האימפריה של Kudos Audio מכה שנית עם רמקולים דגם Titan 808 - מהדורת 2023, אז איך הם נשמעו?

תומר צין
25-07-2023 20:00

Audio Kudos הוא אולי שם לא מוכר לכל קהילת האודיופילים, אבל יצרנית הרמקולים נהנית מפופולאריות דיי רחבה באנגליה. איך שלא מסתכלים עליה, מגלים שהיא חברה בלתי שגרתית שעושה דברים קצת אחרת, המרחיבים את דעתו של האדם עליהם ומקבלת על כך הרבה תשומת לב.

בשנה שעברה פרסמתי כאן כתבה, על זוג רמקולים בריטיים מחברת Kudos Audio דגם 808 Titan, לאחר שהאזנתי להם באולם התצוגה של היבואן המקומי.

מאז, נפשי לא מצאה מנוח והחלטתי לרכוש זוג רמקולים 808 Titan חדשים בגימור מדהים, על כך בהמשך. באותה הזדמנות אכתוב עליהם כתבת המשך רגועה ויסודית, לאחר שהרמקולים יעברו בריק-אין של לפחות 200 שעות.

הטיטאנים נחתו בחודש מאי בארבע קופסאות קרטון גדולות ושקלו כ-180 ק"ג. היבואן הזהיר מבעוד מועד לגבי הגודל והמשקל של הארגזים. מהלך נבון. זו עבודת הרמה של שני אנשים כדי להכניס אותם לבית.

מיקמתי את ה-808 בסלון ונזכרתי במה שאמר פעם שחקן הקולנוע המפורסם המפרי בוגרט, בסרט קזבלנקה: "אני חושב שזוהי תחילתה של ידידות נפלאה", או אהבה מהאזנה שנייה, ביני ובין היצרן Kudos Audio.

לאחר כמה צלילים מהרמקולים החדשים, הכתיבה עליהם הייתה ברורה לי די מהר, אבל בואו לא נתחיל מהסוף. במקום זאת, גם אם זה קשה, אנסה להציג את האנגלי הזה שהוא בכלל לא מנומס, בצורה ניטראלית ככל האפשר. 

מערכת השמע הנוכחית

זוג הרמקולים הקודמים פינו את המקום שלהם ובמקומם חוברו ומוקמו ה-808 Kudos, למגבר משולב טרנזיסטורי של Luxman דגם L-509X ובכבלי רמקולים Silver Apex של Analysis Plus. אל המגבר חובר נגן SACD / CD דגם D-05U של לקסמן שחובר בכבל מקשר AudioQuest Sky XLR. 

כידוע, רמקולים חדשים לגמרי צריכים לנגן מאות שעות או יותר כדי לבוא לידי ביטוי, לכן האזנה ביקורתית אינה שימושית בהתחלה וזה לא משנה את העובדה, שבינתיים ניתן ליהנות ממוזיקה.

בעודי מקשיב למגוון רחב של סגנונות מוזיקה, לפתע הרמקולים התחילו לדבר איתי, הם עושים את זה לפעמים, זה מסתורי. הם לא מדברים במילים ממשיות אבל בזמן האזנה, הם אומרים לי לאן להעביר אותם, זהו כוח מוחשי המורגש על ידי הגוף ולא נשמע. הכול היה טוב יותר עכשיו, כידוע, מיצוב הוא עניין של העדפה אישית, כולנו - שני הרמקולים ואני - הרגשנו טוב יותר.

אחרי שהאזנתי למוזיקה ושיחקתי קצת - עם ובלי גרילים, הרגשתי שקיבלתי את הצליל הטוב ביותר, כשהדרייברים גלויים. 

עיצוב ותכנון הטיטאנים

ה-808 הם רמקולים ריצפתיים גבוהים ולא עמוקים מדי, מעוצבים בצורה פרקטית ושימושית, רעננה ומודרנית. נראה כאילו הם תופסים פחות מקום ממה שהם באמת תופסים. התיבות עצמן בנויות להפליא מלמעלה ובתחתית הן צבועות בצבע שחור משופשף באלגנטיות, כפי שהייתם מצפים בנקודת המחיר הזו. בדפנות התיבה יש לוחות מפורניר עץ וזוויות ייחודיות הנראות מפוסלות. בצדדיו ובאחוריו ישנם קימורים נאים מאוד, בצד הקדמי ישנן דפנות מעוגלות למניעת גלים עומדים אל פני דפנות הרמקולים. תיבות הרמקולים מגיעות באיכות ריהוט גבוהה ובגימור Liquid Amber, שנקטף מעץ הליקווידמבר הליבני בארה"ב, שגרם ללסת שלי להישמט עד הרצפה. אין להתעלם מכך ש-Kudos 808 הם הרמקולים הנאים ביותר שפקדו אי פעם את ביתי.

רמקולים דגם Titan 808 מבית Kudos Audio

כמו הרבה יצרניות רמקולים בעולם, היא מוציאה לייצור חוץ את היחידות (דרייברים) ואת התיבות שלה, שניהם מיוצרים לפי המפרט שלהם. את שאר הרכבת הרמקולים הם עושים באנגליה ומתגאים בכך.

ה-Titan 808 הוא רמקול 2.5 יציאות עם 4 יחידות בכל רמקול ופועל בשיטת בס רפלקס האיזוברי. כל רמקול מורכב משתי תיבות נפרדות היושבות אחת על השנייה: האחת לשתי יחידות הבס והשנייה לתדרי האמצע והגבוהים. על ידי הפרדת התיבה לתדרים הגבוהים והנמוכים, הם נשארים בלתי מושפעים זה מזה, משמרים בהירות בצורה יוצאת דופן גם בעוצמת קול גבוהה. שתי יחידות הבאס ממוקמות בסידור איזוברי, שבו הדרייבר השני ממוקם בצורה פנימית אל הגב הראשון החיצוני, בתא אטום ומחווט בפאזה, כך שהלחץ בתא נשאר די קבוע. ביניהן ישנו אלומיניום מכורסם עליו חרוט דגם הרמקולים בכתב נקי מאוד. כל רמקול כולל שתי יחידות 220 מ"מ לבס, יחידת מיד 220 מ"מ, טוויטר 29 מ"מ עשוי מכיפה רכה, כולם ב-SEAS הנורווגית. הספק המגבר המומלץ לרמקולים הוא 25-300 וואט ל-2 ערוצים, רגישותם גבוהה ועומדת על 91dB והנצילות אף היא גבוהה ועומדת על 8 אום. הלקסמן L-509X העומד לרשותי, מוציא הספק של 120 וואט לערוץ ב-8 אום, הוכיח את עצמו כשילוב כמעט מושלם עם ה-808, סיפק לרמקולים במשך ההאזנה צליל חם ושלט בהם ביד רמה. המפרט שמספקת החברה, טוען לתגובת תדרים בחדר ממוצע של 20 הרץ עד 30 קילו הרץ ולא שמעתי שום דבר שסותר זאת. הקרוסאובר מסדר נמוך זוכה לתשומת לב דומה לפרטים ולרכיבים באיכות מעולה, וניתן להגדיר את הרמקול גם לפעולה אקטיבית.

לכל רמקול ישנם ארבעה דוקרנים מעוצבים בהתאמה אישית, שסופקו והוברגו לתחתית הבסיס שברצפה. יש לי זיכרונות כואבים מדחיקת אצבעות הרגליים החשופות שלי, בקצוות החדים של הבסיס הקופסתי של הרמקולים. מתחת לדוקרנים מונחים מגני רצפה IsoClean TT-009, שנועדו לא לשרוט את הרצפות, לשכך ולספוג רעידות מיקרו מכאניות ולהגביה כל רמקול בשני סנטימטר נוספים כל אחד. גובהו של כל רמקול 1,168 מ"מ, רוחבו 348 מ"מ ועומקו 404 מ"מ, משקל כל אחד 75 ק"ג. הם מגיעים במגוון גימורי עץ וצבע. מי שרוצה להתעמק בנתונים הטכניים מוזמן לאתר היצרן.

חדר ההאזנה והאקוסטיקה

גודל הסלון בביתי בגודל של כ-45 מטרים מרובעים (5.5 מטרים x 8.5 מטרים), הרמקולים מוקמו בצד הצר של החדר וראוי לציין שהטלוויזיה נמצאת בחדר אחר.

לאחר שבוע שלם בניסוי וטעייה, ה-808 זזו בזהירות רבה קדימה ואחורה ומצד לצד בצעדים קטנים, המרחק לקיר האחורי הוא כ-60 סנטימטרים. הם מכוונים בזווית קלה פנימה אל המאזין, עד שהתקבלה במת הצליל יציבה וטובה.

כאמור, המרחק בין שני הרמקולים הוא 2.2 מטרים, המרחק מהרמקולים למאזין הוא כ-2.7 מטרים, התקרה סטנדרטית בגובה 2.75 מטרים וכל הקירות מסביב עשויים בלוקים. אני ער לעובדה, שנקודת האזנה יותר קרובה לרמקולים מאשר אצל היבואן, והיא נועדה להפחית למינימום את ההדהודים והגלים העומדים בחדר. מבחינת אקוסטיקה, ישנם מאחורי הרמקולים 4 עציצים ליופי ולמניעת החזרים בייחוד בבאס (מעין לוכדי באסים), על התקרה נמצאת נברשת רחבה מאוד המשמשת מעין דפיוזר אקוסטי ותורמת לשליטה על פיזור התדרים. בחלל החדר מונח שטיח עבה וגדול על הרצפה.

רמקולים דגם Titan 808 מבית Kudos Audio

שומע ונהנה

התיישבתי לשלב ההאזנה הקריטית, ככל שעברתי יותר על הדיסקים שלי - גם אלה שאני משתמש בהם להערכת ציוד אודיו וגם אלה שאני עדיין מאזין להם להנאה מוזיקלית - ה-808 הצליחו לשלב את הטוב מכל העולמות, לשלב את התובנה הנדירה הזו לגבי המוזיקה עם דינמיות ואנרגיה. גווני הצליל עשירים, צבעוניים ומלאי בשר. השחזור שלהם בכל ז'אנר מוזיקלי היה משכנע לחלוטין מבחינת טונאליות ומרקם, תכונות שגרמו למוזיקה להישמע עם תחושה אופטימית של חיים ואנרגיה. לרמקולים יש יכולת מדהימה להעביר במדויק את התזמון של המוזיקה, הם משחזרים אותה עם תחושת זריזות והם אינם אנליטיים בכלל. הפרזנטציה ובמת הצליל שלהם עמוקה-רחבה-וגבוהה, הדמיה נשמעה גם מחוץ לרמקולים והם עדיין הצליחו להישאר קוהרנטיים. יכולתי ללא מאמץ, להעביר את תשומת ליבי מכלי נגינה או קטע לאחר, בקלות רבה ככל האפשר, בעת האזנה למוזיקה חיה.

ה-808 יכולים לתפקד בחדרים גדולים בעוצמת קול גבוהה בקלות ויכולים להסתפק בחדרים בינוניים של לפחות 30 מטרים רבועים, מתחת לזה הבס עלול להשתלט על הצליל. יש תחושה נפלאה של ליניאריות, מוצקות ויציבות - תחושה "ארכיטקטונית" לאופן שבו הוא משחזר מוזיקה. הכל מקושר בקפדנות עם כל השאר, ובכל זאת נותנים לניואנסים המוזיקליים לפרוח בתוך המכלול.

ה-808 גרמו לתחושה אמיתית של מוזיקאים ממשיים, כאשר הם בוחנים את האפשרויות של הכלים שלהם, ואני משתתף בשמחה צרופה ביצירת המוזיקה שלהם. למעשה כל כך נמשכתי למוזיקה, שנתתי לתקליטור אחרי תקליטור לנגן ולא עצרתי.

רמקולים דגם Titan 808 מבית Kudos Audio

לרמקולים תחום בס רב-שכבתי שבא עם הרבה משקל ועוצמה, דינאמיקה ומהירות וללא שמץ של אי נוחות. כשהאזנתי למערכת תופים, היא הייתה הדוקה ובשליטה, ללא נפיחות. המערכת חשפה בצורה יפה את המוזיקליות, של כמה מנגני הבס האהובים עלי. גיטרת בס לא שוחזרה רק כמידע בתדר נמוך, אלא כמיתרים שנלקטו על ידי אצבעות היד על הגיטרה, עם רזולוציה מעולה של התחלות ועצירות מיידיות של התווים ופירוט פנימי מדויק של מרקם של הכלי. החברים של נטאשה שרים בשיר "אני לא רוקד כשעצוב": הבסים? נמוכים! ארבעים הרץ... אני מרגיש אותם בבטן, וזה טוב!, אני באמת מרגיש את הבס לוחץ מדי פעם על החזה, עושה לי עיסוי מוזיקלי ולא נשמע "כבד". בנוסף, כאשר כלי עם בס נכנס הייתה תחושה של הפתעה מהאופן שבו הוא הופיע משום מקום. תחום האמצע ברמקול נשמע מאוד טבעי והציג ספקטרום מלא, כלים אקוסטיים נגנו בחדר כפי שלא שמעתי מעולם משום רמקולים, גיטרה קלאסית נשמעה חיה ונושמת בחדר עם מיתרים שמרעידים תיבות עץ מהדהדות. קולות של זמרות נשמעים נהדר כמו יין משובח שהתיישן, שירה גברית מטילה כישוף דומה עם כמה מהזמרים הגדולים.

הצלילים הגבוהים מתעלים על עצמם ונשמעו מאוד צלולים ונקיים, יש כאן כל כך הרבה פרטים, מה שנותן לנו לשמוע הרבה יותר מההקלטה. הם פריכים מבלי להיות קשים, יש בהם שפע של אוויר, נשמעה טקסטורה יותר מלאה, מוחשית ונכונה של כלי נגינה רבים. יחד עם זאת, המצגת והמוזיקה של ה-808 הייתה קצת מאוזנת לכיוון הגבוהים או שהמוזיקה "מוארת מבפנים", מאשר לתחומים אחרים, אבל אף פעם הרמקולים לא עייפו אותי. זאת הסיבה, כנראה, שהחברה מייעדת אותם להאזנה מחוץ לציר, פונים ישירות קדימה.

Steve Khan - Guy Lafleur

התקליטור הנחמד הזה סימן עידן חדש עבור סטיב חאן והכימיה בין כל מוזיקאי, בתוספת רעיונות מלוטשים שהוכנו להקלטת האולפן הסופית. פשוט תקשיב ל"גיא לאפלר", חאן אומר שזו ההקלטה האהובה עליו, בגלל הקסם הסינרגטי הזה שנוצר בנוכחות חבריו ללהקה. פיוז'ן הג'אז המלודי והנינוח הזה, מחזיק במתח לוהט שניכר בכל מקום. ה-808 מנגנים נפלא בעוצמה נמוכה ועם בס נמוך, גם בעוצמות גבוהות מאוד, החדר כמעט ואינו מהדהד ולא מתחיל להתערב במוזיקה. הרמקולים מתמודדים עם כל אות שהופעל עליהם גם אם האוזניים שלי כבר לא יכלו. מבחינה טונלית הרמקולים נעלמים כאשר העיניים נעצמות, הבמה ממלאת את כל החדר באחיזה וסמכות בסיסיים נפלאים. כשאני אומר "חסר צבע" אפשר לקחת את זה לשלילה. אולי "ללא צבע" הוא תיאור טוב יותר, מה שחשוב הוא, שנראה שאין להם צליל משלהם.

כפי שנרמז לעיל, ל-808 יש את היכולת הטובה ביותר ששמעתי עד כה, בהעברת תחושה כללית של זרימה טבעית ואורגנית, תוך עיבוד רמזים עדינים ופרטים אינסטרומנטלים. היכולת המופלאה שלהם להציע מבט ברזולוציה גבוהה יותר לתוך המוזיקה ובו בזמן לשחזר יותר מורכבות הרמונית ועושר מוזיקלי - יותר רזולוציה וגוף בבת אחת - מייצגת צעד מהותי קדימה, לא רק הבדל קולי ברור. כאשר ניגנתי דרכם הקלטה טובה של גיא לאפלר, הרגשתי כאילו אני נמצא באולפן.

Franz Liszt - La Campanella

שניים מקטעי המוזיקה הקלאסית האהובים עלי והמאתגרים ביותר לשחזור מוזיקה במערכת שמע, הם הביצועים של Beethoven ל-Moonlight Sonata והביצוע של Franz Liszt La Campanella - הדיסקים הללו הם חלק ממחזור הדם שלי. התווים הדקים שאנו שומעים לעתים קרובות ביד שמאל, התחלפו בעושר ועוצמה שהעבירו את גודלו וסמכותו של הפסנתר. הצליל של הכלי היה בעל גוף מלא ועשיר בפירוט, אך הוא מעולם לא הראה שמץ של עובי או נפיחות. ה-808 הציגו את השחזור המציאותי ביותר ששמעתי אי פעם - אם רמקול יכול לקבל פסנתר כל כך נכון, הוא אמור להיות מסוגל לשחזר כל כלי. ההתרשמות הכללית מהדמיית הסטריאו שלהם, שיש להם צליל ממוקד להפליא והם מספקים יציבות נעימה ושאינה מתחילה להתנדנד גם כשההקלטה הופכת לתובענית. אף חלק מטווח התדרים לא מושך תשומת לב מיותרת והשאיר אותי להתמקד במוזיקה. בנוסף לזאת, ה-808 נוכחים בצורה מדהימה בחדר ההאזנה, הם אפשרו לי להתקרב ישירות לכלים בודדים בתוך מכלול הכלים בקלות מוחלטת, לשמוע איך הם מתקשרים עם האחרים. זה הופך את המוזיקה ליישות חיה, נושמת ומרתקת, כבר לא הקשבתי למוזיקה, חוויתי אותה. בשלב זה הפסקתי להקליד כדי לנגב את הדמעות מעיני.


Horace Silver Quintet -
Song for My Father

אני אתן עוד דוגמה שיכולה להיות טובה בעבור רבים אחרים. ביקור בברזיל, עורר את התעניינותו של סילבר בשורשיו הפורטוגזים והוביל ל"שיר לאבי" והלחן המתמשך ביותר שלו. האלבום הזה גם הציג את הלהקה החדשה שלו עם ג'ו הנדרסון וכרמל ג'ונס וכולל את הלהקה הקלאסית עם בלו מיטשל וג'וניור קוק. כותרת הקטע הראשון, הפכה ליצירה הידועה ביותר של סילבר, בין השאר משום שהיא סיפקה את הבסיס המוזיקלי ואת ההשראה ללהיט הפופ הגדול ביותר של קבוצת הג'אז-רוק Steely Dan בשירה “Rikki Don't Lose That Number”. סילבר תמיד היה אמן באיזון בין מקצבי הרמוניות מורכבות לשילוב ייחודי של ארציות ותחכום, ו'לשיר לאבי' יש אולי את האווירה המתוחכמת ביותר מכל האלבומים שלו.

ה-808 הציגו את במת הצליל בגודל טבעי, קוהרנטית וטהורה מתוך החלל שמסביב, בכל זאת משיבה שקט למרחב שבין תמונות קוליות, מגדילה את הניגודיות המרחבית. חוסר הצבעוניות והקוהרנטיות נמצא מלמעלה למטה. הצליל מאוד מפורט וצלול, שכבות תלת ממדיות ובמה מקיר לקיר בשלושה ממדים, הקיפו אותי מכל עבר, משהו נדבק לי בראש ונשאר שם. הרמקולים נעלמים כמעט לחלוטין ומאוזנים בצורה טובה מאוד. יש להם פיזור מדהים ואחיד בכל חלקי החדר והם נותנים תחושה של נגינה באפס מאמץ. החלל מסביב לכלי הנגינה ובמת הצליל ב-808 נמצאת קדימה, זה מה שהרמקולים נתנו לי, אבל, מושב ההופעה האידיאלי בשבילי הוא במרכז השורה השנייה ולא לשבת עשר שורות אחורה.

Luciano Berio: Sequenza III for female voice

בואו נסיים במשהו ממש נחמד. בקולה של לורה קטרני, זמרת סופרן איטלקייה, בעלת טכניקה מעודנת ואמצעים ווקאליים מהשורה הראשונה, היא שרה וביצעה את Sequenza III של לוצ'יאנו בריו. הקול שלה ב-808 נשמע טבעי לחלוטין, מאוד ברור ולא מעוות. נבהלתי כששמעתי את הקטע שהיא שרה, קולה הוקרן בין הרמקולים ומול הרמקולים במיידיות חיה. יתרה מכך, ה-808 חשף ניואנסים עדינים מאוד של ביטוי, שהוסיפו להשפעה של השיר.

הרמקול מציג יכולות טכניות ואינטונציות מוזיקליות, משחזר מוזיקה המותאמת למבצעת לורה קטרני ומשקף את הייחודיות שלה. כשמדובר בהפקת הקול האנושי הריאליסטי ביותר בעת השמעת הקלטת קול, איכות הרמקול חשובה מאוד. ה-808 מסוגלים לשחזר את הניואנסים העדינים של הדיבור הנשי, כגון אינטונציה, צלילים נושמים ודקויות ווקאליות אחרות. בסופו של דבר, הוא מפיק צליל ריאליסטי מאוד ומשחזר נאמנה את המאפיינים הקוליים הנשיים בנאמנות רבה. לבסוף, הצלילות והשקיפות בקולה של לורה קטרני מורגשת, קולה המוזיקלי מתחיל ברגע מסוים ונגמר מיד אחריו, יותר מאשר ברמקולים אחרים שהיו אצלי. חיוך ענק מתפשט על פרצופי, מחבר את שתי אוזניים ומבהיר, שוב, למה כל כך אהבתי את ה-808 ומדוע החוויה הייתה מסמרת שיער.

לסיכום

הדבר המוזר בלהיות כתב אודיו הוא שאתה מנסה לא להיות מוטה ולא להתלהב יתר על המידה מהמוצרים שאתה בודק. במקרים מסוימים, אתה נאבק למצוא אשמה. אני פשוט לא הולך לעשות את זה כאן. ה-Titan 808 קרובים לשלמות. ככל שיכולתי, לא רציתי יותר. עד עכשיו כבר הבנתם בוודאי שאני דווקא מאוד אוהב את העומדים האלו על הרצפה. עבור רבים הם יהיו נקודת הסיום בחיפוש הארוך הזה אחר רמקולים לנצח, לא רק צעד בדרך.

ה-808 נמכרים באנגליה במחיר התחלתי 28,500 פאונד לזוג ובארץ כ-129,900 ₪, השלמות אינה זולה אך שווה את זה.

רמקולים דגם Titan 808 מבית Kudos Audio

ולסיום, הנה אנקדוטה קטנה ופרטית, ה-808 הוא לא רמקול שיש להקל בו ראש. הזמנתי את אשתי להאזנה יחד עימי וציפיתי שהיא תגיד - או תצעק על המוזיקה "תנמיך את זה", אבל לא כך היה, בפעם הראשונה שהיא הכריזה שהרמקולים טובים יותר ממין, היא הצליחה לדגדג אותי.

לסיכום, 808 Kudos מציעים חווית האזנה ללא תחרות למי מאיתנו שמעריך מוזיקה שזורמת וניסוח קל ולא מאולץ, צבעים עזים ללא הדגשה מיותרת ופירוט וחוויה מוזיקלית סוחפת. העיצוב שלהם מדהים והופך את ה-808 ליותר מסתם רמקולים יוצאי דופן, הופך אותם ליהלום שבכתר בכל מערכת שמע.

לאתר היבואן - לחצו כאן

 

מעבר לתגובות בפורום