נגן דיסקים Pure Sound A-8000 CD במבחן

נמר לוי
09-12-2011 17:10

כמה מילים על הוויה ועתיד של נגני CD ואח"כ סקירת נגן ה- A8000 של Pure Sound. כיצד "מנגן" נגן זה שכולל צמד מנורות במגוון קטעי מוזיקה, בינהם גם רוק כבד? ביקורת.

הווה ועתיד ה- CD

יש הטוענים שקטגורית נגני CD מהווה נחלת העבר, שלא רחוק היום בו כל אודיופיל ממוצע יאזין דרך מחשב והמקור השני יהיה אותו פטיפון שהספידו עם חשיפת נגן ה-CD הראשון בתחילת שנות ה-80. הפטיפון נותר בחיים ואנו עדים לעליה ניכרת ברכישת תקליטים בזמן שלא מעט טכנולוגיות שלכאורה איימו על הפטיפון נכחדו FCR מהעולם. העניין הוא שאותן טכנולוגיות שונות איימו גם על הקומפקט דיסק והנה, הוא שורד. אומנם בקשיים אבל עדיין שורד.


לדעתי, הדיסקים יהפכו להיות לעזר עבור חובבי מוסיקה אודיופילים וכאלו שמחזיקים באוספים גדולים בלבד. אך זה יקרה בעוד כמה שנים טובות- אז הוא יהיה בערך באותה קטגוריה של פטיפון או קצת פחות ברמת ה”קלאסיקה”. ולכן, למרות שאנשים טוענים שה-CD יכחד מהעולם אינני חושב שזה יקרה. מי שיש לו אוסף תקליטורים גדול ויש לו חיבה למדיום ה-"פיזי מוחשי", ירכוש נגני CD. ההבדל הוא שנגני CD היום אינם נופלים ממקור ממוחשב וברוב המוחלט של המקרים הם עדיפים לטעמי. להבדיל מנגן-DVD שהוא בהחלט נחות יותר (מכל הבחינות) מכל ניגון דרך סטרימר. לדעתי, נכון להיום, המחשב עדיין לא מספיק "בשל" על מנת להיכנס לקטגוריה של אודיופיליה וזה לאחר שהאזנתי לא מעט פעמים למערכות מבוססות מחשב שרובן המוחלט נשמעו פחות טוב מנגן CD וזה למרות שאני יודע שאני "הולך נגד הזרם" אך המטרה שלי היא לא להיות בהכרח חלק ממנו. חלק נכבד ממשתמשי המחשב באודיו, נהנים מכך שהנוחות מפתה אותם. אני לעומת זאת, מעדיף להאזין למוסיקה באיכות הגבוהה ביותר שאני יכול להשיג ביחס לתקציב למרות שזה בא על חשבון נוחות. לכן, לדעתי SACD, על מדיה דיגיטלית דרך טרנספורט מכני איכותי, עדיף בהרבה הן מבחינת סאונד והן מבחינת המוחשיות של אוסף המוסיקה. מבחינתי אודיופיל ללא תקליטורים זה כמו תולעת ספרים שמאגר התוכן שלו נמצא במחשב. משהו בזה ממש לא מסתדר לי.

אחרי ההקדמה האישית הקצרה שאני בטוח שלגולשים הרבה מה להגיד עליה, אפשר להבין כי סקירה זו עוסקת כמובן, בנגן תקליטורים. בואו נתחיל.

Puresound הינה יצרנית אודיו אנגלית שבאמתחתה מעט מוצרים כאשר הדגש הוא רכיבי אודיו מבוססי מנורות. בין מוצרי החברה ניתן למצוא את המוצר עליו נדליק בכתבה זו אור.

Pure Sound A8000 CD - נגן תקליטורים, ביקורת

איכות בניה ועיצוב

מדובר בנגן תקליטורים מנורתי בגודל סטנדרטי בצבע שחור. הטרנספורט שמשמש את A8000 CD player הוא ה-213Q מבית SONY, עם DAC תומך ב-24 Bit 192KHz כאשר במחלקת המנורות שבתיבה מתנוססות להן שתי מנורות 6n3. הוא אומנם אינו יפה תואר או מרשים בעיצובו אך הוא גם לא ספרטני או בעל מראה פשוט מידי. הנגן עשוי מאלומיניום מוברש, בחלקו הקדמי ניתן למצוא מסך קטן המציג את מספר השיר ושעון המציג את זמן הניגון, לחצני תיפעול בסיסיים ולחצן הדלקה וכיבוי. בחלקו האחורי אין יותר מידי גימיקים. יציאה אחת אופטית, אחת קואקסיאלית וכמובן, יציאה אנלוגית (שבה השתמשתי כמובן).
בפיאה העליונה בצידו הימני של הנגן ניתן לראות חלון זכוכית ומבעדו שתי מנורות.

מבחן האזנה

בחרתי לפתוח את הביקורת עם Emma Kirkby בתקליט Musique and sweet Poetrie. הסיבה היא פשוטה. ברוב הפעמים נגנים דיגיטלים לא יקרים ניכשלים בהעברת קולות אדם וכלים אקוסטיים בצורה משכנעת לחלוטין. תמיד יש סוג של סינטטיות בצליל שמביא לכך. לכן, אני בוחר תחילה לבדוק את הפרמטר הזה של הנגן.

קולה של הסולנית, במקרה הזה, נשמע מקסים, מאוד "נכון" וטבעי, כלי הנגינה מאחוריה נישמעים באופ ברור, בגודל נכון ובמיקום ברור במרחב הבמה שהיא, גדולה ומוגדרת מאוד. הנגן הזה מאוזן על הגוון החמים אך מבלי לפגוע בפרטים. כלומר, חם ומפורט מאוד. זה מתבטא היטב כאשר מתייחסים לנואנסים שבקולה של הסולנית. אני מגלה שמעבר לעדינות והצליל הרך הבוקע מהנגן נחשפים המון פרטים חשובים שלא כל נגן מסוגל לחשוף אותם.

Pure Sound A8000 CD - נגן תקליטורים, ביקורתניגון של תזמורת סימפונית גדולה יכול לספר לי הרבה על עוד פרמטרים חשובים. בניגון תשמורת סימפונית גדולה על הנגן להפריד את שלל הכלים ולגלות לי בדיוק את כולם בניפרד. במקרה הזה, הנגן מצליח לספר לי הרבה על מה שאני שומע. Britten - Young Persons Guide to the Orchestra שאני תמיד נוטה להעדיף אותו על תקליט נישמע מצוין. עדיין לא אנלוגי טהור ועדיין תחום המיד לא מופרד כאן כמו הצליל הבוקע מהפטיפון אבל התוצאה בהחלט מדהימה ביחס למחיר וביחס למה שבכלל ציפיתי ממנו. חליל הפיקולו מוצג היטב, לא מציק באוזן, מאוזן ומפורט מאוד. כלי קשת כמו כינורות וויולות נשמעים מעולה. הפרדה מצוינת ואיזון טונאלי מרשים, יחד עם זאת הפרופורציות בין שלל כלי התזמורת מורגשות וברורות לחלוטין. הנגן הציג דינמיות מרשימה מאוד כאשר התזמורת ניגנה במלואה. הצליל עשיר ומאוזן, מלא וטבעי מאוד עם נטיה לחמימות מקסימה, כמעט ממכרת.

רוק כבד
אני ממשיך עם מוסיקת רוק כבד. Dream theater scenes from a memory ישמש אותי במבחן הזה. כאן אגלה כיצד מתמודד הנגן עם גיטרות חשמליות, תופים ובס. יצירות רוק כבד מהסוג הזה נוטות להישמע, לעיתים קרובות, במיוחד כשמדובר בנגן דיגיטלי, חריפות. במקרה הזה, אני חש כי הנגן הזה אינו מכיר את המושג "חריפות". כן, הוא קצת מעגל את Dream theater scenes from a memoryהגבוהים ומעט "צובע" את הכלים אך זה בהחלט לא פוגע באיכות הצליל. הכוונה היא שכל מה שהוא במידה הוא טוב. הגיטרות נשמעות היטב, הרבה משקל, הרבה אנרגיה ובנוסף, צליל גיטרה שבהחלט מצליח לשכנע אותי שמדובר בהופעה שמתרחשת מולי. כך גם השירה שאינה מתחבא מאחורי הכלים אם כי בוקעת בקלות מבעד לשאר הכלים. התופים נשמעים מעולה. התחום הנמוך, שבו מסתובב תוף הרגל הכפול, נשמע מצוין. הנגן הזה מצליח ממש "לבעוט" את תוף הרגל מבעד למערכת וזה בהחלט מעיד על דינמיות טובה מאוד. הפרדת הכלים מעולה וניתן בקלות למקם את ההרכב במרחב הבמה.


הערה על במה: הנגן מצליח לייצר במה מרשימה מאוד. עמוקה, רחבה ומאוד מוגדרת. מאידך, מעט מפריעה לי העובדה שהנגן הזה הוא פחות "בפנים" ויותר "נשען אחורה" בפרזנטציה שלו. אומנם זה מאוד נעים ומרגיש מאוזן אך אני מעדיף, בקטעי רוק אלימים מהסוג הזה, לקבל את הצליל היותר תוקפני ופחות "מנומס". כמובן שכל אחד על פי העדפותיו האישיות וכל מערכת תבטא את הנגן הזה אחרת. במקרה שלי, עם מערכת בעלת במה קידמית יחסית, התוצאה הרגישה מאחור, מנומסת אך מצויינת ברמת הפרטים, הדינמיות והאנרגיה בכלל.
 
Pure Sound A8000 CD - נגן תקליטורים, ביקורת
מתי כספי עולה לבמה. השיר "ילדותי השניה" הוא עבורי אחד השירים המרגשים ביותר וקולו של מתי כספי הופך אותו למושלם. יחד עם זאת, איכות ההקלטה בשיר הזה היא פשוט פנומינלית. הנגן הזה מצליח לחשוף את קולו העמוק של מתי כספי - ילדותי השניהכספי, את הניואנסים הקלים ביותר שבקולו המיוחד. הנגן מציג פרטים רבים, במה גדולה ומוגדרת, תחום גבוה מלא טבעי ומהיר מאוד, בס עמוק, שמן והדוק. האופי הכללי של הנגן הזה הוא אופי מנומס למדי. הכוונה היא שברוב הסגנונות, כולל זה, הוא מרגיש מאוד נינוח, זורם, חלק. זו בהחלט פרזנטציה מרשימה במיוחד עבור מוסיקה "רומנטית" בנוסח השיר הזה.

אם ברומנטי עסקינן. כדאי מאוד להזכיר כי גם מוסיקת רוק רכה, קלה, נשמעת נהדר. במיוחד בלדות רוק שקטות. הצליל המלא והחמים של הנגן הזה הוא אולי עלול להתפרש כמנומס מידי עבור חלק מהאודיופילים, אך מנסיוני הרב עם נגנים שונים שחלקם מנומסים לא פחות ממנו הנגן הזה אינו משעמם אותי לרגע. הכוונה היא שהוא עדיין מאוד דינמי, מאוד מפורט ומאוד מאוזן. הוא אומנם לא "קריסטלי" בתחום הגבוה אך הוא בהחלט לא מרגיש חסר בגזרה הזו. אני מוצא שהוא מאוד טבעי ו"נכון" למרות התיבול הקל שלו. ובנוגע למילה "תיבול". אין בה כל רע, להיפך, מבחינתי בטווח המחיר הזה הצליחו לאזן היטב בין דיוק אנליטי לחמימות מתובלת.

נקודות ציון

העמדה
כמו כל נגן CD מהפשוטים ועד היקרים, העמדה נכונה ומפולסת מהווה הכרח. מכיוון שמדובר במערכת מכנית רגישה ביותר לזעזועים העמדה על מדף יעודי איכותי מהווה שיפור משמעותי לצליל. זה מתבטא במיקרו דינמיות ופרטים, שקיפות ואיזון טונאלי נכון יותר, מהירות ומיידיות וכמובן יותר "מוסיקה". לכן, חובה להעמידו נכון, עם שיכוך וויברציות יאה ותוכלו להינות ממקור דיגיטלי מצוין.

זמן טעינה וקריאת דיסקים
עוברות שניות בודדות מרגע סגירת המגש ועד לצליל הראשון שבוקע מהרמקולים. יחד עם זאת, לא נתקלתי בדיסק שהמכשיר לא קרא. בין היתר בדקתי דיסקים צרובים ישנים וחדשים וחלק שנצרבו במהירויות גבוהות במיוחד. הנגן הזה קורא הכל בקלות רבה.

חשמל
רגיש מאוד. כבל חשמל תוצרת הום סנטר עושה עוול לנגן הזה. הצליל נשמע מקומפרס מעט, לא אוורירי וסתום. שידוך כבל חשמל איכותי בהחלט הביא אותו לתוצאות מדהימות. ההבדלים ניכרים בהחלט ולכן דרושה תשומת לב גם בגזרה הזו.

שלט רחוק
כיאה למכשיר איכותי השלט עשוי מתכת, איכות הקליטה טובה אך לא מצויינת, הנדסת האנוש טובה ברמה שאחרי מספר מבטים ניתן לתפעל אותו על עיוור.

Pure Sound A8000 CD - נגן תקליטורים, ביקורת
סיכום

אני מניח שאין כאן ספק שמדובר בנגן תקליטורים יוצא מגדר הרגיל. הוא מצליח להזכיר לי צליל אנלוגי איכותי, הוא שקט להפליא למרות היותו נגן דיגיטלי מנורתי שרובם, במיוחד בטווח המחיר הזה מציגים רצפת רעש גבוהה יחסית.

הצליל התגלה כדינמי ביותר, מפורט באופן מפתיע עם מיד חלק ועשיר שגורם לי להתענג על כל צליל שבוקע ממנו. אהבתי מאוד את מהירות התגובה שלו בהעברת שירים ובמן טעינת הדיסק. יש משהו מרגש בנגן הזה. אני יודע, אני תמיד "מטיף" על כך שרגש הוא ממני והלאה בכל הנוגע לכתבות, ולכן אסביר בדיוק למה אני מתכוון. האיזון הטונאלי של הנגן הזה הוא עשיר מאוד בתחום האמצע, הבס שלו גם מציג רזולוציה מעולה והפרדת כלים פנטסטית. הגבוהים אומנם רכים כמו חמאה אך מפורטים ומלאים להפליא. בלא מעט מהנגנים הדיגיטלים ששמעתי אני מוצא גבוהים "קריסטלים" ולא טבעיים, גבוהים שלא קיימים באף כלי נגינה ולא בקול אנושי. אני קורא לזה קריסטלים. על מנת שתבינו בדיוק על מה אני מדבר תחשבו על האות ס' ותנסו להגזים עם התדר הגבוה ביותר של האות שהוא כמובן בתחילת הגיית שם האות (SA). נגנים דיגיטלים נוטים להציג תדר גבוה, חד מאוד ובהיר. יותר ממה שמתרחש במציאות. בפטיפון זה לא מתרחש והתחום הגבוה אומנם לא בהיר כמו ב-CD אך טבעי יותר. כך בדיוק ניתן לתאר את התחום הגבוה של הנגן הזה. מלבד זאת מדובר בנגן עם רזולוציה מעולה, אנרגיה וקצב פנומינלים וכמובן, צליל אנלוגי, נטול חריפות או בהירות יתר, אוורירי מאוד ובמילה אחת – איכותי!

מחיר: 7,800 ש"ח
אחריות ושירות: BG Sound

מערכת הבדיקה

רמקולים - consensus audio engineering lightning se
+ Consensus Resonance Technology Spikes
מגבר הספק - pass labs - 350.5
קדם מגבר - vac standard - limited edition
מקור דיגיטלי - audio analogue MAESTRO CD

אנלוגי:
פטיפון - NOTTINGHAM ANALOGUE - dais
שתי זרועות - Ace Space 9 inch tonearm
שני מעמדים לזרוע נפרדים מהגוף - diy podarm
ראש 1 - ORTOFON cadenza red
ראש 2 - grado gold
משקולת מייצבת לפטיפון - Stabilizer Thorens
תוספת פלטת קרבון לפטיפון - living voice

ארון ציוד - Finite-Elemente Pagode Signature

כבלים:

כבלי רמקול - Consensus Magnetic Field Correction Speaker Cable
אינטרקונקט מקור דיגיטלי - ACOUSTIC ZEN silver reference
אינטרקונקט קדם מגבר למגבר - ACOUSTIC ZEN silver reference
כבלי כח 20 אמפר למגבר כח - cobala sosna - emotion
כבל כח לקדמגבר - cobala sosna - emotion
כבל כח לנגן הדיגיטלי - cobala sosna - emotion
כבל כח מהקיר למפצל החשמל - ACUSTIC ZEN - KARAKTUA


תוספות:
מפצל חשמל - oyaide מדגם mtb-6 בעל שני שקעי בריליום, שניים נוספים העשויים פלדיום ושניים מזהב.
הארקה משופרת לקדמגבר -Acoustic Revive RCG-24 GROUND CONDITIONER

אקוסטיקה:

כריות ROOMTUNE בפינות שבין התקרה לקיר למניעת גלים עומדים. בקיר מאחורי הרמקולים שני פלטות אקוסטיות מבית ROOMTUNE שמונעות הדהוד בחדר. בקיר מול הרמקולים מותקן דפיוזר של אורלקס.

מעבר לתגובות בפורום