arye.gur
חבר משקיען
- הודעות
- 2,592
- מעורבות
- 882
- נקודות
- 113
מי משרת את מי - המאזין את המערכת או המערכת את המאזין?
עד שנת 1992 גם המערכות שלי היו מורכבות מרכיבים שונים. ולא לשכוח שהמושג רכיבים שונים מקפל בתוכו גם כבלי חיבור בין הרכיבים וכבלים לרמקולים. הצעד הראשון במהפך אצלי היה בסביבות 1990 כשצביקה מכר לי במחיר מגוחך מגבר QED (ווסת עוצמה ובורר כניסות בלבד) שאם לא אני אותו המגבר היה נשאר בחנות שלו עד היום.... בהמשך היה זה אילן טמיר שבאחת התערוכות נשביתי בקסמי NAIM ולאחר מספר ביקורים אצלו רכשתי ב 1992 את ה NAIT 2.
ה NAIT2 הוא מגבר משולב בתוך קופסה שגודלה כ "קופסת נעליים" ונחשב למוצר קלאסי עד היום. אני משוכנע שהמגבר הקטן הזה שניתן לרכוש (אם מתאמצים הרבה) אותו בכמה אלפי שקלים, מחיר לא מבוטל למגבר קטן וישן, נשמע טוב בהרבה מהרבה מערכות מודרניות שעולות פי 10.
ההמשך – נפלתי שדוד "תחת המגף" של NAIM. אני משתמש בכוונה במושג "תחת המגף" כי כך רואים את החברה הזו מתנגדיה: חברה שבשיווק אגרסיבי "משכנעת" את לקוחותיה שהיא המוצר הטוב ביותר שכסף (והרבה כסף...) יכול לקנות.
אפשר להתווכח הרבה על NAIM. פעמיים זכתה החברה הקטנה יחסית בפרס מלכת אנגליה על היותה יצואן מצטיין כך שאולי אלה שמוצאים עניין במוצרים של NAIM לא טועים לאורך כל הדרך. אפשר כמובן לאהוב את הצליל ואפשר שלא לאהוב אותו, אבל אי אפשר להתעלם מהערך הגבוה של המוצרים הישנים של החברה הוכחה נוספת לכך שרבים מחפשים את הצליל המיוחד שלה.
אפשר גם לשמוע אינסוף סיפורים שעוררו ויכוחים רבים – למשל טענת החברה שכיווניות הכבלים חשובה והודאתה בכך שלמרות ניסיונותיה לא הצליחה לאושש את התופעה מבחינה מדעית – או טענתה שפיתחה צבע מיוחד מונע החזרי אור למגירת נושא התקליטור בנגנים שלה.
אבל זה לא מה שחשוב בהקשר של הפוסט הזה: NAIM היא לא החברה היחידה שמייצרת מוצרים מהתקע שבקיר ועד לקצה הרמקול. מספר לא מבוטל של יצרנים טובים ומוערכים עושים זאת. היתרון של הגישה הזו ברור: כל מה שהלקוח צריך לעשות זה להשתכנע שהמוצר טוב. ברגע שהשתכנע, הוא יתקין את המערכת בביתו ויאזין בשלום. המפתחות בפנים. הוא לא צריך לשבור את הראש ולרוץ כל יומיים לחפש כבלים חדשים (חלק מאותם יצרנים, על אף שאינם מייצרים כבלים, ממליצים על כבלים מתאימים למערכות שלהם), הוא לא צריך להחליף כל יומיים רכיב כזה או אחר כי כמו שאמרנו: הכול כלול. אההה – עוד משהו (במיוחד לנמר): גם העיצוב תואם...
מבחינתי האישית, הגישה הזו שחררה ממני הרבה לחצים. אני גם טוען שבסופו של דבר הגישה הזו עולה פחות מהגישה האחרת, ה"מעורבבת". עובדה היא שאודיופילים מוציאים סכומי עתק על כבלים כי תמיד משהו "חסר" בתוצאה הסופית, מוציאים הון על החלפות אינסופיות של רכיבים שונים כאשר כל החלפה גוררת הפסד כספי ניכר – ואף פעם הם לא יכולים להיות בטוחים שמה שמנגן אצלם זה הכי טוב כי אולי יש עוד איזה רכיב פלאי, עוד "טוויק" קטן שיביא את השקט – ואם אפשר, טוויק זול כך שייווצר פלא אמיתי.
הטיעון שלי הוא שעדיף לרכוש מערכת מיצרן אחד מפני שהיתרונות גדולים בהרבה מהאפשרות להשיג שיפור בצליל. יצרן אחד מחויב לאיכות המערכת כולה ולא צריך לשבור את הראש אם רעש מסוים מופיע מהמקור, מקדם המגבר או ממגבר ההספק. לדעתי ערכו של השקט שמתקבל ממערכת של יצרן אחד שווה אחוזים לא מועטים באיכות הצליל שניתן להשיג ממערכת "מעורבבת" וזאת בהנחה שזה בכלל נכון שמערכת "מעורבבת" מאפשרת איכות צליל שלא ניתן להשיגה במערכת אחת. אני מטיל ספק גדול בהנחה הזו.
חלק חשוב נוסף במערכת הוא המעמד. הרבה אנשים משקיעים הון במערכת וגרושים במעמד. זו טעות קשה. מעמד יכול להרוג את הצליל וכך גם העמדה מרושלת של המערכת. הטענות שרק פטיפון מושפע מתופעת ה"מיקרופוניה" היא לדעתי שגוייה. מעמד טוב עולה אלפי שקלים. לפני שמגיעים למסקנה שצריך להחליף רכיב כי "חסר משהו" בצליל, כדאי לשדרג את המעמד.
מערכת מיצרן אחד, מעמד משובח – מביאים תוצאה משובחת ועם הרבה שקט גם ברקע וגם נפשי כבונוס... .
אריה
עד שנת 1992 גם המערכות שלי היו מורכבות מרכיבים שונים. ולא לשכוח שהמושג רכיבים שונים מקפל בתוכו גם כבלי חיבור בין הרכיבים וכבלים לרמקולים. הצעד הראשון במהפך אצלי היה בסביבות 1990 כשצביקה מכר לי במחיר מגוחך מגבר QED (ווסת עוצמה ובורר כניסות בלבד) שאם לא אני אותו המגבר היה נשאר בחנות שלו עד היום.... בהמשך היה זה אילן טמיר שבאחת התערוכות נשביתי בקסמי NAIM ולאחר מספר ביקורים אצלו רכשתי ב 1992 את ה NAIT 2.
ה NAIT2 הוא מגבר משולב בתוך קופסה שגודלה כ "קופסת נעליים" ונחשב למוצר קלאסי עד היום. אני משוכנע שהמגבר הקטן הזה שניתן לרכוש (אם מתאמצים הרבה) אותו בכמה אלפי שקלים, מחיר לא מבוטל למגבר קטן וישן, נשמע טוב בהרבה מהרבה מערכות מודרניות שעולות פי 10.
ההמשך – נפלתי שדוד "תחת המגף" של NAIM. אני משתמש בכוונה במושג "תחת המגף" כי כך רואים את החברה הזו מתנגדיה: חברה שבשיווק אגרסיבי "משכנעת" את לקוחותיה שהיא המוצר הטוב ביותר שכסף (והרבה כסף...) יכול לקנות.
אפשר להתווכח הרבה על NAIM. פעמיים זכתה החברה הקטנה יחסית בפרס מלכת אנגליה על היותה יצואן מצטיין כך שאולי אלה שמוצאים עניין במוצרים של NAIM לא טועים לאורך כל הדרך. אפשר כמובן לאהוב את הצליל ואפשר שלא לאהוב אותו, אבל אי אפשר להתעלם מהערך הגבוה של המוצרים הישנים של החברה הוכחה נוספת לכך שרבים מחפשים את הצליל המיוחד שלה.
אפשר גם לשמוע אינסוף סיפורים שעוררו ויכוחים רבים – למשל טענת החברה שכיווניות הכבלים חשובה והודאתה בכך שלמרות ניסיונותיה לא הצליחה לאושש את התופעה מבחינה מדעית – או טענתה שפיתחה צבע מיוחד מונע החזרי אור למגירת נושא התקליטור בנגנים שלה.
אבל זה לא מה שחשוב בהקשר של הפוסט הזה: NAIM היא לא החברה היחידה שמייצרת מוצרים מהתקע שבקיר ועד לקצה הרמקול. מספר לא מבוטל של יצרנים טובים ומוערכים עושים זאת. היתרון של הגישה הזו ברור: כל מה שהלקוח צריך לעשות זה להשתכנע שהמוצר טוב. ברגע שהשתכנע, הוא יתקין את המערכת בביתו ויאזין בשלום. המפתחות בפנים. הוא לא צריך לשבור את הראש ולרוץ כל יומיים לחפש כבלים חדשים (חלק מאותם יצרנים, על אף שאינם מייצרים כבלים, ממליצים על כבלים מתאימים למערכות שלהם), הוא לא צריך להחליף כל יומיים רכיב כזה או אחר כי כמו שאמרנו: הכול כלול. אההה – עוד משהו (במיוחד לנמר): גם העיצוב תואם...
מבחינתי האישית, הגישה הזו שחררה ממני הרבה לחצים. אני גם טוען שבסופו של דבר הגישה הזו עולה פחות מהגישה האחרת, ה"מעורבבת". עובדה היא שאודיופילים מוציאים סכומי עתק על כבלים כי תמיד משהו "חסר" בתוצאה הסופית, מוציאים הון על החלפות אינסופיות של רכיבים שונים כאשר כל החלפה גוררת הפסד כספי ניכר – ואף פעם הם לא יכולים להיות בטוחים שמה שמנגן אצלם זה הכי טוב כי אולי יש עוד איזה רכיב פלאי, עוד "טוויק" קטן שיביא את השקט – ואם אפשר, טוויק זול כך שייווצר פלא אמיתי.
הטיעון שלי הוא שעדיף לרכוש מערכת מיצרן אחד מפני שהיתרונות גדולים בהרבה מהאפשרות להשיג שיפור בצליל. יצרן אחד מחויב לאיכות המערכת כולה ולא צריך לשבור את הראש אם רעש מסוים מופיע מהמקור, מקדם המגבר או ממגבר ההספק. לדעתי ערכו של השקט שמתקבל ממערכת של יצרן אחד שווה אחוזים לא מועטים באיכות הצליל שניתן להשיג ממערכת "מעורבבת" וזאת בהנחה שזה בכלל נכון שמערכת "מעורבבת" מאפשרת איכות צליל שלא ניתן להשיגה במערכת אחת. אני מטיל ספק גדול בהנחה הזו.
חלק חשוב נוסף במערכת הוא המעמד. הרבה אנשים משקיעים הון במערכת וגרושים במעמד. זו טעות קשה. מעמד יכול להרוג את הצליל וכך גם העמדה מרושלת של המערכת. הטענות שרק פטיפון מושפע מתופעת ה"מיקרופוניה" היא לדעתי שגוייה. מעמד טוב עולה אלפי שקלים. לפני שמגיעים למסקנה שצריך להחליף רכיב כי "חסר משהו" בצליל, כדאי לשדרג את המעמד.
מערכת מיצרן אחד, מעמד משובח – מביאים תוצאה משובחת ועם הרבה שקט גם ברקע וגם נפשי כבונוס... .
אריה
נערך לאחרונה ב: