שוב. עמיר יקירי. זה לא עיוות, זה צימצום טווח דינמי. יש הבדל אדיר בניהם.
עכשיו בוא נעשה אחרת.
24 ביט? מזה החרטא הזה? אני רוצה אין סוף ביטים. לא רוצה מכשיר מוגבל. תחשוב שאתה קונה מגבר מוגבל ברזולוציה?
פטיפון לא מוגבל ברזולוציה. הוא לא יודע להחסיר פרטים. אם זה שם זה יתנגן וישמע.
אז שוב, אתה מסתכל על פרט אחד, טווח דינמי, שהוא מקומפרס. אבל בחייאת, מאיפה הגעת ל-15 אחוז עיוות? זה לא דיסטורשיין יקירי, זה קומפרסור. משהו אחר, לא דומה ולא קרוב לדיסטורשיין.
אבל לא אכנס לויכוח הזה. רובם המוחלט של חובבי האודיו בעולם מעדיפים אנלוגי. אף אחד מהם לא טען שזה נעים לו. ההעדפה היא איכות הצליל ולא נעימות הצליל. ככה אני, ככה רבים.
עיוות == כל שינוי של צורת הגל שבכניסה.
יש אינספור צורות אפשריות של עיוות, כשסוגים מסווימים, כמו Harmonic Distortion ו-Intermodulation Distortion קיבלו שמות משלהם, אבל גם קומפרסייה משנה את צורת הגל, ולכן היא עיוות לכל דבר ועניין.
באופן גראפי אתה יכול לתאר עיוות על ידי ציור צורת הגל ביציאה מעל ציור צורת הגל בכניסה. אם אין שום עיוות, הקווים יהיו זהים. כשייש הבדל ביניהם הקווים שונים, והעיוות ניתן לתיאור עי "צביעת" השטח בין הקווים, נגיד באדום, לצורך הציוריות.
ברור שאם אתה מפעיל קומפרסייה על הגל שבכניסת הקומפרסור, צורת הגל שביציאה תהייה שונה, והשוני -- השטח בין הקווים --- יגדל -- כלומר העיוות יגדל.
כשאתה עצמך מדדת את ההשפעה של קומפרסייה "עדינה", מהר מאוד הגעת לקריאה של 12% עיוות, אז על מה אתה מתפלא?
ברור שגם רעשים למיניהם, כמו רעשי תקליט כמקרה פרטי של רעש, הם עיוותים -- תוספות לגל.
כך שאם תצייר את צורת הגל של יציאת הנגן שמנגן באולפן את המאסטר-טייפ, ומעליו תצייר את גל היציאה של מה שמתקבל ביציאה של הפונו-סטייג' שמנגן LP שהופק מאותו מאסטר, ותצבע את הרווח ביו הקווים, תקבל
הרבה אדום, ואם תמדוד את ההפרש, תקבל מספרים שבקלות יוכלו להגיע לשתי ספרות באחוזים.
לעומת זאת, אם תעשה אותו דבר ביציאת CD לעומת אותו מאסטר-טייפ (אפילו אם הוא אנאלוגי), ההבדלים יהייו קטנים בסדר גודל, כבר ב-16/44.1 בנגן מודרני, שלא לדבר על SACD או 24/192.
החל משלב מסויים, לא משנה כמה ביטים תוסיף ופי כמה תכפיל את תדר הדגימה, ההבדלים כבר יהייו קטנים מדי מכדי להיות מורגשים אפילו ע"י אוזני זהב מפלטינה, ואפילו ע"י מכשירי מדידה, שגם יכולתם מוגבלת. כנראה שמבחינת שמיעה, 24 ביט כבר קרוב די הצורך למקום הזה.
לא מעניין אותי הטווח הדינאמי, רק עצם העובדה שצורת הגל עוותה.
וזה שאודיופילים מעדיפים את סוג הצליל שמתקבל עקב קומפרסייה עדינה -- גם את זה הוכחת בעצמך.
וידוע גם שאודיופילים מעדיפים את סוג העיוות שנותנים מגברי מנורות, וכו'
הרבה אודיופילים אומרים שהם אוהבים צליל אמיתי ומדוייק, אבל בפועל, אוהבים סוגים מסויימים של מאניפולאציות על הצליל, מה שבשפה בוטה (או סתם טכנית) נקרא "עיוות".
עמיר