מקרן הקול HW-Q950T של Samsung במבחן

תמיר עיואן
07-12-2020 18:45

כשהציעו לי לסקור את מקרן הקול של סמסונג, מאד שמחתי, מכיוון שתמיד ציפיתי לפיתרון רב ערוצי שיהיה מצד אחד צנוע מימדים, ומאידך לא ידרוש תשתיות רבות כל כך בחיווט. אז שנתחיל?

את סמסונג אין כבר צורך להציג. החברה הדרום קוריאנית שבסיסה בסיאול, בנויה ממספר חטיבות, שכולן תחת המותג המשותף - סמסונג.

החברה שהוקמה בשנת 1938, החלה דרכה בעולם הסחר המסורתי שכלל טקסטיל, עיבוד מזון וביטוח. רק בשנות ה-60 של המאה הקודמת החלה לבסס עצמה בתחום האלקטרוניקה, ובשנות ה-90 היתה כבר חברת אלקטרוניקה גלובלית.

הכירו את HW-Q950T

מדובר בספינת הדגל החדשה של סמסונג, שהעלתה את מספר הערוצים מקודמתה, HW-Q90R. הדגם הנוכחי כבר תומך בכל מה שחובב קולנוע ביתי רוצה: Dolby Atmos & DTS X בתצורה 9.1.4. למרות המבנה הדק של מקרן הקול (עובי של 7 ס"מ בלבד), הוא מציג מגוון תכונות חכמות ושימושיות.

לדעתי, זה הרבה יותר אסתטי שהסאונד בר דק יותר, כך שלא יסתיר הטלוויזיה או יגנוב את תשומת הלב, ובנוסף, יתאים לטלוויזיות במגוון מידות. גם "כונסי האוויר" הצידיים מחמיאים לו, ומאפשרים את "ירי" הסאונד גם לצדדים.

9.1.4

למרות זאת, השילוב של בד שחור מספק לדעתי מראה פחות יוקרתי, בהשוואה לגימור גריל מתכתי שהיה בדגם הקודם, אולם זאת כמובן שאלה של טעם - יש שיצדדו בעיצוב הנוכחי ויטענו שהגריל המתכתי בדגם הקודם היה בעל מראה תעשייתי מדי.

מפתיע ביותר מיקומו של הצג היחיד במוצר, אשר נבחר בחלק העליון והמרוחק ביותר של המכשיר. תוסיפו לזה את העובדה שהמכשיר לא מספק שום חיווי על צג הטלוויזיה (חיבור פעיל, מצב סראונד, כיוון הגדרות), גם לא בחיבור כבל HDMI, ושהדרך היחידה בה ניתן לצפות במצבו הוא הצג הזה. על כך בהמשך.

מערכת ה-9.1.4 מדהימה עבור סאונד-בר, והיא מותאמת בבירור לקולות המבוססים על אובייקטים בפורמטי האודיו של Dolby Atmos ו-DTS: X.

אז מהו הפורמט 9.1.4?

● הספרה 9 מייצגת את סכום הרמקולים המובנים במקרן הקול, בתוספת 2 רמקולי הסראונד האלחוטיים.

● הספרה 1 מיצגת את הסאבוופר האלחוטי, והספרה 4 כוללת את 2 האלמנטים המובנים במקרן הקול שיורים כלפי מעלה ואת 2 האלמנטים, אחד בכל רמקול סראונד, אשר פונים גם כן כלפי התקרה.

פורמט 9.1.4

הזרמת הצלילים נתמכת ב- Wi-Fi וב- Bluetooth כאחד. יש לכם טלפון של סמסונג עם אנדרואיד 8.1 ומעלה? תוכלו להזרים ממנו מוסיקה אלחוטית פשוט על ידי הצמדתו הריגעית למקרן הקול - מגניב ביותר.

ואם בקישוריות עסקינן, ניתן לשלוט עליו גם באמצעות האפליקציה Smart things. השליטה באמצעות האפליקציה בסיסית וכוללת בעיקר את האפשרות לווסת את עוצמת הקול ולעבור בין מקורות המחוברים אליו.

בכל הקשור לחיבורים פיזיים, סמסונג מספקת שתי כניסות HDMI ויציאת HDMI אחת (עם תמיכה ב- eARC להשגת פס הקול ישירות מהטלוויזיה, ותמיכה ב-HDR10+ וב-DolbyVision) וכניסה אופטית.

חיבורים

נחזור לעיצוב?

השינוי העיצובי הגדול ביותר מוצא את הפינות הקדמיות של מקרן הקול פונות בזווית 45 מעלות לאחור. לא רק שזה גורם לסאונד להיות מרחבי יותר, עיצוב זה משקף את הכללתם של שני רמקולים שמאל וימין (לתצורה של 9.1.4), המחזירים גלי קול מהקירות בבית כדי ליצור נפח וצליל מקיף סביב.

 HW-Q950T

כפי שציינתי קודם, בהחלטת עיצוב מקורית, צג החיווי והשליטה של ה-Q950T, אשר היה בדגם הקודם בחזית מקרן הקול, עבר בדגם הנוכחי לקצה האחורי העליון של המכשיר. לכן תוכלו לראות את החיווי רק כאשר תעמדו מעליו. המיקום הזה גם הופך אותו לחסר שימוש ליושבים מולו במידה רבה. במכשיר קיים גם מיקרופון מובנה המתממשק עם אלכסה.

למכשיר מספר מצבי סאונד מובנים:

Game Pro: אמור לשפר את חוויית המשחק על ידי הפעלת הסאב וופר עם רמקולי האטמוס שיורים כלפי התקרה

Adaptive Sound: פורמט סאונד מסתגל שמאפשר לכם לשמוע קולות בבירור אפילו בעוצמות קול נמוכות כך שאפילו שיחות שקטות ישמעו

Surround: בהתאם לפורמט הסראונד המושמע בפס הקול

standard: שנשמע מאד ניטרלי.

תכונה פנטסטית נוספת שנוספה בדגם זה ומפליא כיצד לא חשבו עליה קודם, היא ה-Q-Symphony. אם יש לך טלוויזיה של סמסונג משנת 2020, מדגם Q80T ומעלה, תוכל להפעיל את מקרן הקול באופן שיסנכרן את הסאונד ממקרן הקול ומרמקולי הטלוויזיה המובנים – בו זמנית. באופן זה מתקבלת במת סאונד גדולה וסוחפת עוד יותר.

המחשבה הראשונה שעברה במוחי בראות העיצוב דק של מקרן הקול הזה, היתה חשש שמא הוא יפגע באיכות הצליל של ה-Q950T, אולם זה התפוגג מיד לאחר הפעלתו. המערכת מסוגלת להגיע לעוצמות אדירות, בלי כל עיוות.

השלט דומה להפליא לזה של הטלוויזיה במבנה, בכפתורים ובצבע וזה עלול מאד לבלבל, אולם במידה ובחרת את השלט הנכון, זה גם מאד נוח להסתגל אליו.

שלט המקרן

החיבור בין כל המרכיבים, מקרן הקול, הסאב ורמקולי הסראונד, מאד נוח. כל שנדרש הוא לחברם לחשמל. במידת הצורך, ניתן גם ללחוץ על כפתור הצימוד המצוי באחוריו של כל רמקול. במידה ולא ניתקתם את מקרן הקול מהחשמל, החיבור האוטומטי שלו מחדש לטלוויזיה יבוצע מספר שניות לאחר הדלקתה. במידה ותחפצו בחיבור מיידי, השתמשו בכבל ה-HDMI המצורף אליו, ואז הזרמת הסאונד תבוצע דרכו, ללא צורך בחיבור בלוטות'.

השימוש בסאב וופר אלחוטי וברמקולים אחוריים מקלים מאד על מיקומם והתקנתם, ללא צורך בכבלים ארוכים העוברים לקדמת החדר. עם זאת, אל תשכחו שתידרשו לחבר אותם לשקעי חשמל בקיר מכיוון שהם בעלי הגברה מובנית.

אפשרות להתקנת הרמקולים

אפשרות נוספת לחיבור ישיר בין מקרן הקול לטלויזיה, היא על ידי חיבור אופטי.

חיבור אופטי

המקרן מגיע עם לוחיות לצורך תלייתו על הקיר.

אז איך שומעים?

איכות הצליל של ה-Q950T מאד מרשימה. הצליל מילא בקלות את החלל שלי, ועשוי למלא גם חדרי מגורים ענקיים, במעטפת מלאה וסוחפת של שמע, עם עומק בס וטרבל אין סופיים, שמתאימים לרמקול רצפתי גדול.

ניסיתי אותו בשידור טלוויזיה רגיל של עידן פלוס, תכנים מיוטיוב, וכמובן בסרטים רב ערוציים. ה-Q950T יודע להעריך פסי קול איכותיים, וככל שפס הקול איכותי יותר, ניכר יותר הפער שהוא פותח מול המתחרים. 

הסאב בשילוב המקרן ממש נועדו זה לזה. כשהזרמתי את פס הקול של "איירון מן 1", המקרן קול והסאב פצחו בחגיגה אמיתית. סצינת הפתיחה של "מקס הזועם, כביש הזעם" היתה ריאליסטית ביותר. ההחזרים מהקירות והתקרה עשו את העבודה, והסאונד עטף אותי מכל הצדדים.

 HW-Q950T

כנ"ל במוסיקה. תנו להם את השיר Hello של Beyonce בהופעה החיה, ותחושו במרכז האולם, כאילו היא יורדת במדרגות ואוטוטו לוחצת לכם את היד. 

עם זאת, חשוב להדגיש: מקרן קול לא נועד להתחרות במערכת קולנוע ביתית בהשקעה של עשרות אלפי שקלים. המדובר בפיתרון נוח ופשוט להתקנה, אסתטי ונעים מראה, במחיר משתלם, המספק חוויית קולנוע במיטבה, בהתחשב במגבלות גודלו.

במידה ואתם מחפשים מקרן קול משולב רמקולי סראונד וסאב אלחוטיים, בפורמט רמקולים אדיר של 9.1.4 שדורש אך ורק שקעי חשמל, ממשק נוח ומראה אסטטי, כדאי מאד שתוסיפו את ה-Q950T לרשימת ההתרשמות שלכם. הוא עשוי להפתיע אתכם יותר משציפיתם.

מחיר: 5,990 ש"ח

יבואן: סמליין


מעבר לתגובות בפורום