שלום חברים
יצא לי קצת ארוך, אז אם תרצו תשובות לשאלות שבכותרת תצטרכו להגיע לסוף.
זקני הפורום ודאי כבר שכחו, אבל לפני כשנתיים פירסמתי כאן 2 פוסטים שעסקו בבעיה מוזרה במערכת שלי. שינויים בסאונד שבמרכזם מצבים שהבאס נשמע חלש ומרוח.(ואח"כ זה משתפר ושוב חוזר על עצמו). בדקתי המון משתנים, המכשירים השונים, הכבלים החיבורים, מדדתי את החשמל ומה לא...
חשבתי שאולי יש שינויים בשמיעה שלי, או שככה מתנהגות מערכות בדרך כלל. עשיתי השוואה עם המערכת במכונית. שמעתי אותם קטעים במשך תקופה פעמים רבות. באוטו יש גם יתרון חשוב שקל יותר לשלוט על הווליום לצורך ההשוואה כי יש תצוגה דיגיטלית של העוצמה. הבחנתי שגם כאן נשמעים לי לפעמים שינויים. אולי לא מורגשים באותה מידה, אבל בכל זאת , באוטו מערכת פחות רגישה. הסקתי שכך מערכות מתנהגות והחלטתי לבסוף להניח לזה, כנראה שכך צריך להיות. נהניתי תקופה של כמה חודשים מהמוסיקה בלי העיסוק באיך שומעים במערכת ( תענוג ! ממליץ לכם לנסות..).ואז ההתרחש מפנה לא צפוי. הוצאתי את המגבר והפטפון מחוץ לבית לצורך התקנת קדם פונו (prefix של ניים) ש"הושתל" בתוך הפטפון שלי ( Linn LP12)וקיבל מתח מהמגבר שלי( Supernait2 של Naim). (אושיק מסיגמא אקוסטיק עשה את ה"ניתוח" המופלא הזה מקווה לכתוב על כך בנפרד בפורום האנלוגי). זה בעצם הצריך פירוק של המערכת. ואז כשהכל חובר מחדש... חשכו אזני.. קיבלתי באס חזק, חזק מידי . מרגישים אותו על הקירות (במיוחד אם יושבים קרוב לקיר שאצלי זה לא המיקום האופטימלי). מאיפה זה בא ? זאת לא יכולה להיות טעות בהבחנה של מה ששומע. המערכת שלי שהיתה מעודנת נשמעה פתאום אגרסיבית. החשד המידי נפל על הקדם פונו החדש. ניתקתי אותו ואת הפטפון. הרחקתי 20 מטר מהמערכת שאפילו לא יחשוב להשפיע.. אבל אותו דבר התרחש במקורות האחרים (אני אוהב לשמוע בפטיפון, אבל המקור היותר איכותי אצלי הוא נגן ה- cd EAR aqute2)ושוב יש שינויים. זה משתפר, פחות באס, וחוזר....חששתי שאולי משהו התקלקל במגבר. לקחתי אותו למי שמכר לי ועשינו השוואה עם מגבר התצוגה שלו על 2 זוגות רמקולים שונים, אחד מהמשפחה של הרמקול שלי .(focal מסידרת Aria 926 ) לא נמצא שום הבדל. המגבר נראה בסדר גמור. חשבתי על השפעה פסיכולוגית שיכלה להיות לכך שאדם שאני מעריך שמע את המערכת באותו זמן ואמר שהבאס חזק. אני מושפע בקלות. אולי הוא "השתיל" לי את הרעיון שהבאס חזק ? אבל באס מרגישים פיזית. זה לא היה קודם. קטעים מוכרים נשמעו שונה. חשבתי לפנות שוב לשאול בפורום, אבל מה יגידו פעם באס חלש פעם חזק.. פדיחה ... קיימתי התייעצות טלפונית עם אילן תמיר היבואן של המגבר שלי. שאני גם רוצה להודות לו על עזרתו. הוא עבר איתי על משתנים שונים שיכולים להשפיע. מגעים של כבלים, יציבות של מכשירים ועוד. הגענו ליציבות בהעמדה של הרמקולים. שמתי נייר מתחת לספייקים ומשכתי. היו מקרים שהנייר השתחרר. (כלומר הספייק לא לוחץ מספיק). הספיקים שלי מכוסים בכיסויי פלסטיק שמספק היצרן ומונעים שריטות של הריצפה. אילן תמיר הציע להוציא את כיסויי הפלסטיק ונתן 2 הצעות לפתרונות טובים יותר להעמדה יציבה וטובה של הרמקולים ללא שריטות. האחת זולה. לשים מתחת לספיקים מטבעות של 10 אגורות. השניה יקרה במאות אחוזים. אותו דבר כמו הראשונה, עם מטבעות של חצי שקל. כמי שלא חוסך כל מאמץ בשיפור הסאונד פניתי ישר להצעה היקרה. כמה גיחות למכולת השכונתית, מבט משתומם של המוכר שלא מבין כמה פעמים אפשר לקנות בזוקה ולבקש עודף משקל, ו 8 חצאי שקלים מונחים להם מתחת לספיקים. מהרגע הראשון חשתי בשיפור משמעותי בסאונד. הכל הדוק יותר, הבאס אולי קצת חזק אבל מדויק ולא מרוח. מעודן יותר. אני לא מצליח לומר היום בודאות עד כמה השיפור היה קבוע או שנמשך המצב של אי יציבות בסאונד. ברור לי שמכאן משהו נעשה יותר טוב. חשוב לציין שהויתור על כיסויי הפלסטיק של הספייקים לא היה קל. הרמקולים משייטים באמצעותם על הרצפה בנוחות כה רבה כמו סכין בחמאה. וזה עזר לי מאד. בני משפחתי תומכים בקירבה של הרמקולים לקיר קצת יותר ממה שנחוץ לי, (אצלינו במשפחה יש כאלה שמתנהגים כאילו יש דברים יותר חשובים ממוסיקה) אז מה הייתי עושה ? כל קילומטר שאשתי התרחקה מהבית, משכתי את הרמקולים עוד סנטימטר מהקיר. דפיקות בדלת, 2 דחיפות קלות לאחור, והכל חוזר לקדמותו, נשמרת יציבות בחיי הנישואין, (גם אם אין יציבות בסאונד). עם חצאי השקלים כל זה כבר לא היה אפשרי. כל דחיפה קלה ביותר והמטבעות בורחים. וכל פעם שהילד מחפש כסף לארטיק הסאונד בסכנה...ואז ראיתי פרסום בלוחות שמישהו מוכר מעמדים לספייקים שגם מכילים חומר לבידוד אופטימלי. זה נקרא / isoclean 07 .אמרתי כדאי לנסות. גם אם לא יתממשו כל היתרונות המובטחים מבחינת אודיו, לפחות יהיה קל יותר לנייד את הרמקולים על הריצפה. ההצלחה היתה מידית. כל היתרונות של חצאי השקלים נעשו בולטים יותר. יותר הדוק, מזוקק מעודן. כל רכיב שניסיתי במערכת עשיתי המון ניסיונות. השוואות עם ובלי לחבר ולנתק שוב ושוב. את זה מרגע ששמתי לא ראיתי כל צורך להוציא. האכזבה רק מכך שמבחינת ניידות הרמקולים על הריצפה זה לא תרם הרבה. אבל אי אפשר לקבל את הכל. משהושג שיפור משביע רצון שאלתי את עצמי עד כמה הוא קבוע ואין יותר מצב של חוסר יציבות בסאונד. חזרתי לבדיקות שעשיתי בעבר עם שמיעת קטעים מוכרים ונסיון להבחין בשינוי (8457 השמעות ל Moon over Bourbon street של סטינג). פיתחתי ושיכללתי גם שיטה לשליטה על הווליום, כך שישמר קבוע מבדיקה לבדיקה, וזאת באמצעים טכנולוגיים מתוחכמים. סימנתי פס על נייר שהצבתי במאונך למגבר והנקודה בכפתור הוליום צריכה להגיע עד אליו. ככל שהצלחתי להבחין נשמרה יציבות בסאונד לרבות בעוצמת הבאס. בהמשך הוספתי למערכת ספק כח חיצוני כפול של תדי פארדו שנותן מתח גם למגבר שלי, וגם לקדם הפונו. השינוי הכי משמעותי שזה עשה להרגשתי הוא לתת לבאס לרדת נמוך יותר , תכונה שלא ידעתי שחסרה עד שחיברתי אותו. הבאס עכשיו מפורט יותר.
אז עכשיו אני שומע כבר תקופה של כמה חודשים, משמעותית יותר טוב מאשר במערכת כפי שהיתה בהתחלה. לפעמים נדמה לי שיש שינוי קטן ואז אני חוזר לקטע הרפרנס ונשמע שזה יציב. אני אוהב את הסאונד ששומע. ובכל זאת לפעמים, הייתי מעדיף שיהיה קצת פחות באס. אולי עוד אשנה את זה. (אולי גם ישתנה מעצמו, מי יודע ראינו כבר שזה קורה..)
ועוד דבר חשוב. המערכת שלי יושבת על הריצפה. או ליתר דיוק על פלטת עץ שמונחת על הריצפה. עניין זמני שהפך כבר כמעט לקבוע. אך זה עומד להשתנות. הזמנתי מעמד Radius Solid Tech , מחכה שיגיע בימים הקרובים...
אז האם קיבלתי תשובה לשאלה מה גרם לשינויים שהיו בסאונד ? אני חושב שבגדול התשובה כן. הצלחתי להביא למצב יציב וטוב מאשר בעבר בעיקר באמצעות העמדה טובה יותר של הרמקולים. האם אני בטוח ? , האם זאת כל התשובה ?. לא יכול להגיד בבטחון מלא. במיוחד לא לגמרי בטוח מה קרה לאחר הפירוק וההרכבה מחדש של המערכת שתיארתי כשלפתע הפכתי למוטרד מעודף באס כשקודם היה ההפך.
תודה שהגעתם עד לכאן. אשמח לכל מחשבה, תובנה, הצעות לשיפור, לגבי מה שהעלתי...
יצא לי קצת ארוך, אז אם תרצו תשובות לשאלות שבכותרת תצטרכו להגיע לסוף.
זקני הפורום ודאי כבר שכחו, אבל לפני כשנתיים פירסמתי כאן 2 פוסטים שעסקו בבעיה מוזרה במערכת שלי. שינויים בסאונד שבמרכזם מצבים שהבאס נשמע חלש ומרוח.(ואח"כ זה משתפר ושוב חוזר על עצמו). בדקתי המון משתנים, המכשירים השונים, הכבלים החיבורים, מדדתי את החשמל ומה לא...
חשבתי שאולי יש שינויים בשמיעה שלי, או שככה מתנהגות מערכות בדרך כלל. עשיתי השוואה עם המערכת במכונית. שמעתי אותם קטעים במשך תקופה פעמים רבות. באוטו יש גם יתרון חשוב שקל יותר לשלוט על הווליום לצורך ההשוואה כי יש תצוגה דיגיטלית של העוצמה. הבחנתי שגם כאן נשמעים לי לפעמים שינויים. אולי לא מורגשים באותה מידה, אבל בכל זאת , באוטו מערכת פחות רגישה. הסקתי שכך מערכות מתנהגות והחלטתי לבסוף להניח לזה, כנראה שכך צריך להיות. נהניתי תקופה של כמה חודשים מהמוסיקה בלי העיסוק באיך שומעים במערכת ( תענוג ! ממליץ לכם לנסות..).ואז ההתרחש מפנה לא צפוי. הוצאתי את המגבר והפטפון מחוץ לבית לצורך התקנת קדם פונו (prefix של ניים) ש"הושתל" בתוך הפטפון שלי ( Linn LP12)וקיבל מתח מהמגבר שלי( Supernait2 של Naim). (אושיק מסיגמא אקוסטיק עשה את ה"ניתוח" המופלא הזה מקווה לכתוב על כך בנפרד בפורום האנלוגי). זה בעצם הצריך פירוק של המערכת. ואז כשהכל חובר מחדש... חשכו אזני.. קיבלתי באס חזק, חזק מידי . מרגישים אותו על הקירות (במיוחד אם יושבים קרוב לקיר שאצלי זה לא המיקום האופטימלי). מאיפה זה בא ? זאת לא יכולה להיות טעות בהבחנה של מה ששומע. המערכת שלי שהיתה מעודנת נשמעה פתאום אגרסיבית. החשד המידי נפל על הקדם פונו החדש. ניתקתי אותו ואת הפטפון. הרחקתי 20 מטר מהמערכת שאפילו לא יחשוב להשפיע.. אבל אותו דבר התרחש במקורות האחרים (אני אוהב לשמוע בפטיפון, אבל המקור היותר איכותי אצלי הוא נגן ה- cd EAR aqute2)ושוב יש שינויים. זה משתפר, פחות באס, וחוזר....חששתי שאולי משהו התקלקל במגבר. לקחתי אותו למי שמכר לי ועשינו השוואה עם מגבר התצוגה שלו על 2 זוגות רמקולים שונים, אחד מהמשפחה של הרמקול שלי .(focal מסידרת Aria 926 ) לא נמצא שום הבדל. המגבר נראה בסדר גמור. חשבתי על השפעה פסיכולוגית שיכלה להיות לכך שאדם שאני מעריך שמע את המערכת באותו זמן ואמר שהבאס חזק. אני מושפע בקלות. אולי הוא "השתיל" לי את הרעיון שהבאס חזק ? אבל באס מרגישים פיזית. זה לא היה קודם. קטעים מוכרים נשמעו שונה. חשבתי לפנות שוב לשאול בפורום, אבל מה יגידו פעם באס חלש פעם חזק.. פדיחה ... קיימתי התייעצות טלפונית עם אילן תמיר היבואן של המגבר שלי. שאני גם רוצה להודות לו על עזרתו. הוא עבר איתי על משתנים שונים שיכולים להשפיע. מגעים של כבלים, יציבות של מכשירים ועוד. הגענו ליציבות בהעמדה של הרמקולים. שמתי נייר מתחת לספייקים ומשכתי. היו מקרים שהנייר השתחרר. (כלומר הספייק לא לוחץ מספיק). הספיקים שלי מכוסים בכיסויי פלסטיק שמספק היצרן ומונעים שריטות של הריצפה. אילן תמיר הציע להוציא את כיסויי הפלסטיק ונתן 2 הצעות לפתרונות טובים יותר להעמדה יציבה וטובה של הרמקולים ללא שריטות. האחת זולה. לשים מתחת לספיקים מטבעות של 10 אגורות. השניה יקרה במאות אחוזים. אותו דבר כמו הראשונה, עם מטבעות של חצי שקל. כמי שלא חוסך כל מאמץ בשיפור הסאונד פניתי ישר להצעה היקרה. כמה גיחות למכולת השכונתית, מבט משתומם של המוכר שלא מבין כמה פעמים אפשר לקנות בזוקה ולבקש עודף משקל, ו 8 חצאי שקלים מונחים להם מתחת לספיקים. מהרגע הראשון חשתי בשיפור משמעותי בסאונד. הכל הדוק יותר, הבאס אולי קצת חזק אבל מדויק ולא מרוח. מעודן יותר. אני לא מצליח לומר היום בודאות עד כמה השיפור היה קבוע או שנמשך המצב של אי יציבות בסאונד. ברור לי שמכאן משהו נעשה יותר טוב. חשוב לציין שהויתור על כיסויי הפלסטיק של הספייקים לא היה קל. הרמקולים משייטים באמצעותם על הרצפה בנוחות כה רבה כמו סכין בחמאה. וזה עזר לי מאד. בני משפחתי תומכים בקירבה של הרמקולים לקיר קצת יותר ממה שנחוץ לי, (אצלינו במשפחה יש כאלה שמתנהגים כאילו יש דברים יותר חשובים ממוסיקה) אז מה הייתי עושה ? כל קילומטר שאשתי התרחקה מהבית, משכתי את הרמקולים עוד סנטימטר מהקיר. דפיקות בדלת, 2 דחיפות קלות לאחור, והכל חוזר לקדמותו, נשמרת יציבות בחיי הנישואין, (גם אם אין יציבות בסאונד). עם חצאי השקלים כל זה כבר לא היה אפשרי. כל דחיפה קלה ביותר והמטבעות בורחים. וכל פעם שהילד מחפש כסף לארטיק הסאונד בסכנה...ואז ראיתי פרסום בלוחות שמישהו מוכר מעמדים לספייקים שגם מכילים חומר לבידוד אופטימלי. זה נקרא / isoclean 07 .אמרתי כדאי לנסות. גם אם לא יתממשו כל היתרונות המובטחים מבחינת אודיו, לפחות יהיה קל יותר לנייד את הרמקולים על הריצפה. ההצלחה היתה מידית. כל היתרונות של חצאי השקלים נעשו בולטים יותר. יותר הדוק, מזוקק מעודן. כל רכיב שניסיתי במערכת עשיתי המון ניסיונות. השוואות עם ובלי לחבר ולנתק שוב ושוב. את זה מרגע ששמתי לא ראיתי כל צורך להוציא. האכזבה רק מכך שמבחינת ניידות הרמקולים על הריצפה זה לא תרם הרבה. אבל אי אפשר לקבל את הכל. משהושג שיפור משביע רצון שאלתי את עצמי עד כמה הוא קבוע ואין יותר מצב של חוסר יציבות בסאונד. חזרתי לבדיקות שעשיתי בעבר עם שמיעת קטעים מוכרים ונסיון להבחין בשינוי (8457 השמעות ל Moon over Bourbon street של סטינג). פיתחתי ושיכללתי גם שיטה לשליטה על הווליום, כך שישמר קבוע מבדיקה לבדיקה, וזאת באמצעים טכנולוגיים מתוחכמים. סימנתי פס על נייר שהצבתי במאונך למגבר והנקודה בכפתור הוליום צריכה להגיע עד אליו. ככל שהצלחתי להבחין נשמרה יציבות בסאונד לרבות בעוצמת הבאס. בהמשך הוספתי למערכת ספק כח חיצוני כפול של תדי פארדו שנותן מתח גם למגבר שלי, וגם לקדם הפונו. השינוי הכי משמעותי שזה עשה להרגשתי הוא לתת לבאס לרדת נמוך יותר , תכונה שלא ידעתי שחסרה עד שחיברתי אותו. הבאס עכשיו מפורט יותר.
אז עכשיו אני שומע כבר תקופה של כמה חודשים, משמעותית יותר טוב מאשר במערכת כפי שהיתה בהתחלה. לפעמים נדמה לי שיש שינוי קטן ואז אני חוזר לקטע הרפרנס ונשמע שזה יציב. אני אוהב את הסאונד ששומע. ובכל זאת לפעמים, הייתי מעדיף שיהיה קצת פחות באס. אולי עוד אשנה את זה. (אולי גם ישתנה מעצמו, מי יודע ראינו כבר שזה קורה..)
ועוד דבר חשוב. המערכת שלי יושבת על הריצפה. או ליתר דיוק על פלטת עץ שמונחת על הריצפה. עניין זמני שהפך כבר כמעט לקבוע. אך זה עומד להשתנות. הזמנתי מעמד Radius Solid Tech , מחכה שיגיע בימים הקרובים...
אז האם קיבלתי תשובה לשאלה מה גרם לשינויים שהיו בסאונד ? אני חושב שבגדול התשובה כן. הצלחתי להביא למצב יציב וטוב מאשר בעבר בעיקר באמצעות העמדה טובה יותר של הרמקולים. האם אני בטוח ? , האם זאת כל התשובה ?. לא יכול להגיד בבטחון מלא. במיוחד לא לגמרי בטוח מה קרה לאחר הפירוק וההרכבה מחדש של המערכת שתיארתי כשלפתע הפכתי למוטרד מעודף באס כשקודם היה ההפך.
תודה שהגעתם עד לכאן. אשמח לכל מחשבה, תובנה, הצעות לשיפור, לגבי מה שהעלתי...
נערך לאחרונה ב: