אני מחפש רמקול רצפתי עם יחידת באס 12-15 אינ"ץ
נקודה למחשבה:
בעבר, רמקולים טובים נחשבו כאלה עם דרייברים גדולים ככל האפשר, שהזיזו כמה שיותר אוויר בעזרת דרייבר יחיד.
כיום אין הרבה מבין רמקולי ה"עילית" עם יחידות מעל "10, וייש לזה סיבה טכנית
:
כדי שדרייבר לא ייעוות, הממבראנה שלו צריכה להישאר קשיחה -- כמו בוכנה -- ולא לשנות את צורתה כשהיא נדחפת החוצה או נמשכת פנימה. ברור שאם הייו עושים את הממבראנה משיכבה הגונה של פלדה לא הייתה בעייה כזו, אבל הייתה בעייה אחרת --- הממבראנה צריכה להיות קלה להזזה ובעת התמדה מיכאנית מינימאלית --> מינימום מאסה. אחרת מקבלים ניפוח+מריחה של הבאס בגלל ההתמדה, ועוד בעיות.
אז מה עושים? מחפשים/מסנתזים חומרים מיוחדים שייהייו גם סופר-קשיחים וגם סופר-קלים. עם זאת, עדיין ככל שהממבראנה גדולה יותר היא תהייה כבדה יותר וקשיחה פחות מאשר ממבראנה קטנה יותר.
אז מה בכל-זאת עושים? משתמשים בכמה דרייברים קטנים יותר במקום אחד גדול, כשסך השטח המזיז אוויר נשאר דומה.
לפי נוסחת השטח = 3.14 כפול הרדיוס בריבוע = 3.14 כפול הקוטר בריבוע חלקי 4, נקבל:
-- לדריבר "15: כ-177 אינצ'ים רבועים
-- לדריבר "12: כ-113 אינצ'ים רבועים
-- לדריבר "10: כ-78.5 אינצ'ים רבועים
-- לדרייבר "8: כ-50 אינצ'ים רבועים
כלומר שני דרייברים "10 (157) לא רק עדיפים על אחד של "12, אלא הם רק בכ-10% פחות מיחידה של "15!
ושני דרייברים של "8 הם רק כ-12% פחות מיחידה של "12!
כשההבדל בניקיון, בעיוותים ובמהירות הוא ניכר ביותר.
אז אולי כדאי לשקול לרדת מעניין הדרייברים הענקיים של פעם וללכת על ריבוי דריברים של לא יותר מ-"10?
זה גם מגדיל את המבחר, כולל לכיוון של רמקולים מודרניים יותר, לא רק ענתיקות, תוך שיפור באיכות.
עם זאת, אם אתה מעדיף את אופי הצליל של הבאסים ה"מנופחים" של היחידות הגדולות -- לגיטימי בדיוק כמו להעדיף ויניל על דיגיטאל -- אתה בהחלט יכול לבחור בהן. מה שחשוב בעניינים אלה זה רק הטעם, לא ה"אמת".
אם לא העדפה כזו היא השיקול המרכזי, אלא בעיקר נפח האזנה ועוצמות שמיעה -- נראה שעדיף ריבוי דרייברים פחות גדולים.
לשיקולך
החופשי -- ושתיהנה מכל בחירה שתעשה!!!
עמיר