משה חברי היקר. קצת ארוך אבל חשוב ואולי אף ישנה את גישתך. אם תחליט להישאר כך אני מבטיח שאוהב אותך באותה מידה.
דגימה מסוג זה להיתרשמות היא בעיה קשה ואני אסביר מדוע.
כאשר אתה דוגם את הצליל דרך מחשב אתה ואנחנו בעצם מבצעים כמה פעולות שמשפיעות על איכות המקור ולא נתנו היתיחסותינו לכך.
נתחיל בפטיפון שלך ובאופיו.
כאשר אתה דוגם דגימה באופן הזה אין אנו יכולים לשמוע את הפטיפון עצמו אלא את התוצאה ה"יבשה" שהוא מפיק. אין אנו מסוגלים לדעת כיצד הוא מתנהג בפועל {כלומר על חי}.
כאשר אתה מקליט זמר באולפן באווירה סטרילית עם קומפרסור ואוטוטיון למניעת זיופים ועם שער אקספנדר פתוח לגמרי על מיקרופון של נויימן הוא ישמע מעולה. בהופעה עם ערץ שירה נטול אפקטים ונקיונות הוא עלול להיכשל {רק עלול}.
אני כאחד שיודע דבר או שניים על הקלטות ודגימות מודע לחסרונות ולבעייתיות בדגימה מסוג זה. לא פעם ולא פעמיים דגמו את הגיטרה של יהודה קיסר ואת התופים של אשר פדי. זה נישמע מצויין בדגימה, בפועל? פחות טוב בהרבה.
דגימה טובה דורשת טיפול מאסטר מסויים על מנת לשמור אותה בטווח הדינמי הרצוי, הפטיפון אינו יודע לעשות זאת לבד, את זה אתה מכוון בעת הקלטת הדגימה על ידי הזחלן בקונסולה או במחשב. ההיתערבות של הקונסולה כבר משנה את הצליל. תוכנת ה-WAVELAB שאיתה אתה עובד אומנם מצויינת ומיקצועית אך היא אינה שקופה כמו פרוטולס HD שגם היא לא הכי שקופה לכן גם זה מיכשול מסויים שמרחיק מהמקור.
כאשר בוחנים פטיפון עלינו לבדוק מספר פרמטרים שלא ניתן לבחון אותם בלי הפטיפון עצמו. אתן לך דוגמה קלאסית.
אני אקליט עכשיו 4 מכשירי CD שונים למחשב, אשלח לך את הדגימות במייל ואני מבטיח לך כי לא תצליח לזהות הבדלים בין אף אחד מהמכשירים. מדוע? מפני שהאות עוברת המון מכשירים ופלאגים עד שהיא מגיעה להקלטה. דהיינו הדגימה אינה מקורית פרופר. אבל, כאשר תבוא לכאן ואני אשמיע לך את המקורות תבחין בהבדלים מיד.
כאשר תשמע את הדגימה אצלי במערכת ואז נחבר את הפטיפון אתה מיד תבחין כי הצליל יהיה שונה לחלוטין.
פטיפון הוא מכשיר מכני שמושפע מהחדר, מרזוננס, מהחזרי קול ועוד שלל משתנים. אתה אינך יכול להעביר לנו את התחושה האמיתית של המכשיר בעזרת דגימה סטרילית שלו. צריך פשוט להניח את המכשיר ולחבר אותו למערכת ולהשוות אותו לאחר "אודיופילי" מאותה רמת מחיר.
חשוב שתבין שאין כאן עיניין של פלצנות אך אתה מסתכל על דברים באופן אולפני מידי, טכני ומעט קר. אינך יכול לבחון דרך דגימה את הבמה שהפטיפון מפיק, את האימג', את ההרמוניות ואת הניואנסים הקטנים אותם אנחנו מחפשים.
אינני בטוח ששמעת מספיק פטיפונים יקרים וטובים על מערכות יוקרתיות בכדי לפתח יחוס לטכניקס שלך.
האמת היא שכייף לי לראות את ה"רעל" שלך על המכשיר, זה נחמד וזה אפילו מעורר בי קינאה שכן אני מהפטיפון שלי עדיין לא מבסוט לגמרי ואני משער {רק משער} שהוא איכותי יותר משלך.
חשוב שתבין שאודיו ביתי ואודיו אולפני הם שונים לחלוטין, זווית הראיה של האודיופיל שונה מזה של האולפניסט, הגישה שונה ונקודת היחוס האודיופילית היא לניואנסים קטנים שרק הזמן והאזנה למערכות היי אנד יגרמו לך להבין אותם.
אותם אודיופילים {כולנו פלצנים, גם אני וגם אתה} פלצנים שאתה מדבר עליהם הם אנשים ששמעו עשרות סוגי ראשים על שלל רמקולים, אלא אנשים שמחפשים לשמוע את המשולש מתוך עשרות הנגנים ואבוי אם הצליל שלו לא יהיה מפורט וטיבעי לחלוטין.
כאשר היית אצלי הערתי את תשומת ליבך ליבך לקטע בו המצילה בדגימה שלך נישמעה כל הזמן אותו הדבר, כאילו היה שם סמפלר ולא מערכת תופים אמיתית, כאשר שמעת מהטיפון שלי קטע מצילות ניתן היה לחוש את זה שהמתופף כל פעם נוגע במקום אחר במצילה, אלא ידידי ניואנסים, זה ההי אנד ולשם אני מאחל לך להגיע ואני מבטיח לך שאם אתה רוצה לשמוע פטיפונים מדהימים אני באופן אישי אאסוף אותך וניסע ביחד לשמוע מערכות מדהימות שיפתחו לך דלת לעולם חדש.
אני מבטיח לך שאחרי סיבוב איתי הטכניקס ישאר בליבך {כמו שהוא בליבי} אך ברמה האודיופילית ידחק לפינה מכובדת אחרת בבית ולמטרות נעלות אחרות ומשמחות לא פחות.