מרטין לוגן: כנראה הרמקולים הטובים ביותר ביד שנייה


שמעון ב.

חבר משקיען
הודעות
1,305
מעורבות
0
נקודות
0
כתב: שמעון בוזגלו

אחד "הסודות" השמורים ביותר בעולם היד שנייה הם הרמקולים של מרטין לוגן (ML). בכל פעם שאני שומע אותם, אני מתפחלץ איך אנשים משלמים 30, 40, ואפילו 50 אלף ₪ לרמקולים קופסתיים, ומקבלים בסופו של דבר תוצאה הרבה פחות מוצלחת.

מפעם לפעם אני מבקר אצל חבר טוב עם זוג מרטין לוגן CLS משנת 89, ובכל פעם אני מתפעם מן החוויה המוזיקלית אצלו. מן המוחשות (palpability), מן המיידיות, מגודל הצליל המפוסל ממש בחלל, מן הפירוט הרב, ואפילו מן המהירות והדינאמיקה.

כשמדובר בהרכבים קטנים, מעט רמקולים יכולים להתחרות ברמקולים האלה. וכשמדובר בהקלטות מונו, יש עוד פחות רמקולים שיכולים להעביר טוב יותר את תחושת הנוכחות החזקה והטבעית כל כך שיודעות לתת הקלטות המונו הטובות יותר. אבל גם בהרכבים גדולים יכולים הרמקולים של מרטין לוגן לעשות עבודה טובה, בתנאי שיש להם "מספיק אוויר לנשימה", כלומר חלל גדול.

אני עצמי החזקתי למשך תקופה קצרה את הרמקולים של ML מדגם SL3, עם וופר 10 אינץ' בתחתיתם. אחד הרמקולים הטובים ביותר שהיו לי מאז ומעולם, וכן – אחד הרמקולים הטובים ביותר באופן כללי ששמעתי אי פעם. בהתחשב בכך שמחירו ביד שנייה הוא 7000-6000 ₪, תלוי במצב הפנלים, זו אולי המציאה הגדולה ביותר בתחום הרמקולים.

אותו חבר שהזכרתי מקודם רכש לאחרונה זוג CLS נוספים עם פנלים חדשים לגמרי, מודל 2009 (מחיר הפנלים 1500$), במחיר 9000 ₪! נסעתי אליו לשמוע אותם, ועצוב לומר שהם עושים חוכא ואיטלולא מרמקולים במחיר 28000$ ששמעתי לאחרונה, המחוברים לציוד הרבה יותר יקר. את הזוג הוותיק יותר העביר חברי לחדר השינה שלו, וחיבר אותם למגבר של בהרינגר. כן, אותו מגבר PA שאוהבים להשמיץ כל כך, אבל מי שישמע את התוצאה שם מובטח לו לבלוע את הלשון.

מה החסרונות של הרמקולים האלה:
1. הם זקוקים ל"אוויר" מסביבם ולדיוק בהעמדה (אבל איזה רמקול לא זקוק לזה?).
2. הם גדולים וגבוהים, ולנשים יש בעיה קשה איתם. בדוק.
3. הם זקוקים למגבר חזק, מאוד חזק, כדי לסחוט מהם את המרב. מגברים חלשים קורסים עם הרמקולים האלה ו/או מפיקים מהם קול ענות חלושה בכל האזור שמתחת לתדר האמצעי. להערכתי, אם התקציב שלכם נמוך, מגבר טרנזיסטורי של ADCOM, רוטל, וכיו"ב, נאמר עם מינימום 200 וואט בשמונה אוהם, תלוי בגודל החדר, ייתן תשובה מספקת (עדיפות להגברה שיודעת להכפיל את ההספק ככל שההתנגדות נחצית). מוטב כמובן להתאים למגבר קדם שפופרתי איכותי.
4. הפנלים רגישים לאבק, לעשן סיגריות, וכיו"ב (התשובה היא לכסות אותם). והם גם רגישים מאוד לשינויי מזג האוויר: בחורף הם נשמעים פחות טוב מאשר בקיץ.
5. מי שמבקש בסים אימתניים, מנפצי זגוגיות, שיחפש רמקולים אחרים.

דרך אגב, למי שאיננו יודע, הרמקולים מתחברים לחשמל, וכרגיל – ככל שכבל החשמל טוב יותר, התוצאה תהיה טובה יותר. כדי לשמור על אורך החיים של הפנלים מוטב לנתק אותם מן החשמל כשלא שומעים מוזיקה.

לסיכום, אם מתחשק לכם רמקול על אמיתי, ולא מתחשק לכם לבזבז 40 ואפילו 50 אלף ₪ על קופסאות, זוג מרטין לוגן משומש זה הפתרון הטוב והמשמח ביותר. כשזה נוגע למיידיות ולמוחשות אין כמעט שום רמקול קופסתי, בכל מחיר (!), שישתווה למרטין לוגן.

יש דגמים שונים של מרטין לוגן, ולהערכתי הדגמים המוצלחים יותר בשוק המקומי (מבין אלה המוכרים לי) הם אלה שהוזכרו: CLS ו-SL3, וכן המונוליתים.

דרך אגב, במקרה שיש צורך בפנלים חדשים או בכל דבר אחר, השירות של יבואן ML בארץ משביע רצון.
 

נערך לאחרונה ב:

liorkoren

מנהל
צוות האתר
הודעות
19,855
מעורבות
666
נקודות
113
שכחת לציין SWEET SPOT מוגבל ביותר והתאמה מצויינת לסגנונות מסויימים, אבל בעיתיות עם אחרים.
 

malc69

חבר אתר
הודעות
45
מעורבות
0
נקודות
0
(ורד)
האם זה רמז לשידרוג הבא שלך ?

מלכיאל
 

שמעון ב.

חבר משקיען
הודעות
1,305
מעורבות
0
נקודות
0
שכחת לציין SWEET SPOT מוגבל ביותר והתאמה מצויינת לסגנונות מסויימים, אבל בעיתיות עם אחרים.

נכון, אבל לא מוגבל יותר מאשר ה-COINCIDENT VICTORY שהיו לי, ומלא מעט רמקולים אחרים. ואשר לסגנונות המוזיקליים, לאלה שלי הם התאימו נהדר: קלסי, ג'ז, מוזיקה דרום אמריקאית עממית. אשר לשאר הסגנונות - אינני יודע, לא ניסיתי.
 

שמעון ב.

חבר משקיען
הודעות
1,305
מעורבות
0
נקודות
0
לא, מלכיאל. זה שירות לציבור האודיופילי מתוך פרץ נדיר (:)) של רצון טוב.
מה לעשות, הבזנדורפר שלי בליגה אחרת (כמו גם המחיר שלהם).
 

liorkoren

מנהל
צוות האתר
הודעות
19,855
מעורבות
666
נקודות
113
צודק, לסגנונות שציינת הם מסוגלים לתת חוויה מופלאה לעיתים.
 

אורי_ו

כתב האתר
צוות האתר
הודעות
12,760
מעורבות
315
נקודות
83
מעניין, שמעתי לפחות 3-4 פעמים מרטין לוגנים.
בכל הפעמים מצאתי בהם הרבה יותר בעיות מאשר ייתרונות.
היחס אליהם ואל הטענות היו כאבא המגן על ילדיו , ובעיקר מציאת אין ספור תירוצים למה הם ככה וככה.

לכן משה/שמעון/בוזגלו , לצאת בהצהרה על רמקול שיש לאהוב את הסוג הזה עד הסוף כ"טוב ביותר מיד שניה" היא הצהרה קצת מגוחכת.
 

עמית

חבר משקיען
הודעות
1,690
מעורבות
212
נקודות
63
רמקול הכי טוב ביד 2?
צליל רזה,ומשעמם,יצא לי לשמוע מרטין לוגן בטרמולו
כמה פעמים ,מוזיקה טובה לא הייתה שם.אבל על טעם וריח...
 

yairf

עוסק בתחום
הודעות
2,321
מעורבות
21
נקודות
38
בדיוק היום עזרתי לחבר לעשות Tuning לזוג מרטין לוגן Summit X, מחוברים להגברה של Krell ו-Source של Theta. התהליך כלל:
1. תשתית חשמל חדשה, על בסיס מפצל של Furutech וכבלי חשמל של WireWorld כשהמפצל מחובר ישירות לקו חשמל שהוכן מבעוד מועד ע"י חשמלאי.
2. כיוון הרמקול מבחינת מרחק מקיר צדדי ומרחק מהקיר הקדמי (הקיר שמאחורי הרמקולים), וכן זווית השיפוע (Tilt) וזווית ה-Toe In.

לאחר התהליך, שנמשך מס' שעות, התוצאה הייתה עוצרת נשימה - לא פחות ולא יותר. לא פגשתי הרבה רמקולים קונוונציונלים שנתנו לי את תחושת הגודל והחיות (מלשון LIVE) שנתנו ה-SummitX. השילוב בינם לבין ה-Krell מאוזן על הצד הבהיר, אבל זה לא מפריע ולא מעייף גם לאחר האזנה של שעה (לא נשאר זמן :D ).

ה-SummitX כוללים סאב אקטיוי על בסיס 2 אלמנטים של 10" ומגבר פנימי של 200W. הנתון הרשמי של החברה מדבר על ירידה עד 24Hz במינוס 3dB וזה בהחלט ניכר. למרבה השמחה הסאב מכיל אקולייזר פשוט למדי לכיוון בתדרים של 25, 50Hz. זה אמנם לא תחליף ל-RC אבל אפשר בהחלט להגיע איתם לכיוון טוב בחדר.

מעבר לכך אני מסכים עם רוב הקביעות של שמעון - הרמקול גדול מאד פיזית, זקוק להרבה מרחב פתוח מסביבו ומצריך הגברה "בריאה" למדי, אלא שאני ממליץ להרחיק ממנו כל מיני בהמות דלות כמו Adcom ורוטלים - הרמקול מחייב הגברה סופר איכותית בליגה של Krell, Mark Levinson וכו'...

עוד מילה בנושא החשמל - אחרי שרשור של 30 עמודים, שרק מראה שיש כאלו שאוהבים להתווכח באוויר ויש כאלו שפשוט מנסים - אנחנו ניסינו היום. האפקט שעשתה תשתית החשמל (בעיקר המפצל) על התוצאה הכללית היה אדיר - הסאונד נהיה חי ובועט בהשוואה לאיך שהוא היה לפני, והתוצאה הייתה פשוט מרגשת (מה שלא ניתן היה לאמר עליה קודם לכן).
יאיר
 

TakeOne

חבר משקיען
הודעות
2,915
מעורבות
865
נקודות
113
יאיר, תענוג לקרוא!
הלוואי וירבו התרשמויות שמבוססת על התנסות ובדיקה רצינית.
(ורד)
 

ronensud

חבר משקיען
הודעות
1,194
מעורבות
733
נקודות
113
אבטליון- שמעון42- שמעון בוזגלו- משה- ישעיהו: אתה מעיק.
למה כל פעם שאתה כותב פוסט אתה חייב לפרסם אותו בכל הפורומים האפשריים? חסר לך צומי בבית?
תעשה טובה תבחר פורום אחד להתיש בו למוות את הגולשים ושחרר אותנו מעולך.
 

michael123

חבר משקיען
הודעות
9,683
מעורבות
1,419
נקודות
113
שכחת לציין SWEET SPOT מוגבל ביותר והתאמה מצויינת לסגנונות מסויימים, אבל בעיתיות עם אחרים.

ב-ML האחרונים כמו Spire ו-Summit X אין את הבעיה הזאת.
אני שמעתי את שניהם ובחנתי ספציפית את הנקודה הזאת
 

yairf

עוסק בתחום
הודעות
2,321
מעורבות
21
נקודות
38
ה-Summit X מאופיין בזווית פיזור של 30 מעלות, שזה לא הרבה פחות מרמקול דינמי, וזה מתבטא ב-Sweet Spot שאינו נקודתי כמו בדגמים המוקדמים יותר (וכמו ב-Quad-ים המוקדמים)
 


למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור