רימסקי קורסקוב ופורקופייב

  • פותח הנושא stam
  • פורסם בתאריך

stam

אוהב את התחום
הודעות
221
מעורבות
78
נקודות
28
שלום.
אשמח להמלצות ליצירות של רימסקי קורסקוב ופורקופייב (סימפוניות קונצרטים רביעיות וכו' וכו')
(יש לי את vision of porkofyev עם ליסה בטיאשוילי ואיזה קונצרטו לכינור שלו עם חפץ )
תודה.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,236
מעורבות
2,746
נקודות
113
אופס, נראה כאילו פורום המוזיקה די מת :(

@stam -- תוכל להזכיר לי באיזה מדיום אתה רוצה המלצות? LP, CD, download, streaming? אם סטרימינג, אז איזה אתר?
 
נערך לאחרונה ב:

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,236
מעורבות
2,746
נקודות
113
בינתיים נעשה קצת רשימת מלאי של רימסקי-קורסקוב. לרוב מאייתים את שמו Rimsky-Korsakov, אבל יש ואריאנטים: Rimski/Rimskij ו/או Korsakoff, ואולי עוד.

היצירה המוכרת ביותר של רימסקי קורסאקוב היא ללא ספק שחרזדה (Scheherazade), והביצוע המומלץ הוא עם Reiner ב-Living Stereo. גם Stokowski ב-Phase 4 מוצלח, אבל פחות.

היצירה מס' 2 שלו היא קפריצ'ו ספרדי -- Capriccio Espagnole (הוגים את זה Cap-ri-cho Es-pan-yol -- שים לב, לא Cap-rich-yo כפי שנרמז מהכתיב. זה איטלקית). יש לא מעט ביצועים טובים, וההמלצה תלויית מדיום. כנראה שההמלצה הראשונה היא לביצוע עם Kondrashin ב-Living Stereo, כאשר ה-coupling (איך מתרגמים את זה?) הוא הקפריצ'ו האיטלקי של צ'ייקובסקי, האח הטבעי. עוד ביצועים מצוייינים כוללים את Martinon (ב-Living Stereo או ב-Decca), וגם Dutoit, Stokowski, Maazel, Black ועוד כמה מצויינים.

יש לו גם כל מיני סוויטות תזמורתיות מתוך אופרות וכאלה, שכולן מתוזמרות נפלא -- הוא היה אחד מגדולי המתזמרים אי פעם -- אבל אני לא מוצא בהן הרבה תוכן, למעט הברקות קטנות פה ושם, כמו "מעוף הדבורה" המפורסם. אם אתה רוצה לעשות V על זה, אז יש אלבום של שלושה דיסקים עם Neeme Järvi ב-Chandos, אבל אל תתפלא אם תשתעמם רוב הזמן.

יש לו איזה קווינטט לכלי נשיפה ופסנתר ושלישיית פסנתר, נחמדים, לא משהו מיוחד.

יש לו גם יצירות כמו ה"פתיחה לחג הספחא הרוסי", קומצ'רטו לפסנתר, פנטאסיה על נושאים רוסיים לכינור ותזמורת, שלוש סימפוניות (מהן השנייה, Antar, אולי טיפה יותר מעניינת), כמה וכמה אופרות והרבה שירים. לא נשמעים לי מעניינים במיוחד. אחרים יכולים להרגיש אחרת, במיוחד מי שבאו מרוסיה ומבינים את השפה או מכירים את המוזיקה מצעירותם.
 

נערך לאחרונה ב:

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,236
מעורבות
2,746
נקודות
113
פרוקופייב -- לרוב כותבים את שמו Prokofiev, אבל לפעמים Prokofieff.

חמישה קונצ'רטי לפסנתר, מהם השלישי הוא המפורסם ביותר, והרביעי הוא ליד שמאל בלבד, שנכתב, כמו הקונצ'רטו ליד שמאל של ראוול, עבור הפסנתרן גדוע היד פאול וויטגנשטיין, אחיו הגדול של הפילוסוף לודוויג וויטגנשטיין.

שני קונצ'רטי לכינור, מהם השני מפורסם יותר, ויאשה חפץ הקליט רק אותו. שאלה אם יש לך אותו בתקליט/CD/SACD מוצלח, כי ההקלטה ב-Living Stereo ממש נהדרת.

קונצ'רטו וקונצ'רטינו לצ'לו, סימפוניה-קונצ'רטו לצ'לו ותזמורת == סימפוניה קונצ'רטאנטה

7 סימפוניות, מהן המפורסמת ביותר היא הראשונה, ה"קלאסית", ואחריה החמישית.

קנטטה "אלקסנדר נייבסקי" (Alexander Nevsky), שמקורה במוזיקה לסרט בשם זה.
גם הסוויטה "לוטננט קיז'ה" (Lieutenant Kijé) מקורה בסרט, ויש לה גירסה בהשתתפות זמר בריטון בשניים מהפרקים, וגירסה (נפוצה יותר) לתזמורת בלבד..

כמה בלטים, מהם מפורסמים במיוחד "רומיאו ויוליה" ו"סינדרלה" -- נהדרים, ויש להם עיבודים חלקיים לפסנתר.
גם הסוויטה הסקיתית (Scythian Suite) מקורה בבאלט בשם Alla and Lolly.

כמה אופרות, שאותי לא מעניינות, אבל יש סוויטה תזמורתית חביבה מאוד מתוך "אהבת שלושת התפוזים", עם מארש מפורסם שמנגנים אותו לפעמים בנפרד. רובינשטיין הרבה להשתמש בעיבוד לפסנתר שלו כהדרן.

"פטר והזאב" -- סיפור אגדה סימפוני לילדים -- עם קריין ותזמורת. יצירה חביבה בהחלט, שהצלחת ביצועיה תלוייה בקריינות לא בהרבה פחות מבניצוח ובנגינה התזמורתית. יש גם הקלטות ללא קריינות.

9 סונטות לפסנתר, מהן המפורסמת היותר היא השביעית, ואחריה השישית והשמינית.
טוקטה קשה רצח לפסנתר סולו
20 "מראות חולפים" (Visions fugitives) לפסנתר

סונטה לחליל+פסנתר
2 סונטות לכינור+פסנתר -- השנייה היא עיבוד לכינור+פסנתר של הסונטה לחליל לפי בקשתו של אויסטראך.
סונטה לשני כינורות
סונטה לצ'לו+פסנתר.
ל"פתיחה על נושאים יהודיים" לקלרינט, פסנתר ורביעיית מיתרים יש גם גירסה תזמורתית.
חמישיה לאבוב, קלארינט, כינור, ויולה וקונטרבאס
2 רביעיות מיתרים

בטח שכחתי ועוד יותר בטח השמטתי כמה דברים.

במה אתה מתעניין מכל העושר הזה?
 
נערך לאחרונה ב:

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,236
מעורבות
2,746
נקודות
113
נראה לי שההבדל בין הרשימות מדגים את ההבדל בין מתזמר ענק -- שיש לו רק מתי-מעט יצירות מוצלחות -- לבין מלחין ענק.

למעשה, אפילו שחרזדה, הפופולרית ביותר בין כל יצירותיו של RK, היא יצירה בעייתית מבחינתי. חוזרת על עצמה לעייפה, שוב ושוב אותו מוטיב, לפעמים בלבוש קצת שונה ולפעמים לא כל כך, הרבה אחרי שנקלט, והובן, ונלעס. למשל המוטיב שמופיע ב-1:20 כאן.

דרך אגב, מתזמרים מצויינים כמו פרוקופייב וגלזונוב, ומתזמרי ענק כמו סטראווינסקי ורספיגי -- כולם למדו אצל רימסקי-קורסקוב!
 
נערך לאחרונה ב:

ברקצ

חבר משקיען
הודעות
1,804
מעורבות
269
נקודות
83
פרוקופייב הוא מהמלחינים האהובים עלי.
לא ראיתי שהמלצת על ביצועים ספציפיים לקונצ'רטי לפסנתר, או לסימפוניות. מעניין לשמוע.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,236
מעורבות
2,746
נקודות
113
פרוקופייב הוא מהמלחינים האהובים עלי.
לא ראיתי שהמלצת על ביצועים ספציפיים לקונצ'רטי לפסנתר, או לסימפוניות. מעניין לשמוע.
לא המלצתי כי אני מחכה לשואל -- @stam -- לומר מה מכל זה מעניין אותו ובאיזה מדיום.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,236
מעורבות
2,746
נקודות
113
התחלתי טיפה לחשוב. באופן כללי אני לא בעד סטים של כמה יצירות, כמו כל הקונצ'רטי, או כל הסימפוניות וכיו"ב, כי נדיר מאוד שאותו צוות מבצעים (וטכנאים) יהיה הטוב ביותר בכל אחת ואחת מהיצירות. עם זאת, זה ללא ספק חוסך כסף ונותן VFM גבוה יותר. בצעירותי, היה חשוב לי ה-VFM, כך שנתקעתי עם הרבה ביצועים סוג ב' ומטה, שהיו זולים, אבל לא כל כך טובים, וקניתי כמעט הכל מחדש. כיום המצב השתפר כי הרבה חברות מוציאות מחדש ביצועי מופת בזול, לפעמים לא ב-remastering הכי עדכני.

בכל אופן, אם רוצים לעשות V על הסימפוניות 2+3+5+6, כל הקונצ'רטי לפסנתר ולכינור, Lieutenant Kijé בגירסה עם באריטון וקטעים נבחרים מ"רומיאו ויוליה" יש קופסה של 6 דיסקים בניצוח Leinsdorf, הפסנתרן John Browning והכנר יצחק פרלמן בסידרת Masters של Sony, אם כי נראה שזה out-of-print (להלן OOP), ויש להסתפק ב-downloads 16/44.1 או לחפש ברשת.

אין סיבה שלא להתחיל בבקשתו של @ברקצ :)

לא ממש העמקתי בכל אחת מהסימפוניות ובכל אחד מהקונצ'רטי, אז אמליץ רק על חלקם:
  • סימפוניה ראשונה Bernstein/NYPO. לצערי OOP, אבל יש את זה ב-download 24/96 (ואפילו ב-24/192 מיותר), יחד עם הסימפוניה המאוד חביבה של Bizet (לא הוגים את ה-t שבסוף).

  • סימפוניה חמישית Paavo Järvi ב-Telarc SACD (לצערי OOP), או Vladimir Jurowski ב-PentaTone SACD. יש הרבה ביצועים מצויינים. אצל Malcolm Sargent ב-Everest שומעים יופי את הטובה -- קוריוז חביב. יש לביצוע של קאראיאן הרבה מעריצים. אין ספק באיכותו אבל אני אישית לא מאוד מתלהב ממנו.

  • סימפוניה שישית -- Ashkenazy ב-Decca. יש אלבום Double Decca עם סימפוניות 1+5+6+7, הפתיחה על נושאים יהודיים ועוד משהו, שלצערי הוא OOP, אבל שווה לחפש. גם החמישית שם בביצוע טוב.

  • לקונצ'רטו השלישי לפסנתר יש המון ביצועים, כולל המלצות קלאסיות כמו Argerich ו-Janis, אבל אני אוהב במיוחד את Olli Mustonen בניצוח Hannu Linti ב-Ondine, יחד עם הראשון והרביעי. ביצוע שנותן משמעות מוזיקלית לכל פראזה. נפלא. משום מה לא קניתי את 2+5 איתו -- התווסף בזאת ל-Shopping Cart בפרסטו

  • בקונצ'רטו הראשון לכינור יש לך את Visions of Prokofiev עם ביצוע מצויין, יש עוד כמה טובים, אבל לא טובים בהרבה מזה

  • בקונצ'רטו השני לכינור אין על חפץ, ב-SACD בסידרת Living Stereo
 
נערך לאחרונה ב:

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,236
מעורבות
2,746
נקודות
113
עוד כמה בתיפזורת:
  • הבלט רומיאו ויוליה בשלמותו -- Maazel/Cleveland. למרבה ההפתעה, היצירה בנפרד (Double Decca) היא OOP, ויש אותה או ב-16/44.1 או בתוך קופסה של 19 דיסקים The Cleveland Years, שיש בה הרבה דברים טובים בכ-£3 לדיסק, אבל אני לא יודע אם תרצה להיכנס להוצאה כזו בבת אחת. אם לא -- לחפש ברשת

  • הבלט Cinderella עם Ashkenazy. יש שם גם באלט של גלאזונוב שהנושא של הפרק האחרון חביב, השאר פחות.

  • עוד בנושא Cinderella, יש עיבוד חלקי לשני פסנתרים שעשה הפסנתרן Pletnev (מבטאים Plet-ni-yov, לא Plet-nev), והוא מנגן את זה עם Argerich בדיסק מקסים (היתה גם גירסת SACD), שהחיסרון היחיד שלו הוא שבכל זאת הגירסה התזמורתית יותר עשירה ממגוון הגוונים ששני הפסנתרנים האלה מפיקים. בעצם יש עוד חסרון אחד -- זה OOP :(

  • Lieutenant Kijé -- עם Reiner. גם יצירה מקסימה, גם ביצוע נפלא (לגירסה התזמורתית) וגם הקלטת Living Stereo באיכות נדירה, בין הטובות ביותר בסידרה המופלאה הזו. אפשר להשיג את זה ב-remastering ממש מצויין של חברת Blue Moon

  • Scythian Suite -- כמו "פולחן האביב לעניים" -- המון דיסוננסים והמון רעש, אבל כייף. הביצוע המומלץ ביותר הוא עם Dorati ב-Mercury Living Presence, יחד עם הסוויטה החמודה מ"אהבת שלושת התפוזים". זה OOP, אבל שווה לחפש. ביצוע טוב בהחלט הוא של Abbado, יחד עם ביצוע טוב של הקנטטה Alexander Nevsky
 

נערך לאחרונה ב:

למה

חבר משקיען
הודעות
1,294
מעורבות
782
נקודות
113
 

ברקצ

חבר משקיען
הודעות
1,804
מעורבות
269
נקודות
83
מעניין. הרבה ביצועים שלא הכרתי. אחפש.
הקונצ'רטו לפסנתר 3 היא מהיצירות המוכרות והאהובות, ואחת האהובות אישית גם עלי. יוג'ה וונג ביצעה אותו בארץ לפני כמה שנים. יש גם DVD מוצלח שלה עם אבאדו בלוצרן.
 

יעקב ח

חבר משקיען
הודעות
1,121
מעורבות
170
נקודות
63
אכן עכשיו שמתי לב שציינת זאת.
כנראה שקצת הלכתי לאיבוד מכל המלל.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,236
מעורבות
2,746
נקודות
113
עמיר כמה טוב,שחזרת במלוא המרץ.:) ההמלצות שלך תמיד מעניינות: אין עליך במוסיקה קלאסית. :אצבע מורמת בחודשים,שלא היית כאן רוב הדיונים על מוסיקה מתקיימים בדו-ערוצי
מה מתנגן אצלכם עכשיו? יש המלצה מעניינת?
הסתכלתי קצת מהסוף של השירשור "מה מתנגן" -- יש שם איזה 79 דפים -- ולא ראיתי הרבה דיונים על מוזיקה קלאסית ו/או המלצות. לרוב פשוט אנשים משתפים מה הם שומעים, בלי להמליץ או להזהיר. בכייף.
 

למה

חבר משקיען
הודעות
1,294
מעורבות
782
נקודות
113
קשה להתחרות איתך במוסיקה קלאסית, אבל לדעתי אם תדפדף מהתחלה, כן תמצא כמה דברים מעניינים וחדשים במוסיקה קלאסית, אפילו לידען כמוך.;)
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,236
מעורבות
2,746
נקודות
113
קשה להתחרות איתך במוסיקה קלאסית, אבל לדעתי אם תדפדף מהתחלה, כן תמצא כמה דברים מעניינים וחדשים במוסיקה קלאסית, אפילו לידען כמוך.;)
עזוב אותך מ"ידען", וזו לא תחרות. עברתי על 10 הדפים הראשונים, לא כל כך מצאתי דברים חדשים שעניינו אותי, אבל כן מצאתי כבר בעמוד הראשון פוסט לא חביב של עוד ליצן אחד שהזכיר לי את מה שקרה לאחרונה :(
 

למה

חבר משקיען
הודעות
1,294
מעורבות
782
נקודות
113
זכותך.:אצבע מורמת האמת,שחוץ ממני עולי שלושה חברים נוספים שומעים קלאסית באופן קבוע,בגלל זה כמות מוסיקה קלאסית מתוך כלל ההמלצות כל-כך קטנה,אבל אתה מוזמן לשנות את המאזן.;)
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור