ואם אני מוסיף אקולייזר איך תהיה השמיעה נקייה ?
מה זה "שמיעה נקייה"?
עם אקולייזר תוכל לשלוט בעוצמה של תדרים מסויימים. זה יכול להביא שיפור לכל מיני בעיות , אבל, כאמור, מדובר בהוספת רכיב בנתיב האות, ויכולות (לא חייבות) לבוא עם זה כל מיני בעיות.
זה לגמרי הגיוני לעשות שימוש באקולייזר, בייחוד בהתחשב בזה שהשמיעה שלנו לוגרתמית, כלומר יכולות האבחנה שלנו בתדרים משתנה עם העוצמה. בדוגמא פשוטה, בעוצמות נמוכות אנחנו מאבדים את התדרים הנמוכים. מכאן ההגיון בשימוש באופציית Loudness, שנועדה לפצות על זה.
גם לטיפול בבעיות חדר, שהאקוסטיקה בו מגבירה תדרים מסויימים, זה הגיוני.
וגם לטיפול ברמקולים, שאולי מדגישים/מנחיתים תדרים מסויימים.
וכמובן... יש הקלטות שהן לא מאוזנות.
אבל, מדובר בהוספת רכיב למערכת, שמביא איתו את ההשפעות שלו. וכמובן, לכייל את האקולייזר זה בטח לא טריוויאלי. הכרתי פעם מוזיקאי (עם שמיעה אבסולוטית) שהוא גם אלקטרונאי, שבנה מגבר ואקולייזר למערכת שלו. הוא היה מכוון אותו לפי האוזן לפי החדר וההקלטה. אבל לי ולך אין את האוזן שלו...
יותר הגיוני להשתמש במנגנונים אוטומטיים/דיגיטאלים של תיקון (DSP), אבל זה תחום מורכב שלא נכנסתי אליו. הספיק לי ריאיון עם מנכ"ל B&W שסיפר שהם פתחו מנגנון אקטיבי שדאג לקחת מיקום מסויים בחדר ולוודא שאין בו הגברה/הנחתה של תדר מסויים, ביחד להקלטה (מה שנקרא flat), ע"י פיצוי אקטיבי (שימוש במה שקרוי room correction). זה עבד... רק שמבדקי האזנה הראו שהמאזינים לא אהבו את התוצאה...
עכשיו תן לי עוד כמה כפתורים לריב איתם ואני בחיים לא אגיע לנחלה.
לא תודה.
תן לי לנוח בשקט בספה.
לסיכום, מדובר בווג'ראס לא קטן, אבל לא זו הסיבה לדעתי שהוציאו את הרכיבים הללו מתחום האודיו היוקרתי. הסיבה היא אחרת לגמרי. להוציא יוצאות דופן, רב חברות האודיו הן חברות קטנות.
אין להם אינטרס להוסיף רכיבים למוצרים. מבחינתן זו תוספת של עלות, עלות במורכבות הפיתוח ועלות ברכיבים. יותר כלכלי לדחוף פתרונות מינימליסטים. בנוסף, היו אלו היפנים בעבר שסיפקו מוצרי אודיו עם שלל כפתורי עיבוד אות (אנלוגים). חברות האודיו המערביות העדיפו להתחרות ע"י דחיפת פרדיגמה שונה.