מה דעתכם- יש דבר כזה עודף כח במגבר

  • פותח הנושא פותח הנושא איתי ו.
  • פורסם בתאריך פורסם בתאריך

מצב
הנושא נעול.
לשניצל....במחשבה נוספת,האתנחתא שהבאת לנו,בשאלה למדענים עשתה לי את הערב....יישר כח.
 

האם מישהו "מהמדענים" יכול לחשב לי כמה ואט צריך המגבר שלי לתת לרמקולים שלי אם אני יושב 450 ס"מ מהרמקולים שרגישותם 94 db אום כאשר אני מודד 85 db בנקודת האזנה ?

בשביל מה אני פה ,כפרה ? :)

הנחת יסוד : הרמקול הוא דינאמי והתדרים הם גבוהים יחסית – נניח מעל 1KHz , ואין החזרות מהקירות.
התנגדות הרמקול היא 8 אוהם.

גורם תיקון לפונקצית המרחק.
עוצמת הרמקול כפונקציה של המרחק נופלת ביחס ריבועי .
נצילות הרמקול מוגדרת במרחק יחוס הוא 1 מטר והשמיעה היא במרחק .4.5 מטר לכן הנפילה היא בפקטור של20.25 (4.5 בריבוע ) , נמיר ל-dB ונקבל 13dB .
אתה מעוניין לשמוע בעוצמה של 85 dBA אקוסטי במרחק של 4.5 מטר כלומר הרמקול נדרש לעוצמה אקוסטית של 85+13= 98dBA

גורם תיקון כפונקציה של העוצמה

וואט אחד (ב-8 אוהם ) מפעיל את הרמקול , במרחק 1 מטר , בעוצמה של 94dBA , אנו נדרשים לעוצמה של 98dBA כלומר לתוספת של 4dB (הכפלה בהספק ) כלומר המגבר נדרש לכ- 2.5 וואט בלבד

גורם תיקון לרמקול 4 אוהם

במידה והרמקול שלך הוא בעל התנגדות של 4 אוהם אזי ההספק הנדרש להשמיע 94 dBA הוא 2.5 וואט , ועבור התנאים שלך הוא היה נדרש לכפול הספק כלומר 5 וואט.

סיכום מנהלים : ;) רמקול 8 אוהם 2.5 וואט ורמקול 4 אוהם 5 וואט .

תוספת מאוחרת עקב הערותיו של נמר בהמשך השירשור : בדרך כלל נדרשת "רזרוות פיקים" של כ-20 dB מעל העוצמה שתארתה , לכן המגבר הנדרש בפועל למערכת כמו שלך הוא בערך פי 100 יותר חזק כלומר 250 וואט (8 אוהם) או500 וואט (4 אוהם)

עניין נוסף שאל לנו לשכוח הוא שלמגברים יש "דינמיות " מסוימת לאותות ריגעיים קצרים , כלומר לזמן ריגעי המגבר יוציא הספק מעבר להספק הנומינאלי שלו כך שבפועל המגבר חזק יותר מההספק הנומינאלי שלו
, ויש לקחת אף זאת בחשבון .

הערה: AK1 - לדעתי יש לך טעות בחישוב נפילת העוצמה כפונקציה של המרחק . הכפלת מרחק - נפילה של 6dB ולא של 3dB כפי שכתבתה , ראה מאמר .
http://www.digikey.co.il/Web%20Export/Supplier%20Content/PUI_668/PDF/PUI_speaker_power_distance.pdf?redirected=1

 
נערך לאחרונה ע"י מנהל:
בקיצור. צריך 2 וואט?
 
בקיצור. צריך 2 וואט?

כן , כשהרמקול הוא 8 אוהם .
 

מעולה.
ואם מדובר בסמפוניה הראשונה של מהאלר ואני רוצה עדין לקבל 86 דציבל במרחק של 4.5 מטר. עדיין 2 וואט יספיקו?
 
מעולה.
ואם מדובר בסמפוניה הראשונה של מהאלר ואני רוצה עדין לקבל 86 דציבל במרחק של 4.5 מטר. עדיין 2 וואט יספיקו?

שאלה טריקית , מאחר ולעיתים יש פיקים גבוהים ב-10-20dB מ"העוצמה הממוצעת " שהיא 86dBA , ובמקרה זה (20dB ) תדרש למגבר חזק פי 100 כלומר 200 וואט .

אגב, אם הרמקול הוא 4 אוהם אז תדרש למגבר של 400 וואט .
 
נערך לאחרונה ע"י מנהל:
ואם מדובר על 4 עונות?

