא הופך אותן למשהו חדש, רק מעיד שאתה לא מכיר או מתמצא.

רן
מאוד פשוט, זה מתחיל ברכישת ניסיון כיצד לשמוע וסלקציה נכונה של הרכיבים והתאום ביניהם, ולא לכוון את המערכת לפי אותם חמישה קטעים שנשמעים מדהים. ואה,כן, גם לחזק ברגים בארון החשמל אפילו מטפורית, סליחה אלוהי הטרינוב שאני מתבטא כך, אני אדם פשוט.
 

RanMoyal

חבר משקיען
הודעות
1,154
מעורבות
1,099
נקודות
113
מאוד פשוט, זה מתחיל ברכישת ניסיון כיצד לשמוע וסלקציה נכונה של הרכיבים והתאום ביניהם, ולא לכוון את המערכת לפי אותם חמישה קטעים שנשמעים מדהים.
רכישת נסיון! ביחד עם סלקציה נכונה של הרכיבים!

ואפילו, גולת הכותרת....תיאום בינהם!

כאילו וואוו, ממש וואו. זה היה מאוד מרשים. :)

הקיצר, בתאכלס, אין לך הסבר מהו "טיונינג טוב שמרני " וכרגיל מדובר באודיו מילים , ללא שום אספקט פרקטי, או חלילה נסיון לעזור לפותח הפוסט.

אין חדש תחת השמש.

רן

עריכה: אני רואה שבחרת לערוך את ההודעה שלך , אבל לא ממש הוספת משהו בעל ערך, חוץ מדברים אישיים וכרגיל ההמלצה הרגילה של לחזק ברגים בארונות החשמל בבית וכמובן בלובי הקומתי....

זו באמת המלצה ראויה וחשובה לפותח הפוסט, כדאי מאוד שיתחיל לחזק ברגים בארון החשמל ועל הדרך יבדוק אם יש אבק על הכבלים שלו, היות וזה ידוע, רק לבעלי נסיון כמובן, שהם יוצרים הפרעות אלקטרו מגנטיות, ביחד עם פולסים חשמליים, הגורמים למערכת לצאת מאיזון.

וואלה. תרמת גדי.
 
נערך לאחרונה ב:

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור