האם מישהו מאמין עדיין שהעולם שטוח?


arye.gur

חבר משקיען
הודעות
2,592
מעורבות
882
נקודות
113
אני כבר די הרבה שנים לא אודיופיל. איכות הצליל חשובה לי מאוד כשאני מאזין בבית, אבל ציוד הפסיק לעניין אותי בכלל. אני גם לא חושב שיש היום איזו המצאה מעניינת בתחום האודיו כמו למשל ההתרגשות הגדולה שעוררה הופעתו של הלינגו, אותו ספק מפורסם של הלין. גם בתערוכות האחרונות המהנות שעורך אתר Dtown, לא קרה ששמעתי מערכת סופר מודרנית וחשבתי לעצמי - וואוו! דבר כזה לא שמעתי מימי. אני חושב ששמעתי הכל - לא ברזולוציות כמו של נמר (אני אריה מלך, שהנמרים יעשו את העבודה המלוכלכת) אבל הרעיון ברור.

נכון גם העיר לי אחד החברים לאחת התגובות שלי, שמלחמת וייטנאם כבר הסתיימה ובכל זאת אני מביא קצת מההיסטוריה כפי שחוויתי אותה, כי היא חשובה וגם מפני שאני שואל את עצמי האם היא השתנתה, או במילים אחרות, האם בריטניה שהייתה פעם מעצמה גם בתחום הסאונד והיום היא לא מעצמה באף תחום, גרמה לשינוי בהתייחסות שלנו למערכות סטריאו ברמה הכללית.

איפה שהוא בשנות ה 70 היה ויכוח עז בין אנשי העולם העגול לאנשי העולם השטוח.
אנשי העולם העגול טענו שמערכת צריכה "להעתיק" את ההקלטה לחלל החדר. העתקה שכזו היא לא עניין של מה בכך, ומערכות סופר יקרות שחזרו את ההקלטה באופן מדהים. הייתי מאזין למערכת כזו ושומע כל צליל, כל תיו. מיקום הכלים בחלל היה כל כך מדוייק עד שחשתי שאני יכול לקום מהכסא ולגעת בכל כלי. מדהים. שתי הנציגות הקלאסיות של הגישה הזו היו לטעמי מארק לווינסון במקום המאוד ראשון ו קרל.

אנשי העולם השטוח טענו שלמוסיקה יש מסר ומה שחשוב זה לא הדיוק בשחזור אלא היכולת להעביר את המסר המוסיקלי של ההקלטה. המונח הוא Prat קיצור של Pace Rhythm and Timing שרק אם קיים במערכת, המסר המוסיקלי עובר.

אני נדבקתי בחיידק העולם השטוח. בתחילת דרכי היו לי כמה מגברים יפנים שבשלב מאוחר יותר גיליתי שהם שייכים אולי לעולם השלישי, לא היה בהם לא דיוק ולא שמץ מהעולם השטוח.
המגבר הראשון "שהיכה" אותי היה מגבר בריטי זול למדי - QED (לא QUAD, זו לא טעות). המגבר המסכן הזה עם שני כפתורים בסך הכל, ווסת עוצמה וניתוב כניסות עמד משועמם באיזו חנות ולמוכר לא היה מה לעשות איתו. מכר לי אותו במחיר זול להפליא, התפתיתי בגלל המחיר ונשביתי בעולם שעד לאותו רגע לא הכרתי. זה היה משהו אחר מכל מגבר יפני שהוא. ההמשך מהמגבר הזה ל NAIT2 היה טבעי כאשר הנייט היה כמובן קלאסה מהרמות הגבוהות.

כשקניתי את הנייט המערכת שלי הייתה "מעורבבת". מהר חדרה בי ההכרה שאם אני מרוצה מהנייט - וזה עניין של פילוסופיה של תפיסת הצליל, למה שלא תהייה כל המערכת של NAIM? והשאר הסטוריה.

בשלב התפתחותי מסויים המערכת שלי כללה NAIT72 + ספק HICAP + מגבר הספק NAP140. ברור שאז כבר הייתי שבוי לחלוטין בתפיסת "העולם השטוח" ש NAIM היו לדעתי הנציגים הבכירים ביותר של התפיסה. בכל זאת, רציתי לשמוע את העולם העגול. יבואנים נחמדים של מארק לווינסון שישבו אז ביפו, הסכימו שאבוא להאזנה למרות שהבהרתי מראש שלא אקנה. לא אקנה מפני שרק הכבל מהמגבר (משולב, אגב) לרמקולים עלה 5,000$ סכום בלתי נתפס באותה העת.
כמו שתיארתי בפתיחה, המערכת הזו אפשרה ייצוג של הכלים במרחב באופן שקשה לתאר אותו. מי שלא חווה את התופעה הזו, שימהר לבדוק איפה אפשר. זה לא יאמן. אבל, ככל שזה מפליא זה לא ממש מרגש. עד כמה שזה יכול להשמע משונה, לא הייתי מחליף את הניים הצנוע שלי במערכת הבומבסטית הזו.

הרבה שנים מאוחר יותר, שמעתי שוב מערכת של מארק לווינסון אצל אפי. הוא הלך לסידורים שלו והשאיר אותי עם המערכת וכמה דיסקים בחדר ההאזנה. ההתרשמות שלי הייתה שבהיבט תפיסת הצליל, מארק לווינסון עברו שינוי מהותי בין לבין. הצליל היה מאוד חם, פחות אנליטי, עדיין בכמה רמות טוב יותר מ NAIM בהיבט של במה ומיקום כלים, אבל הרבה יותר קרוב ל NAIM פחות אנליטי, פחות קר - הרבה יותר חם וכייפי. זהו כנראה הניצחון האחרון של האימפריה הבריטית והשתלטות תפיסת העולם השטוח.

אני לא יודע אם יש היום עדיין מערכות של העולם העגול. עד כמה שאני זוכר, דברו אז על כך שמבחינה טכנולוגית יצרן יכול להיות או פה או שם. הטכנולוגיה של היום מאפשרת אולי לבטל את ההבחנה הזו. מה שכן, אני חושב שלכל מאזין צריכה להיות איזו תפיסה של מה שהוא מצפה מהצליל. אם התפיסה מגובשת, לדעתי מערכת מאותו היצרן, צריכה לספק את התפיסה במלואה. אם יש למערכת פחות באס או פחות טרבל, זה בעיני לא משמעותי. תקופה ארוכה היו כאלה שלגלגו עלי כשהשתמשתי ברמקולים IBL חסרי באס, לעומת אנשים שמאוד העריכו את הצליל של המערכת. לדעתי קורה שאנשים מתרשמים יותר מידי מפרטים ופחות מהתמונה הכוללת. הניסיון לתקן פרטים מהתמונה הכוללת מביא לשדרוגים לא נכונים שמפרנסים בכבוד הרבה יצרנים ומשווקים אבל לא בהכרח תורמים לחווית ההאזנה.

לסיכום - התפיסה שלי: מערכת צריכה להעביר את החוויה שבמוסיקה. ניתן לרכוש ממש בזול מערכות כאלה. הן לא מהנות פחות ממערכות מאוד "מדוייקות" ולפעמים הן הרבה יותר טובות על אף שהן זולות. אם מזדהים עם תפיסה מסויימת, אפשר ללכת על מערכת שהיא כולה על טהרת יצרן אחד.

לפני הרבה שנים (אני מספר את הסיפור הזה 100 פעם אבל לא משנה...) אפי ועמית, הציגו בתערוכה שתי מערכות. אחת של REGA ואחת מערכת אקטיבית של LINN. המערכת של REGA עלתה כנראה פחות מהכבלים שב LINN. אבל עדיין ה REGA נשמעה ברמות הרבה יותר טוב. ברור שה LINN הייתה יותר מפורטת ויותר ככה ויותר אחרת אבל הכל בולשיט. ב REGA שמעו מוסיקה. בדוגמה הזו אותם אנשים הציבו את שתי המערכות - כך שההבדל היה נטו מערכת. שוחחתי איתם לאחר מכן, והם עצמם הודו שאני צודק.

לסיכום 2: לא צריך להשקיע הרבה כסף במערכת, ואם כבר כן להשקיע, אז מהר, לפני שהיא תשתנה, לכו על NAIM :)

אריה

עריכה: תיקון המושגים העולם השטוח והעולם העגול בתגובה להערה של עומר.
 

נערך לאחרונה ב:

DavidGil

חבר משקיען
הודעות
1,877
מעורבות
1,870
נקודות
113
אריה, אהבתי מאוד את דברייך המנוסחים היטב ונהניתי לקרוא אותם, שאפו על ההשקעה.
וזאת על אף שלמרות מאמץ מסויים מצידי, לא הבנתי אף מילה.
אני בטוח שאין היום כאלה דברים ואני בספק גדול אם היו בעבר.
 

zs

חבר משקיען
הודעות
4,908
מעורבות
1,590
נקודות
113
לא בטוח שאלך על NAIM אבל אהבתי לקרוא .
אבל תיקון אחד ברשותך לגבי ההווה.
היום ישנן מערכות בארץ לחברים שיודעות לשלב בין שני העולמות ה"עגול" וה "שטוח"....
 

YOSSI24

חבר משקיען
הודעות
1,921
מעורבות
473
נקודות
83
אריה,
אתה שרוי בתפיסה מסוימת וזה חוזר כמו
איזה ריטואל שלא צריך להשקיע אפשר
לתפוס את השור בקרניו בקלות ובזול,
למה לא עלה בדעתך שאנשים הם שונים
עם אפשריות שונות, אחד גר בווילה אחר
על יכטה ויש מאות דיגמי מכוניות וכולם נמכרות,
בעינין תפיסת עגול ושטוח,אתה כותב יש שתי
תאוריות ואתה דבק בprat שרק היא משקפת
את מוזיקה בצורה נכונה ואתה נוטה להפחית
בערכה של במה למיקום הכלים, כדי שתאוריה
תיהיה נכונה היא צריכה לענות על כול השאלות,
מערכות איכותיות ממוקמות נכון בחלל מתאים
עם טיפול אקוסטי ויש אינטגרציה בן חלקי אודיו
יהיה שם הכל גם prat וגם כל מושגים אודיפילים
במה עומק פירות מיקום כלים ,
 
נערך לאחרונה ב:

arye.gur

חבר משקיען
הודעות
2,592
מעורבות
882
נקודות
113
אני בטוח שיש היום מערכות שמקיימות את שני העולמות ואם הן עושות את העבודה כמו שצריך, הן לא זולות.

אנשים שונים זה מזה וכל אחד הולך בדרכו.

אני חושב שהיום, בניגוד לעבר, לא מדברים על תפיסה כזו או אחרת ולמי שנכנס לתחום קשה לקבל בסיס להחלטה. זה רק בסיס, לא איזו הכתבה של מה נכון ומה לא.

לגבי המחיר, שוב, ההתרשמות שלי הייתה ואני מעריך שכך זה היום שמערכות שמאפשרות במה רחבה ומיקום מדוייק של הכלים הן מאוד יקרות. מערכות שמאפשרות להנות ממוסיקה אפשר לקנות בזול יחסית. זה לא אומר שמערכות יקרות לא נשמעות טוב יותר, גם המערכת שלי לא זולה במיוחד...

אריה
 

gds

מושעה
הודעות
2,098
מעורבות
756
נקודות
113
גם אני חושב או יותר נכון מרגיש שמרק לוויסון, קיו אי די, רגה, ניים ועוד מפעם יצרו חוויה מוזיקלית יוצאת דופן. מוצריהם היום אולי נראים מצויין על הסקופ אבל פחות מספקים חוויה מוזיקלית, ראה מרק לווינסון מסוף התשעים ואילך, ממש לא זה.. אבל הדגש על המילה 'מרגיש', בגיל 12 קיבלתי מגבר 'דקדה' שזכור לי כאחד המוזיקלים ששמעתי, במבחן הזמן ברור שהוא דרעק ולכן אני חושב שבדבריך יש עירוב של רומנטיקה וניסיון, כמוני. החוכמה היום לברור את התבן מהמוץ ולא ללכת שבי אחרי טרנדים יקרים.
הרבה ציוד הפך לזהב של שוטים עם השנים וחלקים טובים ויקרים נעלמו, קבלים כמו בלאק גייט וסרפיין, DAC צ'יפס מסויימים לטובת רכיבים יותר זולים ומדויקים דבר שנותן אותותיו בצליל.
 

gds

מושעה
הודעות
2,098
מעורבות
756
נקודות
113
ידוע. בכלל כל הציוד של רגה, ניים, קריק, אוניקס וכד' מהתקופה של 'סטריאוטיפ' ירושלים נשמע לי יותר מוזיקלי מהציוד של היום.
 

alont

אוהב את התחום
הודעות
111
מעורבות
15
נקודות
18
בתור אחד שנמנה בקבוצת "אנשי העולם השטוח" אני יכול לאשר שאנחנו קיימים ואנחנו אחוז לא מבוטל מקהילת האודיופילים העולמית.
אני גם חייב לציין שהכינוי שבחרת עבורנו לא הכי מחמיא, ולא הבנתי את ההגיון מאחורי האנלוגיה שבחרת.
 

omi

חבר משקיען
הודעות
861
מעורבות
409
נקודות
63
היי אריה מה נשמע :)

יפה כתבת. תיקון אחד קטן גדול, אתה החלפת בין אנשי העולם העגול והעולם השטוח.
העולם השטוח הם חובבי ניים ו PRAT וכו' ולראיה אפילו היה מגזין אודיו שקראו לו The flat earth.

השם "העולם השטוח" הוא אני מנחש מין בדיחה עצמית, שלא ככ אכפת לנו מה המציאות, מה הקשר לעולם ההקלטה המקורית כמו שתיארת יפה, אלא אנחנו מחפשים ליהנות מהמוזיקה ומהמסר וכו' וכו'. זה גם כמין קונטרה לדיבורים המוגזמים על עומק ורוחב הבמה וההדמיה בקרב אנשי העולם העגול והתלת מימדי.

עומר.
 

arye.gur

חבר משקיען
הודעות
2,592
מעורבות
882
נקודות
113
היי עומר,
זה כנראה הגיל....

אריה
 

miki185

חבר משקיען
הודעות
560
מעורבות
43
נקודות
28
היום חלק מהאודיופילים מתלהבים מהולוגרמה מוגזמת שלא קימת במציאות, שמעתי הקונצרט לכינור של בטהובן אופ 61 ,כינור אולטרא הולגרמי אבל התזמורת נעלמה בחלקה או יתכן שמרוב דגש להתפעל מהכינור המוח לא תפס את השאר ,לא היתי לבד שהתלונן.
בשני התערוכות האחרונות שיגאל לסרי הציג ,היו ברמה שלמי שהפרוטה מצויה בכיסו שווה.
אני שומע היום במערכת שלצערי בשקט עברה את החצי מיליון אבל לא מתבייש לעבור לחדר ליד ששם יש קווד מנורות רמקולים לא ידועים בשמם ומקור זול ונשמעה ניפלא ומרגש.
מה שגיליתי בזמן האחרון שהכבלים לפעמים זה יותר שידרוג ממגבר ורמקול מודרני מוסיף למסיבה.
אריה,זכותו של כל אחד לרמות את עצמו .
 

YOSSI24

חבר משקיען
הודעות
1,921
מעורבות
473
נקודות
83
אדם שמרמה את עצמו הוא לא מודע לזה.
 

לני

חבר משקיען
הודעות
679
מעורבות
270
נקודות
63
סיפור רומנטי משהו.
מזכיר לי את הציירים האיפרסיוניסטים.
אימפרסיוניזם היא משורש המילה "Impress" שמשמעותה היא התרשמות. פחות דיוק בפרטים אבל יותר התרשמות מהאובייקט והצבע.

באותה התקופה האומנים היו מציירים בסטודיו והאידיאל היה שילוב של המונה ליזה יחד עם הגברים העירומים של מיכאלנגלו בקפלה הסיסטינית.
אז לא צריך לפרט יותר מידי שהיצירות שלהם נחשבו כקישקושים.
האמפרסיוניסטים אהבו לצייר אותו אובייקט מספר פעמים ביום ואפילו בעונות שונות במהלך השנה.
אוביקט זהה "נאמן למקור" (כמו שאנחנו אוהבים להשתמש) אך ציורים בסופו של דבר שונים.
ובכלל אם נוסיף גם צילום שזה "ממש נאמן למקור" אז נקבל מרחב אינסופי של אפשריות שממנו אתה צריך לבחור יצירה אחת לסלון.

אותו הדבר באודיו.
מרחב אינסופי של אפשריות וצירופים
אין נכון או לא נכון.
יש מה שנעים ומתאים לך.

וכדרך אגב
אנחנו מרמים את עצמנו כול כך הרבה פעמים במהלך החיים אז עוד פעם אחת לא תשנה הרבה
 

לני

חבר משקיען
הודעות
679
מעורבות
270
נקודות
63
רואן
 

תמונות מצורפות

  • Claude_Monet_-_Cathédrale_de_Rouen._Harmonie_bleue_et_or.jpg
    Claude_Monet_-_Cathédrale_de_Rouen._Harmonie_bleue_et_or.jpg
    KB 194.2 · צפיות: 10
  • הורד (1).jpeg
    הורד (1).jpeg
    KB 8.4 · צפיות: 9
  • f-rouen-03.jpg
    f-rouen-03.jpg
    KB 153.7 · צפיות: 9

TakeOne

חבר משקיען
הודעות
2,915
מעורבות
865
נקודות
113
כמי שהיה שותף ל"סצנה" הירושלמית של ימי סטריאוטיפ היפים ( ולא נשכח גם את מקס ואשתו ב"אודיטון" ואת אבי יפה) וכמי שמאוד אהב את הצליל של המערכות האנגליות המשובחות של אותם ימים, אני דווקא חושב שמאז חל שיפור והיום יש מערכות יותר משובחות, שמשלבות, כמו ששלמה כתב, את הטוב שבשני העולמות.

נכון שלפעמים יקר להגיע לשם, אבל לא בהכרח- יש לא מעט יצרנים שמציעים במחירים שפויים מגוון של מוצרים מצוינים שיתנו גם פירוט ובמה וגם חוויה מוזיקלית מאוד מהנה. כל זה בתנאי שהחדר שלך לא גדול מידי.
 
נערך לאחרונה ב:

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור