מקרן קול סמסונג HW-Q950A במבחן

תמיר עיואן
02-03-2022 10:17

מקרן קול עשוי לספק יתרון אחד משמעותי בהשוואה לרסיבר ורמקולים של קולנוע ביתי מסורתי: הוא תופס פחות מקום, קל יותר להתקנה ולעיתים קרובות נוח ואינטואיטיבי יותר לתפעול. בין אם אתם מחפשים מקרן קול שתומך בדולבי אטמוס או מבקשים ליהנות ממוסיקה בחלל הביתי, קיימים מקרני קול שעשוים לענות על הדרישה הזו. למרות זאת, מקרני קול אינם זהים זה לזה התכונות ובביצועים. חלקם כוללים מקרן קול בלבד, ואחרים משלבים רמקולי סראונד שניתן לפזר בחלל וגם יכולות הסטרימינג אינן זהות ביניהן.

בדצמבר 2020 סקרתי כאן את ה-HW-Q950T, וכעת משיקה החברה את ה-HW-Q950A שכולל קווי דמיון רבים, אולם גם עדכונים משמעותיים ששווים התייחסות.

HW-Q950A

ה-HW-Q950A הוא ספינת הדגל החדשה במקרני הקול של סמסונג. הוא הושק ב-2021, ובשונה מקודמו שפועל כ- 9.1.4, הסאונד שלו בתצורת 11.1.4, כלומר מדובר במקרן הקול המציע את המספר הגדול ביותר של ערוצים מכל מקרן קול אחר בשוק כיום, שגם כולל את כל הפורמטים החדשים, כגון Dolby Atmos ו- DTS X. העובדה שקיבל את פרס החדשנות של CES לשנת 2021 יצרה בי ציפיות ולכן ביקשתי לקבל אותו לידי.

עיצוב

מימדיו זהים לאלו של קודמו: עוביו 7 ס"מ בלבד ואורכו 123 ס"מ, ועם זאת הוא כולל מגוון תכונות חכמות ושימושיות שלא היו ב- Q950T אותו החליף. הגודל הדקיק מספק מראה אסתטי שגם לא מסתיר הטלויזיה או גונב את תשומת הלב, ומתאים לטלויזיות במגוון מידות. בדומה לקודמו, גם ה-Q950A כולל "כונסי אויר" צידיים שמחמיאים לו, ומאפשרים "ירי" של הסאונד גם לצדדים.

החומרים מהם הוא בנוי הם שלד פלסטיק שמצופה באריג שחור שמספק לדעתי מראה פחות יוקרתי ועמיד בהשוואה לגימור גריל מתכתי, אולם זה כמובן שאלה של טעם, מכיוון שגריל מתכתי עלול לשוות לו מראה תעשייתי מידי. הסאב וופר עשוי עץ, וכולל דרייבר מצד ימין שמכוסה בבד ופורט שיורה אחורה, ואילו רמקולי הסראונד עשוים פלסטיק וכוללים אריג שעוטף אותם בחלקם העליון והקידמי.

רמקול סראונד

רמקול סראונד

כל הרכיבים כוללים תעלות ייעודיות להשקעת כבלי החשמל בתוך המוצר, כך שיוכלו להיות לשבת ביציבות.

סאב וופר מלבני עם כיסוי בד מצידו הימני

סאב וופר מלבני עם כיסוי בד מצידו הימני

מימדיו של מקרן הקול: 123 ס"מ אורך, על 7 ס"מ גובה, על 14 ס"מ עומק. הסאב בגודל 20 על 40 על 40 ס"מ, ורמקולי הסראונד בגודל 12 על 20 על 14 ס"מ.

בערכה

  • מקרן קול

  • סאב וופר

  • שני רמקולי סראונד

  • ארבעה כבלי חשמל

  • כבל HDMI

  • שלט רחוק

  • אוזניים לתליית מקרן הקול על הקיר

מיקומו של הצג במקרן הקול נותר בחלק העליון והמרוחק ביותר שלו. מכיוון שהמוצר לא מספק שום חיווי על צג הטלויזיה, גם לא במידה וחיברתם כבל HDMI, לכן תוכלו לקבל אידיקציה לגבי מצבו באמצעות הצג הזה, או האפליקציה. על כך בהמשך.

צג קטנטן בחלקו המרוחק העליון

צג קטנטן בחלקו המרוחק העליון

מערכת ה- 9.1.4 של ה- Q950T שודרגה ל- 11.1.4 ב- Q950A, הישג משמעותי עבור מקרן קול שמותאם לקולות מבוססי אובייקטים בפורמטי האודיו של Dolby Atmos ו- DTS: X.

העיצוב שכולל פינות קדמיות שפונות בזוית 45 מעלות לאחור, נועד על מנת לגרום לסאונד להיות מרחבי יותר, שכולל רמקולים שמאל וימין לתצורה של 11.1.4, באמצעות החזרת גלי קול מהקירות בבית כדי ליצור נפח וצליל מקיף סביב.

אז מהו הפורמט 11.1.4?

  • הספרה 11 מייצגת את סכום הרמקולים המובנים במקרן הקול, בתוספת 2 רמקולי הסראונד האלחוטיים.

  • הספרה 1 מיוצגת על ידי הסאבוופר האלחוטי, והספרה 4 כוללת את 2 האלמנטים המובנים במקרן הקול שיורים כלפי מעלה ואת 2 האלמנטים, אחד בכל רמקול סראונד, אשר פונים גם כן כלפי התקרה.

הזרמת הצלילים ב- Q950A נתמכת ב- Wi-Fi,Bluetooth  ולעומת ה- Q950T, נוספה גם תמיכה ב- AirPlay 2. יש לכם טלפון של סמסונג עם אנדרואיד 8.1 ומעלה? תוכלו להזרים ממנו מוסיקה אלחוטית פשוט על ידי הצמדתו הריגעית למקרן הקול.

אפליקציה

בשל היעדר תצוגת מידע (OSD) על הטלוויזיה, והצג על מקרן הקול פונה כלפי מעלה בלבד, השליטה באמצעות האפליקציה Smart things הופכת חשובה מאד לנוחות השימוש בו. האפליקציה מאפשרת שליטה רבה יותר ביחס ל- Q950T, וכוללת כיום בנוסף על עוצמת הקול ומעבר בין מקורות, גם מעבר בין מצבי סאונד, כיוון האקולייזר, כיוונון עוצמת הסאב וופר, חיבור לספוטיפיי, ומצב לילה שמרסן את עוצמת תדרי ה- LFE של הסאב. בנוסף, SmartThings מספקת מצב עוצמת קול אוטומטי, שמונע שינוי עוצמת קול במעבר בין ערוצים, או בעת שידור פרסומות.

אפליקציה Smart things

חיבורים

החיבורים הפיזיים כוללים נותרו זהים לאלו שהיו ב- Q950T: שתי כניסות HDMI למקורות חיצוניים, יציאת HDMI לחיבור לטלוויזיה, שתומכת ב- eARC להשגת פס הקול ישירות מהטלוויזיה ותמיכה ב- +HDR10 וב- DolbyVision. בנוסף, כלולה כניסה אופטית לטובת טלוויזיות שאינם כוללות חיבור HDMI.

חיבורים

כפי שציינתי קודם, צג החיווי והשליטה הקטנטן של ה- Q950A, ממוקם בדיוק באותו מקום ובאותו הגודל של הדגם הקודם, Q950T: בקצה האחורי העליון של המכשיר. לכן תוכלו לראות את החיווי רק כאשר תעמדו מעליו. המיקום הזה הופך אותו במידה רבה לחסר שימוש ליושבים מולו.

זו כמובן לא הייתה בעיה אם ניתן היה לשלוט בכל התכונות באמצעות אפליקציית SmartThings שלו, אולם יש תכונות מסוימות שניתן לראות רק בצג, החשובה שבהן, החיווי למצב הסראונד דולבי אטמוס, אותו נראה רק בצג החיווי על מקרן הקול ולא באפליקציה. לכן במידה וחשוב לכם לזהות את מצב הסראונד העדכני, עליכם לקום ולהביט בצג.

מצב אטמוס מופיע רק על הצג

מצב אטמוס מופיע רק על הצג

ל- Q950A מספר מצבי סאונד מובנים:

  • Game: אמור לשפר את חוויית המשחק על ידי הפעלת הסאב וופר עם רמקולי האטמוס שיורים כלפי התקרה

  • Adaptive Sound: פורמט סאונד מסתגל שמאפשר לכם לשמוע קולות בבירור אפילו בעוצמות קול נמוכות כך שאפילו שיחות שקטות ישמעו

  • Surround: בהתאם לפורמט הסראונד המושמע בפס הקול

  • standard שנשמע מאד ניטרלי.

בנוסף, כולל מקרן הקול תכונת ה- Q-Symphony עימה מקרן הקול מסונכרן עם רמקולי הטלויזיה המובנים – בו זמנית, באופן שמתקבלת במת סאונד גדולה וסוחפת עוד יותר. התכונה נתמכת בטלוויזיות סמסונג בלבד, החל משנת 2020, מדגם Q80T ומעלה.

השלט של מקרן הקול דומה במבנהו לזה שהיה בטלויזיות סמסונג עד שנת 2020, ולא השלט עם התאים הפוטואלקטריים וחסרי הסוללות, שקיימות בטלוויזיות הנוכחיות של סמסונג.

שלט של מקרן

התקנה והגדרה

החיבור בין כל המרכיבים, מקרן הקול, הסאב ורמקולי הסראונד, פשוט ביותר. כל שנדרש הוא לחברם לחשמל. במידת הצורך, ניתן גם ללחוץ על כפתור הצימוד המצוי באחוריו של כל רמקול, אולם אצלי הצימוד היה מיידי. במידה ולא ניתקתם את מקרן הקול מהחשמל, החיבור האוטומטי שלו מחדש לטלויזיה יבוצע כ- 3 שניות מרגע הדלקתה. מקרן הקול והסאב יכבו את עצמם אוטומטית במידה וכיביתם את הטלוויזיה.

השימוש בסאב וופר אלחוטי וברמקולים אחוריים מקלים מאד על מיקומם והתקנתם, מכיוון שאין צורך בכבלים ארוכים העוברים לקדמת החדר. למרות האמור, נדרש לחבר כל רמקול לשקע חשמל בקיר מכיוון שהם בעלי הגברה מובנית.

AutoEQ

תכונה חדשה נוספת שקיימת ב- Q950A, ושלא היתה קיימת ב- Q950T: מקרן הקול כולל מעתה מערכת כיול מובנית שמשתמשת במיקרופון המותקן בסאבוופר על מנת לזהות ולתקן פיקים של תדרי LFE הנגרמים על ידי מימדי החדר ומיקום הסאב. המטרה אמורה לייצר תוצאה ניטרלית בתדרים אלה. סמסונג מנחה למקם את הסאבוופר עם רווח מינימלי של 8 ס"מ מכל צד. כמקובל בתהליך כיול, יש לשמור על החדר שקט ככל שניתן בזמן הכיול האוטומטי שנמשך כשתי דקות.

אז איך שומעים?

איכות הצליל של ה- Q950A מרשימה וסוחפת. הצליל עוצמתי ביותר ומסוגל למלא גם חדרי מגורים ענקיים, תוך שהוא עוטף וסוחף, עם עומק בס, וטרבל אדירים, שעלולים להטעות שמדובר ברמקול רצפתי. רמקולי הסראונד שלו עוזרים למקם בצורה מדויקת יותר אובייקטים כמו קולות מהסביבה. התדרים בערוצי הסראונד נוטה מעט לטרבל, אולם לרוב ניטרלי ומאוזן. הבאסים גועשים בסצנות רוויות אקשן, והדיאלוגים משוחזרים בצורה ברורה.

השתמשתי במוצר גם בשידור טלוויזיה רגיל של עידן פלוס, תכנים מיוטיוב, ובסרטים בעלי פסי קול רב ערוצים, וההנאה ממנו גדלה ככל שפסי הקול היו איכותיים יותר.

חזרתי שוב לסצינות שראיתי בשילוב המקרן מהדור הקודם, על מנת להתנסות בתוספת 2 הערוצים הנוספים למול ה- Q950T , והתוצאה לא איחרה לבוא: גם ב"איירון מן 1", ובסצינת הפתיחה של "מקס הזועם, כביש הזעם" הסאונד היה ריאליסטי עם שכבות נוספות של סראונד שעטף אותי מסביב.

איך שומעים?

כנ"ל במוסיקה. תנו להם את  השיר Hello של Beyonce בהופעה החיה, ותחושו במרכז האולם, כאילו היא יורדת במדרגות ואוטוטו לוחצת לכם את היד.

סיכום

בטרם נסכם, חשוב להדגיש: מקרן קול לא נועד להתחרות במערכת קולנוע ביתית בהשקעה של עשרות אלפי שקלים. המדובר בפיתרון נוח ופשוט להתקנה, אסטטי ונעים מראה, במחיר משתלם, המספק חווית קולנוע במיטבה, בהתחשב במגבלות גודלו.

לכן, במידה ואתם מחפשים מקרן קול משולב רמקולי סראונד וסאב אלחוטיים, בפורמט רמקולים אדיר של 11.1.4, הדורש אך ורק שקעי חשמל, ממשק נוח ומראה אסטטי, כדאי מאד שתתרשמו מ- Q950A, מכיוון שהוא עשוי להפתיע אתכם.

מחיר: 5,990 ש"ח

יבואן: סמליין

 

מעבר לתגובות בפורום