כן. אתה תענה לי שכאן כבר צריך לעשות חישוב חדש.
והתשובה שאני אענה לך היא שאי אפשר לחשב את זה משום שאף אחד לא שומע רק שיר/יצירה אחת.

שורה תחתונה.
החישוב שעשית לא רלוונטי להאזנה למוסיקה ולהתאמה של מגבר לרמקול. רזרבות במגבר נחוצות כמו כלי נגינה לניגון מוסיקה. אי אפשר בלי.
 

עם התנאים שציין שניצל אבל במקום 85 דציבל רוצה 86 דציבל תצטרך ל 3 וואט
 
שורה תחתונה.
החישוב שעשית לא רלוונטי להאזנה למוסיקה ולהתאמה של מגבר לרמקול. רזרבות במגבר נחוצות כמו כלי נגינה לניגון מוסיקה. אי אפשר בלי.

בודאי ובודאי , מי טען אחרת ? שניצל שאל שאלה תאורטית וקיבל תשובה תאורטית.

כפרה , מי אי פעם טען שנדרשים 2 וואט להפעיל את הרמקולים של שניצל ?
 
תודה על ההארות מר.רוברטס....אני תומך בחישובך כי אי אפשר להתווכח עם החוק האקוסטי שהעוצמה נופלת או עולה ביחס ריבועי לגודל השינוי במרחק.(מכאן ששינוי המרחק מ1 מטר,שבו יש לנו את נתוני הייחוס של הרמקולים,למרחק של 2 מטר,יביא לנפילת עוצמה של פי 4=6db....ואם השינוי במרחק הוא פי 4.5 כמו בדוגמה של שניצל,אז השינוי בעוצמת הגל האקוסטי, הוא 4.5 בריבוע ,שזה פי 20.25.
לפיכך מדובר בקרוב על תיקון של 13db.אין לי מחשבון מדעי זמין וחשבתי בקרוב לפי : 2 כפול 10=20. וכשעוברים לdb, עוברים לחיבור של 3db(פי 2) עם 10db(פי 10)...3db+10db=13db
כלומר מכיוון ששניצל היקר מבקש לשמוע 85 דציבלים אנחנו צריכים להוציא מהרמקול 98 דציבל ל1 מטר.או 4db יותר ממה ממה שהמגבר נותן עם הרמקול הנתון ב1ואט.כלומר המגבר צריך לתת קצת יותר מ 2 ואט,כדי לספק לשניצל גלי קול בעוצמה של 85 דציבל במרחק האזנה של 4.5 מטר מרמקולים.
 

ליתר דיוק וזה תיאוריטי לפי נתונים שהציע שניצל הוא יצטרך בדיוק 2.5493 וואט.
לגבי שאלת נמר במקום 85 דיצבל הוא רוצה 86 דיצבל עם שאר הנתונים של שניצל יצטרך בדיוק 3.2094 וואט.
שוב כל זה תיאוריטי.
 
תודה על ההארות מר.רוברטס....אני תומך בחישובך כי אי אפשר להתווכח עם החוק האקוסטי שהעוצמה נופלת או עולה ביחס ריבועי לגודל השינוי במרחק.(מכאן ששינוי המרחק מ1 מטר,שבו יש לנו את נתוני הייחוס של הרמקולים,למרחק של 2 מטר,יביא לנפילת עוצמה של פי 4=6db....ואם השינוי במרחק הוא פי 4.5 כמו בדוגמה של שניצל,אז השינוי בעוצמת הגל האקוסטי, הוא 4.5 בריבוע ,שזה פי 20.25.
לפיכך מדובר בקרוב על תיקון של 13db.אין לי מחשבון מדעי זמין וחשבתי בקרוב לפי : 2 כפול 10=20. וכשעוברים לdb, עוברים לחיבור של 3db(פי 2) עם 10db(פי 10)...3db+10db=13db
כלומר מכיוון ששניצל היקר מבקש לשמוע 85 דציבלים אנחנו צריכים להוציא מהרמקול 98 דציבל ל1 מטר.או 4db יותר ממה ממה שהמגבר נותן עם הרמקול הנתון ב1ואט.כלומר המגבר צריך לתת קצת יותר מ 2 ואט,כדי לספק לשניצל גלי קול בעוצמה של 85 דציבל במרחק האזנה של 4.5 מטר מרמקולים.

לא שמתי לב ששניצל כתב 4.5 מטר , אני חישבתי לפי 4 מטר - תודה על התיקון אתקן בפוסט המקורי
 

נמר...ברור שמדובר כאן רק בשאלות תאורטיות,כי כאשר מזינים מוסיקה לרמקול ולא סיגנל מעבדה שהוא בעל עוצמה קבועה,הרי שעוצמת המוסיקה משתנה על ציר הזמן ללא הרף,ולכן הזרם שהרמקולים שואבים(או סוחטים) מהמגבר משתנה כל הזמן...אם הזרם משתנה גם הספק המוצא של המגבר משתנה כל הזמן.
בנוסף אם שניצל רוצה לשמוע עוצמת קול של 85 דציבל,כנראה שמדובר בערב מאד שקט מבחינתו.כי 85 דציבל זה לא סאונד חזק לטעמי.
 
לא מדוייק , תוספת של 1dB היא תוספת של כ- 26 % כלומר כ- 2x1.26 = 2.52Watt .

לפני שתגיד לא מדויק תבדוק הנתונים ותחשב נכון.
אני גם ציינתי למעלה במדויק כמה יצטרך שניצל וגם נמר.
 
תודה על ההארות מר.רוברטס.....


אולי אני אחד מזקני האודיופילים בפורום (כ- 40 שנות אודיופיליה ) , אבל מר רוברטס ??? , מספיק רוברט (ורד)
 

נערך לאחרונה ע"י מנהל:
מר רוברטס ציין תוספת של כ 26%, כלומר בקרוב 26 אחוזים,ויתכן שזה מקור השוני בחישובך שמגיע ל 4 מקומות אחרי הנק.עשרונית ,לבין החישוב של מר.רוברטס....לי אין מחשבון מדעי זמין,ולא מעניין אותי לחשב את הדקויות שאחרי הנקודה העשרונית.
 
לפני שתגיד לא מדויק תבדוק הנתונים ותחשב נכון.
אני גם ציינתי למעלה במדויק כמה יצטרך שניצל וגם נמר.

אתה צודק , החישוב המקורי שלי נעשה בטעות על 4 מטר במקום 4.5 ומכאן נבעה ההערה שלי אליך , שהיא לא נכונה ואמחוק אותה , אגב תיקנתי את החישוב בפוסט המקורי ל- 4.5 (ורד)
 
נערך לאחרונה ע"י מנהל:
רוברט היקר,אני חדש יחסית בפורום(אבל לא חדש לי נושא הסאונד ומערכות שנועדו לשחזרו בבית).....על כן הקדמתי בתואר מר לשמך...רק רציתי לכבד אותך בזה וחס וחלילה לא לפגוע.בשרשור הזה למדתי דברים שלא ידעתי קודם,מהפוסטרים שאתה כתבת בשרשור,וזה מאד משמח אותי ואף אשמח אם יהיה לי הכבוד להכירך באופן אישי.
מכל מקום הסינים אומרים שאתה חשוב כמת,ביום שאינך רוצה או לא מסוגל ללמוד דברים חדשים,ולמזלי הרחבתי את הידע שלי רבות היום ,בעיקר תודות לפוסטרים שאתה כתבת בשרשור.ומכיון שכמו שציינת אתה רק 40 שנה בתחום,אז סלח על הפנייה אליך בגוף שני.
 

רוברט היקר,אני חדש יחסית בפורום(אבל לא חדש לי נושא הסאונד ומערכות שנועדו לשחזרו בבית).....על כן אני מתנצל אם הקמתי בתואר מר...רק רציתי לכבד אותך בזה וחס וחלילה לא לפגוע.בשרשור הזה למדתי דברים שלא ידעתי קודם,מהפוסטרים שאתה כתבת בשרשור,וזה מאד משמח אותי ואף אשמח אם יהיה לי הכבוד להכירך באופן אישי.
מכל מקום הסינים אומרים שאתה חשוב כמת,ביום שאינך רוצה או לא מסוגל ללמוד דברים חדשים,ולמזלי הרחבתי את הידע שלי רבות היום ,בעיקר תודות לפוסטרים שאתה כתבת בשרשור.ומכיון שכמו שציינת אתה רק 40 שנה בתחום,אז סלח על הפנייה אליך בגוף שני.

במקום העבודה שלי , HOT , אני ידוע "כמורה והמחנך " של כל החברה החדשים (מהטכנאים החדשים עד לדרגים הגבוהים ביותר ), בנושאי רשת הטלוויזיה בכבלים .

אני אוהב להעביר ידע !!! באודיופיליה כמו במקום עבודתי , וזה תמיד מחמיא כשמעריכים זאת .

אגב , הרבה מהידע שלי בנושא אודיופיליה הוא שנוי במחלוקת , ראה הוזהרת !!! :) ......אבל אני מתכוון לעמוד בהבטחתי ולהמנע להכנס לנושאים אלו ככול שיעמוד לי כוחי .
 
נערך לאחרונה ע"י מנהל:
מצב
הנושא נעול.

Back
למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור