תודה על ההבהרהראשית לפני הכל מתנצל מתנצל בפני MOKES
שנראה שבאמת ובתמים הביא דוגמאות שבהן היה מעורב מוצר שבתקופה האחרונה , אני ניתקלתי בפורומים אחרים , כמה הוא מומלץ יחד עם תיזכורת כל כמה ימים מחדש שמה פיספסנו.
לגבי ההמשך הדיון שבו הופרחו תיאורים של מי אני ומה אני יודע ומה אני לא מבין .עליי לטובת האקשן שיצרתי קצת בשעמום שעבר על הפורום בתקופה האחרונה, דרך אגב במקומות האחרים משעמם יותר.
אז שוב מתנצל בפני MOKES על שפירשתי לא נכון את כוונותיו.
רק שלא הכל וורוד , לגבי הסימוכין התאורתיים אני ממש לא מסכים וזה לאור נסיוני לאורך שנים רבות ומרובות ( בעיניי ) . לגבי הייסום המעשי של התאוריות לעומת ציוד שמוכיח את עצמו אחרת והתאוריות בד"כ זהות.
משליך זאת מתחומי טכנולוגיה אחרים שמתנהגים בדיוק כמו תהליך התחביב המשותף שלנו אודיו.
ובואהנה משה אותך דווקא אני מחבב והמוצרים שהיצגת דווקא אהבתי.
כן, אני!מישהו עדיין רוצה לומר שמדידות לא מספרות הרבה?
אם נתייחס ל"נתונים טכניים" מילולית – שבעברית זו גם ההתייחסות המדוייקת לתוכן – כ"המידע הטכני שנתון ע"י הייצרן", הרי בעצם אמרת בעצמך "שבכמעט כל המקרים נתוני היצרן שווים כקליפת השום", אם כי לא אמרת מהם המקרים שבהם הם שווים יותר מזה.נטען פה ע"י לא מעט אנשים שנתונים טכניים לא מספרים כלום על ביצועי ציוד שמע. אני מסכים שבכמעט כל המקרים נתוני היצרן שווים כקליפת השום. אבל לומר שלא ניתן להסביר תופעות שמיעתיות ע"י נתונים ומדידות זה פשוט לא נכון. מצד שני יש אנשים שטוענים שהכל פיקציה, שציוד כמו מגבר טרנזיסטורי תמיד ישמע אותו הדבר - זה גם לא נכון כפי שנראה. באתר סטריאופייל יש מדידות של כל הציוד הנבדק.
נראה לי שזה מה שמסביר את המלכודת שבעניין המתונים.בכל אופן אני אוהב גם לשמוע וגם להבין (או לפחות לנסות להבין) את מה שאני שומע.
אבל כנראה שהעולם שלנו לא ניתן לפישוט בצורה משביעת רצון, במיוחד כשמדובר בדברים כמו פרספצייה אנושית, שגם אינה מוגדרת הייטב וגם השונות שלה בין אנשים היא כה אדירה.
כך שנראה לי שהסתמכות על נתונים מסוג זה בצורה דטרמיניסטית לצורך ניבוי הסאונד היא בעייתית עד כדי לא ישימה בפועל בצורה אמינה ועיקבית.
ואולי אני טועה.
עמיר
עצם הגדרת ההבדלים כ"מינוריים" היא חלק מעיניין ה"פרספצייה האנושית" -- מה שלאחד זניח עד בטל באלף ולא מעניין אפילו אם מסבים את תשומת ליבו לעניין, לגבי האחר זה ההבדל בין הנאה לשיעמום.אתה כנראה לא טועה. אמרת כאן משהו מעניין "פרספצייה אנושית". זהו אולי המפתח לכל הוויכוחים. ה"פרספצייה האנושית" מצטיינת בהדירות (REPEATABILITY) נמוכה מאד, וכאשר ציוד האודיו ברמה כל כך גבוהה ההבדלים הם מינוריים. וכאן נכנס הגורם האנושי שתופס את הדברים בצורה שונה בסיטואציות שונות. אל תתחילו לרדת עלי עכשיו. אני לא אומר שאין בכלל הבדלים, אבל ההבדלים קטנים. ניתן אולי ליחס חלק מהבדלים אלה למדידות מקובלות וחלק אחר לא. הייתי מצפה שרוב האנשים כן ינסו לבצע קורלציה שמיעתית לנמדד ולא לבטל לחלוטין נתונים טכניים אפילו אם מתפרסמים על ידי היצרן. מסכים - שום נתון לא יגיד לנו מראש איך מכשיר נשמע.
היי עמיר,כן, אני!
הי, mokes!
אני אכן חולק על דבריך, אבל נראה לי שחשוב להבהיר משהו חשוב לפני הכל:
אני לא חולק עליך מאותו מקום שממנו חלקתי על מיכאל, לא נראה לי שאני מדבר עם טיפוס דומה של בן אדם, שמתייחס לדברים הצורה דומה, או בכלל.
אנחנו לא חייבים להסכים על התכנים, אבל אני מעוניין בדיון חברי וענייני, ואם נראה/ייראה לך שזה אחרת, אנא הער את תשומת ליבי.
בסדר?
אם נתייחס ל"נתונים טכניים" מילולית – שבעברית זו גם ההתייחסות המדוייקת לתוכן – כ"המידע הטכני שנתון ע"י הייצרן", הרי בעצם אמרת בעצמך "שבכמעט כל המקרים נתוני היצרן שווים כקליפת השום", אם כי לא אמרת מהם המקרים שבהם הם שווים יותר מזה.
אני גם לא בטוח שהמדידות של Stereophile מועילות הרבה – בהמשך אתייחס לדוגמה.
לעומת זאת, אני בטוח שמדידות הן חלק חשוב מאוד בבניית ציוד ובהערכתו – על ידי המהנדסים ובייצרנים – אבל שהמדידות הרלוואנטיות הן כנראה סודות מסחריים שאין עניין לפרסם אותם. אם מי שגילה מה ואיך כדאי למדוד שייש לו משמעות לגבי הסאונד, הרי פירסום השיטה רק יועיל למתחרים לבנות מכשירים טובים יותר ממה שייש להם ואולי אפילו טובים משלו.
ובאשר לדוגמה שהבאת, מטרידים אותי הדברים הבאים:
נראה לי שזה מה שמסביר את המלכודת שבעניין המתונים.
- הגרף הראשון הוא בקנה מידה של כמעט פי-3 מהשני, מה שמדגיש מאוד את חוסר הליניאריות של הראשון
.- ההתייחסות ל-dB אחד ופחות מזה (0.25, 0.6) כאל הבדלים משמעותיים נראית לי כמעניקה להם משמעות הרבה הרבה מעבר לשמיעותם:
- האם ניסית פעם להגביר או להנמיך ב-1dB כשאתה שומע חזק? לא בטוח שתשמע הרבה הבדל, אם בכלל, אפילו בתנאים אופטימאליים, כמו בשמיעת סינוס בציפייה להבדל, שלא לדבר על בעת שמיעת מוסיקה דינאמית
.- הסטייה מליניאריות של רמקולים בדרך כלל גדולה במידה ניכרת מזו של מגברים
.- ומעל לכל, נראה לי שהסטייה מליניאריות שגורמים החדר והחפצים שבו והבליעות הלא סימטריות הופכים הפרשי עוצמות כאלה לזניחים לחלוטין ובלתי מורגשים
.- אם בציוד מסויים יש מיתאם בין סט מסויים של גפי/נתונים לבין הסאונד, אבל במקרה אחר תופעות נמדדות דומות אינן במתאם או שהן במיתאם הפוך לסאונד, ברור שהמדידות האמורות אינן מסבירות את הסאונד המתקבל. מצבים כאלה של היעדר קשר עיקבי בין המדידות מסוג זה לבין הסאונד הם נפוצים מאוד. האם אתה בטוח שהדוגמה שלך אינה נופלת בין המיקרים האלה?
.- ובעצם, האם בדקת בפועל שמה שאתה מנבא על סמך המדידות אכן מתקיים, ובצורה עיקבית, עם המגברים הנתונים ורמקולים שונים?
אנחנו, כבני אדם, אוהבים לחשוב שאנחנו חיים בעולם מסודר ומוגדר, שמתנהג בצורה צפוייה, ושנחנו יודעים מה קורה ושולטים במצב. אפילו גדול המדענים לא אהב אי סדרים.
אבל כנראה שהעולם שלנו לא ניתן לפישוט בצורה משביעת רצון, במיוחד כשמדובר בדברים כמו פרספצייה אנושית, שגם אינה מוגדרת הייטב וגם השונות שלה בין אנשים היא כה אדירה.
כך שנראה לי שהסתמכות על נתונים מסוג זה בצורה דטרמיניסטית לצורך ניבוי הסאונד היא בעייתית עד כדי לא ישימה בפועל בצורה אמינה ועיקבית.
ואולי אני טועה.
עמיר
או לחילופין נראה עוד מדידה לא טובה של מגבר טרנזיסטורי - Roksan Kandi K2. מה שתראו בגרף הנ"ל זה הפרשי עוצמות בין ערוץ ימין ושמאל של 1dB ב 8 אוהם ב 2.83V. גם בעוצמה סבירה, בעכבה טיפוסית תמונת הסטריאו במגבר הזה לא טובה בכלל.
צפה בקובץ המצורף 9818
נ.ב. - מה שלא בתחום האודיו, ומה שקשור למסקנות אישיות, ניתוחים פסיכוליגים, וכו' - עדיף שתשאיר חפירות כאלה לפורומים אחרים.
תראה, mokes, אנחנו לא מכירים, אז אולי כדאי שאוסיף קצת רקע לגבי צורת ההסתכלות שלי:אני גם שייך לאסכולה שהרמקול (והחדר) זה 90% בהנחה שהמגבר מספיק חזק לרמקול. למרות זאת, יש מגברים שדווקא במצבים מסוימים מתחילים לעוות, וזה מה שניסיתי להראות. ולדעתי זה כן שמיע למי שמאוד מתעניין בהבדלים בין ציוד - שזה רוב האנשים כאן.
...
עמיר, אני לא טוען שצריך לקנות ציוד ע"פ מדידות. אבל אני כן אומר שזה כלי מצוין לנפות ציוד לא מתאים, ללא שמיעה. רעבק - יש פה אנשים שקנו ציוד יקר בטירוף על בסיס המלצה וללא שמיעה - תקנו אותי אם אני טועה אבל זה כולל את נמר עם הרמקולים שלו. לטעמי זה פחות עדיף מלהסתכל על מדידות, בהנחה שהמדידות רציניות.
אני בטוח שהמדידות לא מראות את הכל - ולכן צריך לשמוע. אבל המדידות אומרות גם לא מעט, ולכן יש להן הרבה ערך. העולם לא פשוט, צריך רק לא להיות קיצוני - זו דעתי.
אני באמת התרשלתי ולא ביקרתי אצלך עדיין..... טעות קשה שלי שאני מקווה לתקן מתישהו.טעות.
המגבר הזה מספק תמונת סטריאו לא רק טובה אם כי מעולה. הוא היה אחד המפתיעים בגזרה הזו (הוא אצלי כרגע). מעבר לכך שהוא מצטיין בפוקוס ובבמה מוגדרת, הוא גם מאוד עמוק בבמה שלו.
אתה מוזמן לשמוע ולהשוות אותו, בעניין הזה, עם איזה מגבר שרק תבחר. וזה בדיוק העניין, שללת מוצר על פי מדידה, מבלי לשמוע ויצא שאתה פשוט טועה ולדעתי המדידה אינה נכונה.
קודם לענות לשאלותיך בסוף - הדיעה שלי ש"זה" (הבדלים של 1dB) שמיע למי שמתעניין בציוד מבוססת היטב: יש כמה מגברים שאני מכיר עם בקרת ווליום אלקטרונית במדרגות של 1dB. הנה דוגמא:השאלה מה כאן בעצם נחשב להיות "קיצוני" בהקשר של "צריך רק לא להיות קיצוני".
- אם רוצים לבצע קנייה "חירשת", הנתונים מסוג זה הם, לפי הבנתי, הדבר הכי פחות משמעותי/אמין להתייחס אליו. הרבה פחות מאשר עצה של מישהו שאתה מכיר את טעמו בייחס לשלך ושאתה סומך עליו
.- אז בעצם מה שאני הסתמכתי עליו הייה, לפי הסדר, היכרות עם החברה המייצרת ומוצריה, וכשייש לי את המידע, היכרות עם המוניטין של המתכנן ומוצרים שלו, אחר כך כתבות, שייש לקרוא בערבון מוגבל מאוד, ובסוף-בסוף, רק ברמה של לקבל קצת חיזוק 'פסיכולוגי' -- לא יותר מזה -- מהנתונים
נראה לי שלהתחשב בנתונים מסוג זה רק באיזשהו מקום בשוליים זה הרבה פחות קיצוני מ"לנפות ציוד לא מתאים, ללא שמיעה": על סמך הנתונים מסוג זה אתה לא באמת יודע אם הציוד מתאים או לא!! אתה יכול לחסוך שלוש שעות ולהפסיד את הפתעת חייך ואת הצליל שהכי תאהב.
לא נראה לי שה"תועלת" בנתונים היא בכלל בפרופורצייה למה שאתה יכול להפסיד אם תתייחס אליהם ביותר רצינת מהמעט-מאוד ש"מגיע להם".
ואם לחדד -- ואני מקווה שתסלח לי על השאלות:
בברכה,
- כשאתה אומר "לדעתי זה כן שמיע למי שמאוד מתעניין בהבדלים בין ציוד" -- על מה בעצם הדיעה הזו מבוססת, אם בכלל?
.- האם זה נראה לך שמיע -- אפריורית, מראיית הנתונים, או שזה נשמע לך שמיע, כשבדקת את המכשיר הספציפי עם רמקול ספציפי על פי האוזן?
עמיר
אופס, אני רואה שניסוחי השאלות שלי לא הייו בכלל בכיוון שחתרתי אליו -- שטות שלי, לא בחזקת תחליף מנומס ל"לא הבנת כלום אז בוא אני אסביר לך שוב"קודם לענות לשאלותיך בסוף - הדיעה שלי ש"זה" (הבדלים של 1dB) שמיע למי שמתעניין בציוד מבוססת היטב: יש כמה מגברים שאני מכיר עם בקרת ווליום אלקטרונית במדרגות של 1dB. הנה דוגמא:
http://www.cambridgeaudio.com/summary.php?PID=286
תיגש ותשמע את המגבר הזה, תשחק עם הווליום ובלנס ותגיד לי אתה אם אתה שומע הבדלי ווליום עם המשחקים האלה. תנסה בעוצמות שונות, בקטעי מוסיקה שונים שמדגישים תדרים שונים, ותדווח. אני מוכן להתערב שאוזניך חדות מספיק ע"מ לשמוע הבדלים. יש עוד מגברים עם בקרת ווליום ברזולוציה דומה.
אז כן, אפריורי נשמע לי הגיוני בהחלט שהפרשי עוצמות של 1dB שמיעים. את המגברים שהזכרתי - שמעתי לא על אותם רמקולים, יש לי דיעה אישית עליהם אבל לא רוצה להכנס לזה כאן מכיוון שאופס,רק רציתי לשוחח על נתונים משמעותיים, לא על העדפותי באיך משהו נשמע. (שלא תבין לא נכון - אני מאוד אוהב לשמוע אבל השרשור הזה זה לא המקום לטעמי ואני לא באתי להעביר ביקורת, אלא להציג מספרים מענינים ולפתוח דיון מעניין).
מה שלא ברור לי זה למה אתה מתייחס: מה שהתכוונתי לומר לגבי החבר זה שדברים שלגביו אינם הבדל בכלל (קיום/היעדר פרטים מסויימים), לגבי הם ההבדל בין הנאה להיעדרה.אבל מה שלא ברור לי, זה אם אתה לא רוכש בדיוק את מה שהחבר שלך קנה בכל שרשרת הציוד (אני לא מדבר על יחסית "קטנות" כמו כבילה וכו'), אז הסאונד שהוא חווה זה לא מה שאתה עלול לקבל. אלא אם אתה מהמאמינים שהדבר היחיד שבאמת משפיע על הסאונד זה הרמקול
היי עמיר, גם אני לא יכול לשמוע ב 20kHz אז זה לא מה שמעניין אותי. אבל אם יש פה אנשים שמחפשים רמקולים עם קו ישר ל 30 - אז אולי הם כן - מי יודע, אולי הם באמת נולדו בטרנסילבניה ויש להם ערפדים/עטלפים בגנים אני בעיקר מתייחס למה שנראה לי כמו גרף לא יציב ככ בתנודות של 1dB. אין רמקולים שיציבים בעכבה מסוימת, ולכן יהיו תנודות על כל רמקול.בעצם אני טוען ש:
'בכל עומס נתון, המגבר כמעט תמיד ישר בין 20 הרץ ל 10kHz, עם נפילה של 1dB ב 20kHz' -- רוב האנשים בכלל לא מתקרבים לשמוע משהו באיזור, אז תמיהני לגבי מי נאמר 'חלקינו אולי נרגיש שהגבוהים קצת מעוגליים', כשהאוזן בעצם לא מאוד רגישה להבדלים בצלילים גבוהים אפילו בתחום העליון שכן שמיע. אז האם ניסית להוריד 1dB לא מהעוצמה הכוללת של כל המוסיקה, אלא רק ב-20kHz, או אפילו רק בתחום שמיע יותר, נגיד 10kHz, ולראות אם 'הגבוהים קצת מעוגלים'?
.
- 'ערוץ ימין יושב על +0.25 dB לרוב התחום ב 8 אוהם, ואותו ערוץ יושב על -0.8 dB ב 2 אוהם. זה אומר שכאשר עכבת הרמקול משתנה עם התדר אכן המגבר ידגיש תדרים מסוימים, עם הבדלים של 1dB בין 8 ל 2 אוהם' -- אתה מדבר כאן על מצב של תדרים שונים שיישמעו בעוצמות שונות, כשההפרש הוא על סף יכולת ההבחנה של אודיופילים עבור אותה מוסיקה, כאשר: (1) הסטייה מליניארית של כמעט כל רמקול תהייה כנראה גדולה מזה (2) הסטייה מליניארית של החדר תהפוך את זה לזניח, ו-(3) האוזן עצמה בכלל לא ליניארית עם התדר. כלומר נראה לי שכל הדין המעמיק בחלקי-ה-dB האלה לא יורגש במציאות, מה גם שרוב הרמקולים של 8 אוהם לא יורדים ל-2 אוהם, כך שהתרחיש עצמו לא מאוד נפוץ -- אז האם ניסית לראות האם ואיך זה משפיע, אם אתה בכלל יכול לבודד את התופעה?
. 'ב 2 אוהם יש הפרש של 0.6dB בין ערוץ ימין לשמאל' -- זו גם התייחסות ל-2 אוהם הלא-כל-כך-מעניינים, וגם אם ההפרש קטן ופחות או יותר קבוע זה בכלל נראה לא מעניין
.- נראה לי שייש בעייה לא קטנה בלבדוק את ההתאמה בין מה שהתיאוריות האלה מנבאות לבין התוצאות בפועל וייש גם שאלה אם התופעות המתוארות אינן קיימות במגברים אחרים שבהן אין את התופעה הנמדדת הזו.
מה שלא ברור לי זה למה אתה מתייחס: מה שהתכוונתי לומר לגבי החבר זה שדברים שלגביו אינם הבדל בכלל (קיום/היעדר פרטים מסויימים), לגבי הם ההבדל בין הנאה להיעדרה.
- אתה מתאר את מה שנראה לך שייקרה, לפי צירוף ההיגיון/אינטואיצייה שלך (שנקרא לו צירוף A)
- קיים צירוף הגיון/אינטואיצייה אחר, שנקרא לו B, שלוקח בחשבון את אותן מדידות, וטוען שהתוצאות לא יורגשו בצורה ש-A מנבא
- B תקף לוגית לא פחות מ-A
- B מכיל טיעונים שמחלישים את ביסוסו של A
- יש כבר עדות-מומחה אחת שהניבוי של A אינו נכון במציאות
- בגלל #4 ו-#5 לא הגיוני להעדיף את A על B, אלא להיפך
- A יהייה קביל רק לאחר שבדיקה בפועל -- ניסויים מבוקרים -- יראו שהוא באמת עדיף
כל זאת ללא התייחסות לציוד ספציפי ובוודאי לא לאמונות -- אני לא מאמין באמונות, לא לגבי רמקולים וחדרים ולא בכלל. למרות ש(בעיקר בתחומים אחרים) יש המהללים אמונה כדבר נעלה, מבחינתי אמונה היא:
עמיר
- הרמה הנמוכה ביותר של ידיעה -- למעשה היעדר מוחלט של ידיעה, שאינו מסתמך על דבר -- פחות אפילו מניחוש או מאינטואיצייה
.- מלכודת שמטה את החשיבה לקיבעון, ללא בדיקה חוזרת, ולדיעות קדומות שאינן מתעדכנות לפי המציאות
העניין הוא שלא התייחסת לאלה שמסתכלים בנתונים ומחפשים בהם דברים כמו קו ישר ל-30, אלא לאנשים שיישמעו דברים:היי עמיר, גם אני לא יכול לשמוע ב 20kHz אז זה לא מה שמעניין אותי. אבל אם יש פה אנשים שמחפשים רמקולים עם קו ישר ל 30 - אז אולי הם כן - מי יודע, אולי הם באמת נולדו בטרנסילבניה ויש להם ערפדים/עטלפים בגנים
אתה מדבר על חוסר יציבות בתנודות של 1dB, אבל קהל הייעד שלך אינו מכשירי מדידה אלא אנשים, שלא משנה עד כמה הם בודקים בציצים של הסאונד, חלב הם לא יוציאו משם, אפילו לא אודיופילים מדופלמים (אלה מביניהם שלא דפקו לעצמם את השמיעה בלחפש הבדלים בין 120dB ל-121dB).אני בעיקר מתייחס למה שנראה לי כמו גרף לא יציב ככ בתנודות של 1dB...
אבל אנחנו לא רגילים, אנחנו בודקים בציציות של הסאונד. ולכן תנודות של 1dB שהן די רצופות כנראה שכן ישפיעו על חווית השמע.
כאן קבור כלב גדול ונובח -- ההתייחסות לכל הנאמר כאל "פיסיקה".יש ניסוי וטעייה אבל יש גם פיסיקה והם לא סותרים זה את זה
גם אני לא שולל את המדידות, רק את הצורות הבעייתית מאוד של הסקת המסקנות מהן -- חלק ניכר מהמסקנות מסוג זה אינן אמין בעליל, וחלק מהאנשים ממשיך להחזיק בהן רק בעקבות ההילה הלא-מוצדקת של "פיסיקה".לגבי פסילת ציוד שבמקרה כן יתאים - זה בהחלט יכול לקרות. אני לא נותן נוסחה מדויקת לבדיקת ציוד.
...
אבל אני לא שולל את המדידות גם - הן עוזרות. גם אם לפעמים הן יטעו - זה יכול לקרות.
אני לא "נדבק" לאף נושא ספציפי באופן מיוחד, או, אם אתה מתעקש להידבק להתנסחות כזו דווקא, אז אני נדבק לכל הדברים במידה דומה.עמיר - אני לא מבין למה אתה נדבק לנושא של 1dB ב 20kHz - אני גם לא חושב שזה עקרוני. אני מדבר על תנודות של 1dB לכל תחום התדרים - כשעכבת הרמקול תשתנה האקספוז'ור ישחק עם העוצמות בין תדרים ובין הערוצים.
מה זת'ומרת אתה לא מבין? זה עמיר, לא ככה?עמיר - אני לא מבין למה אתה נדבק לנושא של 1dB ב 20kHz - אני גם לא חושב שזה עקרוני. אני מדבר על תנודות של 1dB לכל תחום התדרים - כשעכבת הרמקול תשתנה האקספוז'ור ישחק עם העוצמות בין תדרים ובין הערוצים.
מה זת'ומרת אתה לא מבין? זה עמיר, לא ככה?
הצעת ייעול, מיוחדת בשבילך, בשורה אחת: בכל פוסט של יותר משורה, קרא שורה אחת ועבור הלאהתודה לאל שהפוסטים מתקצרים והולכים, שורה וזהו. לא צריך יותר.